לא למדנו מאוסטרליה

לו הצעת החוק של ח"כ דני דנון להקים רשות לאומית לאינטרנט תתקבל, ספק אם תהיה תעשיית היי-טק בישראל, וספק אם ניתן יהיה לנהל חיים דמוקרטיים. על פי ההצעה, שלמרות שאינה כופה סינון אתרים על כל האזרחים, היא עדיין חמורה מהצעת חוק הצנזורה של ח"כ אמנון כהן, לא רק שתהיה רשימה שחורה של אתרים שאסור לגלוש אליהם, אלא שרשימה זו תהיה חסויה [הצעת החוק].

על פי הצעת החוק, "במקרי חירום או מטעמים של בטחון המדינה רשאית הועדה להוסיף לרשימת האתרים לחסימה אתרים אשר עשוי להוות סכנה לבטחון המדינה ואזרחיה או סכנה לביטחון וליציבות רשת האינטרנט במדינה (…) רשימת האתרים לחסימה תהיה חסויה ולא תפורסם בציבור". מעבר לכך, "ספקי האינטרנט ימנעו גישה לכל לקוחותיהם ומשתמשיהם לאתרים המציגים תכנים פדופליים ואשר סווגו על ידי הרשות כאתרים לחסימה". כלומר, כפי שכתבתי בחוות הדעת על חוק הצנזורה יש כאן הטלה של אחריות משפטית הן על ספקיות האינטרנט והן על הרשות: עליהן לעבור אחד אחד באתרי האינטרנט ולסווג אותם כפדופיליים או לא.

מעבר לכך שנוצרת כאן צומת שמאפשרת פריצות, ומרכזת את השליטה בנקודה אחת, יש כאן הטלת עלויות לא מידתית על ספקיות האינטרנט שיועברו ללקוח בלי ספק. עצם החשאיות כאן גם בעייתית, כפי שראינו בעבר: באוסטרליה, שמחזיקה מודל מאוד דומה. באוסטרליה יושמו רשימות שחורות שגרמו למעגל קסמים בו אתרים שפרסמו את הרשימות השחורות נחסמו גם כן [והרי מה הרציונאל לצנזר את הרשימות השחורות אם לא להראות שהחסימה היתה פסולה מלכתחילה?] וגרמה לכולם לרצות לבדוק את הדפים האסורים. בעצם, הרשימה עצמה בעייתית בכל כך הרבה מונחים שלא ראוי לנהל אותה.

מעבר לכך, הטלת קנס על מי שנותן לינקים לתכנים כאלה היתה פסולה גם כן. אבל ישראל לא רוצה ללמוד ממושבת העונשין בחצי הכדור הדרומי, הא?

אם יש דבר אחד שלמדנו בעשור האחרון הוא ששליטה על מידע כיום מבוססת על נורמות ולא על נסיונות אכיפה ריכוזיים. צווי איסור פרסום לא עובדים יותר ובלוגרים מצליחים לעקוף הכל, אפילו הוראות של הצנזורה. אבל דני דנון חושב אחרת, והוא כנראה רוצה לחוקק את זה.

אני מאחל לדנון בהצלחה; אני אצטרך להגיע לכנסת, לדבר כמה מילים יפות, להסביר, ללמד ולפול על אזנים ערלות (שוב). בסוף, מה שיקרה, ככל הנראה, הוא שמשרד התקשורת יצא נגד ההצעה מסיבות תקציביות, וזהו.

13 thoughts on “לא למדנו מאוסטרליה

  1. יהונתן, זה יותר מסוכן ממה שאתה חושב שכן תקציב הרשות המוצעת פשוט יהיה פנימי = שמות מתחם. 8 מליון ש"ח עשויים להספיק לכמה מינויים.

  2. יש מצב שאתה מעלה גרסאת PDF או ODT של הצעת החוק הזו למאותגרי אופיס?
    אני לא מצליח לראות כלום במסמך הזה על המק.

  3. הייתה הצעה די דומה של Jay Rockefeller, הסנטור הדמוקרטי, שבמקרה גם בן למשפחת הטייקוני נפט ובנקאות, שחסידי הקונספירציה אוהבים לשנוא:

    גנוב מערך עליו בויקיפדיה:
    Cybersecurity Act of 2009

    On April 1, 2009, Rockefeller introduced the Cybersecurity Act of 2009 (S.773). Citing the vulnerability of the Internet to cyber-attacks, the bill makes provisions to turn the Department of Commerce into a public-private clearing house to share potential threat information with the owners of large private networks. It authorizes the Secretary of Commerce to sequester any information he deems necessary, without regard to any law. [20]

    It also authorizes the president to declare an undefined "cyber-emergecy" which allows him to shut down any and all traffic to what he considers to be a compromised server. [21]

    מעניין אם דנון בסה"כ תרגם את הצעת החוק ההיא, או שמישהו הכתיב לו אותו.

  4. יואב – את זה אתה אומר כי אתה מתגעגע לסטלין או לתקופת הצנע? אני בטוח שדנון ישמח להקצות לך תלושי מזון ל200 גרם בשר בחודש וביצה פעם בשבוע.

  5. כנראה שיש הרבה שעוד מתגעגעים לימים הטובים.
    איפה שפשוטי העם היו מצייתים לאריסטוקרטים בממשלה, ומקבלים תלושי מזון,
    בזמן שהמורמים מהעם בהסתדרות, ניצלו את ההזדמנות בשביל לקצור רווחים עצומים בשוק השחור.

    זה התחיל מתוך "מדיניות חברתית", אותו צדק חברתי אידואולוגי ואידיאליסטי סיפר לנו שחייבים "תכנית קיצוב". רק כך נוכל להבטיח לכל אזרח ואזרח "מינימום מצרכי יסוד".
    זה נגמר בזה שההסתדרות, מעוז הסוציאליסטים, עושה קופה שמנה בזמן שהיא סוחרת בביצים, סוכר, קמח, חמאה, שוקולד ובשר עוף.

    במקום להבין שכל מה שהיה צריך לעשות זה לאפשר מסחר חופשי, זה כמובן נתן לסוציאליסטים תירוץ נוסף לנגוס עוד בחירויות שלנו.
    עכשיו, בשם "מלחמה בשוק השחור", בן גוריון שלח את המשטרה והשב"כ לעצור כל אוטובוס ואוטובוס בכניסה לערים, ולפתוח תיקים של עוברים ושבים –
    כדי לוודא שאין עליהם, חס ושלום, ביצים, סוכר או מוצרי מזון.

    אנחנו לא רחוקים כל כך משם כמו שנדמה לנו.
    יושבים האריסטוקרטים בסוויטות פאר בפריז:
    http://reshet.ynet.co.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/News/Politics/Politics/Article,30036.aspx
    בזמן שאחרים דופקים קופון על הברחות של מוצרי יסוד, הודות למיסוי מטורף ולא הגיוני של הממשלה:
    http://www.news1.co.il/Archive/001-D-218140-00.html?tag=09-10-35
    איך זה שבא* קפריסין, הסולר עולה חצי ממה שהוא עולה במדינת היהודים?
    בעיקר כי את מדינת היהודים מנהלים יהודים. והם צריכים איכשהו לממן את הסוויטות שלהם בפריז.

  6. לא יודע למה אני לא לומד לקח, ועדיין נדהם בכל פעם מחדש כשעולה הצעת חוק כזו. באותה מידה ח"כ דנון היה יכול להציע חוק שיתן לממשלה סמכויות לעצור את הרוחות או את גלי הים. אפשר לדון במשך מאה שנה אם ראוי שלממשלה יהיו סמכויות כאלה או לא, אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר באותיות שבאות לעולם כשהן כבר מתות. היכולת של הממשלה לאכוף חוק כזה שואפת לאפס, והגיע הזמן שהח"כים יתחילו להפנים את זה. או שדנון לא מבין את זה ואז הוא פשוט מנותק מהמציאות, או שהוא כן מבין אבל רוצה לרכב על הגל בתקשורת ואז הוא סתם עוד פוליטיקאי תאב פרסום. בעצם סביר להניח ששתי האפשרויות נכונות, והגיע הזמן שזה יפסיק להפתיע אותי.

Comments are closed.