הספין של פרץ | שכר מינימום לחיילים

0.
הצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ לחייב את המדינה לשלם שכר מינימום לחיילים בסדיר (ההצעה אינה חדשה) עברה בקריאה טרומית ומהווה צעד מבורך לכיוון הפיכתו של צה"ל לצבא העם מחד, ולצבא מקצועי מאידך. המלצות דו"ח וינוגרד לצבא מקצועי וקטן (שם, עמ' 397) לא פסחו על הפופוליזם ועשויות לסייע לו לא מעט. מטרתו של צה"ל הוא להגן על מדינת ישראל, אולם צה"ל צריך לזכור (כמו שלעיתים הוא שוכח) שהוא כפוף לאותו חוק אליו כפופות רשויות השלטון. אני מאמין שסוף סוף לא הוצע חוק למלחמה במשתמטים, אלא דווקא לסיוע לחיילים, ולכן למרות שהחוק פופוליסטי, הוא חוק ראוי להערכתי.

1.
הצעת החוק מהווה, לפחות עבורי, צעד משמעותי בשוויון בפני החוק של רשויות השלטון. החוק קובע כי לא ניתן לאפשר לרשות שלטונית לשלם שכר הנמוך משכר מינימום לעובדיה (שלעיתים מפרה את שכר המינימום במקומות אחרים) וכיוון שכך אין כל הבדל בין עובד הנקיון שעובד עבור חברה קבלנית לבין חייל שהוא "עובד" של צה"ל (למרות שאין יחסי עובד:מעביד כאן). האמירה הערכית היא ששעת עבודה של אדם שווה סכום מסוים של כסף, גם אם זה מבצע אותה למען מטרה נעלה כמו הגנה על המדינה: זמנו של אדם הוא רכושו, והפקעת הזמן תבוא כנגד פיצוי ראוי. הנחה זו מתחייבת מתוך חוק יסוד:כבוד האדם וחירותו וכן מתוך ראיית האדם כחלק מהמדינה ולא כמשרת שלה.

2.
החוק עצמו יהווה תמריץ להקטנת הפערים החברתיים, אם עד כה הטענה היתה כי הצבא הוא כור ההיתוך הכללי של מדינת ישראל בה הוא מערב תרבויות שונות, התפיסה הכספית של השירות הצבאי תשנה זאת. אגב, מחקר שנערך בארצות הברית על ידי דר' תים קיין מצא כי אין הבדל משמעותי בין ההכנסה הממוצעת של האוכלוסיה הכללית ובין אוכלוסית המתגייסים (בשנת 1999) וכן כי ההשכלה של המתגייסים נוטה להיות גבוהה יותר משל האזרחים שלא מתגייסים. הממצאים הנ"ל עשויים לסייע להקטין פערים חברתיים כיוון שאותם חיילים משכבות חלשות יקטינו את הנטל על הוריהם שמפרנסים אותם בתקופת הצבא ויגדילו את ההכנסה הפנויה למשפחה.

3.
הצעה הפוכה מהצעתו של פרץ ניתן למצוא מצד אביגדור ליברמן שהציע לקנוס במס הכנסה את אלו שלא משרתים בצבא סדיר, כמובן שאותה הצעה לא תשפיע על שיעורי הגיוס של חרדים שלא משלמים מס הכנסה אבל כן תפגע בחילונים המשתמטים האידיאולוגיים.

4.
כמובן שהצעתו של פרץ היא פופוליסטית ונועדה ללבות את האש בינו לבין שר הבטחון הנוכחי, אהוד ברק מקדם מתיחות לאחרונה בינו לבין פרץ ורומז כי פרץ וחבריו החברתיים יכולים לעזוב את המפלגה מתי שיחפצו. הפילוג של מפלגת העבודה עשוי להתרחש בעוד מספר ימים, ואם יתרחש, ככל הנראה יביא לבחירות.

5.
בכל מקרה, דרך לא קלה מצפה לעמיר פרץ, שצריך להביא תמיכה של חמישים חברי כנסת לאור חוק יסוד משק המדינה שקובע כי כל חוק הדורש יותר מחמישה מיליון ש"ח בשנה יתקבל ברוב של 50 ח"כים בכל הקריאות. לכן, האמירה של פרץ היא בעיקר לציבור הבוחרים שלו: "אני עשוי להיות חברתי אם תשימו אותי בראשות הממשלה", למרות שלשם הוא עוד צריך חיזוקים אחרים כדי להגיע.

13 thoughts on “הספין של פרץ | שכר מינימום לחיילים

  1. ההצעה לא תצמצם את הפערים ואין היא נועדה לכך, שכן איפה הבטחתו של פרס לשכר מינימום ריאלי ? (שבאמת היתה אמורה לצמצם מעט פערים).
    צמצום פערים קיים דווקא באפליה מתקנת ולא בנתינה של אותו סכום לאתיופי מהדרום ולדלק לרכב החדש שאבא קנה מסביון.
    לעזור צריך לעזור נקודתית למי שצריך ולא ככה.
    לגבי שכר מינימום לחיילים,
    אני דווקא חושב כי העובדה כי אין שכר לחיליי צה"ל מעודדת את ההתגייסות מתוך אמונה ופטריוטיזם ולא מתוך שיקולים זרים.
    חייל שיתגייס לצה"ל משיקול של "נו טוב, לפחות יש שם שכר מינימום" או שאר תנאים של מילגות וכו' עלול דווקא להזיק לעובדה שהיום ההתגייסות נובעת מתוך פטריוטיזם.
    החוק הזה לדעתי רע מכל כיוון.
    ובעיקר כי עולה לי התמונה של פרץ מול העיניים ומזכירה לי לאן נפלה המדינה.
    יש לי בחילה.

  2. גיא,
    מתן של אותו שכר לכל החיילים מקדם שוויון קודם כל כי הוא מפחית את הנטל בצורה יחסית מחיילים שבאים ממשפחות מצוקה (אני די בטוח שלחייל ממשפחה אמידה אין בעיה לשלם על הרכב שלו).

    אני חושב ששכר מינימום לא משפיע על הגיוס מפטריוטיזם (שכן הפטריוטים יתגייסו בכל מקרה והסרבנים יסרבו בכל מקרה) אבל הוא מטפל בתחום האפור של אנשים שרוצים להתגייס וקשה להם ועשוי לעודד את החיילים להתגייס (וזה מצחיק להגיד ששכר מינימום, שהוא בטוח פחות ממה שהם יכולים לעשות בחוץ, הוא תמריץ).

  3. לא הבנתי מה אתה רוצה. אתה מונה את היתרונות של ההצעה, ואת החשיבות שלה, ואחר כך אתה קובע שהיא פופוליסטית, ומשיקולים פנים מפלגתיים.
    למה?

  4. נתאי,
    אני חושב שההצעה טובה. אני הייתי שמח לראות אותה הופכת לחוק.

    אבל, אני חושב שההצעה הזו באה כדי לתת לפרץ תמיכה גורפת מהעם (לא שזה רע אם הוא פועל לטובת העם) למרות שהיא בחיים לא תעבור (היא צריכה רוב של 50 ח"כים). לכן היא באה משיקולים פנים מפלגתיים.

    אם עמיר יצטרך עזרה עם החוק, לרבות מחקר משפטי על ההשלכות ועוד, אני אשמח לעזור לו כמה שיותר.

  5. זה שהמאבק הוא קשה ומסובך – לא אומר שהוא פופליסטי, לגבי הסיוע –
    אני אמסור לו ,
    תודה

  6. מה שאפשר להגיד לטובתו של פרץ זה שהוא השיג את מה שרצה – שכר מינימום של אלף דולר.

  7. רציתי להעיר שהצעת החוק של ח"כ ליברמן נועדה הרבה יותר לפגוע באזרחי ישראל הערבים שלא משרתים בצבא. כמובן שלפגוע גם בכמה סמולנים זה בונוס נחמד. כל זאת – כאמור – מבלי לפגוע בחרדים, כדי לא להעליב את בסיסי התמיכה שלו בימין.

  8. יהונתן,

    בהקשר של החוק אני לא יכול שלא לתהות האם חבר הכנסת חשב על כל ההשלכות. אם אני לא טועה (ואשמח לקבל תיקונים) שכר המינימום בארץ הוא שעתי. בנוסף מגיעה תוספת שכר לאלו העובדים שעות נוספות (מעל למספר שעות העבודה ביום הקבוע בחוק), בלילה או בסופי שבוע. עד כמה שזכור לי לפי החוק אסור נוהל שכר גלובלי המקובל במשק. תשלום שכר מינימום אמיתי עלול לעורר צרות ומתחים בין החיילים בתפקידים השונים.

    אני מסכים כמוך שהצעת החוק ראויה, אך לדעתי לא מלוטשת דיה (מנגד, היא כנראה לא תעבור אז זה לא משנה). מה שכן, מפריע לי שהיא אינה כוללת את הסרת מענק השחרור והפיקדון אותם מקבלים היום חיילים המשתחררים מצה"ל. חייל שמקבל שכר מינימום אינו זקוק להם עוד.

  9. ניר, הבעיות שאתה מעלה ממחישות שצה"ל הוא ההיפך הגמור למקום עבודה "סוציאלי". אם אין לך את הזכות אפילו להתפטר, אז זה קצת קטנוני לבקש תוספת שכר על שעות נוספות. כמובן, שחיילי צה"ל עובדים יותר מ-8 השעות הרצופות המותרות בחוק. דוקא את מענק השחרור אפשר לראות כפיצוי פיטורים.

    כיון שאני בעד צבא מקצועי, ההצעה של פרץ היא צעד בכייון הנכון. הבעייה היא שהיא לא מייעלת את צה"ל ולא חוסכת בכוח אדם, לכן קשה לי להבין איך נשחרר את מליארדי השקלים בשנה שחוק כזה ידרוש. כל עוד לא יגדילו את תקציב המדינה, אני בעד.

  10. קודם כל, סביר להניח שההצעה לא תצליח להפוך לחוק. אבל אם נניח לרגע שכן, אני חושב שיש כאן פוטנציאל להכניס עולם שלם של שיקולי עלות-תועלת שהיום נעדרים מצה"ל. (אולי יסתבר, למשל, שכל תת אלוף יכול להסתפק בשתי פקידות/ים (ולא חמש/ה).
    הצבא הוא הארגון הגדול ביותר בארץ מבחינת היקף כוח אדם ותקציבים. העובדה שעלות כח האדם שלו היתה בחלקה זניחה עד היום הביאה לחוסר יעילות משווע בהקשר הזה.
    בנוסף, אני חושב שכמו בכל מקום, אם העובדים ירגישו שהם מקבלים תגמול מספק עבור עבודתם הם יהיו עובדים טובים יותר, אותו אפקט יכול להגיע גם לצה"ל (למרות שפורמלית אין יחסי עבודה בין צה"ל לחייליו).

  11. אין דרך יותר טובה לגרום לאנשים לא לרצות להתגייס לצבא, מאשר להציע להם תשלום עבור השירות.

Comments are closed.