האחד

דווקא שתי ידיעות לא אחד באפריליות הפתיעו אותי (אם נתעלם לרגע שזיו פוגטש לקח את הרעיון שלי של תשלום לטוקבקיסטים לאקסטרים). הראשונה היא של אהוד אולמרט, שלא פוסל חזרה למשא ומתן עם סוריה – הזוי ככל שזה יהיה אולמרט מוכן לאמץ חלקים מהיוזמה הסעודית שרוב האזרחים לא יודעים מה היא, אבל מוכנים לתמוך בה בכל מקרה; החדשה השניה הלא מפתיעה כל כך היא שארבעים ושמונה אחוז מהאמריקאים דוחים את קיומה של האבולוציה. המספרים יורדים מעט ל34% בקרב בוגרי קולג', אבל עדיין גבוהים מהמצופה.

האמונה העיוורת בבריאתניות בקרב אמריקאים לא כל כך מפתיעה אף אחד, אבל מתיישבת יפה עם ציטוט ממחקרם של קייר גלט וג'ים טורסן, אלו הצליחו בשבוע שעבר לפרסם מאמר המסביר כיצד חומרה יכולה לעבור אבולוציה על ידי שימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית. הם הגדירו את הבינה המלאכותית שהיתה מבוססת על חומרה כבינה שבונה את עצמה ואמרו "כל החומרה שאני ואתה השתמשנו עד כה נבנתה בצורה הבריאתנית, היא נבנתה כך שהיא לא יכולה להשתנות בזמן ההרצה באמצעות אבולוציה. כל השינויים בחומרה הקיימת נעשו באמצעות תוכנה".

תוכנה כשמה היא, יוצקת תוכן לחומר. החומר, כמובן, הוא החומרה. (ותודו שבעברית זה נשמע יותר טובה)

הערת אגב:
הגישה הזו, של "אל" שיוצר את החומר דווקא משעשעת אם מסתכלים על הדימויים בתחום המחשבים. מנהלי רשתות נוהגים לקרוא לעצמם "God" בשמות המשתמש, ולקבל יחס של כמעט-אל מהמכונות שהם בונים ומהמשתמשים שמשתמשים בהן. מנהלי הרשתות עצמם מקבלים את אותו יחס אלהי כיוון שהם גם אלו שמצילים אותנו באמצעות אותם קסמים שאנו לא רואים ברגעים הקשים.

השחזור של האתר, הבוקר, לדוגמא, היה כמעשה אל. (אמרתי כבר שהשירות בWebHostingBuzz מדהים? הרבה יותר מהקודמים שאפילו לא היו מחזירים לי מיילים). בלחיצת כפתור ה'אל' יכול לעשות undo ולהחזיר את האתר למרות שבבוקר הוא לא עבד (ככל הנראה גם ממעשה אל כלשהו).

האם מה שגלט וטורסן פיתחו יאפשר את הבינה המלאכותית בצורה אבולוציונית? אני מקווה שכן, על מנת שאוכל להמשיך עם המחקר. גלט ענה לי כבר למייל השבוע, ואני עוד אמור לשלוח לו שאלות בנוגע למחקר כדי לפצות על העובדה שאני לא ממש מבין מה שכתוב שם במחשבית (אם מישהו מוכן לתרגם לי את מה שכתוב לשפה ברור אני אודה לו לנצח).

פסח שמח (וכשר?)

Posted in כללי

5 thoughts on “האחד

  1. על שימוש באלגוריתמים גנטיים כדי ליצור חומרה כבר שמעתי לפני שבע-שמונה שנים. יש שם משהו חדש?

    (כן, אני יודע את התשובה: "לך תקרא בעצמך" :) )

  2. ערן,
    החידוש שלהם, למיטב הבנתי, הוא שהארכיטקטורה מאבלצת את החומרה ולא התוכנה מאבלצת משהו אחר. אבל אני שלחת לגלט מייל לפני כמה שעות שיסביר לי את זה יותר טוב, כי מהמאמר לא הצלחתי להבין בדיוק וזה גם חשוב לי למחקר.

  3. "מאבלצת" ??? :)

    נדמה לי שאת הבינה המלאכותית, קשה לבינה האנושית להפנימה לעומק ולהישאר שפויים (או שזה רק אצלי). איך אפשר לא להתפזר בכל זה? למרות שזו ההתחלה וצריך להתפזר בה. לכמה דיסציפלניות עבודת הדוקטורט שלך משתייכת? אני מקווה שתימצא מנחים טובים וממוקדים.

  4. הדוקטורט נע איפשהוא בין משפטים (בעיקר), מדעי המחשב וקצת קוגניטיבית, למרות שבתחום הזה אני אצטרך עזרה. מצאתי מישהו שיכול להנחות אותי וגם מעוניין, אבל בינתיים אני מחכה לכל האישורים הפורמאליים.

    וכן, "מאבלצת".

Comments are closed.