אפשר להלחם בזיר"ה, וזה תלוי בכם.

לפני כשנה אישר הממונה על ההגבלים העסקיים פטור בתנאים לאישור הסדר כובל בין ערב רב של חברות מדיה ישראליות: לפי הפטור יורשו שידורי קשת, די.בי.אס שירותי לווין (Yes), הוט, ערוץ 10, רשת, ועוד שאר גופים שאתם מכירים בתור ערוצי שידור טלויזיוניים וחברות הפקת סרטים, יורשו להקים תאגיד שתפקידו יהיה איתור אתרי אינטרנט פיראטיים, איסוף ראיות כנגדם ולאחר מכן לתבוע בשם אותם התאגידים. לצורך כך הקימו אותם יצרני תוכן את חברת זיר"ה.

ככל הנראה, אותם יצרני תוכן העבירו לזיר"ה את הזכות לתבוע בשמן וזו החלה לפעול באמצעים משפטיים כנגד אתרי אינטרנט. הבעיה החלה כאשר זיר"ה המשיכו לפעול נגד אתרים וביקשו להסירם מהרשת, גם כאשר אותם אתרים לא רק הכילו את התכנים שלחברות שהקימו את זיר"ה היו את הזכויות בהם, אלא גם תכנים אחרים, שאינם של זיר"ה. כלומר, משפטית יש בעיה עם הטענה שצריך לסגור אתר אינטרנט בגלל שיש בו תכנים שהזכויות עליהם נמצאות אצל זיר"ה: באותו האתר יש גם תכנים שלזיר"ה אין זכויות בהם, ויכול להיות שהם מופצים ברשות. לכן, ההסרה של האתר לגמרי, ולא רק של החלקים שמפרים זכויות יוצרים, יכולה להיות כל כך בעייתית ולפגוע בתחרות החופשית.

הבעיה העיקרית דווחה השבוע באתר 'הארץ'; על פי החשד, זיר"ה פרצה לחשבון פרטי של אחד מהאנשים אשר היא חושדת בו כמפעיל אתר אינטרנט המאפשר להפר זכויות יוצרים. אותו חשד, על פי עורכי דינו של המתלונן, לכתב התביעה נגדו "צורף נספח צילום מסך שנלקח מתוך תיבת ההודעות הפרטיות של הנתבע באתר הפורומים hosts.co.il". אם אכן הדבר קרה, מדובר בבעיה משמעותית בהתנהלות של זיר"ה, הגם שעד כה היא לא היתה חפה מפשע.

אלא, שצריך לזכור: זיר"ה קיבלה היתר זמני על מנת להפעיל מונופול. בית המשפט העליון כבר קבע כי "על בעליה של זכות היוצרים החובה להשתמש בזכותו בתום לב ואל לו לפגוע, אגב שימוש זה, ביצירתם של אחרים או בעיקרון התחרות החופשית. בנסיבות המתאימות, אם כן, שימוש בלתי ראוי בזכות היוצרים עשוי להביא לצמצום או אף לשלילת ההגנה שמקנה הדין לבעל הזכות" (רעא 6141/02 אקו"ם נ' גלי צהל).

הפעילות שזיר"ה מבצעת אינה בדיוק עומדת בעקרון תום הלב הדרוש. בין היתר, פעילות בה החברה מבקשת סגירה של אתרי אינטרנט, לעיתים ללא כל דיון שיפוטי אמיתי, ולעיתים תוך הלך אימים על מי שמפעיל אתרים שככל הנראה לא הפרו את זכויות היוצרים של החברים בזיר"ה היא פעילות בעיתית. היא פוגעת בתחרות החופשית וביכולת לייצר מודלים עסקיים אלטרנטיביים למודל של "אנחנו נקבל כסף, וניתן לך חרא של איכות".

הפתרון הוא פשוט: כל מי שמתנגד להתנהגות המונופוליסטית והתאגידית של זיר"ה צריך להתנער מיחידיה: לא לרכוש את חבילותיהן היקרות של HOT וYes במחאה על ההתנהגות (ולהמשיך עם תופעת הCord Cutters), לא לצפות בזבל שמשודר בערוצים המסחריים ולפנות לאותם גורמים ולומר להם שכל עוד הם יפעלו נגד אתרי האינטרנט הקטנים, שאינם "פיראטים", "גנבים" או עבריינים, הם גם לא יראו את הכסף שלכם.

יש שני כוחות בלבד שיכולים לסגור את זיר"ה: הראשון הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, שיכול לראות כיצד ההתנהלות הזו פוגעת בתחרות החופשית ומוענת מאותן חברות שנכנסו לקרטל זיר"ה לייצר מודלים אלטרנטיביים להכנסות מהאינטרנט; השני הוא אותם חברים בזיר"ה: כל עוד הם לא יזוהו כאנשים הרעים ותהיה את ההפרדה תחת המעטה של זיר"ה, אז העניין לא יפסק.

בין השורות, כדאי אולי שתבדקו מיהם אמצעי התקשורת שמסקרים את הפעילות של זיר"ה בכלל, ומי בכלל מסקר אותה באור חיובי. משום מה, מי שמחזיק, בעקיפין, במניות בתאגיד, לא ממש יצא נגדו.

9 thoughts on “אפשר להלחם בזיר"ה, וזה תלוי בכם.

  1. מאמר מעולה. מחזק את דעתך ומקווה שיגיע היום וניהיה חופשיים..

  2. אי-אפשר במציאות שלנו להתנתק מכל ספקי התוכן, בדיוק כפי שלא ניתן להפסיק לצרוך דלק, אבל מספיק שלקוחות YES רבים יתנתקו ויעברו ל-HOT, כדי שהאחרונה תזדעזע ותדאג להפסיק את פעילות זיר"ה במקומות שאין להם נגיעה לזכויות יוצרים ישראליים. אני בעד.

  3. זיר"ה עשו עבודה לא רעה מצידם. אני מעריך שסגירת WNET (ועוד כמה אתרים דומים) צימצמה את צריכת רוחב הפס בארץ ב 50% לפחות. נכון שישנם עוד אתרים ותמיד יש את אתרי התוכן מחו"ל אבל האתרים שנסגרו בשנה האחרונה היו די מרכזיים בארץ.
    עד היום לא שמעתי כמעט על מלחמה של מישהו בזיר"ה ונראה שהם פועלים בשקט וולא הפרעה מיוחדת. בסופו של דבר, גם אם זה מרגיז, מדובר באירגון עם גב חזק שנלחם באתרים לא חוקיים עם גב פחות חזק.

  4. האם יש משהו שאינו יודע שהמדינה "מנוהלת" ע"י מספר מאד מצומצם של משפחות עתירות ממון ונכסים החולשות על המדיה הכתובה והמשודרת אם זה בערוצי הרדיו השונים, ערוצי הטלויזיה למיניהם, ספקיות הכבלים והאינטרנט. והן יעשו הכל על מנת לשמר את המצב כפי שהוא למקסם רווחים ולהדיר כל יזם שיפגע בהו זה ברווחים שלהם, אנו הפראיירים שמשלמים פעם לרשות השידור על תכנים נחותים במרבית הערוצים, פעם שניה לספקיות הכבלים שעובדות עלינו עם עשרות "חבילות" זבל ופעם נוספת לספקיות האינטרנט שמפתות אותנו לחבילות במהירויות, נפחים ורוחב פס גדולים יותר ויותר ללא שינוי משמעותי בסכומים גדולים יותר ויותר. בוא תתחייב וגם נצנזר אותך באותה הזדמנות אם זה פוגע ברווחי הבעלים. אולי לא מונופול אבל בשקט נוצר קרטל של מספר מצומצם של משפחות שקובע לנו מה לצרוך ומה לא !!!!

  5. כל אחד שלקוח או של יס או של הוט שיאם עליהם שיעבור לחברה האחרת וכל מי שרוצה לעבור במילא שיגיד להם שזה בגלל זה!

  6. לדעתי זה טיפשי להילחם במי שמספק בתכלס את הסחורה ומייצר סדרות וכאלה

  7. זיר"ה ממזמן הסירה את הכפפות ועושה הכל כדי למנוע מאיתנו "להיות עם חפשי בארצנו"…לדעתי קבוצה של האקרים צריכים להלחם בהם בכל הכח, להשבית להם את כל המחשבים, וכמובן לצאת ולהפגין, נגד החלטות שערורייתות שמחזירות אותנו שנות אור אחורה, בושה שהיום כמעט הכל פועל על פי אינטרסים כלכליים מובהקים…!

Comments are closed.