מדוע הבנקים מסרבים את כספי הביטקוין האבודים?

"הביטקוין מסוכן – אפשר לקנות תמורתו עבירות פדופיליה וסמים", כך מתחיל ציטוט של בכיר אלמוני במשרד המשפטים בכתבה שפורסמה בשבוע שעבר בדה-מרקר. הכתבה עצמה, שמציגה תמונה טיפה יותר מאוזנת מהציטוט השערורייתי בכותרת, מדברת על בעיה אחרת, והיא הבעיה שבנקים בישראל נמנעים לקבל, בצורה גורפת, כספים אשר מקורם במטבע הוירטואלי (מה שהוביל להתנהגות ילדותית מהצד השני, כמובן).

עכשיו, כל זה נשמע מוזר מסיבה אחת: משפטית לבנקים אין כל עילה לחסום פעילות של מסחר בביטקוין. אם, לדוגמא, אדם יקבל תשלום בביטקוין (ובהנחה שביטקוין אינו מטבע), הרי שהתשלום ימוסה ככל תשלום אחר (מע"מ, מס הכנסה וחברים), אך משפטית המעמד הוא של ברטר: הוא החליף שירות או מוצר תמורת נכס וירטואלי מפוקפק כזה או אחר. לבנקים, מנגד, יש תפישה אחרת; הבנקים, ככל הנראה בעקבות ההצפה בתקשורת של נושא הביטקוין ביחד עם אינטרסנטים שהצליחו לקשור בתקשורת בין "דארקנט" (הרשת האפלה) לבין מסחר בביטקוין, גרמו לכך שיותר אנשים חושבים שלביטקוין אין כלל שימושים חוקיים.גם

לכן, לבנק מאוד נח להגיד "אתה מקבל כסף בביטקוין, ביטקוין קשור לרשת האפלה, אתה קשור לרשת האפלה" ולחסום לאנשים את החשבון. הרי חוק איסור הלבנת הון לא ממש עומד לצד הבנק: ביטקוין הוא לא כסף, הוא לא אבן יקרה, והוא לא מכשיר פיננסי. אז מה הבעיה כאן? הבעיה היא שהבנק עצמו לא נוהג בצורה סבירה. הבנק מחויב לתת שירות (אבל לא בהכרח אשראי) ללקוחות, ואסור לו לסרב אלא מטעמים סבירים (תא 16079-03-11 הלוי נ' מזרחי-טפחות, לדוגמא). כלומר, הסירוב של בנק לקבל כסף מלקוחות על פניו הוא לא חוקי, אבל הבנקים בונים על חוסר הרצון של הלקוחות לפנות לבית המשפט במקרה זה; הרי לבנק יש את היכולת להחזיק צוות משפטי, ולקוח לא יוציא כמה עשרות אלפי שקלים רק כדי שיוכל להפקיד 20 ש"ח בביטקוין.

במקביל, כל הסטיגמה שנוצרה סביב הביטקוין באמת שמבוססת על טענות כלשהן: אתרי המסחר שאפשרו מסחר אנונימי בעולם עשו זאת באמצעות ביטקוין, כולל מקרים של הזמנות סמים וחומרים אחרים, החזיקו אחוזים ניכרים מהמטבע הדיגיטלי. אבל באותה נשימה, 20% מהמחזור של השקל החדש הוא בהון שחור, ואתם לא רואים בנקים שמסרבים לקבל כספים במזומן.

ההפחדה נגד הביטקוין עבדה; אבל כמו כל טכנולוגיה אחרת, בסופו של דבר, היא תצטרך להסתיים. כבר היום, על כל בנק שמסרב לקבל כספים שמקורם בביטקוין נפתחים עשרה עסקים אחרים שכן. לדוגמא, אתר overstock הכניס את מערכת התשלומים הדיגיטלית לשימוש וקיבל ביום הראשון רכישות בשווי של 130,000$. כך יהיה עם תעשיות רחבות יותר שיצטרכו להתאים את עצמן לשוק חדש שמעוניין לשלם בצורה אנונימית, מהירה ונוחה יותר.

אז נכון, אפשר להזמין סמים עם ביטקוין, בדיוק באותה הדרך שאפשר להזמין עם מזומן; אבל בניגוד למזומן, עם ביטקוין אפשר גם לבצע מסחר בינלאומי, עסקאות מסובכות של העברת נכסים בלי עורכי דין באמצע, ועוד כל מיני דברים. בסוף, אין מה לעשות, גם הממסד הפיננסי יתקפל.

5 thoughts on “מדוע הבנקים מסרבים את כספי הביטקוין האבודים?

  1. יונתן , תודה על פוסט מענין ….

    אני חייב להודות שאני לומד הנושא , ולא ממש ירדתי לעומקו של ענין . רק בקטנה ,אגב אורחא , להעמיד דברים על דיוקם :

    תתפלא , בנק אמור לסרב לקבל כסף מזומן , על פי חוק איסור הלבנת הון והתקנות הנלוות , באם לא יתלוו פרוצדורות זיהוי כמתחייב בחוק ( מקור הכסף , הנהנה , המפקיד וכו…. ) , ראה לענין זה : צו איסור הלבנת הון ( חובות זיהוי דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור ) תשס"א 2001 .

    תודה …….

  2. פוקסי,

    ההגבלה על קבלת כסף מזומן היא על סכומים מסוימים ועל פעולות שנראות חריגות. אין צורך לעשות זאת על כל תשלום במזומן.

  3. אוקיי יונתן , אני יודע זאת , רק מהפוסט ניתן היה להבין לכאורה , שאין מצב שבנק מסרב לקבלת כסף במזומן , פשוט לא סייגת זאת כלל וכלל , יש לך הרבה קוראים שהם הדיוטות , זה יכול להיות מאוד מטעה .
    תודה ….

  4. הבעיה שלי(ואני מניח שגם של הבנק, לפחות חלקית) עם ביטקוין היא יותר ממשית – זה מטבע שהערך שלו מתנדנד בצורה די פרועה, ולכן הבנק לא יכול לסמוך על כך שהביטקוין שאתה מוכר לו, למעשה, עבור כך וכך שקלים יהיה שווה בערך את אותו סכום מחר. מכיוון שכך, לבנק לא שווה לתת לך לפתוח חשבון באמצעות ביטקוינים, כמו שאין לו סיבה לאפשר לך לפתוח חשבון באמצעות הפאונד הדרום סודאני(אם ניקח כדוגמא מדינה שהמטבע שלה מתנודד המון).

  5. *מביט למעלה* אוקי, משהו בתבנית שלך לא בסדר – אני ראיתי רק את ה"עופר" האחרון. כנראה שהתגית של שדה השם הסתירה את השאר(אני עובד עם מוזילה על אובונטו, אם זה עוזר)

Comments are closed.