סרבנות בעידן טכנולוגי

לורנס לסיג מסביר בספרו החדש "קוד 2" את השתלשלות הטכנולוגיה המווסתת (regulated) ומדגים לאורך הספר כיצד ממשלים עושים שימוש ברגולציה על מנת לווסת את הטכנולוגיה החדשה כך שתתאים לעולם הישן ואף לעיתים תאפשר להם יותר ממה שהכלים  בעולם הישן אפשרו להם.

התמה המרכזית ששזורה לאורך הספר היא לגבי החופש של העולם לבחור האם הוא מעדיף עתיד מוסדר או עתיד חופשי, כאשר חוקי העולם הישן עדיין יחלו. ספר זה הוא גרסא מחודשת של ספרו של לסיג מ1999, Code, שצבר פופולריות רבה ופותח מחדש באמצעות מערכת ויקי על מנת להתאים לעדכונים בחוק ובפרקטיקה מאז 1999. רעיון אחד שיכול לצמוח מסייברעולם מוסדר ומווסת הוא עולם בו אין יכולת לבצע פשע.

כבר עכשיו אנו ניצבים בפני עולם שמתהווה ככזה: ראשית, מכוניות מוגבלות במהירותן למרות שניתן טכנית לנהוג בהן במהירות גבוהה יותר, תקליטורים ותקילטורי וידיאו מוגבלים ביכולות ההעתקה שלהם ויש צורך "לפרוץ" הגנות אלו, תוכנות מחשב מוגבלות במספר שימושים ובמספר העתקות. לצד ההגבלות המוחשיות ישנן כיום גם הגבלות חוזיות על שימוש בתוכנות למקרים מסוימים, הגבלת מספר המשתמשים במצלמה והגבלת היכולת להציג באמצעות התוכנה תמונות פורנוגרפיות.

אותה הגבלה מתגברת ככל שאנו מתקרבים לעידן של מכונות חושבות.

היכולת שלנו לעבור על החוק בצורה אגבית קיימת כיום, רבים מאיתנו חוצים מעברי חציה באור אדום, נוסעים "מעט" מעל המהירות המותרת, מעתיקים תקליטורים לרכב לשמיעה פרטית וביתית, משלמים כסף "שחור" או שוחד, והכל בצורה שנראית לנו לגיטימית וקיימת. מצד שני, חלק אחר מאיתנו מסרב לחוק בצורה אקטיבית ובוטה – לא מתחת לשולחן ובבושה, הוא מסרב לקיים פקודות מוסמכות כי הוא חושב שהן לא מוסריות, והוא מבצע פעילויות לא חוקיות על מנת לשנות את החוק.

הטכנולוגיה, בעידן של מכונות חושבות, יכולה למחוק אפשרות זו בשורת קוד אחת.

האם אנו רוצים חברה כזו, בה אין "כח" במובן ההופלדיאני לעבור על החוק, כיוון שאין "זכות" (במובן ההופלדיאני) לעבור על החוק? חברה בה ללא זכות אין כח היא חברה קאונטר-אינטואיטיבית בה האדם מוגבל אלא אם הוקצתה לו הזכות. בחברה כזו כל זכויות האדם דורשות חקיקה ואינן "טבעיות" ובחברה כזו, אף אם לא תתפתח למשטר עריץ, לאזרח אין כל יכולת להגשים את עצמו.

אני לא גורס שסירוב לקיים חוק הוא מהות החיים, להפך – קל לקיים חיים ללא הפרת החוק, אולם, ללא האפשרות לסרב לחוק אין כל יכולת לחיות.

חשבו לעצמם על פעם בה עמדתם ברמזור אדום בשעה ארבע בבוקר, והרמזור פשוט לא התחלף לירוק, עברו עשר דקות, וחיכיתם. לבינתיים כל שאר המכוניות עברו, ורק אתם הנחתם שבקרוב הרמזור יתחלף, אבל הוא פשוט לא. אחרי עשרים דקות פניתם גם אתם ברמזור והבנתם כי עברתם על החוק. הרגשתם רע, אך לא היתה לכם כל ברירה, נכון? בעידן של מכונות חושבות ורגולציה טכנולוגית הדבר פשוט לא יהיה אפשרי. הביטוי "הכניסה אסורה" יחדל להתקיים ויתקיים "אין כניסה". כל איסור יהפך לאיסור חזק, שלא ניתן לעבור עליו.

Technorati Tags: , , , , , , ,

4 thoughts on “סרבנות בעידן טכנולוגי

  1. אני הזמנתי מאמזון, למרות שבינתיים אני כבר כמעט מסיים את הספר. אבל אם אתה רוצה תדפיס אותו לבד.

Comments are closed.