« נירמברג* בירושלים:: זהירות, ארוך מאוד. | Main | פרק שישי: חד כתער, חלק כצלופח »

May 15, 2006

זהירות, האולר השוויצרי עוד יכול לפצוע אותך.

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
יֶדָּע: סך כל האמיתות, התכנים והעקרונות הקיימות בהכרתו של האדם. כֹּח: היכולת להביא את הידע לעולם המוחשי.

מה שהבדיל את האנושות משאר בריאי החברה היה הידע, היכולת לארגנו בצורה אריכאולוגית ולאחזרו על מנת להשתמשו. הקידמה הביאה את החברה למצב של השבחה מתמדת, בה יש רק עליה באיכות החיים, תוך ניצול מוצלח של משאבי הטבע שמשתפר מיום ליום. הקידמה הביאה גם לשינויים קוגנטיביים ופרספטואליים בהגדרת החברה. קניין הפך אט אט למוצר שלא ניתן לחושו, לא רק רוחני, אלא גם ערכי, קניין פתאום חל גם על תהליך, על גילוי, על נוסחאות, על מידע ובצורה מוחלטת, קניין קם על אמת, על רעיונות, על זכרונות.

גדי שמשון הטיב לתאר זאת כשאמר לנו בשיחה לא מזמן שאם היה רוצה להפיק סרט על חייו, סרט זכרונות, היה נדרש לשלם תמלוגים עבור המוזיקה שהרכיבה את זכרונותיו. התרבות, כתרבות, מורכבת אך מיצירות מסחריות, מעבודות שנעשו למטרות רווח. אין כל עבודה שנעשית היום לטובת הכלל, לרוחו. הבעיה הזו היא כל כך חמורה, כי היא יוצרת שני אפיקים מקבילים של מידע, במיוחד בעקבות תנועת הקוד הפתוח.

רשיון הGNU/GPL הוא רשיון פתוח שמאפשר שימוש בקוד תכנה לכלל. הוא נכתב על ידי ריצ'רד סטולמן בשנת 1991 (גירסא 2 שלו). בגדול, הרשיון דורש שכל תכנה תופץ יחד עם קוד המקור שלה, מאפשר לכל אדם לשנות את קוד המקור לצרכיו, וכל הפצה נגזרת המכילה את הרשיון חייבת להיות חפשית ותחת רשיון הGPL. מסלול זה הוא מסלול חפשי, שמאפשר את חירות התכנה. מצד שני, מסלול זה עשוי לגרום לבעיות לא קטנות.

מערכת ההפעלהKororaa שהיא גרסת לינוקס, נצבה אמש בפני בעיה משפטית לא קטנה. אותו פרוייקט שהחל כפרוייקט בחינם ונועד לספק _עוד_ מערכת הפעלה, פתאום עמד מול נורה אדומה. כחלק ממערכת ההפעלה, צירף הפרוייקט לגרסאת הLive CD (אותה גרסא העולה ללא צורך בהתקנה) את מנהלי ההתקנים של nVidia וATI. אותם מנהלי התקנים לא היו תחת רשיון GPL, שכן אלו היו תחת רשיון "כל הזכויות שמורות". הבעיה התעוררה רק כאשר החבילה הוכנה במלואה, שכן כאשר ההתקנים מופצים לחוד ממערכת ההפעלה, אין כל בעית רישוי.

אולם, כאשר מדובר ברישוי של מערכת הפעלה עם התקני מסך, לפתע קמה בעיה. האם הפצת הגירסא, שיכולה רק לסייע לקהילת הקוד הפתוח, לא נפגעת עקב תנאים משפטיים שקיימים בהסכם הGPL?

את אותה בעיה בדיוק, לדעתי, יחווה בקרוב דור שמר. דור פיתח יישום שמאפשר להשיג ערוצי RSS לאתרים מובילים בתחום. הבעיה בתכנה של דור אינה טכנולוגית, דור מסתמך על טכנולוגיות קיימות, ורק מעדכן את המשתמש כי קיימת כתבה חדשה, כמו שיחת טלפון מחבר שאומר "קראת כבר את הכתבה החדשה ב...?" לא פעילות שמזיקה לאתרים ובטוח לא פעילות שהוא מרוויח ממנה כסף כעת או שתגרום לאתרים להפסד כספי. מצד שני, תוכן האתרים שדור מיישם הוא קניינם האישי.

כבר טענתי בעבר שקוראי RSS מבוססי רשת יכולים להפר זכויות יוצרים במקרים מסוימים. אולם, אני חושב שהיישום של דור אינו כזה. אולם, דעתי לחוד והמשפט לחוד, או לפחות מכתבי האיומים מעורכי הדין לחוד. דור מביא את הקידמה, הוא מפתח יישום על בסיס הידע הקיים כיום ומביא אותו לכח. הוא לא עושה דבר שלא צפוי לעשות. כמו אינדוקס מחדש של לוחות, (שנבחן רק בעניין צו מניעה זמני בבית המשפט העליון) דור מבצע דיווח הוגן על מידע שקיים ברשת. הוא בוחן, ואינו פוגע בData Rights.

המידע נשאר באתר התוכן אותו דור מאנדקס, ההפניה היא הפניה ישירה אליו, ודור אינו גונב כל תוכן, הוא כמו גוגל, או כמו גוגל ניוז, הוא מאפשר לגולשי האינטרנט לקרוא בצורה יותר טובה את מה שהם עד היום לא יכלו. מצד שני, הוא לא עושה שום דבר שהם לא היו יכולים לעשות.

ישנה סיבה מובהקת מדוע אתרי אינטרנט בישראל מנסים למנוע את הקידמה. ערוצי RSS לא מתעדכנים, ואפילו לא קיימים בחלק מהערוצים. אתרים אחרים יישמו את הערוץ של דור שמר, במקום להקים ערוץ בעצמם, כיוון שהם לא עומדים בתקנים ולא מצליחים לפתח את הערוץ. אולם, רוב האתרים פשוט נמנעים מכך. התפיסה שקיימת כיום ברוב אתרי האינטרנט היא שעדיין מדבור בפורטלים משנת 1999, שעדיין המשתמש צריך להיות נעול בתוך אתר אחד. התפיסה של יישומונים אינה כזו, כיום, רוב שירותי האינטרנט מתבססים על אתרים מאוד ייחודיים שמבצעים דבר אחד בלבד, אבל מבצעים אותו טוב. תפיסת האולר השוויצרי, כפי שהציג עידו קינן, כבר עברה מהעולם.

כדי שהכח לא יוגבל, ויוכל להיות מתאים לידע הקיים היום, צריך להביא למצב של אירגולציה של הרשת, צריך לבטל חקיקות בנושא קניין רוחני ולקדם את התוכנה החפשית. ההגנות הקיימות כיום על קניין רוחני הן רחבות מדי, ואפילו משתרעות על הגדרת האמת, שפה ותקשורת. אם אלו לא יצטמצמו, המציאות תראה קודרת ביותר.

נכתב על ידי jk ביום\שעה May 15, 2006 04:27 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

דותן מזור
May 16, 2006 03:13 PM
לינק ישיר לתגובה זו

האמת, זה יכול להיות די מעניין...

מה תהיה בעצם הטענה של אתר שהוא יציג את ה RSS שלו? "אסור לך להראות את הכותרות שאנחנו מפרסמים באינטרנט לכל דורש!!!"? (סימני הקריאה בטח יהיו במקור)

לעניות דעתי, רק שופטים שמוכנים להיות סופר-פורמליסטיים, יאמרו ששירות RSS מפר איזו זכות יוצרים.

המקרה היחיד שעולה לי בראש, שבו באמת יהיה צידוק למנוע מהשירות לעבוד באתר מסוים, הוא אם קיים אתר שכל הכותרות של הפרסומים שלו הן סלוגנים מוגנים בזכויות יוצרים, כמו "עיתון הרפש - חבר נפש!".

אני, במקומו, הייתי ישן טוב מהבחינה הזאת. לגבי מודל עסקי שיביא לו כסף, כבר הייתי יותר דואג.

דותן

תמונת המשתמש

יהונתן
May 16, 2006 03:29 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אתה רציני?
נסה להסביר לשופט מה זה RSS... תעזוב, תנסה להמנע מתביעות מיותרות, ובמקרה הזה, לא כל כך ברור שהחבר'ה מעוניינים לתת לקידמה לעשות את זה.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 23, 2006 10:03 AM
לינק ישיר לתגובה זו

תודה,
אגב, אני ראיתי את השירות הזה לפני בערך חודש וחצי, והבנתי כמה הוא לא יעיל, הבעיה של זכויות יוצרים תקום רק כשמישהו אחר, כמו במקרה של TechCrunch ירים פיד עם פרסומות שלו. אבל אז לדעתי אפשר פשוט לבקש להסיר את זה.

אם מישהו רוצה לחלוק הכנסות, זה עניין אחר.

תמונת המשתמש

תום סלע
May 23, 2006 10:43 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ומה דעתך על וובסטר? אני אישית בעד, אבל אם הייתי גדול יותר, ומפרסם בעצמי, יכול להיות שזה היה מפריע לי. בערך, אבל לא בדיוק, לגמרי לא כמו וואלה וי. גוגל ניוז ישראל.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 23, 2006 10:46 AM
לינק ישיר לתגובה זו

וובסטר הוא לא מסחרי. הוא גם לא נותן את התוכן המלא.
אני מניח שאם הוא היה גדול מספיק אז היו מתחילות הבעיות. אבל הוא גם לא מהווה קורא חדשות, כך שהוא לא מחליף את הצורך בגישה לפורטלים הגדולים. מה גם שאי אפשר לטקבק דרכו, שזה חלק מהותי מהחוויה של בלוגים.

תמונת המשתמש

תום סלע
May 23, 2006 11:01 AM
לינק ישיר לתגובה זו

תגדיר "לא מסחרי". הוא מקבל (מעט, אבל עדיין) כסף מגוגל אדסנס. הוא לא מהווה קורא חדשות בגלל שזה לא הייעוד שלו (ראה את כותרת האתר), ולבלוג שלי, משום מה, הוא כן נותן את התוכן המלא.
זה גם מעורר מחשבות לגבי דיג וניוז-ויין, שאינם אוטו', ומביאים תכנים (גם) מאתרי חדשות\פורטלים מסחריים, ולצורך העניין, נותנים טוקבקים.

שלא יובן לא נכון, אני בעד - אבל שואל איפה קו הגבול?

תמונת המשתמש

יהונתן
May 23, 2006 11:05 AM
לינק ישיר לתגובה זו

בשביל שרק חלק מהתוכן יעבור, אתה צריך לא להציג את הכל, אלא רק תמצית בעמוד הראשי (Excrept).

דיג ודומיו לא מביאים את הידיעה, אלא רק דיווח עליה, כשבדרך כלל מביאים כמות מטורפת של טראפיק לאתר.

לגבי חנן, אני מאמין שהוא לא מרוויח יותר מעשרה דולר בחודש מהשירות, כמה אתה היית מרוויח אם לא היה את וובסטר?

קו הגבול? אני לא יודע, זה יבחן בבית משפט מתישהו, ככל הנראה על ידי בלוגר ותאגיד גדול. או שהבלוגר יציג רסס מהאתר הגדול, או ההפך, ומישהו מהם יטען להפרת הזכויות של השני.

אני פנוי לייצג את מי מהצדדים.

תמונת המשתמש

תום סלע
May 23, 2006 11:19 AM
לינק ישיר לתגובה זו

תודה על האינפורמציה :)

אם לא היה וובסטר, סביר להניח שהיה צריך הרבה יותר זמן לקבל את אותה התעבורה, וזו אחת הסיבות שאני בעד, ומקווה שחנן עושה מזה יותר.

ועכשיו לנושא שונה לגמרי - הייתי שמח לפוסט המסביר כיצד אתה מנהל את זמנך, בין הפעילות המקצועית, הבלוג, הטקבוק, המוסיקה והכתיבה. יש אנשים שזה יותר קשה להם..

תמונת המשתמש

יהונתן
May 23, 2006 11:22 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אני כרגע עובד על multitasking, אני מכין עכשיו (ברגע זה) את הסמינר שיש לי ליום שישי, ואני בערב הולך ללימודים. אני מנסה לחלק את הזמן ביעילות, לוותר על שינה ולנסות לעשות כמה שיותר.

אני גם מקליד ממש מהר, כך שאין לי עלויות עסקה בלכתוב על מחשב, ודואג שרוב עבודתי תהיה בהקלדה ולא בשיחות.

Post a comment