לעזוב הכל תוך שבועיים

0.
מה הייתם עושים אם פתאום הייתם צריכים לעזוב את הכל תוך שבועיים? תחושה של שמחה יחד עם תחושה של פחד מתלווה בכל רגע. שבועיים ימים ולעלות על מטוס. פתאום מתברר לכם שיכול להיות שאתם לא כזה כשלון ושאולי טעיתם בהערכה העצמית שלכם. אתם מגיעים לבדוק איך אפשר לעשות את זה בשבועיים; כמה זמן יש למכור את הרכב, למכור את הפסנתר, איזה עוד רכוש אפשר למכור ולהנזיל? כמה כסף בכלל דרוש לכם לכך? האם אתם עדיין רוצים זאת או שזה היה סתם חלום שקיוותם שיתגשם גם בלי שתפעלו בנידון.

1.

*אתמול, לשעתיים בערך, המחשבות האלו היו בראשי; קיבלתי מייל שגרתי לחלוטין "נאסוף אותך משדה התעופה ב14 בספטמבר, שבוע אוריינטציה מתחיל ב24 בספטמבר, קוקטייל עם המרצים ביום כך וכך… מקווים לראותך…" לא הבנתי מה קרה; שלחתי להם באמת את טפסי ההרשמה הרלוונטיים אבל לא קיבלתי מהם תשובה. לא הנחתי שיש סיכוי שאני התקבלתי והם לא הודיעו לי, רק שלחו מייל סטנדרטי. מיד אני מתחיל לחשוב, מה יקרה? מי אני? למה אני עושה את זה? התקשרתי מיידית, אמנם שישי בצהרים, אבל כנראה בניכר עובדים. הבנתי שזו 'חצי' טעות. אני תיאורטית יכול להתחיל שם בעוד שבועיים, אבל מעשית הם צריכים עוד כמה טפסים ועניינים טכניים. הבטחתי לשלוח אותם, אבל הבנתי שעוד שבועיים אני לא עוזב על מטוס, אני אחכה עד ינואר, אם כבר אז כבר, צריך להפרד בסטייל.

2.
ואז השאלה איך יהיה להתמודד עם דחיה עוד פעם. פעם אחד כבר התמודדתי לא בצורה טובה במיוחד, הרגשתי ככשלון, הרגשתי שאני לא מספיק טוב. האם אני מוכן לקום ולהתמודד על זה שוב? הפעם במקום אחר, קצת פחות במרכז העולם, קצת יותר ירוק, קצת יותר מרוחק? אבל בעצם להתמודד עם דחיה ברמה המקצועית לא שונה מלהתמודד עם כל דחיה אחרת. אני צריך להבין את זה לפעמים.

3.
אחת הסיבות שאני לא מנגיש את עצמי לבחורות לאחרונה היא לאו דווקא הפחד מדחיה, אלא שאין לי איך לצור איתן קשר. הפחד מדחיה עבר ונגמר מזמן, דחיה היא לא משהו שאני יכול להתמודד איתו במובן הזה, היא משהו שצריך כח עליון כדי להבין. זה לאו דווקא שאתה לא טוב מספיק, זה שאתה לפעמים פשוט לא מתאים, או שמישהו אחר כבר תפס את המקום שלך. דחיה היא חלק טבעי מלנסות. הבעיה היא איך ממלאים את הטפסים הנכונים, איך קולטים את הסיגנאלים הרלוונטים?

4.
לדוגמא, התיישבתי אתמול עם חברים לאכול באחת המסעדות בתל-אביב. מקום הומה אדם, המלצרית התיישבה בשולחן והתחילה לשוחח איתנו שיחות חולין; אני שיתפתי פעולה, אבל הנחתי שמדובר בעוד נסיון לסחוט מאיתנו טיפ מוגדל, כמו שעושות המלצריות בדרך כלל. רק אתמול בלילה, אולם, כשאחת הנוכחות בארוחה אמרה לי שהמלצרית ממש התחילה איתי, הצלחתי להבין שמדובר בסיגנאלים לא נכונים. אני אולי לא תמיד קולט את הסיגנאלים הקטנים האלו, לא יודע איך לשתף פעולה במשחקים וכתוצאה מזה מפסיד אותם.

5.

לפני חודש פרסמתי פוסט על איך להכניס מישהי למיטה וקיבלתי ביקורת נוקבות (וסאטירה) הן על הטעם המוסיקלי והן על הדרך. אני מתנצל עכשיו, חודש אחרי, על ההזניה של הטעם המוסיקלי, ומצרף רשימה אחרת, אולי הרשימה שמצורפת כאן יכולה לעשות חסד; היא עשרה שירים שאני הייתי רוצה לשמוע במיטה (או בדרך אליה) ואף בחורה לא תסכים לשמוע. אם יש מישהי שאולי כן תסכים לשמוע את זה, היא מוזמנת להציע בערוצים הרשמיים ואני אבדוק זאת. לבינתיים, אני גם יודע שאני אמות לבד. זה די וודאי.
אני יודע את זה כי אני לא מספיק אמיץ כדי לקום ולהגיד שאני רוצה משהו אם אני באמת רוצה אותו, לאו דווקא כי אני פוחד מדחיה, אלא כי אני יודע שאני לא מנוסה בכללי הפרטיכל שאמורים להסביר איך עושים את זה, כללים נוקשים שנכתבו בדם כנראה וישארו כתובים בדם. אני לא יציב מספיק בשביל לנהל משהו רציני עם עצמי.

6.
אני ממש מבין את הדתיים האלו, יש להם מערכת של גמול ועונש ואמונה שאם תהיה טוב החיים שלך יהיו טובים; הלוואי והייתי יכול לחשוב שהם צודקים, אולי זה היה עושה לי חיים הרבה יותר קלים. אני יודע שגם אם אני אהיה טוב, וגם אם אני אהיה רע, אם אני לא אפעל בחיים שלי, כלום לא יקרה.


* Image CC-BY-SA-NC Dominic's Pics

23 thoughts on “לעזוב הכל תוך שבועיים

  1. יש לה גם תשובה מצויינת ובכנות מפתיע אותי ששכחת אותה. הייתי מציע לך לחדול מהנסיון להיו טוב ולהיות רע מעכשיו, עד שתזכר מדוע אתה מנסה להיות טוב. אם אתה מחפש היכן להתחיל, אני ממליץ על הדיקסי.

  2. אתה מבין,
    יש דברים שאני לא יכול לעשות, גם אם אני לא חושב שאני לא אענש עליהם. לאכול בעלי חיים הוא אחד מדברים אלו.

    באותה מידה אני יכול גם ללכת ולרצוח, ואני לא עושה את זה.

  3. אבל אתה כן תענש אם תאכל בעלי חיים, בדיוק כמו שתענש אם תרצח, המצפון שלך יעניש אותך קשות. אני אשמח לקבל רשימה של דברים "טובים" אותם לדעתך אתה עושה ויכול לוותר עליהם בקלות, או אף לעשות ההיפך מהם. לדעתי כל אחד ואחד מהם נובע מהמצפון (או תכונה אחרת באישיות שלך) שלא מאפשר לך לנהוג אחרת.

  4. לצערי אין "רשימה", יש ערכים ועקרונות.

    אני לא אענש (על ידי שום דבר) אם ארצח או אם אגנוב; אני אענש אם אתפס.

    המצפון שלי לא מבוסס על שכר ועונש אבל, הוא מבוסס על משהו אחר לגמרי.

  5. ניר,
    אומנם לדעתי, "תזכר מדוע אתה מנסה להיות טוב", זו עצה מצויינת.
    אבל מה זו החלוקה הדיכוטומית הזו לטובים ורעים, לראות את מי שצמחוני – כטוב ולא- הוא רע??? אדם הוא לא זה או זה כפי שאתה וודאי יודע, אולי אנו נוטים בהתנהגות ל-70-80-90 אחוז מהתנהגות לטוב או לרע וכך שופטים אותנו, כשאלו תלויים בכל כך הרבה גורמים.

    יהונתן,
    ממה שעולה,מראיה שלי, אתה כלל לא פוחד מכישלון (אם זה אתה מסוגל להתמודד בלי בעיה), אלא פוחד מהצלחה (ופועל בהתאם, אם במודע או לא)- הפחד הזה יותר מורכב להתמודדדות.

  6. רוגל,
    נכון לעכשיו אני אהיה בארץ, מצפה לראותך.

    לימור,
    הלוואי והבעיה שלי היתה להצליח.

    גת,
    הכל הוא פעולה, גם לא לפעול. לכן, גם אי הפעולה תוביל לאותו מצב בגדול.

  7. לימור, לצערי לא הבנת אותי כראוי. אני לא מחלק את העולם לטובים ורעים, ובטח שאיני חושב שאכילת בשר היא רעה. אבל לדעתי כל אדם, כלפי עצמו, מסוגל להחליט בנוגע למעשה מסוים (תחת תנאים מסויימים) האם הוא טוב או רע. זה מאוד אינדיוידואלי ויותר מזה מאוד טמפורלי

    מהפוסט הבנתי מיהונתן שהוא מאמין שאנשים עושים דברים טובים רק כי הם פוחדים מהעונש שיגיע אם יעשו דברים רעים. לאחר מכן הוא אף הוסיף שהם פוחדים בעצם מלהתפס. לדעתי זה לא המניע שגורם לאנשים לעשות דברים טובים. אנשים עושים דברים טובים כי הם לא מסוגלים אחרת, נפשם לא תתיר להם. במצבים מסויימים אנשים נאלצים לבצע מעשה שביניהם הוא רע והוא רודף אותם לאחר מכן לעד. יהונתן צמחוני (טוב, מבחינתו) כי לאכול בשר יגרום לו לטראומות. הוא מנסה לעזור לקהילה במניעת חוקים מזיקים (לדעתו) כי אם לא יעשה זאת ירגיש נורא עם עצמו. הוא מצליח במרב הדברים שהוא עושה כי להכשל במשהו שהוא מסוגל לעשות נראה לו בזבוז של אנרגיות. הכל ניחוש כמובן, אני לא מכיר אותו כלל, אבל הנקודה היא שאנו מתנהגים בצורה מסויימת כי רק כך אנו יכולים. לדעתי.

  8. אה, ושרון, אני קצת שיכור, אז אם כתבתי עם מספר מוגזם של שגיאות כתיב, עימך הסליחה.

  9. ניר,
    אם כך, לא הבנתי אותך נכון :)

    אני מסכימה עם המשפט : "אנשים עושים דברים טובים כי הם לא מסוגלים אחרת, נפשם לא תתיר להם". לכן, וודאי חשוב לזכור מדוע אנו נוהגים כך ולא אחרת (גם אם לא נרצה לזכור- הרי שזה יעלה לבד), אבל לא צריך לנהוג בצורה הפוכה מהתנהגותינו קרי- לשקר, לגנוב לרצוח וכו' כדי להיזכר מדוע אנו לא נוהגים כך!

  10. ניר,
    אתה מעריך יותר מדי את בני האדם. אף אחד לא עושה דברים טובים כי הוא מאמין שזה טוב.

    כל אדם מחזיק במערכת אמונות מסוימת והוא פועל על פיה. הסיבה שהוא פועל על פיה היא שהוא מאמין שהדברים האלו נכונים. הבעיה מתחילה כשיש התנגשות בין מה שפרט מסוים מאמין שהוא טוב לבין מה שהחברה מאמינה שטוב (ולהפך).

  11. klinger, are you going to australia or new zealand (or antartica or el salvador?) where are you going?

  12. אני מתנצל יהונתן, משהו לא מובן לי. אתה כותב "אף אחד לא עושה דברים טובים כי הוא מאמין שזה טוב" ומיד אח"כ כותב "כל אדם מחזיק במערכת אמונות מסוימת והוא פועל על פיה". מה ההבדל בין "לעשות משהו כי אתה מאמין שהוא טוב" לבין "להאמין במשהו [-שהוא טוב] ולפעול לפי אמונה זו"?

    אישית אני מאמין שכל הבחירות שבני אדם מבצעים מטרתן להגדיל את ההנאה שלהם. גם כאשר מדובר בדבר אלטרואיסטי במיוחד, הסיפוק שיקבל אדם ממעשה זה הוא הסיבה שהאדם מבצע זאת.

    מה, לדעתך, הסיבה שאנשים עושים משהו טוב (או רע)?

  13. ניר,
    אמונה כי דבר מסוים הוא "טוב" היא יותר מאשר אמונה כי אי עשיית דבר מסוים הוא דבר "רע"; ההבדל הוא מהותי.

  14. ניר,
    אם כך, כנראה שלא הבנתי אותך כראוי :)

    אני מסכימה ש"אנשים עושים דברים טובים כי הם לא מסוגלים אחרת, נפשם לא תתיר להם", אבל זה לא אומר שבשביל לזכור למה אנו נוהגים כך ולא אחרת, צריך לנהוג בצורה הפוכה ממה שאנו מאמינים שנכון.

  15. יהונתן,
    למרות משפט החוכמה עדיין לא הצלחתי לרדת לסוף דעתך, בעיקר מפני שלא הסברת לי מה לדעתך גורם לאנשים לעשות מעשה טוב.

    לימור,
    אני מצאתי שעשית ההפך מדברים שאני רגיל לעשות מזכירה לי תמיד מדוע עשיתי את אותם הדברים מלכתחילה. אני מדבר על כל תחום שהוא: לקום מאוחר במקום מוקדם, לקרוא רומנים במקום ספרי פנטזיה, להקשיב למוזיקה זונה, לצפות בסרטים שונים. תמיד בסופו של דבר אני נזכר מה משך אותי מלכתחילה בדברים המקוריים.

    אם את מכירה דרך טובה יותר בעזרתה אדם יכול להזכר מדוע הוא פועל באופן מסוים, אני אשמח (נורא) לשמוע. הדרך שלי אמנם יעילה, אבל היא די מייגעת.

  16. אני עובד עכשיו על כתבה שנקראת: 10 בחורות שכדאי לשכב איתן בזמן שאתה שמוע את "child of time"…

    ועוד נשאר זמן לאכול אחוריי זה…

  17. הרבה זמן לא ביקרתי בבלוג שלך,
    ואני מדלגת לי בין פוסטים, נעצרתי כדי להגיב כאן.
    1: בהצלחה
    4: אם השיחה בנושא התנהלה עוד בזמן שהייתך במסעדה, למה לא להשאיר לה עם החשבון את המספר שלך? (או יתרה מכך אני די בטוחה שיש לך כרטיס ביקור), במידה והשיחה בנושא נעשתה אחרי שעזבתם מדוע לא פשוט לחזור לשם ו"לחלוטין להתחיל" איתה בחזרה? גם אם פספסת משהו, תמיד אפשר לנסות לאחזר ברגע שהסיגנל נקלט.
    5: קודם כל, אני הייתי שמחה לשמוע את השירים האלה, את כולם למעשה, אבל אני צריכה יותר "רעש" בהתחלה ופחות בסוף.. זה מצחיק אותי, וכבר אמרתי לך את זה דרך פרוייקט לעשות את סבתא, שזה "too good to be ture" אני כנראה מפספסת משהו, אחרת לא ברור לי למה אתה לבד. אולי אם לא הייתי זוגית גם הייתי יוצאת לבדוק את זה.

    על כל מקרה אני אמשיך לקרוא,
    ובתקווה גם להנות.
    נשתמע…
    Mיקי

    נ.ב.
    אני לא מוצאת לאיזה סעיף זה שייך אבל אני בטוחה שהגעתי לזה איכשהו דרך כאן, מאד ריגש אותי מה שכתבת על קרן, מרגש ועצוב.

Comments are closed.