לגמול את המדינה מהימורים, לפרק את מפעל הפיס.

0.
יש פיל בחדר שאף אחד לא מדבר עליו, לא בבחירות האלה ולא אף פעם, והוא מפעל הפיס. הסיבה? מפעל הפיס הינו מוסד בבעלות של רשויות ממשלתיות, רשויות מקומיות, מועצות אזוריות וכדומה, ונציגי הדירקטוריון שלו ממונים על ידי אישי ציבור. המוסד, למי שלא יודע, אחראי על ההגרלות החוקיות במדינת ישראל, ומגלגל מיליארדי שקלים בשנה. את הרווחים מבין ההגרלות האלו, בין היתר, מחזירים הדירקטורים למי שמינה אותם: המדינה, הרשויות המקומיות, המועצות האיזוריות וכדומה. הבעיה, כאן, כמובן, היא שהמדינה יוצרת תלות בהימורים ומתמרצת את עידודם.

1.
לצורך העניין, נסתכל על נתוני 2011 של מפעל הפיס, כפי שפורסמו בדה-מרקר. מפעל הפיס הכניס ב2011 כ4.78 מיליארד ש"ח. מתוכם, חילק כפרסים כ-60%. את ה40% שלא חולקו לפרסים, כלומר ה"רווח" של מפעל הפיס, הוציא המפעל כדלקמן: 10% הלכו למימון המנגנון ו30% חולקו למדינה לצורך פרויקטים של רשויות מקומיות ובניה של כיתות לימוד. כעת, אני לא רוצה לדבר על תופעת ההתמכרות להימורים, לא על אחוזי הזכיה, ולא על העניין שבו מדובר על מס עניים שמעוניין לעודד תופעות עצובות בחברה. אלא על כך שהמדינה עצמה מרוויחה מעידוד ההימורים כסף, ולכן מוכנה לתת יד למפעל הקשה הזה.

2.
מצד אחד, מדינת ישראל מפעילה יד קשה כנגד הימורים: היא סוגרת אתרי הימורים שלא כחוק, מאיימת על אתרי שש-בש בסגירה, דואגת לסגירת מקומות הימורים ולחשיפת רשתות הימורים. למה? כי בתיאוריה לגמרי, כל אותן פעילויות מתחרות בפעילות הלגיטימית של המדינה: הימורים על ידי הלוטו. מצד שני, המדינה מרוויחה הרבה מאוד כסף מכך שיש הימורים חוקיים, והימורים חוקיים בלבד. ההכנסות, המשמעותיות ביותר, שמפעל הפיס מייצר, יוצרות למדינה לא רק תמריץ למלחמה בהימורים, אלא גם פוגעות בחברה.

3.
בעוד שהכנסת רואה בהימורים של בני נוער, לדוגמא, תופעה חמורה, המדינה ממשיכה לפרסם את ההימורים, והפרסום אפילו מעודד וקורץ יותר לשכבות החלשות. דוכני מפעל הפיס חושבים על עצמם כחלק מערש התרבות שלנו ובסופו של דבר "כולם מרוויחים" (חוץ מאיתנו).

4.
עכשיו, גם אם באמת מדובר בכסף שהולך מהציבור למטרות טובות, ואפילו טובות מאוד, הרי הכסף הזה עוזר למדינה להתנער מאחריותה לאותן מטרות: בניית כיתות לימוד היא חלק מהתפקיד של המדינה; אם למדינה חסר כסף, עליה להעלות מיסים או למצוא דרך אחרת לעשות זאת, לא לקחת מהעניים ולפרסם את זה. לכן, יותר מכל, חייבים לפרק את מפעל הפיס. פירוק מפעל הפיס יעשה רק טוב למדינה, יגמול אותה מההתמכרות של המדינה להימורים וידאג לכך שהציבור לא יוציא כל שנה אחוז מתקציב המדינה לטובת הימורים.

5.
בכנסת הקרובה, ביחד עם כל הדברים שאני הולך לעשות בהתנדבות כדי לשמור על האינטרנט, הפרטיות, זכויות יוצרים ומשתמשים וחופש הביטוי, לפתוח את הגנות הקניין הרוחני על תרופות ולדאוג לחופש המידע, אני הולך לפעול לסגור את מפעל הפיס. גם אם אני לא אהיה ח"כ, זה לא אומר שאי אפשר לשנות. תעזרו לי.

הבהרה: כל מה שנאמר כאן יפה גם למועצה להסדר הימורים בספורט, הרי היא הטוטו.

15 thoughts on “לגמול את המדינה מהימורים, לפרק את מפעל הפיס.

  1. הטענה המקובלת בעד קיומם של מפעל הפיס והטוטו היא שהימורים הם כמו אלכוהול, גראס או הפלות: הם יתקיימו בכל מקרה. אם תוציא אותם מחוץ לחוק, אנשים פשוט יעשו את זה באופן לא חוקי, והנזק יהיה גדול יותר. מסגרת חוקית שבה המדינה מרוויחה מזה (וכזאת שבה אנשים אמנם יכולים להמר, אבל קשה מאוד לאבד את כל רכושך בלילה אחד) היא הרע במיעוטו. אני לי שום מידע בנושא, אבל על פניו הטיעון נשמע הגיוני. בטח נעשו כבר מחקרים בנושא במקומות אחרים בעולם, לא?

  2. שלב ראשון לאסור על פרסומת ברדיו ובטלוויזיה ללוטו/טוטו

  3. צודק לגמרי.

    וכהערת צד: הדוכנים שלהם הם אחד מרעשי הרקע הצורמים ביותר בשטחים אורבניים. לא יודעת האם הם משלמים ארנונה או כסף על הפרסומות והדמויות שיש ליד כל דוכן, אבל זה סוג של טינופת בלב המרחב הציבורי.

  4. הסתכלתי בכמה מקומות (לא מדעי….) מעניין לראות את המיתאם בין החתך הסוציו-אקונומי של עיר / שכונה לבין כמות דוכני הפיס שם.
    התוצאה מפתיעה!

  5. הכל נכון, אבל איך תמנע מהעולם התחתון למלא את הוואקום שייווצר?

  6. דורון,
    שים לב שלא אמרתי שצריך לאסור על הימורים בכלל, פשוט להפסיק את המצב החולה בו הגוף המפקח הוא מי שנהנה מהימורים.

  7. חלק מקמפיין הפרסום של מפעל הפייס מציג את הכדורים מהגרלת הלוטו כדמויות משעשעות. פסלים גדולים של אותן דמויות מוצבים מעל לתחנות מכירה. האם מפעל הפייס מנסה לפנות לילדים עם הקמפיין?

  8. הטענה על פניו נשמעת נכונה, אבל מצד שני המדינה צודקת גם היא.
    כולם מסכימים כי אי אפשר לאסור הימורים לגמרי. נקודה.
    זה יפתח פתח לעולם תחתון – מה שכבר קיים היום – אבל בעוצמה גבוהה הרבה יותר.
    (ע"ע חוק היובש)

    לא ראיתי שכתבת על אלטרנטיבה כלשהי.

  9. מסכים לגמרי.
    איך אפשר לעזור? (הפסקה אחרונה שלך)

  10. צריך למנות דירקטור במפעל הפיס שיהיה "משלנו" וידאג לזה. בין אם על ידי אחת העיריות שיש לה זכות מינוי, ובין אם על ידי הממשלה.

  11. לדעתי שדה הפעולה זה לא דירקטוריון אלא פשוט חיסול הגוף הזה והקשר שלו למדינה. הקמה של גוף אחר והתרת הימורים זה נושא לשיחה אחרת.
    כמו שכתבת, וזו הנקודה המשמעותית: צריך להפסיק את השנורר המתחכם הזה. אם המדינה צריכה כסף היא צריכה בשקיפות לגייס אותו ולא להביא אותו מכל מיני דרכים פתלתלות, נ-ק-ו-ד-ה. הטיעון הזה הוא טיעון מהשדה הפוליטי ושם צריך להיות הדיון והשינוי.

  12. ההתנשאות שנודפת מהפוסט לא מריחה טוב.

    מי אתה שתחליט לאנשים כמוני וכמוך, בעלי זכות בחירה ושיקול דעת, האם כדאי להם להמר או לא?

    אולי נחוקק חוק גם נגד מקדולנד'ס? הרי אנחנו יודעים שזה ממש לא בריא!

    מהמר אינו עבריין. הוא אינו כופה את רצונו על הזולת ומסכן את כספו שלו בלבד. "פשע" ללא קורבן אינו פשע. הימור מוסרי בדיוק כמו משחק דמקה. הימור הוא חלק מהאופי האנושי מאז ומעולם – משחק בהסתברות בתקווה להתעשר. השקעה במניות חברת היי-טק היא הימור מבורך (שגם הוא לרוב משיא תשואה שלילית. ע"ע קרנות ההון סיכון בישראל בעשור האחרון). הימור מושכל וחכם, אבל הימור – רוב המיזמים נכשלים. הימור הוא גם בילוי – מרוצי סוסים, קזינו, או משחק קלפים.

    אכן, יש מהמרים כפייתיים שמתדרדרים גם לפשע כדי לממן את ההימורים, קריירות נהרסות, משפחות מתפרקות. יש לדון אדם על פי תוצאות מעשיו: המהמר-הפושע ייענש בחומרה על הפשע – לא על ההימורים. התפרקות משפחתו היא תוצאה של מחדליו וטעויותיו – השכנים ממול לא צריכים לשלם על כך. האיסור הגורף הופך עשרות אלפי אזרחים שלווים לעבריינים וגורר לפשע נרחב הרבה יותר.

Comments are closed.