« נא לחרבן עם קונדום | Main | Lifebytes:: סקס, סמים ופורנו בשקל (NSFW) »

January 24, 2007

סמן תוכן זה כלא ראוי - YouTube וצנזורה

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)

הפוסט הבא התחיל בתור שיחה שהיתה לי עם אחת המשתמשות ביוטיוב, בו היא סיפרה את סיפורה. העברתי את הסיפור לעידוק ושאלתי אותו אם זה מעניין מספיק בשביל כתבה, זה היה בערך בדצמבר, והוא אמר שכן. התחלתי לכתוב, אבל לא היה זמן לערוך את זה ולהעלות את זה, אז הנה הכתבה בבלוג שלי במקום בNRG (עוד הוכחה שבלוגרים לא צריכים להיות עיתונאים, לא?)

YouTube, המצאת השנה של מגזין טיים, היא בלא ספק תופעה חברתית שדורשת התייחסות נרחבת. החל מעלייתה ונפילתה של lonelygirl15, דרך ליטל מייזל, ברוקרס ואמלינה, ואף דרך פינות יותר אפלות, ואפילו דרך רכישה מתוקשרת היטב, YouTube הוכיחה שהיא המעצמה הוירטואלית הבאה. עם מיליוני משתמשים ועשרות מיליוני צפיות יומיות, מדובר באתר שצריך לפקח על מאות אלפי תכנים שמועלים לאתר מדי יום צריכים להתמודד עם בעיות של זכויות יוצרים ופורנוגרפיה - שעשויים להטיל על בעלי האתר ומנהליו אחריות. בעוד שמאות אלפי סרטים של ילדות מרמלה קופצות ומשתוללות עושים את דרכם בצורה לגיטימית (לכאורה) לאתר, ישנם לא מעט חומרים המוגנים בזכויות יוצרים שדורשים טיפול. באותה המידה, על מנת לא לחשוף קטינים לתוכן פורנוגרפי, שלבטח לא נמצא בYouTube, נדרש טיפול מהיר ואיכותי בחומרים אלו.

כמות החומר שמועלה לאתר אינה ניתנת לתפישה וברור שאינה ניתנת לפיקוח ידני על החומר. לכן, וכדי לחסוך זמן, המציאה YouTube את כפתור "Flag as inappropriate" שמיועד לסמן תוכן כלא נאות. כמו "תוכן שנוצר על ידי גולשים" אבל בצורה אחרת - "משטרת חברים", "לקחת את החוק בידים" או סתם "מלשינות" הם השמות הקיימים לכפתור זה. אותו כפתור מאפשר מצד אחד את הפיקוח המדויק על תכנים, אך מצד שני הוא מאפשר נקמנות מצד גולשים כנגד משתמשים שרק העלו תוכן שעצבן, הרגיז או סתם לא שעשע. המדיניות של YouTube היא לא לבחון את הסימונים, אלא לשלוח אזהרות - כשבאזהרה השלישית מוקפא חשבון המשתמש וכל הסרטים שהעלה מוסרים מהאתר.

האמת היא, אולם, שבאתר YouTube יש קבוצה קטנה של משתמשים שנפגעה ממדיניות זו אשר לא העלו חומר שמוגן בזכויות יוצרים ולא העלו חומר פורנוגרפי, גזעני או מוציא לשון הרע. ננסי קופר, משתמשת ממונטה קרלו שהעלתה את סרטיה לאתר תחת הכינוי Vodkatini העלתה סדרה של סרטונים בהם היא שופכת את משנתה לגבי עמים מסוימים בצורה הומוריסטית, תוך שימוש במשחקי מילים והומור. בין היתר אמרה כי האיטלקים אינם מסוגלים לנהוג, האירים הם עם של אלכוהולים כיוון שאין הרבה דברים לעשות באירלנד מלבד לשתות ולצרפתים אין נורמות חברתיות (ניתן לראות תקציר כאן).
לפני מספר שבועות הושעה חשבונה של ננסי לאחר שזו סומנה שלוש פעמים על כתוכן לא ראוי. קופר מסבירה בראיון "אני יודעת שהמערכונים שלי היו פרודיה על עמים שונים ושאני עלולה לעצבן אנשים מאותם עמים שלא 'הבינו את זה', אבל היה ברור לכולם שהחשבון שלי מסומן תחת 'קומדיה'. בסך הכל, אני חושדת בטרולים - אלו שהתנהגו כבריון השכונתי והאינטרנט שונא בצורה אוניברסאלית"

"בתחילה, שלחו לי הודעות ותגובות פוגעות" אומרת ננסי, "אנשים קראו לי 'מכוערת', 'טפשה', 'זונה', קיבלתי שני איומיים על חיי, אחד אמר שמגיע לי להמצא מוכה למוות ושוכבת בתעלה. לא דיווחתי על האנשים האלו כיוון שאני יודעת שיש אנשים טפשים בעולם! אבל יכול להיות שהם סימנו את התוכן שלי כלא ראוי כדי להגיע אליי. אחר כך הכנתי סרט על הטרולים בYouTube ונתתי את שמות המשתמש של אלו שהטרידו אותי. אני יודעת שהטחתי ביקורת בטרולים האלו וככל הנראה הם ראו עצמם 'במלחמה' עמי."
ננסי קופר, צילום עצמי,
מכוערת? טיפשה? זונה?
"הבעיה היתה שאנשים הבינו כמה זה קל 'לסמן' מישהו - ושהסימון הוא קבוע ולמשתמש אין יכולת לערער על הסימון." אומרת קופר, "אז הם התחילו לסמן אנשים שמציגים דעות שהם לא מסכימים איתם, ואולי אפילו יותר מפחיד - רק למען בריונות. כל מה שצריך לעשות כדי 'לסמן' מישהו הוא ללכת לעמוד הוידיאו ולסמן את התוכן כלא ראוי. אני מניחה שלוקח מספר דיווחים כאלו ולכן אתה לוקח את החברים שלך לעשות זאת גם כן, או אפילו יוצר מספר חשבונו שונים בYouTube כדי לעשות זאת."

קופר שלחה מכתב לYouTube ובקשה מהם לצפות בסרטונים ולראות כי אלו אינם מפרים זכויות יוצרים ואינם פוגעים, אולם נתקלה בתגובת מערכת סטנדרטית. לכשבקשה בשנית כי חברי הצוות יצפו בסרטונים ויאפשרו לה זכות לערער על החסימה, לא קיבלה כל תגובה מעת צוות YouTube. "אני לא חושבת שמישהו בYouTube בכלל צפה בסרטונים שלי לפני שמחק אותם" אומרת קופר, "זו חוצפה לציין כי צוות YouTube עסוק לאזן בין חופש הביטוי של המשתמשים ובין האם התוכן ראוי או לא מבלי שהם בכלל ראוי את הסרטונים"

אבל קופר היא לא היחידה שנפלה קרבן לטרולים, נתן ויינברג, בלוגר שמסקר את גוגל, נפל קרבן גם כן. כפי שהוא מדווח בעצמו בבלוגו, לאחר שהעלה שני קטעים שהיקף זכויות היוצרים עליהם אינו ודאי ויכול להיות שמהווים שימוש הוגן, YouTube החליט להסיר את חשבונו. אחד מקטעים אלו היה צילום של מספר שניות מתוך סדרת הטלויזיה '24' בו נראה שימוש בשירות המפות של גוגל. ויינברג עצמו טוען שהוא סיים את ההתקשרות שלו עם YouTube שכן הוא לא יכול לסמוך עליהם כארכיון הדיגיטלי שלו; הוא טוען כי מאותו יום בו פורסם הפוסט בבלוג הוא יסתובב באתר ויתחיל לסמן תוכן כלא ראוי על מנת להרוס את השירות כך השסרטים הפופולרים ביותר בYouTube יהיו אלו בלי ערך לחלוטין.

לדברי ויינברג, הגוף היחיד המוסמך להגיש תלונות על הפרת זכויות יוצרים הוא בעל זכויות היוצרים עצמו, ולכן כל הגשה של תלונה על הפרת זכויות יוצרים על ידי מי שאינו בעל הזכות תהיה תביעה בחוסר תום לב. לכן, לטענת ויינברג, אין כל מקום לאפשר תלונות אלו.

בניגוד לויינברג, לקופר לא היה כל רצון שלא לחזור לYouTube ולהחזיר את סרטיה לשם. כמו כל תלמידה שמורחקת מבית הספר שלה, גם כאן החל מאבק בסגנון Donna Martin Graduates ומשתמשים העלו סרטים הדורשים להחזיר את Vodkatini לאלתר. Daves82 החל קמפיין בשם Vodkatini Aid שמיועד לקרוא לYouTube להחזיר את קופר לאוויר, Cyruscosis טוען שרקרק אידיוט יסמן וידיאו שהוא לא מחבב וScottiedog79 העלה אוסף של הקטעים הטובים ביותר של Vodkatini.

לבינתיים Vodkatini חזרה לפעילות תחת שם משתמש אחר (הפרטים שמורים במערכת) ואינה מעלה את הסרטים שסומנו כיוון שלטענתה YouTube יודעים אילו סרטים סומנו כבר ומונעת העלאת הקבצים מחדש, אולם אין לדעת מה יהיה בגורל החשבון הנוסף שלה. הקלות שבה ניתן להסיר חשבונות משתמש באתר YouTube ולחסום משתמשים מהווה ככל הנראה חסם בפני חופש הביטוי של משתמשים כקופר.

מייל שנשלח ליוטיוב ביום 07.12.2006 לבקשת תגובה לכתבה זו נמחק משרתיהם ללא מענה.


Technorati Tags: , , ,

נכתב על ידי jk ביום\שעה January 24, 2007 02:19 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

רשומים כאן אתרים אשר מפנים לכאן:

» מי יצנזר את הצנזור from Is Anyone Here a Marine Biologist?
האם אתר כזה, שניתן להראות שהשליטה שלו בשוק היא מאוד גדולה (אולי אפילו מונופוליסטית ברמה מסוימת) יכול להיות מסווג כגוף דו מהותי. אם כן, אולי אפשר לחייב אותו בנורמות מהמשפט הציבורי – למשל – אסור לו לפגוע בחופש הביטוי מבלי לעשות הליך הוגן. לחילופין, אולי ניתן לחייב אותו לתת זכות טיעון לנפגעים ולערוך שימוע. (הטראקבק נערך ידנית) [Read More]

Tracked on January 24, 2007 05:11 PM

Comments

תמונת המשתמש

יוחאי
January 24, 2007 04:14 PM
לינק ישיר לתגובה זו

זה סיפור מענין בעל ערך רב.
הייתי מציע לך לתרגם אותו לאנגלית.

תמונת המשתמש

ג'וני
January 24, 2007 07:23 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אתה באמת צריך לתרגם את זה לאנגלית ולעשות לו digg.

ואגב, באתר הישראלי מטהקפה אין שום סוג של צנזורה אוטומטית. יוזרים לא יכולים לגרום לכך שיורידו תכנים של מישהו.

תמונת המשתמש

יהונתן
January 24, 2007 07:28 PM
לינק ישיר לתגובה זו

מאחר שרוב השיחות היו באנגלית בכל מקרה ורוב המאמר מתורגם, זה יהיה משעשע. מצד שני, אין לי כח לתרגם את זה...

תמונת המשתמש

לימור
January 25, 2007 11:10 AM
לינק ישיר לתגובה זו

"הטרולים סימנו אותי"
מעניין ומחדש, יהונתן אם תמשיך כך תפגע בפרנסת העיתונאים :) אך הניסיון להציג אותם כקורבן לא מסתדר לי.
כמה משתמשים צריכים לסמן תוכן כלא ראוי כדי שמעלה הסרט יקבל אזהרה?
אני מניחה לפי מספר כניסות לאתר שמדובר במספר גבוה.
אם אותה קופר אומרת "יש אנשים טפשים בעולם"- מה היא חשבה שהיא תשיג בסרט שהיא הכינה עם שמותיהם? מי התחיל במלחמה עם מי? איך היא טוענת מצד אחד שעובדי YouTubeכלל לא ראו את הסרטים לפני שהורידו ובסוף טוענת שאין אפשרות לעלות את הסרטים שוב? האם היא ניסתה לעלותם מחדש?
אני משערת ש YouTube כן בודקים את הסרטים לפני שהם מורדים, ולא מדובר בכזו תמימה. וחוצמזה יש דבר אחד שלא ניתן להתווכח עליו והוא רגשות- אם אדם כלשהו טוען שתוכן כזהאו אחר פוגע בו- כל הטיעונים המוצדקים וההגיונים לא יועילו. סרטונים בלבד זה קצת תפל, צריך להכניס איזשהו עניין, שמשתמשים ישפיעו, שיחזרו בשם אחר, שינהלו מאבק להחזרת משתמשים... ברור שיש מי שמנצל זאת, אבל שוב, לא רשמת את מספר הסימונים.

גם במקרה של ויינברג, נראה שאכןYouTube עוקבים אחרי התכנים. הרי במקרה שלו לא ניתן להאשים- טרולים.ומה אומר, עובדיYouTube כעת לא ישנים בלילות מחשש שהוא יפגע בשרות. ממש בדיחה. רק מהדרך שבה הוא בוחר לנהל את המאבק, עולה תפישה כזו חולנית. מי כאן הטרול? כמה אנרגיה צריך להשקיע בשביל להיכנס תחת שמות משתמשים שונים...אני לא מתפלאת שהוא הוסר.

תמונת המשתמש

יהונתן
January 25, 2007 11:15 AM
לינק ישיר לתגובה זו

לימור, המטרה היתה לפרסם את זה בעיתון. שיקולי עריכה כנראה מנעו זאת.

ככל הנראה כדי להוריד סרטון דרושים כ10 הצבעות על תוכן לא מתאים, לא יותר מזה.

חוסר האפשרות להעלות את הסרטים נובעת מהחתימה הדיגיטלית של כל סרט, שמרגע שהוא מוסר נשמרת כדי למנוע מצב בו יעלו את אותו הסרט תחת משתמש אחר.

אני חושש שעובדי יוטיוב לא בודקים את הסרטים, אחרת הם היו מגיבים למייל ששלחתי להם (שאני יודע שהם קיבלו, אך לא הגיבו לו, יש לי אישור מסירה).

במקרה של ויינברג, אני יודע שהוא בסך הכל בורג קטן, אבל הפגיעה בו מפריעה לי. אני לא הפסקתי להשתמש ביוטיוב בגלל הסיפור, אבל אני נזהר להעלות לשם חומר.