« חירות ההלשנה | Main | פלישת חוטפי הגופות »

May 28, 2006

לא תודה, כבר הפגנתי בבית.

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
יש דברים שמצליחים להרתיח את כולם. רק היום דיברנו כאן על וענונו, ועל העובדה שחירות הדיבור, הצנזורה וזכות הציבור לדעת, לעיתים מתנגשות אחת עם השניה באצטלות שונות, ונחשף בדוח אמנסטי שמיקרוסופט חשפה את פרטי התקשורת שלו במהלך הדיונים על הגבלתו בישראל. הבעיה, כמובן, היא לא וענונו עצמו, אלא ההשלכות שיש לכך בארץ.

לקריאה נוספת:
תומר ליכטש ועידו קינן: הגם אנחנו ברוטוס, NRG הרשת
גל מור: אמנסטי: מיקרוסופט שיתפה פעולה עם ישראל בחקירת וענונו, YNET
The Observer: Today, Our Chance to fight a new Hi-Tech Tyranny

ישנו ויכוח מתמד בין שמרנים לבין ליברטריאנים על הפיקוח של המדינה. שהרי, אין כל פסול בפיקוח על אדם אם זה לא עשה דבר רע, לכאורה. אין לאזרח שומר החוק מה לדאוג מכך שפרטיו האישיים ביותר, סודותיו, אהבותיו, מכתביו הפרטים, שהכל ישמר בידי אח גדול יודע כל, שזה יוכל, רק במקרה שבו באמת עלול להגרם נזק, להתערב ולעשות את הדבר הנכון. ברשימה קצרה זו אנסה להבהיר מדוע חשוב לא לנטר את כל התעבורה, למרות שהדבר אפשרי בפועל.

ראשית, מהו החוק אם לא הסכמת כלל האזרחים על כללי משחק לגיטימיים? החוק מגדיר מה אסור ומה מותר, נכון? לא בהכרח. החוק קובע מה מותר ועל מה נענשים. כלומר: כשהחוק אומר "העושה .... דינו ..." הוא קובע סנקציה. הסנקציה היא מוסרית, חברתית וכלכלית; רוצח נאסר, מוקצה מחברתו ומתמלא אשמה (בתקווה), ולכן אדם פלוני יבחר שלא לבצע את מעשה הרצח. הסנקציה המוטלת על רצח היא זו שלכאורה מונעת את הרציחות.

הרצח אינו אסור בחברה; הוא מוקצה, מוגדר כהפרה של כללי המשחק הלגיטימיים, אך אינו אסור. לאדם יש את הכח לרצוח, החברה לא מונעת ממנו את הפעילות העבריינית (למען הסר ספק, אני בוחר להדגים את טענתי עם רצח, אך כל עבירה אחרת יכולה לבוא במקום), אין פשעמחשבה שמונע באמצעות השתלטות על מחשבותיו את הרצח. הרוצח מבצע את הרצח בידיעה מוחלטת לקיומה של הסנקציה וגם בלב שלם. לכן, דווקא, רעיון הסנקציה מאפשר דבר חשוב מאוד.

ההתנגדות לחוק בלתי צודק בעליל היא צווי אלהי, עוד מימי התנ"ך העדיפו הנתינים לעיתים לא לציית לחוק בלתי צודק ולשאת בסנקציה. הם הבינו כי הסנקציה אינה חמורה כמו המעשה עצמו, ולכן היו מוכנים לוותר על חירותם ולשאת בסנקציה, רק כדי לא לעבור על הציווי המוסרי שלהם. לכן, לעיתים, לדוגמא, אשה מוכה תעדיף לרצוח את בעלה המכה מאשר להמשיך לחיות עמו, ותהא מוכנה לשאת בסנקציה, כל עוד היא יודעת שלא תעבור את התופת שעברה. (לקריאה נוספת בעניין הזכות לסרב לחוקים, ראה עבודתי: Freedom Of Creed , משנת 2003)

אנשים מסוימים, הקרויים 'חסידי אומות עולם', הפרו את החוק הלא צודק בצורה בוטה, והיו מוכנים לשאת בסנקציה, רק כי ראו חוק שאינו ראוי. לכן, כשג'רי יאנג מיהאו! אמר את שאמר, התמלאתי בעוויתות: " שוב, אין לנו בחירה מרגע שאנו במדינה [סין - י.ק.] ואנו מצייתים לחוק המקומי" (מתוך יהאו!בלוג בסינט). שוב, החוק אינו צודק; אין כל סיבה לשתף פעולה, ואולי עדיף לשאת בסנקציה.

וישאל השואל, מה הקשר בין אתחלתא למציעא?

דמוקרטיה בנויה על ערכים, על אמון, על אמנה חברתית שרואה את טובת החברה, לא על איום תמידי. בכדי לאפשר לפרטים את ההגשמה העצמית, צריך ליתן להם חירות מקסימאלית. חירות זו מצטרפת לאכיפה אפוסטפריורית של חוקים. כלומר, ראשית תרצח וסיפא בכלא; אכן, קשה לקבל את הסופניות דווקא בגלל שמדובר ברצח; אולם סנקציות משמעותיות (ולא עונש מוות) ואכיפה שאינה סלקטיבית של החוק, יוכלו יחדיו להביא למצא בו לפושעים לא יהיה תמריץ לעבור על החוק.

הדמוקרטיה המודרנית נבנתה מהתנגדות לשלטונות עריצים, ולא מהתחקות אחריהם. הדמוקרטיה נעשתה על מנת שהמדינה לא תבוא לאזרחים ותשלול מהם את חירותם באמתלא של בטחון מדומיין, אלא דווקא תתן להם את הבטחון שבחירות. חירות היא בטחון; מי שמוותר על החירות בשם הבטחון סופו שיאבד את שניהם.

יש אווירה כזו, של מהפכנות, של חלוציות, של חדשנות באינטרנט. את האווירה הזו ינסה תמיד הממסד לדכא, ולהחדיר לו את אותם כלים שדווקא בגללם עבר הציבור לרשת: האנונימיות שכה חשובה לו, היכולת לקבל מידע בלי שידעו מי ביקש (ותחשבו על חינוך מיני לרגע, והתועלות של האינטרנט, בלי פורנוגרפיה, לרגע), היכולת לחבר בין בעלי עניין מסוים. ומצד שני, הקלות הבלתי נסבלת של הפלת המונופול על האמת במשטרים טוטאליטריים.

אזרח שיחיה בפחד מתמד שדבריו, מילותיו ומעשיו מתועדים הוא לא אזרח טוב. הוא מנסה להסתיר בצורה מוחלטת, שכן לכולם יש מה להסתיר: כולם מרמים בחשבון במסעדה מדי פעם, כולם מסלקים להם שקית שוקו בזמן הקניות בסופרמרקט, כולם נוסעים 110 כי הם יודעים שמכמונות המהירות מופעלות רק ב115; כולם מנסים לעבוד על כולם. העבירות הקטנות האלו, אינן באמת עבירות, אינן משהו שהחברה מעוניינת להשליך מישהו לכלא בעקבותיו. אבל החוק? החוק הוא עיוור. ואם אני מצטט את גדי פעמיים ביומיים, אז מצבי רע, והנה זה בא:

נקודה נוספת (ראיתי שטרם כוסתה בבלוגספירה) היא שהן רפ"ק אחראק והן עו"ד רוויטל סוויד שרואיינו בכתבה דרשו לשנות את הקטגוריה של גראס המוות בחוק. אי אי אי. כמה חבל שבחוק עצמו אין הפרדה בין סמים קלים וקשים. יש את פקודת הסמים, וחומרים המוכנסים אליה נחשבים כסמים אסורים. נקודה.
גדי שמשון: קריאטיב בכחול: משטרת ישראל לפסטיבל קאן

נכתב על ידי jk ביום\שעה May 28, 2006 08:56 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

אח שלו התרנגול
May 28, 2006 09:37 PM
לינק ישיר לתגובה זו

ואנונו , לא וענונו, אני לעומתך יודע לכתוב

תמונת המשתמש

יהונתן
May 28, 2006 09:38 PM
לינק ישיר לתגובה זו

שני התעתיקים קבילים.

אגב, מטקבק מהר אח שלי.

תמונת המשתמש

אח שלו התרנגול
May 28, 2006 09:41 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אח שלו,לטקבק זה כמו לבקבק, תרנגולות תמיד עושות את זה יותר טוב...

תמונת המשתמש

ערס פואטי
May 29, 2006 12:00 AM
לינק ישיר לתגובה זו

וואלה, כבוד לאח שלו ולאח שלו.
וכמובן, מצבך מתחיל להיות קריטי.

תמונת המשתמש

רוגל
May 29, 2006 01:49 AM
לינק ישיר לתגובה זו

יש כאן שתי שאלות בסיסיות:
1. כמה מזכויות הפרט מותר לחברה לשעבד לצורכי ביטחון אפוא עובר הגבול. מדינת ישראל מתמודדת עם זה מראשיתה, וכמו במקרה וענונו לא תמיד בהצלחה.
2. האם המדינה צריכה לחוקק חוקים שימנעו מהאזרח לעבור על החוק? לכאורה זה נשמע אבסורדי אבל בחינה שטחית מראה שאין זה בהכרח כך: חוקי התנועה נועדו מאתנו למנוע גרימת נזק לנהגים אחרים ולרכושם - האם ניתן היה להשאיר את החוק הבסיסי ולסמוך על הנהגים שינהגו בזהירות כך שלא יגרמו נזק? אני מאמין שכן, אבל אני כמובן במיעוט.

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 07:16 AM
לינק ישיר לתגובה זו

1.אם עבירת רצח לא היתה אסורה, אזי לא היתה עבירה של ניסיון לרצח, שידול וכו'.
2.בקשר ל "(ותחשבו על חינוך מיני לרגע, והתועלות של האינטרנט, בלי פורנוגרפיה, לרגע)", הרי זו בדיוק הנקודה והבעיה בטיעון שלך. אף שוטר לא רודף אחרי מי שפותח אתרים לחינוך מיני, אלא אחרי אותם פורנוגרפים! אתה מבקש בעקיפין שהמשטרה תפסיק להלחם בפשיעה. אני אומרת את זה מהיום הראשון שהתחלתי להגיב פה- אתה נותן יותר מדי "פור" לפושעים.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 07:24 AM
לינק ישיר לתגובה זו

רוגל, הבעיה היא לא בזכות של המדינה לחוקק את החוקים, אלא ברמת הניטור אחרי האזרח. איסור מוחלט על מעשים מסוימים הוא לגיטימי; אבל לא איסור לדוגמא על נהיגה.

ופלי, הטיעון הראשון שלך הוא כשל לוגי (אין כל הבדל בין נסיון לרצח ורצח, שתיהן טומנות בחובן עונש) ולגבי 2, את כנראה לא הבנת. אני התכוונתי לכך שהאנונימיות מאפשרת לאותו ילד שמחפש חינוך מיני ולא יכול לשאול להגיע ברשת לאתרים לחינוך מיני בלי להתבייש.

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 07:48 AM
לינק ישיר לתגובה זו

1. מבחינה עונשית אין הבדל בין ניסיון לרצח לבין רצח, אבל מבחינה מהותית ודאי שיש. אמרת שרצח אינו אסור. אם רצח- קטילת אדם, לא היה מעשה אסור, הרי שלא היו מונעים מאדם לרצוח באמצעות ענישה כבר בשלב הניסיון. וממילא לא ברור לי כיצד ניתן להבחין בין מעשה אסור לבין מעשה עונשי. בהכרח מענישים מי שעבר עבירה שנאסרה בחוק.
2. הבנתי שהתכוונת לאנונימיות של ילד שרוצה בסך הכל לרייר מול תמונות של בחורות עירומות (חינוך מיני עאלק). אבל בלי הציניות לרגע, באותו מעטה של אנונימיות תמימה משתמשים גם פושעים, זה כל מה שאני אומרת. ואף אח גדול לא מחפש את הילד אלא את הפושע.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 07:55 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אוקי,
תורת המשפט שיעור א':
1. ההבדל בין איסור לבין יכולת:

איסור:: לא' יש את הכח לרצוח, אך הוא יענש בסופו של דבר כיוון שאין לו את הסמכות לרצוח (א' אינו מדינה)

יכולת:: א' לא יכול לרצוח כיוון שהוא נכה.

יכולת היא הוצאה לפעול של רצון. האיסור בא לאחר מעשה ולא לפניו.

2. אבל האח הגדול צריך לעקוב אחרי _כולם_ כדי למצוא פושע שהוא אחד למיליון? האם ילד ימשיך לחפש חומר לחינוך מיני (שהיא פעולה רצויה) כשהוא יודע שהמדינה עוקבת אחריו? האם היית הולכת לספריה כשיש בה מעקב אחרי מה את קוראת (ואו\משאילה) שחשוף למדינה (ואולי, אם תהיה פרצת אבטחה כלשהי, חשוף לכל?)

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 08:06 AM
לינק ישיר לתגובה זו

1.תודה על השיעור המאלף. אבל אני דווקא דיברתי על איסור בראי החוק הטבעי. ואני אפילו מוכנה לזרוק פנימה את עשרת הדיברות, שלא בנויות כמו חוק העונשין.
2.גם אם הוא צריך _לעקוב_אחרי_כולם, האם, בתור מומחה לקרימינולוגיה, ישנה דרך אחרת, פחות פולשנית, למצוא פושעים?

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 08:21 AM
לינק ישיר לתגובה זו

1. ניקח לדוגמא איסור טפשי: נניח אסור לנהוג בשבת; העונש על האיסור הזה הוא קנס של 1 ש"ח. אני מבקש ממך לנהוג עבורי בשבת. את מסרבת. מדוע את מסרבת? כי יש איסור. אבל את יכולה, אם תשלמי את המחיר, לבצע את הפשע. זה מעיד על יכולת, בהבדלה מסמכות או זכות.

2. כל דרך היא פחות פולשנית, אולי פחות יעילה (ולא בהכרח). למה צריך לעקוב אחרי כולם? האין מטרתה של המשטרה לחקור פשעים שדווחוו? האין מטרתה להגן על שלום הציבור ולא לנטר אחר פעולותיו? הדרך הקלה למציאת פושעים היא קודם למצוא פשע; אחר כך הראיות כבר יגיעו, אל תדאגי.

תמונת המשתמש

MrM
May 29, 2006 08:29 AM
לינק ישיר לתגובה זו

המשטרה צריכה לעקוב אחרי חשודים במעשה מסויים- יען ידוע לה שהתבצע פשע- היא מחפשת את האשמים.
מניעת פשע היא גם תפקידה של המשטרה, אבל רק אם היא יודעת שעומד להתבצע פשע- לנסות למנוע כל אפשרות לביצוע פשע היא לא מעשית ופוגעת בחרויותיו הבסיסיות של האזרח.

תחשבי שהמשטרה תבוא אלייך הביתה ותחרים לך את כל הכיסאות כי את יכולה לזרוק אותם על אנשים- לכאורה הם מונעים ביצוע פשע- אבל עד איפה זה יכול להגיע? עזבי החרמת כיסאות, באותה טענה המשטרה גם יכולה גם לקשור את כל האזרחים בשרשראות כדי שהם לא יוכלו להתקרב אחד לשני ולרצוח אחד את השני- השאלה היא איפה את מעבירה את הקו, ויהונתן מעביר אותו בנקודה שהמשטרה עוקבת אחרי אזרחים שאין נגדם שום חשד לביצוע פשע, ואני חושב שאני מסכים איתו.

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 08:40 AM
לינק ישיר לתגובה זו

1. וודאי שאני יכולה להתניע את האוטו ולנהוג. וברור שהאיסור נובע ממה שהמחוקק \החברה - קבעו. אבל אתה אמרת שאין כזה דבר "אסור" אלא שיש רק "על זה מענישים". החוק קובע מראש שמשהו הוא אסור, ועובדה שיש חוקים שקיימים כבר אלפי שנים בכתב. הוא מניח את היסודות לסדר חברתי מסוים, ולכן הוא נקודת מוצא (איסור מראש) ולא נקודת סיום (ענישה בדיעבד).
2. "מטרת המשטרה היא לחקור פשעים שדווחו". כלומר שאם שוטר רואה גופה ברחוב, שאף אחד לא דיווח עליה, הוא צריך להמשיך ללכת?

תמונת המשתמש

MrM
May 29, 2006 08:42 AM
לינק ישיר לתגובה זו

השוטר הוא גם אזרח המדינה, הוא יכול לדווח :)

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 08:44 AM
לינק ישיר לתגובה זו

"נודע למשטרה על ביצוע עבירה" (כך מתחיל החסד"פ)

וכן, השימוש במילה "איסור" הוא - 'מותר, אבל תקבל עונש על זה'.

לדוגמא שלט "הכניסה אסורה" לעומת "אין כניסה", מה ההבדלים בין המונחים? בעוד שבשלט "הכניסה אסורה" אפשר להכנס, אך ישנה סנקציה, בשלט "אין כניסה" אין כלל אפשרות להכנס. נכון?

אז זה לא ש: "אין רציחות", אלא "הרצח אסור"

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 08:54 AM
לינק ישיר לתגובה זו

ואם נודע למשטרה שיש מישהו שביצע עבירה, אבל הוא עדיין טעון זיהוי? ותו אדם יכול להשתמש במספר ניקניימז, אבל מצד שני אולי הניקניימז שייכים באמת למספר אנשים שונים, ובמקרה זה יש חדירה לפרטיות של אזרחים תמימים.

עדיין אפשר להיכנס ב"אין כניסה", אם שוברים את המחסום למשל. הכל אפשרי.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 09:34 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אם למשטרה נודע על ביצוע עבירה, שתתחיל לחקור. אבל מה שאת אומרת שקול ל"בוא נבקש מכל אדם לדווח היכן הוא היה בכל רגע נתון, ואז אם יהיה פשע נוכל לבדוק את זה", במקום: "בוא נבדוק אם יש ראיות ממשיות (בעולם האמיתי) לביצוע העבירה"

ואם תשברי את המחסום, זה כבר לא יהיה "אין כניסה". אין כניסה הוא מקרה בו אי אפשר להכנס, לא משנה מה. "הכניסה אסורה" לעומת זאת, הוא פשוט מקרה בו אסור להכנס.

תמונת המשתמש

פלי
May 29, 2006 09:39 AM
לינק ישיר לתגובה זו

"אין כניסה" מוצב בכניסה למקום מסוים, נכון? אם זה מתחם פרטי, חניון או whatever. מישהו שרשאי או שיש לו מפתחות, יכול להתגבר על המחסום. כנ"ל לגבי מי שמסוגל לפרוץ את המחסום.

ומה שאני אומרת לא שקול ל "בוא וגו'", מכיון שהשוטרים לא עוקבים אחרי כל הטוקבקיסטים בכל אתר באינטרנט, אלא באתרים מסוימים ביותר.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 09:43 AM
לינק ישיר לתגובה זו

כאן טעותך.

מוצג שם שלט "הכניסה אסורה", או שבשוגג כתבו "אין כניסה", והרי אמרת "אין כניסה" שקולה ל"אני בר סמכא לא רק להענישך על כניסתך לכאן, אלא לשלול את כוחך להכנס".

הביטוי "אין כניסה" שקול ל"אין משיחין בשעת הסעודה"; האין לך אפשרות לשוח?

תמונת המשתמש

הצועד בנעליו
May 29, 2006 09:47 AM
לינק ישיר לתגובה זו

אני כותב מתוך הנחה שהם יודעים הכל, גם כשזה אנונימי. למשל מי שרוצה לדעת מי אני, כבר יודע. אנחנו לא יודעים עליהם הרבה דברים והשת"פ בין ישראל למייקרוסופט בפרשת מרדכי לא מפתיע אותי, ורק פעם בעתיד יתגלה איזה פיתוחים יש להם כבר כעת, שמאפשר לאח הגדול לדעת עלינו כיום יותר ממה שאנחנו חושבים ומשערים.
המקום היחידי שבאמת מוצפן (וגם זה בערבון מוגבל) הוא פנים המוח שלנו.
באופן פרדוכסלי ההרגשה הזו אולי עוזרת לי לכתוב בלי חשבון. לא כל כך משנה מה נעשה או נכתוב. אבל עדיין אני בכל זאת משחק בנדמה לי שלא יודעים עלי, וצריך את המשחק הזה, וכולנו צריכים את הנדמה לי הזה כדי להמשיך לתפקד.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 29, 2006 09:52 AM
לינק ישיר לתגובה זו

צועד יקר,
אני לא מופתע מהשת"פ, אלא אני מאוכזב מהמדינה (ולא ממיקרוסופט שרק ממלאת תפקיד; השאלה היא מגבלות ההצפנה. ושוב, כמו שאמרת, גם בקרוב פנים המֹח שלך לא יהיה מוצפן. ואז? האם אז יהיה מותר למדינה לנטר פעילות? אני לא חושב; הכן את כובע נייר האלומיניום.

תמונת המשתמש

תום סלע
May 30, 2006 01:05 AM
לינק ישיר לתגובה זו

איני מצודד לגמרי ביהונתן, כי אני חושב שיש מקום לעיתים לשתף פעולה עם החוק המקומי, בייחוד שזה מקדם הדמוקרטיה (על פניו זה נשמע מנוגד, אבל זה לא תמיד), אבל פלי כנראה תרגיש הרבה יותר טוב תחת שלטון בוש.

פלי, רק שלא תתפלאי אם לא תתקבלי לעבודה במשרד ממשלתי או חברת היי-טק (נניח מיקרוסופט, יאהו!, גוגל או סקייפ) בגלל שסיפרת לחברה שלה דרך הוטמייל\יהאו! מייל\ג'ימייל\סקייפ שהקיק שלך הוא, נניח, משגל לוהט עם קרפיון.

אולי בעצם סיפרת לה את זה בטלפון? (מקשיבים לך) גלשת אנונימית? (יש מערכות ניטור אצל ספק האינטרנט שלך) אבל עשית את זה בוי.פי. השכונתי? (גם הוא מחובר לספק האינטרנט שלך, נרשמת עם כרטיס אשראי, ורצות אצלך 2-3 אפליקציות אינטרנטיות עם שם משתמש ייחודי) כתבת על זה מסמך בוורד? (שומר מזהים ייחודיים למחשב שלך) הדפסת את זה במדפסת? (יש לחלקן מזהה ייחודי המודפס בצורה שאינה נראית בעין בלתי מזוינת) שלחת בדואר? (גם אם לא ציינת את שמך על המעטפה, מודפסים עליה מזהים ייחודיים הקושרים אותה לסניף) או אולי בכלל לא סיפרת? (מצלמת הלוויין בדיוק סרקה את אזור המגורים שלך בעת המעשה)

ואפילו לא צריך להיות כל כך פולשניים. יש מערכות שיודעות להצליב אלפי נתונים ממקורות שונים, לכאורה פחות פולשניים, על מנת לייצר עליך פרופיל מלא. ולא רק לממשל\צבא. גם לחברות האשראי, לדוגמא.

תמונת המשתמש

רוגל
May 30, 2006 03:18 AM
לינק ישיר לתגובה זו

יהונתן, בוודאי שהמדינה יכולה לחוקק חוקים - היא מחזיקה את הרובים. השאלה היא האם יש לחוקים צידוק מוסרי ותועלתי

תמונת המשתמש

הצועד בנעליו
May 30, 2006 07:11 AM
לינק ישיר לתגובה זו

דרך אגב, אתמול מישהו מהמגיבים בהארץ ידע על מייל ששלחתי למערכת. יכול להיות שהוא פשוט עובד שם (וזו יכולה להיות חשיפה מעניינת) אבל יש גם אפשרויות אחרות.

תמונת המשתמש

יהונתן
May 30, 2006 08:19 AM
לינק ישיר לתגובה זו

רוגל,
ברור שהמדינה יכולה לחוקק חוקים, השאלה היא מהו תוכן החוקים האלו. היא יכולה לחוקק חוקים גם בלי תועלת מוסרית. הבעיה היא אחרת; המדינה לא יכולה לחוקק חוקים שימנעו מהאזרח לעבור על החוק (היא יכולה להעניש, אבל היא לא יכולה למנוע ממנו.) גם אם יהיה עונש מוות על כל עבירה, עדיין אזרחים יעברו על החוק.