« Indulgence:: לקנות מצפון נקי | Main | זה לא שאין לי מה להגיד, פשוט אין לי מילים להסביר את זה »

September 13, 2006

החמור מת! יחי הפרד

תמצאו את זה בבלוג החדש (מוביל לדף חיפוש)
דווקא ביום בו אנחנו מתבשרים על "פשרה חסרת תקדים" בה שילמו מפעילי אתר edonkey סכום של 30,000,000 דולר לחברות זכויות היוצרים, אלא גם הסירו את האתר מהרשת, את התוכנה עצמה, החלו להפעיל מעקב אחר משתמשים בתוכנה וכן אחר מבקרים באתר עצמו (תמוה, לא?) אנחנו מבינים מדוע הפרד, אחיו פתוח-הקוד של החמור, הוא זה שישרוד.

באדיבות גוגל פרוקסי ודומיו

(על הלינק עצמו אתם יכולים ללחוץ, הוא עובר באמצעות פרוקסי \\ אנונימיות אינה מובטחת - י.ק).

(cc) jpockele
בניגוד לאחיו החורג (והבכור), הפרד נבנה בצורה בה אין לתוכנה יוצרים. אין למי שבא בטענות כנגד התוכנה "נתבעים". אין לתוכנה "קבוצה שעודדה הפרת זכויות יוצרים" שיכולה לעצור את ההפרות כרגע. אין לתוכנה אפשרות כעת לעצור את התוכנות שכבר קיימות, ואין אפשרות לסגור את הרשת.
האינטרנט נבנה בתחילה בצורה מבוזרת בכוונה כדי לספק מערכת שתמיד תעבוד במצב של מלחמה. הרעיון של רשת בעלת שרתים מבוזרים, עם קליינטים שאדישים אחד לשני ועובדים בפרוטוקלים מקובלים. האימיול אמנם לא "תוכנן" בצורה כזו, אבל כך הוא בנוי - שרתים רבים, מפתחים רבים, מערכות רבות וגרסאות רבות, ובמצב של מלחמה כוללת, עדיין לא ניתן יהיה לעצור את השירות.
יעצרו, כמובן, משתפים גדולים. כמובן שיתבעו גם את מפעילי השרתים הגדולים. אולם, האם באמת יוכלו בעלי זכויות הסרטים להגיע לכל אדם שמחובר בכל מקום ובכל רשת? האם אוכל, באמצעות מחשב נייד ואינטרנט אלחוטי (ואולי סוללה סולארית) לחבר שרת שאניח על מרום עץ בפארק הירקון? האם אוכל באמצעות שירות טור לפתח שרת אנונימי כזה? האם יושקעו מיליארדי דולארים למגר את התופעה?

ומה יקרה אז? האם שודדי הים יחדלו להעביר את תרבות התקופה? האם השינויים התרבותיים שתוכנות שיתוף הקבצים הניבו (לרבות הגידול בפופולריות של "Lost" ו"24") לא שינו את התקופה? ההורדה של התכניות האלו מבוצעת כיום על ידי אוכלוסיית המיינסטרים. לא עוד גיקים בשוליים. כולם במקום העבודה רוצים להוריד את הסדרות ולראות את פיסות התרבות שמגיעות בצורה כה מהירה מניכר. כולם עושים זאת, כולם לא מבינים מה רע בזה.
כאן רואים איך תפיסה אידיאולוגית של קוד פתוח באה באמצעות הגברת החשיפה לתרבות, גם אם באמצעים לא חוקיים. הקוד הפתוח מכתיב את כללי המשחק שלו - אם אתם רוצים להשאר בחסות השירות, תהיו חייבים לא לאפשר למוצרים מסחריים להכנס. קחו את האחריות על עצמכם - אתם אלו שמורידים, אתם מבצעים את העבירה, לא איזה שירות אנונימי שאתם לא מכירים. אם אתם מוכנים לשאת בסיכון של להתבע, אז תורידו קבצים.


(cc) Sarah_Jane
הקוד הפתוח הוא עתיד התוכנה בכלל. הפיראטיות היתה תמיד זו שקידמה טכנולוגיות חדשות, יחד עם הפורנוגרפיה, והיא הביאה לנו את הוידיאו, הדיסקים הצרובים, נגני הMP3 (מי זוכר שפעם שאלו למה צריך את הנגנים אם יש את הדיסק המקורי?), הפורומים ושאר הדברים הטובים שלנו. אם הפיראטיות מקדמת עכשיו גם את הקוד הפתוח, בלית ברירה, אז יש בעצם אמירה חדשה: "אנחנו 'גונבים' ממי שלא מחלק בחינם את מה שאנחנו מוכנים לתת".


Technorati Tags: , , , , , ,

נכתב על ידי jk ביום\שעה September 13, 2006 12:15 PM

Trackback Pings

ניתן לשלוח טראבק כאן

Comments

תמונת המשתמש

יוחאי עילם
September 13, 2006 09:06 PM
לינק ישיר לתגובה זו

אהבתי את האמירה בסוף...

תמונת המשתמש

אח שלו התרנגול
September 13, 2006 11:11 PM
לינק ישיר לתגובה זו

זה עובר במשפחה כל הקטע של כותרות דומות?

Post a comment