הפתרון לחסימת אתרים, שימוש ברשת הביטקוין כאחסון מבוזר.

אתמול, האינטרנט המבוזר ביותר בעולם הוכיח כמה חשוב זה שמידע יאוחסן בצורה שרידה, מבוזרת ושאינה נתונה לשלטון מרכזי. אתר האינטרנט "The Pirate Bay" נסגר זמנית, כאשר משטרת שבדיה פשטה על חברת האחסון אשר החזיקה את האתר. זו אינה הפעם הראשונה שאתר האינטרנט חווה מתקפה שלטונית, ובפעם האחרונה שהם חוו מתקפה כזו, הם שינו כבר את הארכיטקטורה מעט ואיפשרו לכל אחד לארח עותק של השרת.

למי שלא מכיר, הPirate Bay הוא אתר ההורדות המוביל בתחומו ובין הראשונים. האתר אינו מארח את קבצי ההורדה עצמם אלא מארח קישורי "מגנט". קישור מגנט הוא קישור שמאפשר לך רק לדעת שהחתימה האלקטרונית של הקובץ שאתה רוצה להוריד היא X. אתה פונה לכל המחשבים שמחוברים לרשת ושואל אותם "האם יש לכם קובץ שX היא החתימה שלו?" ומוריד אותו ממי שכן. שיטה זו מאפשרת לPirate Bay לייצר קונסטרוקציה משפטית שלפיה (לטענתם) אין הפרה בעת העברת הקישור, שכן הקישור הוא בסך הכל פיסת מידע שמאפשרת למשתמש לדעת היכן למצוא את הקובץ המפר (ויש פרשנות אחרת והפוכה).

ביטקוין - cc-by-sa antanacoins

עכשיו, סגירת הPirate Bay מתכתבת עם הצעת חוק נוספת שהוגשה גם בישראל (וכרגע ירדה מסדר היום עקב פיזור הכנסת), והיא הצעת החוק לסגירת אתרי אינטרנט; השאלה החשובה היא "האם מדינה כלשהיא יכולה לעצור הפצה חופשית של מידע?" בלי קשר לשאלה האם הוא מפר זכויות כלשהן או לא.

הפתרון, לפחות במקרה של הPirate Bay הוא פשוט: כשם שהPirate Bay ביצע את הקפיצה הטכנולוגית בפעם הקודמת ועבר לאחסן קישורי "מגנט" בלבד, שחוסכים מקום ומאפשרים שרידות רבה יותר, כך השלב הבא של הPirate Bay צריך להיות בחזית הטכנולוגיה: בעולם האחסנה המבוזרת. הפתרון הוא שימוש ברשת הביטקוין לאחסנת המידע.

לצורך הפתרון אני אחזור לרגע לשאלה "מהו ביטקוין". התשובה ל"מהו ביטקוין" היא פשוטה: ביטקוין אינו מטבע אלא רשת מבוססת עמיתים (Peer to Peer) אשר מאפשרת לכל אחד להעביר ערך. בכל רגע נתון מחוברים אלפי מחשבים לרשת הביטקוין ומעבירים בינהם מידע על העסקאות הפיננסיות שבוצעו באותו הרגע. כל אחד מהמשתתפים ברשת מחזיק עותק של כל העסקאות, וכל עסקה נחתמת באמצעות מיצוי קריפטוגרפי (Hash) של העסקה.

משהו מדהים במקריותו, וזה שקישורי המגנט מבוסים על מיצוי Hash בשם Sha-1 ושרשת הביטקוין יודעת לטפל בקישורים כאלו.

לדוגמא, קישור המגנט "b415c913643e5ff49fe37d304bbb5e6e11ad5101" הוא כזה אשר מאפשר להוריד את הטורנט החוקי של הפצת הלינוקס אובונטו. אבל, בצורה מפתיעה, הוא גם הקישור לכתובת הביטקוין 1HRCjD8qgvDVdQ5vko6245hZbtZ7t4zFkV. היכולת להמיר בין שני הקישורים האלו מאפשרת לי כתובת לכל אחד מהקבצים שאני רוצה לאחסן.

ומה זה אומר? זה אומר שאפשר, בצורה התיאורטית באמת, להשתמש ברשת הביטקוין כדי לאחסן קבצי טורנט, ולאפשר שיתוף קבצים בצורה שבה הורדה של מחשב אחד, שניים ואפילו אלפיים, לא ישפיעו על החוזק של הרשת. מדובר על מצב שבו כל אחד מאיתנו יאחסן את המגנטים של כל הקבצים בPirate Bay ויוכל למנוע הורדה של שירותים חיוניים. הרי, ההורדה של הPirate Bay היא רק ההתחלה, מחר יכולים גם להוריד אתר חדשות שמפרסם את דו"ח מבקר המדינה על קצא"א.

ואיך זה יעבוד? אפשר להשתמש ברשת הביטקוין המקורית, שכבר עתה גדולה מדי וכבדה להורדה למחשב הביתי. אבל אפשר גם לייצר רשת מבוזרת חדשה. באותה הרשת, כל מי שירצה להעלות סרטון ישלם במטבע; נקרא למטבע Piratecoin, וכל מטבע כזה יאפשר לשלם על האחסון הרב ברשת.

על הרשת יאוחסן מאגר מידע שמכיל שני שדות: החתימה הקריפטוגרפית של הקובץ (מגנט) ושם הקובץ. כל אחד יוכל לחפש במערכת שמאוחסנת אצלו על המחשב, או בעשרות שרתים שונים שיושבים ברשת ומחזיקים עותק מדויק. מצאת את הקובץ שרצית? תוכל להוריד אותו באמצעות המגנט.

העתיד, אגב, יאפשר למטבע הזה גם לשלם לבעלי הזכויות על ההורדות, מה שישנה את המודל העסקי של שיתוף הקבצים מקצה לקצה.

[אפשר לקרוא הצעה תיאורטית גם כאן, בBitcoin Talk]

3 thoughts on “הפתרון לחסימת אתרים, שימוש ברשת הביטקוין כאחסון מבוזר.

  1. יונתן , תודה על פוסט מאוד מענין . תחילה , הערה טכנית , הלינק המקפיץ להצעת החוק לסגירת אתרי אינטרנט , כנראה שבור , תבדוק , לא הצלחתי להגיע , בעוד האינטרנט תקין אצלי וכו…..

    בלי קשר , אם אתה התכוונת ל :" הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (תיקון – הגבלת גישה לאתר אינטרנט ותיקונים שונים), התשע"ג-2013 " הרי שמבט חטוף על ההצעה , מלמד כי ההגדרה של : " אתר אינטרנט " בהצעה כאמור , מביעה או מורה גם על שרת שנמצא במדינת ישראל , וגם מחוצה לה .

    אם כך , מספיקה עבירה באופן כללי ( בלי להיכנס לפירוט ) וצו של קצין משטרה ( בלי להיכנס לסיבוכים חוקתיים , קצין משטרה יכול רק במקרה דחוף , צריך צו שופט בעיקרון ) על מנת שספק אינטרנט, יחסום גישה לאתר או לשרת . איך זה מתישב אני לא מבין ? איך עוקפים דבר כזה ? האם עצם קיומה של רשת מבוזרת לגמרי , עוקפת חסימה כזו ? שהרי כפי שאתה מקים רשת מבוזרת , אתה יכול להקים חסימה מבוזרת מנגד ( שנבנית כמו רשת , על ציר הזמן , בהנדסה צוברת בו נגיד ) . תודה

  2. אם משנים את צורת העבודה של דפי האינטרנט לא עדיף גם לשנות את האימייל לשיטת הwave ואת הכל לHttps שיהיה מוצפן וכמובן בHTML5.
    בכל זאת אפשר ליצור WEB 3.0 קצת יותר טוב ואמין ממה שיש לנו כרגע.

Comments are closed.