« גוגלטיוב: כמה הערות בפתח תקווה | Main | J'accuse:: הנשיא הראשון למהפכה? »

October 11, 2006

קורא על קוריאה

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)

בתחילת השבוע ביצעה צפון קוריאה ניסוי בנשק גרעיני. זו לא הפעם הראשונה שמדינה מבצעת ניסוי כזה, שהרי בשנות ה40, בעת שהתרחש המירוץ אחר הפצצה, ערכה ארצות הברית את הניסוי שלה באיי ביקיני. מטרתם של ניסויים גרעיניים היא כפולה, אמנם: לא רק שהם בוחנים את היכולת הגרעינית של המדינה המנסה, אלא שהם גם מציגים יכולת זו כלפי כולי עלמא. כעת, לאחר הניסוי, לא "יכול להיות", לא "אפשרי" ולא "קרוב לוודאי" אלא "בהחלט" יש לצפון קוריאה נשק גרעיני.

אלא מאי? מה מטרת נשק זה? כפי שכבר גרסתי בעבר, נשק גרעיני הוא נשק סופני, שזה שלאחר השימוש בו אין כל דרך חזרה. אם נשווה את הנשק להימור בפוקר - אותו נשק הוא "ללכת על כל הקופה", להעלות את הסיכון כל כך גבוה כך שלא יהיהליריב כלום באם יכנס למלחמה. לחלופין, הצגת הנשק היא כמו דחיפת ערמת הצ'יפים פנימה - אם היריב חושב שידו אינה טובה מספיק, או שהוא לא מוכן להסתכן בכך שאתה מבלך, הוא יפרוש.

האם לצפון קוריאה יש צורך בנשק גרעיני? לכאורה, אם מרגישה צפון קוריאה מוימת על ידי מעצמה גרעינית כלשהי, הרי יש לה הצדקה עצמית לשימוש בנשק זה, או לפחות בהתחמשות בו. והרי, אותה מדינה שהביאה לנו תאי גזים והכחדה לאומית של תושבים ואזרחים מאוימת, כמובן, על ידי העולם החופשי (או "העולם החופשי"), אותו איום הוא מאבק קיומי עבור צפון קוריאה, שכן אותו "עולם חופשי" מעוניין להכחיד את זכותה לפגוע באזרחיה שלה - מעין רופא הקושר את החולה למיטתו על מנת שלא יפגע בעצמו ובקרוביו.

אולם, צפון קוריאה אינה באמצת מאוימת לשווא - היא מאוימת כי היא תקועה במעגל קסמים: מאיימים עליה כיוון שהיא מהווה כיום איום על קיום האנושות בכלל. האיום של צפון קוריאה בא כדי להבטיח שהיא לא תדכא את אזרחיה ולא תחמש עצמה בנשק גרעיני. אולם, זו מבינה איום זה כבעיה קיומית ומנסה להתנגד לאיום. האם הדרך להתנגד לצפון קוריאה מחייב פעילות צבאית? אני מניח שכן.

פעולה צבאית, ככל הנראה, יחייבו אמנם את צפון קוריאה להתשמש בנשקה הגרעיני. שימוש כזה עלול להויל לשואה גרעינית בנקל, אבל עלול גם להסתבר כהצלחה, כיוון שלצפון קוריאה אין כמות נשק כזה שהיא מתארת. יכול להיות גם שבאמצעות מודיעין נכון יהיה אשר לנטרל את הפעולה הגרעינית מראש ובכך להמנע משמוש בנשק גרעיני על מנת להשמיד את אותו הנשק.

חשוב לציין כי שימוש בנשק גרעיני יפגע בעיקר באזרחים שעליהם מנסה העולם החופשי לגונן: תושבי דרום קוריאה הסמוכה, האזרחים הנרדפים בצפון קוריאה והעולם - שיהיה חשוף כעת לנזק.

לקריאה נוספת:
אבשלום וילן: הקשר הגרעיני, NRG-מעריב, 10.10.2006


Technorati Tags: , , ,

נכתב על ידי jk ביום\שעה October 11, 2006 07:48 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

השדון האגדי
October 11, 2006 09:09 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אני יותר חושש שזה ייתן לאיראן מוטיבציה להמשיך וליצור נשק גרעיני (אם לא יטפלו כיאות בצפון קוריאה).

בכל מקרה, לקום בבוקר ולדעת שבאיזשהו מקום בעולם מנסים עכשיו "ניסוי אטומי" נשמע לי מפחיד, ואם בקלות כזאת צפון-קוריאה הצליחו, למה שארצות אחרות לא יצליחו?

דברים שצריך לדון בהם ודחוף, ויותר מכך גם להוציא איזשהו סדר בנ"ל בנוגע לפצצות אטומיות.

תמונת המשתמש

יעלה
October 12, 2006 01:57 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ברגע שיש נשק מסויים למדינה אחת, זה רק עניין של זמן עד שתשיג אותו מדינה אחרת. זה יכול לקחת 10, 20 ואולי 60 שנה, אבל בסופו של דבר זה בלתי נמנע. לכן טיפשי לפתח את הנשק הזה מלכתחילה. אצטט את פרופ' ניר אוריון שאומר: "צריך לקרוא לחברה להגנת הטבע הטבע להגנת החברה. העולם יכול להסתדר מצויין בלעדינו, זה אנחנו שלא יכולים להסתדר בלעדיו".

תמונת המשתמש

ניצן
October 12, 2006 10:02 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אחד הפרקים החזקים ביותר בסידרה גולשים בזמן (sliders) היה הפרק שבה מגיעים הגיבורים לעולם שבו אלברט איינשטיין נחשב לבדיחה - כי אי אפשר באמת לעשות פיצוץ גרעיני. הפצצה שהופלה על הירושימה מוצגת במוזיאון המדע בתור הפשלה של אלברט.
הכל מסתבך כשמטאור מתקרב לרסק את הכוכב, והפרופסור - שהוא פרופסור לפיזיקה - מצליח בזמן שיא להעניק לעולם ההוא את הגרעין.
בסוף מסתבר - שאלברט הגיע לתובנה של הסכנה הטמונה בנשק גרעיני ובכלל החליט להכשיל את הניסוי מלכתחילה.

תמונת המשתמש

תומר
October 12, 2006 02:44 PM
לינק ישיר לתגובה זו

*להוביל.
אני בספק אם אכן יתקפו את צפון קוריאה- היא מעצמה צבאית של ממש.

תמונת המשתמש

תומר
October 14, 2006 01:04 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ני העדפתי את הפרק שבו הגיע סוף העולם וכולם הפסיקו להלחם ופתרו בינהם את הסכסוכים, םרט לישרל ולפסטינים. זה היה ממש משעשע...