« ישראל חזקה (בינתיים) | Main | לא כולל שירות »

July 26, 2006

אמא'לה!!!: אינטרנט

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)

מיטב המוחות הישראלים התכנסו באולם הרצאות בכנסת כדי לשמוע דיווח על המלחמה ברשת. בין הנוכחים היה אנוכי, טירון ירוק בנושאים פרלמנטריים וותיק קרבות (יחסי) בנושאים פוליטיים. אני הגעתי עם אג'נדה מסודרת, עם הרצאה מוכנה ומודפסת, כיוון שידעתי שלא ישאר מספיק זמן לדבר. המסר היה ספק פוליטי ספק קהילתי; אולם, יותר מכל אני חושב שהגעתי כדי לראות את האינטראקציה בין חברי הכנסת לאינטרנט. איך הם מסתדרים במדיום מוזר כזה, שהם לא רגילים אליו, איך הם מתייחסים לסוגיה שהם אינם מבינים בה.

כשאני חושב על חוסר המומחיות של חברי כנסת מסויימים אני נזכר בדיון הקלאסי שהתקיים לפני שנה בדיוק בנוגע לחובת נשיאת אפוד זוהר ברכב, למיותר לציין כי איש מבין הנוכחים לא הראה בקיאות נדירה בכלי רכב דו גלגליים. פתאום, לאחר סבב במליאת הכנסת, הבינו חברי הכנסת כי לנהגי האופנוע אין אפשרות לאחסן את האפוד הזוהר - וכך התנהלה הישיבה:

גלעד ארדן: אין דבר כזה. חייב להיות מקום אפסון. או שהמושב מתרומם, או שיש ארגז.
לאה ורון: גם בטוסטוס?
גלעד ארדן:בכל אופנוע. איפה שמים את הקסדה?
אתי בנדלר: אמרו לי שאת הקסדה מחברים עם מנעול, כך אמרה לי מישהי שהיה לה טוסטוס.
[...]
היו"ר אמנון כהן: איפה מניחים את המשולש הזוהר? האם אופנועים מחויבים להחזיק משולש זוהר?
קריאה: לא.
גלעד ארדן: אז עוד יותר חשוב שיהיה להם אפוד. אם אין להם משולש זוהר אז לפחות שיהיה אפוד.
[...]
חוה ראובני: קודם כול, גם באופנוע יש חובה להחזיק משולש אזהרה. החובה גורפת.
היו"ר אמנון כהן: איפה מאחסנים את המשולש, איפה מאחסנים את המפתח שפותח את הגלגל הרזרבי?
חוה ראובני: אני לא מתיימרת להיות אשת מקצוע טכני.


בניגוד לאופנועים, באינטרנט נדמה שלחברי הכנסת שלנו אין מושג כלל...

אחד הנוכחים קם ומספר על האסון שנקרא דואר אלקטרוני, ולאחר שמספר הוא שהוריד את אתר האינטרנט של המוסד אותו הוא מייצג עקב נסיונות פריצה מרובים (מטעמי כבוד לחברי הועדה, ולמרות שניתן למצוא את הכל בפרטיכל הרשמי, לא אשתמש בשמם) הוא מספר על כך שקיבל מכתב מאיים בדואר אלקטרוני, ואבוי, בכדי לזהות את השולח הוא צריך לעבור פרוצדורה ארוכה בבתי משפט. לאחר שניסיתי להסביר לו שאם היה מקבל הוא את הדואר בצורה לא מקוונת, היה קשה לו לאתר את השולח פי כמה וכמה, נענתי, למיטב זכרוני שעל דואר רגיל ניתן לפנות למשטרה ולגורמים מוסמכים.

אחד הנוכחים סקר את ההסברה באינטרנט מטעם מדינת ישראל; הוא סיפר על כמה האינטרנט היא גוף "אנרכיסטי" וכמה יש למדינה אפשרות לעשות פעולות לא משויכות באמצעות סוכני משנה. הוא גם סיפר על כך שקשה לישראל לנצח בקרב ההסברתי. הפתעתי לא היתה מכך שאיש משרד החוץ פירש את המצב נכונה, אלא מכך שאנשי הועדה הופתעו מכך שהאינטרנט אינה מדיה חד-כיוונית. זה אולי מסביר את כל הרושם שיש לממסד על הדבר הזה, שכה קשה לתפיסה, עם הבלוגים והפורומים והטוקבקים שלכם. משהו מוזר וקשה לעיכול.

בעבר, כאשר רצו לבצע הפיכה צבאית במדינת עולם שלישי היו משתלטים על תחנת הטלוויזיה ומכריזים על שינוי השלטון. צורה אחת של תקשורת - אל העם מהשליטים. כיום, אמצעי התקשורת כה מבוזרים שהליך כזה אינו אפשרי כלל. האינטרנט היום, ואולי זו הבעיה העיקרית של הפוליטיקאים איתה, היא דרך שבה אנשים מתקשרים - לשני הכיוונים. אדם אומר וחייב גם להקשיב. מי שלא מקשיב, יעלם מהמפה.

הגולשים מעוניינים שישמעו אותם, לא רק להתעדכן בחדשות; הגולשים רוצים לכתוב טוקבקים כדי להריע לגיבוריהם ולבוז לאויביהם. הגולשים רוצים את האקשן, ורוצים להרגיש שהם חלק מהמהפכה. לכן, הודהמתי משני מאפיינים נהדרים בפגישה היום. ראשית, כל הישיבה שודרה ברשת בשידור חי. הישג מרשים וראוי למדינה במצבה של ישראל, שקיפות שלטונית מלאה. ושנית, הקהל בבית יכול היה לשלוח טוקבקים ממש כאילו השתתף הוא בישיבה; כלומר, הדמוקרטיה מתקרבת אל העם.

אבל לא רק הדמוקרטיה מתקרבת אל העם, יש עוד אלמנט - הנבחרים מבינים את הכח באינטרנט, אבל הם אינם מסוגלים לרתום אותה אליהם. הם מנסים להתערב באמצעי חקיקה שמגבילים תופעות שנראות להם פסולות, אך בפועל אינם מזיקות יוצר מאשר שאר חולי החברה, פשוט הן מיוחדות וקוראות לשינוי חברתי. בכמה משלבי הדיון חששתי כי עוד שניה קמה מועצה ציבורית להסדרת האינטרנט בעקבות קריאות הפריצות על התועבה והחופש שם - כל אחד יכול לעשות כרצונו. מי ישמע כי נערים לבנונים יכולים לפרוץ לאתרים ישראלים ולא להשפט על כך (!!!). מי ישמע כי ניתן לשלוח דואר זבל (חברי הועדה: לא הצענו חוק נגד זה?) וניתן להתכתב בצורה אנונימית. אבל מה שחשוב הוא שבסקר של CNN אנחנו מובילים...

משני דברים, אולם, יצאתי מעודד מהישיבה. ראשית, העברתי את המסר החשוב - העניין הוא שיש אנשים שמעוניינים להקשיב לישראל, ולא רק לדבר כנגדה, ויש כאלו שמוכנים לשלום; שנית, גיליתי שחברי הכנסת בועדת המדע, גם אם אינם המומחים הגדולים ביותר לאינטרנט, מוכנים להקשיב, מוכנים לקבל עצות ולא ילכו לחוקק ללא שימוע רלוונטי מהעם (אני מקווה). לבינתיים, ועד שאני אהיה שם גם כן, אני חושב שאצטרך לעבוד קשה מאוד בשביל להשאיר את האינטרנט לא מפוקח, אך מפוכח.



Technorati Tags: , , , , , ,

נכתב על ידי jk ביום\שעה July 26, 2006 06:27 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

פלי
July 26, 2006 07:08 PM
לינק ישיר לתגובה זו

2 דברים שעולים:
1. אמרת שדואר רגיל קשה יותר לפיקוח. אבל דואר רגיל הוא נדיר יותר. ככל שיש יותר נגישות (באמצעות המייל), כך עולה כמות המטרידים. לא?
2. זה נכון שהאינטרנט הוא דו כיווני (לעניין ההסברה), אבל מדינת ישראל מוכנה להשתמש רק באמצעים חוקיים, ואילו אויבינו לא (השתלטות על אתרים, האקרים).

תמונת המשתמש

תום סלע
July 26, 2006 07:22 PM
לינק ישיר לתגובה זו

שלום פלי,

(2) פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח למדינת ישראל מוכנה להשתמש רק באמצעים חוקיים.

תמונת המשתמש

פלי
July 26, 2006 07:32 PM
לינק ישיר לתגובה זו

תוווום, מה קורה גבר?
אם תתן לי 5 דוגמאות למה שאתה אומר אני אסוג

תמונת המשתמש

תום סלע
July 26, 2006 08:11 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אהובתי, לרגע בלבלת אותי עם הפסאודונים ההוא, ברי.. שרי.. קרי.. אהההה נרי.

1. פצצות זרחן

2. (אני לא בטוח באמיתות הדבר) אבל בטירונות עוד אמרו לנו שקליבר 5.56 לא חוקי (M16) עפ"י אמנה זו או אחרת

3. עינויים בחקירות (ולא, לא טילטולים)

4 אפשור ו\או הלבנה של התיישבות בשטחים כבושים

בהיבט המודיעיני יש מאות דברים - נדבר על המולבנים\ידועים בלבד:

5. פעילות מבצעית על אדמה ריבונית ללא אישור, דוגמת מקרה חאלד משאל, וענונו

6. פעילות איסוף מודיעין\מבצעית תוך זיוף מסמכים של מדינת היעד, דוגמת מקרי קנדה וניו-זילנד

(עשיתי 6 כי לגבי נקודה 2 אני לא סגור אם זה שטויות או לא)

אגב, למעט 1 ו-4 אין לי בעיה עם שום דבר, אבל לפחות אני לא עיוור.

תמונת המשתמש

מרק ק.
July 26, 2006 08:49 PM
לינק ישיר לתגובה זו

נורא נורא רציתי להגיד את זה אחרי הדיון על נטראליות הרשת, אז אני מנצל את ההזדמנות עכשיו.

מי שמזמין פוליטיקאים להתערב בהסדרים הנהוגים ברשת שלא יתלונן אחר כך על הטמטום והאסונות שהפוליטיקאים האלו גורמים לרשת.

תמונת המשתמש

יהונתן
July 26, 2006 09:53 PM
לינק ישיר לתגובה זו

מרק,
זה בדיוק מה שאני רוצה למנוע, מצב שבו הפוליטיקאים יכנסו לרשת. הבעיה שבשביל זה צריך לוותר על חלק מהריבונות ולתת להם להכתיב "הסדרה עצמית".

תמונת המשתמש

פלי
July 27, 2006 09:38 AM
לינק ישיר לתגובה זו

תום, משוש חיי, אני מדברת על כך שמדינת ישראל לא יכולה לפעול באופן לא חוקי באינטרנט לצורכי תעמולה, -באופן רשמי-. המוסד יכול לפרוץ לאתרים ולעשות שטויות, אבל משרד החוץ לא יכול להודיע הודעה או לעשות תעמולה רשמית מטעם ממשלת ישראל ע"י פעולה לא חוקית באינטרנט. לארגוני טרור אין את המחסום המוסרי הזה.

תמונת המשתמש

תום סלע
July 27, 2006 09:56 AM
לינק ישיר לתגובה זו

עם זה אני כמעט מסכים. זה לא בדיוק מחסום מוסרי - אם היה בזה ערך כלשהו, זה היה נעשה בפתיחות. ארגון מודיעיני\מבצעי לא יבצע דברים באופן גלוי, מאחר והפעולה רק תפגין את יכולותיו, שברגע שייודעו יאבדו מכוחם כלפי מטרות עתידיות. ארגוני הטרור, להבדיל, רק רוצים להפגין יכולות מאחר וזה מאדיר את שמם. אין להם בד"כ מטרות לטווח ארוך.

תמונת המשתמש

Dotan Mazor [TypeKey Profile Page]
July 28, 2006 08:59 AM
לינק ישיר לתגובה זו

יהונתן,

תודה על הפרוטוקול. זה ממש מפחיד, הדרך שבה עוברים חוקים במדינה.

גלגל רזרבי באופנוע? איפה הם חיים? מאז הווספה של שנות השבעים כבר אין גלגלים רזרביים באופנועים.

ומשולש אזהרה באופנוע? לעזאזל, יש אופנועים שבכלל אין להם כיסא מתרומם.

טוב שלא מחייבים אותנו גם לנסוע עם ג'ק (בעברית: מגבה), כסאות רזרביים ובובה מתנפחת. באמת תודה!

דותן