הפיקציה שתכריע את הבחירות.

0.
סדר היום הכלכלי-חברתית ושאלת התקציב, לצערנו, לא תהיה הסוגיה שתכריע את הבחירות בצורה מושכלת, וזאת למרות שכל המידע מונח בפני הציבור. מפלגת העבודה הציגה תכנית כלכלית סדורה ובפועל התחילה (סוף סוף) את היוזמה להקמת ממשלת צללים, כזו שתגיש כל שנה תקציב אלטרנטיבי ותנסה להיות אופוזיציה אמיתית (שוב, כדאי לקרוא את מה שיש לשאול אמסטרדמסקי לומר על התכנית). אבל, לכל המפלגות יש כאן בעיה אינהרנטית: חובות המפלגות לבנקים הן חלק אינהרנטי מהשיטה וגורמים לכך שלמפלגות תהיה תלות במוסדות הפיננסיים. כעת, ביננו, מי באמת חושב שמפלגות שחייבות מאות מיליוני שקלים לבנקים, ולא מחזיקות בבטוחות אמיתיות מעבר לתקציב מימון המפלגות, יוכלו לדאוג לאזרח הקטן מול הבנקים, שמהלכים אימים מעל המפלגות?

1.
זו בעיה לא קטנה: השחיתות האינהרנטית במשחק הדמוקרטי שמערבים הון ושלטון לא אחת. בנקים הם חלק מהמשחק, ויוצרים כסף על ידי מתן הלוואות, וכך משרתים את התפישה שלפיה הפיקציה שהיא כסף יכול לקבל ערך ממשי. הכלל הוא פשוט: חובות יוצרים ערך נוסף (בניגוד לסחר חליפין), וכך בנק יכול לקחת עשרה שקלים מאדם אחד ולייצר כמה מאות שקלים עבור כל הציבור. הבעיה מתחילה כשהבנק מלווה יותר מדי, ואדם אחד (או מפלגה אחת) לא יכולה להחזיר. במצב כזה, מתחילות "תספורות" של הכסף שלנו, והבנקים צריכים לכסות על ההפסדים. בצורה פשוטה: כסף עובד כנגדנו מהיום הראשון.

2.
[גילוי נאות: גם אני, כמו חלק ניכר מאזרחי ישראל, מחזיק חוב כלשהוא] כעת, כדי לפתור את הבעיה הזו, יצאו כמה גיקים עם רעיון מהפכני: ביטקוין, כסף בקוד פתוח. הביטקוין מבוסס אף ורק על האמון של הציבור בו, ועל הערך שהוא מקבל ממסחר בו. אין לו בנק מרכזי ששולט על גובה המטבע, ואין לו נקודה אחת שיכולה להפילו או לווסת אותו. בגלל המבנה הטכנולוגי שלו, גם לא צריך בנק כדי לנהל אותו; בניגוד להחזקת כסף מתחת לבלטות, קשה מאוד לגנוב ביטקוין ממישהו, וקל מאוד לשלם באמצעותו מרחוק. שתי התכונות האלו גם יחד מאפשרות לנו משהו אחד יעיל: אפשר לשבור את האוליגפול של הבנקים על ידי שימוש בביטקוין; אלא, שיש בעיה קטנה: ביטקוין לא היה ממש חוקי עד השבוע, לפחות ברוב העולם.

3.
מה שהתחוור בסוף השבוע האחרון הוא פשוט: חברת BitCoin Central חברה לה למסלקת כספים אירופית, שמצדה מאפשרת תשלום במטבע מקומי (אירו) והמרתו לארנק BitCoin על מנת להשתמש בסכומים האלו. כל אחד יכול לפתוח חשבון אנונימי, זריז, מאובטח וללא תלות בהכנסות שלו או במצב הבנקאי שלו, ולקבל כספים ולהעביר ללא עלויות. היתרון עיקרי של הבנקים על להחזיק בבלטות (למעט אשראי) היה הנוחות של התשלום: העובדה שאתה לא צריך לזוז לכל מקום עם הכסף שלך, אלא רק עם כרטיס נחמד או פנקס מנייר שיעבירו כספים מנקודה א' לנקודה ב'. עכשיו, כל אחד יכול להיות בנק, וכל אחד קטן יכול להתחרות באוליגפול (ראו דיווח חסר משהו בדה-מרקר).

4.
הסיבה שמדובר במהפכה היא כי לראשונה יהיה ניתן להגיע למטבע עולמי, כולל, לא תלוי ביחידה מרכזית וכזה שלא יהיה ניתן למניפולציות אמיתיות של מדינות (בהנתן קהילה גדולה מספיק). החשיבה לרגע, שאולי מטבע מבוזר יוכל לסיים את הכלכלה מבוססת החוב שלנו ולעבור לכלכלה אחרת, היא משהו מעודד מאוד. אולם, יש לו גם השלכות. דמיינו שמחר מבצעים שתי פעולות גם יחד: הראשונה היא שמיטת חובות אוניברסאלית במדינה: תספורת לכל האזרחים, שחרור מהמינוס ומההלוואות, והשניה היא הפסקה של אשראים בכלל, האם הדבר יאפשר לאדם לרכוש דירה במדינה? יכול להיות שלא, אבל יכול להיות שזה המצב הרצוי.

5.
כלומר, ברור לי שדרוש בנק על מנת לאפשר לי לרכוש דירה: ההלוואה, שכל כך פוגעת בציבור בסופו של דבר, היא הדרך היחידה להשיג דירה. היא גם חלק מהסיבה שמחירי הדירות כל כך גבוהים. ללא משכנתאות ויכולת לטול חוב, הרי שאני בספק אם בכלל אפשר היה לבקש מחירים כאלו על דירות. ואז? איך אנחנו משנים את הכלכלה לפעול לטובתנו? הפתרון הראשון והחיובי ביותר הוא מעבר לתשלום בביטקוין. כמו שימוש במזומן, החזרה של סחר החליפין והחזרה של החברה לדרך בה היא צריכה להיות: מבוססת אמון ולא מבוססת חוב.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]