שש מיליון סיבות (לא להאמין באלהים)

אמש ביום השואה האלטרנטיבי סיוון רהב מאיר הציגה את טיעוניה לשאלה שמסעירה את רובנו, ואולי השאלה האולטימטיבית שהסבירה לי למה לא להאמין בקיומו של האל. "איפה היה אלהים בשואה?". אני לא אטרח להציג את טיעוניה של רהב-מאיר, למרות שזו עשתה כן בצורה רהוטה והומוריסטית יותר מכל, ואף הביאה את האנקדוטה המנצחת שאני נוטה להשתמש בה כששאלה מדוע אנו יכולים להתייחס לרוצח כאל "שומר מצוות" רק כיוון שהוא חובש כיפה, אולם רהב-מאיר ניסתה לטעון כי אלהים היה בשואה בכל מקום, בתפילות, בפולחנים, באהבת האדם ובהלכות שקוימו.

אני לא מסכים עמה.

ליתר דיוק, אני לא טוען שאלהים לא היה בשואה, אני פשוט טוען שאלהים מת, אלהים מת מיתת קומותיים ואיפשר לאדם לקום על יוצרו. הסיבה לכך בקצרה, ולמי שלא מעוניין לקרוא לכל אורך הפוסט, היא כדלקמן: "גם אם יש אלהים, העובדה שהוא אפשר לתופת כמו השואה להתרחש (וממשיך לאפשר לשואות אחרות להתרחש) מראה שהוא לא אל חנון ורחום, כלומר הוא לא אל שאני רוצה להאמין בו, כך שגם אם יש אל – הוא לא ראוי לאמונה שלי."

ועכשיו נתחיל,

אלהים מת. אלהים מת כשפרידריך ניטשה הרג אותו עוד בסוף המאה ה19, ניטשה הרג את האלהים והביא לכך שבני האדם יסתכלו על העולם בגישה אגוצנטרית. ה"אני" מקודש בכתביו של ניטשה כמו גם העצמיות – האמת אצל ניטשה היא מה שהאדם רואה בחושיו כאמת, והרוע כלל אינו קיים – הרוע אצל ניטשה הוא רוע מוסרי שמאפשר לכל אדם ואדם להתענג על אחר כיוון שהוא יכול. דווקא אצל ניטשה, אגב, אי התענגות על סבלו של אחר חרף היכולת לגרום לו סבל עשויה להיות מעשה "רע".

לא רק פרידריך ניטשה, שקידש את הגרמניות, הרג את האלהים, אלא גם ריכארד ואגנר שהרג את האלהים באופרטות שלו תוך שהוא מסתמך על כתביו של לודוויג פוירבאך שטוען כי האלהים הוא בעצם השתקפות הרצונות של כל קבוצה לחיים משותפים. אותו ואגנר לא היה נאצי בעצמו, אבל היווה השראה לצמיחת אותה תרבות מפוארת שפיארה את האדם על האל.

אדולף היטלר היה זה שלבסוף הרג את האלהים, הוא הוציא כל צלם מהאדם שנברא בצלם האל; בין אם מדובר בהרעבה של יהודים עד שלא נראו כמו בני אנוש (שנבראו באור האל) ובין אם זה על ידי קידוש החיילים הנאצים. אם האדם אכן נברא בצלם, היכולת שלו לעשות רע מוגבלת לרצון האל לאפשר לו לעשות רע, ולכן ההתניה של האל לאפשר לאדם לעשות רע היא רוע שאני לא רוצה להאמין בו.

ואולי לא רק אני…

אם נשווה את האדם כיציר האל לרובוט כיציר האדם, הרי שהאדם מנסח לעצמו חוקי רובוטיקה ומוסריות כך שהוא קובע כללים למידת הרוע האפשרית באמצעים טכנולוגיים. אם נייחס לאל את אותה היכולת, הרי שזה היה יכול לבחור (אם היה קיים) למנוע מהאנושות את הרוע שהופגן בשואה. אלהים היה יכול לבחור למנוע את התופת ובחר להתעלם – זה אלהים שאני לא רוצה להאמין בו.

אלהים בוחן את האדם, כך אמרה רהב-מאיר, אני חושב שהאדם בחן את היכולת שלו להאמין באלהים.

אדם שמפחד מאל, אדם שמפחד מכח עליון שיעניש אותו לאחר מעשיו לא יכול היה לעשות את מה שנעשה בשואה. הכנת הקרקע על ידי ואגנר וניטשה להריגתו של אלהים באקט הירואי של האדם מסמנת מצד אחד את נצחון האדם, את לידת החילוניות המסורתית, ומצד שני את חוסר המוסריות של האדם – את העובדה שללא אל האדם תמיד יראה את האינטרס העצמי ולא יצליח להיות מוסרי כמו האל שהומצא על מנת לשמור על המוסר הזה.

לקריאה נוספת
האנס יונס, מושג האלהים אחרי אושוויץ, רסלינג, 2004

Technorati Tags: , , , , ,

82 thoughts on “שש מיליון סיבות (לא להאמין באלהים)

  1. יוהנתן אם אתה לא מאמין בזה שברא אותך אתה לא צריך לומר שהוא לא קיים רק שמה שחשוב ביותר זה תמיד להאמין במי שברא אותך לא משנה מי אתה יהודי,נוצרי או מוסלאמי מיצדי שכל אחד ואחד יאמין בבוראו ואפילו בישו לי זה לא משנה אבל אני מאמינה בה'משום שהוא זה שברא אותי וכל אדם אחר.

    אוקיי עכשיו יהונתן אני לא אומרת שאתה חייב לאמין באלוהים אני פשוט רוצה שכל אדם בעולם יאמין בבוראו שהוא אלוהים אז אתה יודע אל תאמין

  2. יהונתן כדאי לך לסתום ת'פה שלך י'דפוק משום שאף אחד לא אומר שאין אלוהים ומי אומר את זה יעני כדאי לא להזער למה אם עוד פעם אחת תומא את זה אני יבוא אליך באטרףףף בסדר ? מובן!!!!!!!!!

    סתם אני סתם צחקתי אבל אם אתה לא מאמין בהקדוש ברוכו אל תאמין אבל רק שתדע הדמוקרטיה לא קשורה בכלל מה שחשוב הוא שמי שברא אותך הוא זה שחשוב לכל אדם ואדם לא משנה מה הוא נוצרי יהודי או מוסלאמי עכשיו יהונתן אני לא מכריכה אותך להאמין בה' נ-ק-ו-ד-ה

  3. אירית,
    אני שמח מאוד שהגעת לפוסט אחרי שחיפשת את מה שחיפשת בגוגל כי כולנו יודעים שזו דרך נהדרת להתחיל דיון. מצד שני, אני גם שמח שאת לא מסוגלת אפילו לנהל דיון על האם קיים אל או לא כיוון שמבחינתך אין אפשרות אחרת.

    זו בדיוק הבעיה; אם אין אפשרות אחרת, מדוע אני צריך להאמין במי שממשיך לרצוח ולעשות את מה שהוא עושה? (אם הוא באמת קיים).

    אה, ויותר מכל, תזהרי מלאיים; זו עבירה פלילית וככל שאני יודע גם נוגד את התורה.

  4. יהונתן אני באמת לא התכוונתי לאיים אם אתה חושב שאני באמת ניסתי לאיים אלייך זה היה סתם "בצחוק אני אפילו כתבתי לך את זה בטקסט עצמו:)

    יהונתן,לפי מה שראיתי שאתה כתבת בהגבות הקודמות שלך אני הסתכלתי וקראתי שאתה לא מאמין באלוהים האם זה נכון???

    אני כבר בת 37 אמא לשלושה ילדים והבן הגדול שלי בן 19 וגם הוא לא מאמין באלוהים מאז שהיה בן 15 משום שהיתה לו מחנכת שגם היא איננה מאמינה באלוהים והיא הסבירה לתלמידיה באחד השיעורים על אלוהים ואחרי זמן מה היא אמרה להם שאלוהים לא קיים באמת והיא גם אמרה שאם הוא גם קיים שאנחנו לא צריכים להאמין בו או להיות יהודים אחרי הגורל האכזר שהטיל אליהם במלחמת העולם השנייה ולכן לא כדאי להאמין בו חלק מהילדים "צייתו" למ השהיא אמרה וחלק לא,לצערי בני היה מאלה שהאמינו לכך…

    יהונתן מצטערת שהארבתי אותך בכל זה לא ההיתה חייב לקרוא…

    יהונתן אני ספרתי לך את כל זה משום שאתה לא כמוני במובן של אני מאמינה באל כל שהוא ואתה לא מאמין בכלל בשום אל וגם בני הוא בדיוק כמוך לא מאמין באף אל

    רק שתדע היה מאד קשה לקבל את זה שבני לא מאמין באלוהים
    מתי שהוא סיפר את כל זה מתי שחזרתי מהעבודה חשבתי שהוא צוחק אבל הוא היה ר-צ-נ-י,הוא כמעט שכנעה גם אותי

    טוב מה אני מאכילה אותך בכל זה…

  5. אירית,
    השאלה הנכונה היא "למה את מאמינה באלהים"? (ולא "האם יש אלהים" או "האם את מאמינה באלהים").

    תעני על השאלה הזו ואז נתחיל את הדיון.

  6. יהונתן שבוע טוב .
    קראתי את התגובות שלך (הגעתי לפוסט אחרי חיפשו בגוגל למילים "לדעת להאמין" )
    מתוך השורות אני קורא שאתה נצר למשפחה של יהודים לדורי דורות (אולי אפי' דתיים ורבנים) כי אחרת למה??? נהרגו בשואה?
    ואתה כאדם משכיל ונאור ורציונאלי קשה לך עם האמונה באלוקים אחד שהוא הבורא והכל יכול .(ויכול גם לקחת נשמות אליו בחזרה בדרך זו או אחרת ) ותקרא לזה איך שאתה רוצה .
    קיימת בציבור אמונה תפלה .לפיה אמונה באלוקים כבורא העולם ומנהיגו ובפרט כניעה לרצונו המסתורי והלא מובן .מייצגת פרימיטיביות מיתולוגית שאינה יכולה לבוא בקנה אחד עם גישה שכלתנית מודרנית.
    אני בטוח שחשבת על סבך סבתך או מי ממשפחתך שנרצח בשואה ואמרת (אולי) הלוואי ויכולתי לחיות ולהאמין בתום לב כמוהם באלוקים וודאי שהערכים היו יותר גבוהים והייתי יותר מאושר….
    האמונה היהודית לא רק שאינה שוללת שכלתנות אלא מעודדת אותה ומחייבת לדעת ולא רק להאמין….
    כמו שנאמר "וידעת היום והשבות אל לבבך"(דברים ד')
    נתחיל עם מציאות הבורא …ואח"כ נמשיך לאמונה וכל המשתמע מהמילה .
    אמנם לקלוט את מהותו המטפיסית האין סופית של הבורא ב"טלסקופ "המוגבל של ההיגיון כניסיון לראות את גלי הרדיו בזכוכית מגדלת.
    שני מישורים הם בתחום ההכרה. 1. ידיעת המציאות 2.הכרת המהות
    בעולם הפיסי בו אנו חיים התודעה תופסת גם את המציאות הפיזית וגם את המהות הפונקציונאלית(הכימית ,המולוקולרית וכו')וככה מתאפשר לנו להבין את המושג.יש מוחשי.
    בעולם הרוחני. הבלתי נתפס באמצעות חושים. אפשרות ההכרה היא רק במישור ידיעת המציאות.כלומר הסקת מסקנות ועובדות קיימות לפי ניתוח תופעה ניצפת והסקת מסקנה שיש מאחריהן סיבה המולידה אותן.ואי יכולתו של השכל לתפוס את נישות הרוחנית באופן של השגת המהות אינה מקהה את הוודאות הרציונאלית של עצם עובדת קיומו ומציאותו…..
    שכן בניגוד לגישה המטיריאליסטית המקבלת רק תופעות הניתנות לצפייה חושית ומסרבת לקבל את קיומה של סיבה המשתמעת מהם הגיונית,רק בגלל היותה רוחנית.החשיבה היהודית לא כופרת בקיומם של גלי רדיו או כח משיכה או מציאות פסיכית(נפש האדם) רק בגלל שהיא אפשר לראות אותם בחוש הראיה .
    הרמב"ם אומר "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע (שים לב שאינו כותב להאמין) שיש שם מצוי ראשון,והוא,ממציא כל נמצא"
    השלב הראשון אותו ניתן להכיר ב-"דעת" מתבסס על היגיון פשוט ,שאל ההיגיון הזה הגיע אבי האמונה המונותאיסטית ,אברהם אבינו ע"ה. (שגדל בין עובדי אלילים למיניהם)היגיון זה אינו דורש הסתמכות על אמונה או מסורת ,זאת מכיוון שהלוגיקה הפשוטה אומרת כי ,מערכת הרמונית ותכליתית בעלת מורכבות גבוהה במיוחד וארגון פנימי מושלם לא תוכל להתהוות ללא גורם מרכיב. מתכנו ומארגן האחראי להתהוותה…ולכן הגיעה אברהם למסקנה פשוטה שכל כוחות הטבע והנבראים המוכרים לנו החל ממערכות הגלקסיות ועד לאורגניזם המופלא של יצור חד-תאי ,אינם אלא מרכיבים במערכת ענק הפועלת בחוקיות מתמדת ובהרמוניה תכליתית ולכן "אי אפשר לבירה בלא מנהיג" (בראשית רבה לט)אף אחד מכל הפילוסופיים לא יאמין בהיווצרות מערכת סטריאו או מצלצה משוכללת כתוצאה של התפתחות מקרית (גם אם היא אירעה במשך מילוני שנים!)עכשיו תסתכל במראה .ותביט לתוך עינך ותחשוב האם העיניים האלו לא יותר משוכללות מכל מצלמות הפיקסלים שידועות לך….?
    הכפירה האתאיסטית פיתחה לנוחותה מערכת הסברים סיבתיים להיווצרות היקום ….שריבוי הנוסחאות והתיאוריות והתגליות שלה מעייף את השומע והוא שוכח להתעניין בשאלת ה"ראשית" שהיא השאלה הראשית..
    היווצרות האנושות ,כדור הארץ, מערכת השמש ,המלקולות ,האטומים,והאלקטרונים היוצרים את היש הפיזייש להם מלא תיאוריות…שבסוף מובילות למפץ הגדול ."אטום בראשית" בעל מאסה אדירה שאירע לפני עשרים מיליארד שנים …ושבועיים(לפני שבועיים שמעתע את ההרצאה…)וממנו נוצר חומר היקום שמתפשט כניצוצות של זיקוקי דינור.
    וכשמישהו מעיז לשאול איך נוצר האטום הראשיתי הנ"ל ???
    עונה המדען שאת זה המדע (לעת עתה)לא הצליח להסביר…

    מדע עוסק רק בחקר תהליכים וקשרים במסגרת ה"יש" הקיים.

    אם תדחה מסקנות הגיוניות אלו אז אתה תודה שכפירתך היא לא בעיה רציונאלית אלא מחסום פסיכולוגי…

    לכל תופעה יש סיבה…עד שיוכח ההיפך!!(זהו תפקיד המדע) חיפוש מתמיד אחרי תופעה נחקרת..
    כלומר האטום הראשוני הנו חומר מוגדר בעל תכונות התפשטות (מוגבל במרחב ובזמן)
    מי יצר את אותו חומר .אטומי ראשיתי …
    אמנם אפשר להתחמק מלהסיק את המסקנה של קיום כח עליון בלתי מוגבל שיצר אותו..באומרנו שהמדע עוד לא מצא את הסיבה וגם אם נחכה ..ונגיד שימצאו איזה פלונרטון חדש אז הרי יהיה שייך לאחת מהקטגוריות או שהוא מוגבל או אהוא אינו מוגבל.אם יתברר ש-x מוגבל בזמן.מרחב. אזיי מי יצר אותו …
    מסקנה לתופעה מסויימת בהתחלה יש "כח עליון בלתי מוגבל" שיצר אותה והוא תחילתץ וסיבת כל הסיבות המקור לכל הסיבות המדעיות שניצפו.

    אני מקווה מאד שנתתי לך חומר למחשבה .
    רוב הדברים שכתבתי פה הם ציטוט מתוך ספר שנקרא (איך לא)
    "לדעת להאמין" ויש שם תשובות וגם שאלות שנשאלים על ידי הרבה אנשים במשך תקופת חייהם בעולם הזה .
    הרהורים והיסוסים ועצבים על בורא עולם לא יעזרו לנו הרבה הוא יצמשיך לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב …וזה ליהיות אלוקים …ומי אנחנו הקטנים שנגיד לו איך לעשות את זה …או להבין בכלל למה הוא עושה את זה …

    כולי תקווה שתשכיל לקנות את הספר הזה ותתחיל לחקור באמת מי אנחנו ובמה אנחנו (היהודים -אתה יהודי כן?) שונים מאומות העולם ומה תפקידנו …זה מאד קל לכפור ולאעשות מה שבא לנו
    בינתיים שיהיה לך חודש אדר שמח …

  7. TheArtist
    קראתי את כל התגובה שלך, ואני לא רוצה להתייחס אליה כיוון שהיא בכלל אינה רלוונטית לשאלה האמיתית: גם אם אלהים קיים, וברא את העולם הזה, האם ראוי להאמין בו אם הוא מאפשר קיומה של שואה?

    אם אלהים נהנה לראות את המשפחה שלי סובלת, שילך לחפש לו זן אחר שיאמין בו.

    אגב, מערכת המסקנות שלך היא לא 'הגיונית', כדברייך, אלא דוגמטית.

    ואם מחר יגלו כיצד נוצר האטום, האם אז תהיה "סיבה" לא להאמין?

  8. יהונתן,

    אם אתה חושב שזאת השאלה אני הענה לך עלייה

    אני מאמינה באלוהים מכיוון שאני לא חושבת שמישהוא או משהו אחר ברא אותנו(בני האדם)

    אם אתה לא מאמין באלוהים ואתה באמת חושב שהוא לא קיים מי אתה חושב שברא אותך?

  9. בטח שאלוהים קיים וזו עובדה ואף אחד לא יכול להתווכח איתה משום שתיקח את הדבר החומר הכי פשוט בעולם הוא לא נוצר סתם מישהו יצר אותו אותו דבר גם אתה
    וגם הסיבה של השוואה שהיזכרתה איך אתה יכול להסביר לי שהשוואה נכתבה לפני יותר מ6500 שנה והיא מוזכרת בתורה ורשום שם גם למה באה השוואה ואם אתה רוצה או רוצים כנסו לאתר של שופר ותראה את כל ההוכחות לקיום האלוהים ושיש דברים מדהימים בתורה שעד היום המדע לא גילה אותם איך אתה יכול להסביר לי שרשום לך בספר שנכתב לפני 6500 שנה רשום שיש מליארדים של כוכבים ושאין חיים מחוץ לכדור הארץ ושיש מים מעל השמיים שרק עכשיו גילו דברים אלו ושאמרו שאין חיים מחוץ לחלל החיצון וכל זה גם מדענים אמרו .

  10. יוסי,
    לא הגבתי לדברייך כי לא נתת שום סיבה אמיתית מדוע אלהים קיים. הטענה שלך ש"תיקח את הדבר החומר הכי פשוט בעולם הוא לא נוצר סתם מישהו יצר" [שגיאות במקור] היא טענה שגויה לחלוטין. גם תורת האבולוציה לא טוענת שדברים נוצרו "סתם" אלא שהם נוצרו כתהליך ביולוגי ארוך שלקח מיליוני שנים.

    אגב, גם אם הייתי לוקח את הטענה שלך, מה היה אומר שמי שיצר את "הדבר החומר הכי -פשוט בעולם" הוא לא אללה, בודהה או מפלצת הספגטי המעופפת?

    פרט לכך,
    אין כל הוכחה מדעית לקיומה של יישות עליונה כלשהיא; טענה שאלהים קיים כי באתר של שופר אומרים כך היא טענה מצחיקה שגובלת באמונה עיוורת חסרת משמעות.

  11. כוס אמא של היטלר הבן אלף שרמוטות וכוס אמא של כול מי שלא חושב שהיטלר היה בן שרמוטה מוצץ זין אני שם זין על כל הויכוחים המזדיינים שלכם אני חושב ששום דבר לא ישכנע אותי היטלר הרג את אלוהים והוא הבן זונה הכי גדול ביקום יותר מכל המניהיגים הבן של שרמוטה הזה

  12. בס"ד
    לא ניתן להוכיח שאין אלוהים פשוט איאפשר. אנשים מעדיפים שלא להיות מחוייבים להכרת הטוב הרי אם יש אלוהים אני אמור להודות לו על כך שברא אותי.

    את השאלה "איפה היה אלוהים בשואה?" ניתן לנסח כך "איפה היה אלוהים?, בשואה"
    בשואה עצמה שם אלוהים הראה שהוא קיים. על מנת להבין זאת אנחנו צריכים לחזור בזמן זמן קצר לפני השואה…אז הנה אנחנו כאן זמן קצר לפני השואה מה התרחש בתקופה זו שעל כך אלוהים הסיר את ההגנה שלו מהעם היהודי. אוקיי הנה תיאור אותה תקופה:
    תקופת ההשכלה פורחת,יהודים רבים עוזבים את המדרשות,יהודים רבים מתבוללים בגויים הוגים משפטים כגון "אהיה יהודי בביתך ובנאדם בצאתך" כולמר בתקופה הזאת העם היהודי בגד באלוהיו לכן אלוהים את ההגנה שלו מעל העם היהודי.
    את הרעיון של ההגנה של אלוהים על העם היהודי אפשר לתאר כך: מחבלים מנסים לחדור לא"י אך הצבא מונע מהם זאת אבל אם יום אחד הצבא יחליט שנמאס להגן על א"י ולא יהיה מי שימנע מהם להיכנס לא"י ויבצעו פיגועים(חס ושלום) מה נאמר אז שהצבא ביצע את הפיגועים? ברור שלא כך גם אלוהים הוא פשוט הסיר את ההגנה על העם היהודי משום שהחליט לעזוב אותו וכך יכלו הגויים לפגוע בעם היהודי.

    אדם בעל תבונה יכול לראות שהיהודים המתבוללים הביאו את השואה הרי מה היה התחליף של אלוהים עבור המתבוללים?,המדע,ומאיפה היו נימוקיו של היטלר לגבי העם היהודי?,מהמדע, היטלר השתמש בתאוריית הגזע של דרווין.
    מידה כנגד מידה. עובדה שגם יום החרם שהטיל היטלר על היהודים בתאריך 1.4.1933 יצא ביום שבת אות הזהרה לאלו שהתבוללו ועזבו את מצוות ה'.
    אלוהים הזהיר כבר את עם ישראל בספר יחזקאל פרק כ פסוק לב-לד שם נאמר מה יתרחש כשנחליט לנטוש את ייעודינו ולהיות כגויים.

    כל מה שה' עושה הכל לטובה למרות שבהגיון זה לא נתפס אבל בלב הכל נתפס מי שמאמין בה' יודע כמה הוא אוהב את הבריות ובעיקר את בניו הנצחיים היהודים. למה לכם להיות כגוים יש לכם כזה אבא שאוהב אתכם שברא לכם כזה עולם יפה ופיזר אינספור כוכבים בשמיים רק למענכם עולם העשייה הזה או רק מבחן לוקח בממוצע בין 70-90 שנה לעבור אותו ואם צלחת בו תקבל שכר שלא היה ולא יהיה כמותו. אל תגיד מאוחר מדי ה' כבר לא יסלח לי,חלילה כל עוד אתה חי אתה יכול לתקן.

    אבא שבשמיים אנחנו אוהבים אותך ובכל מקום שבו יהיה חילול ה' אנחנו נשתדל לעשות בו קידוש ה' כי אתה קדוש ושמך קדוש.

  13. אלוהים הוא מושג ושום דבר מעבר לזה הדתיים בכל הדתות חושבים שכל היקום העצום הזה נוצר בשביל כדור הארץ ובשביל בני האדם בכתובים בנצרות יהדות ובאיסלם מדובר על כך שהעולם הוא מרכז היקום ושהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ מזל שיש את המדע שהפריח את השטויות האלה
    כדור הארץ הוא רק כוכב לכת קטן וחסר משמעות ביקום הוא נמצא בקצה גלקסית שביל החלב ביקום עצום שיש בו בערך מאה מליארד גלקסיות ובכל גלקסיה בערך מאה מליארד כוכבים לחשוב שכל החומר הזה נוצר סתם כתפאורה ורק כדור הארץ מכיל חיים זה בולשיט אחד גדול רק אנשים קטנים יאמינו בדבר כזה שטותי זה נראה לי בזבוז עצום של חומר ואנרגיה
    אני ממליץ לכל אדם שיש לו ספקות שיפשפש קצת במדע וימצא אלטרנטיבה אמיתית לדת שמקבעת את החשיבה והורסת את המוח האנושי
    ואלוהים? אלוהים במקרה הטוב הוא רעיון של אנשים שרצו לשלוט באנשים אחרים בדרכים של הפחדה "אם לא תעשה ככה אלוהים יעניש אותך"
    וכך קידמו את האינטרסים שלהם לכל אורך השנים.

  14. לדעתי השואה היא אחת מבין הרבה הוכחות שאין אלוהים
    איך אפשר לחשוב שאלוהים הכל יכול והטוב האבסולוטי יתן לדבר כזה נורא לקרות ועוד לעם הנבחר שלו כביכול
    אני לא קונה את התירוץ שזה עונש זה שטויות
    השואה נגרמה מאנטישמיות שלצערי קיימת מאז ומתמיד ועד היום ובטח לבטח תתקיים עוד הרבה שנים ודרך אגב רצח עם מתרחש בכל העולם לכל אורך השנים וזה לא עונש שהיהודים קיבלו מאיזה אלוהים אלה זה ביטוי של שנאה בין בני האדם שנאה למה ששונה ממני.

  15. ניטשה כתב שאלוהים מת
    אלוהים לא מת
    הוא לא היה קיים אף פעם
    אלוהים הוא רעיון קו מחשבה דרך לראות את החיים ולנסות להבין אותם
    דרך שיקרית אבל אם זה טוב בשביל אנשים מסוימים אז ישר כוח
    תורת האבולוציה של דרווין היא האמת והמדע זה האלוהים החדש
    ובעוד כמה עשורים לא ישאר כלום מהמונתאיזם וישאר רק המדע.

  16. בס"ד

    א).בנוגע למשפט שכדור הארץ הוא מרכז היקום וכל המערכות סובבות סביבו
    אין כאן הכוונה לסיבוב פיזי אלא התכוונו לומר שהתכלית של כדור הארץ היא מרכז היקום לעומת תכלית שאר המערכות.

    ב).מספר הכוכבים המדוייק (1064340000000000)התגלה לכנסת ישראל(לא הממשלה) ונכתב בגמרא
    (מסכת ברכות פרק לב' דף ב') שנכתבה לפני 1500 שנה.
    שם יש את המספר המדוייק וגם שם ד' אומר שהוא ברא את הכוכבים רק בשביל עם ישראל.

    זה לבנתיים אני אשוב לענות אחרי הלימודים

    יום טוב

    :]
    אבי

  17. הטענה שברייאת כל הגלקסיות הוא בזבוז של אנרגיה יכלה להיות נכון במידה שזה שברא אותן מוגבל.

    אני לא ממליץ לעבור ישר למדע מבלי לבדוק מה יש לדת היהודות להציע.
    ביהדות להבדיל מהדתות האחרות אתה מצווה לשאול שאלות של למה ואיך.

    אנחנו חייבים להעריך את אנשי המדע כי מה שהם עושים דורש חשיבה וזמן רב.
    ואם לא שמת לב לאורך כל השנים המדע מתחיל להתקרב לעמדות של הדת היהדות למשל:
    צורת כדור-הארץ ,מספר הכוכבים בחלל, הטענה שיש מים בחלל,המספר המדוייק שלוקח לירח למלא סיבוב שלם סביב כדור-הארץ,השפעה של הדיבור על החי,הטענה שהייתה יבשת אחת שנחלקה ל7 יבשות,כוח המשיכה("תולה ארץ על בלימה"),טענה שהעולם נברא יש מאין.

    אם יש לך ספק שמה שאמרתי אכן נכתב אלפי שנים לפני המדע גילה את זה
    אז בפעם הבאה אני אצטט מקורות.

    עצוב לי שיש יהודיים שבאים בטענות נגד התורה ואלוקים מבלי לבדוק מזה בכלל ויש כאלה שאת הטענות שלהם הם לומדים מבעלי דת אחרת שאצלם הכל שקר.

    התורה היא אמת, אני מבקש מכל אחד שקודם כל יראה מה יש לתורה להציע ואז יחליט, גם אני עד לפני כמה חודשים חשבתי שהכל שקר אבל כל זה קרה בגלל שחונכתי בבית ספר חילוני ששם מסבירים לך את התורה שצורה כזאת שאתה משתכנע שזה המצאה(חס ושלום) .

    כל הכבוד למדע על כך שהוא שואל ובודק שאלות על היקום, אך השאלות הן שאלות של "איך?" ולא של "למה?"..

    בוקר טוב ויום טוב
    :]

  18. סיפור קצר:
    בעבר כשהומצאה רכבת הקיטור אנשים לא האמינו שרכבת תוכל לזוז מבלי
    שמישהו ימשך אותה.
    ואכן ביום הבכורה של נסיעת הרכבת אנשים רואים שהרכבת זזה מבלי שאפחד מושך אותה ,אז כולם חשבו שכנראה יש סוסים מתחת לקרונות וכך גורמים להם לחשוב כאילו הרכבת זזה לבד.
    כעבור כמה זמן קם אחד אני הולך להוכיח לכולם שלא יכול להרכבת זזה לבד. ובאמת אותו אדם צפה ברכבת ימים ארוכים ובדק קרון קרון.

    לאחר שבוע האדם מכריז מצאתי את הפתרון וכך הוא אומר:
    גילית שהקרון האחרון לא זז עצמאית אלא הקרון שלפניו מושך אותו,ואותו קרון גם כן הוא לא זז עצמאית אלא גם אותו מושך קרון שלפניו. וכך הוא ממשיך ואז כשהוא מגיע לקטר הוא אומר את הכל הבנתי רק איך שהקטר זז זאת עדיין תעלומה.

    המדע מגלה איך דברים פועלים(וכל הכבוד להם על זה באמת) אבל אלא רק קרונות
    השאלה שמתבקשת היא מי מושך את כל הקרונות האלה.

    טוענים שהעולם נברא כתוצאה של צפיפות אנרגיה אינסופית(מוזר שהמדע טוען שיש דבר כזה אינסופי) ואז באיזשהו שלב האנרגיה התקררה ונוצר העולם.
    נחמד מאוד במידה וזה נכון מי הקטר של זה?
    מאיפה האנרגיה הזאת?
    למה היא התקררה?
    למה בנקודה הספציפית הזאת?,הרי אין לה דעת אז איך היא החליטה להתקרר באותו זמן שהיא התקררה ולא 5 שניות אחרי זה.

    על זה המדע לא עונה.

    איפה היה אלוהים בשואה:
    http://hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=9254

    אבי
    יום טוב

    תורה ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב עץ חיים היא למחזיקים בה וכל תומכיה מאושר דרכיה דרכי נועם וכל ניתבותיה שלום שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול ד' עוז לעמו יתן ד' יברך את עמו בשלום:]

    הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך!

  19. "אגב, גם אם הייתי לוקח את הטענה שלך, מה היה אומר שמי שיצר את "הדבר החומר הכי -פשוט בעולם" הוא לא אללה, בודהה או מפלצת הספגטי המעופפת?"

    ריצ'רד דוקינס הוא לא יהודי ברור שזה יראה לו טעות במה שלמדו אותו להאמין

    ולזה בדיוק התכוונתי שיהודים מושפעים מגויי הארצות שהדת שלהם שקר
    ועוד הנצרות דת שטוענת שהיא מאמינה באל אחד,שקר וכזב…
    גם אני הייתי פעם שם

    ברוך ד' מצאתי את האמת!

  20. ועוד דבר הייתה לנו אסון יותר נורא מהשואה בגרמינה
    שעבוד מצרים במשך 210 שנה שחטו תינוקות ופרעה התקלח עם הדם שלהם
    ושעבד את כל היהודים!

    אבל מי שלא מאמין בתורה בטח שלא יאמין שהיה שיעבוד מצרים
    נכון לשואה יש תמונות וסרטים מתועדיים ועדיין יש אנשים שמכחישים שהייתה שואה
    לא בגלל שהם לא יודעים אלא הם לא רוצים להאמין!

    המוח אומר להם הייתה שואה אבל הלב אומר שלא הם בוחרים ללכת אחרי הלב.
    המוח אומר שיש אלוהים אבל הלב אומר לבחור שלא.

    בגלל זה אומרים בתפילה של עלינו להודות:"וידעת היום והשבות אל ללבך כי ד' הוא האלוקים"

  21. אם הייתה לך רק טיפת בינה
    היית מוצא את התשובה לשאלה "איפה אלוקים היה בשואה?" תןך מספר שניות.
    לא ארחיב בנושא התשובה, כי כמו שהמח שלך לא יכול להבין מה זה "מבחן אמונה", "נסיון" וכו' – כך גם לא תבין אחרי שאטרח לספר לך.
    בכל אופן הייתי ממליץ לך לקרוא את "בגן האמונה (המבואר)".
    רק אחרי שתקרא את הספר תחזור על מה שאמרת.
    אם תצליח לחזור על דבריך אחרי שקראת את הספר זה אומר שאתה טוען וענות שאתה בכלל לא מאמין בהן ושאתה רק לא רוצה לצאת מושפל בכל הסיפור הזה.

    ואל תיקח אותי כסמל של הדת היוהודית או משהו כזה, ומכך תסיק שכל הדתיים תוקפניים כמוני. אלה פשוט הדברים שרציתי להגיד לך.

  22. יונתן חם..חם בגיהינום קצת ענווה ולדעת שלא הכול מובן לך יעשו לך רק טוב!!!

  23. אתה יודע איפה אלוקים היה בשואה בוא אני יסביר לך

    בגלל מה שהלך אז בתקופה ההיא היה היתבוללות יהודים שכבו עם גויות אז ה' עשה את השואה האנשים האלה על הדברים שהם עשו היו צריכים להישפט על זה בשמיים אז באה השואה ובשואה את רואה הרבה אנשים שמתו אבל בעצם הרבה אנשים ניצלו הם מתו על קדושת ה' רק שתראה את גודל הרחמות של הקדוש ברוך הוא.

    כל אדם יכול להגיד איפה הוא היה ופה ושם.
    אבל מה שאתה לא יודע שכל בוקר שאתה קם זה נס
    כל בוקר שאתה רואה ויכול לדבר זה נס.
    אם תפתח את העיניים תראה שיש הרבה ניסים שקורים לך צפציפית אבל את רק לא שם לב..

  24. קראתי כל תגובה פה והייתי חייב להגיב,
    קודם כל אני בן 17 וחצי מאזור המרכז, ואני גדלתי במשפחה מסורתית\דתית
    על ערכים מסורתיים ואמונה והכל. בשנים האחרונות ככל שאני גדל התרחקתי מהדת כמובן שזה לא מקובל כ"כ על המשפחה שלי אבל… איש באמונתו יחיה.
    מלחמת העולם השנייה נתנה לי נקודה למחשבה אחרי שלמדתי את החומרים לבגרות, אחרי הסרטים והתמונות המזעזעות שקשה כלכך לקלוט ולהבין שזה באמת קרה. אלוהים לפי דעתי לא קיים, אנשים נוטים להישען על כוח עליון, וכך גם האמונה באל (כמובן אני לא נגדם אבל אני נגד הקיצוניות שבדבר). האמונה באלוהים ביהדות מלאת חורים ומנוגדת לעצמה בצורה לא הגיונית. אנשים, אין אלוהים. אין אלוהים כי להרוג יותר מ6 מיליון יהודים זאת לא התנהגות של אל, זאת התנהגות של שטן ! .

  25. אלוי והיה קים האלהים אז היה פותר הרבה בעיות לאנשים וליקום עצמו עם יש משהו ששולט על העןלם והיה סיבה לכול דבר אז האלהים היה יכול לשלוט בזה רק איך אפשר לישלוט על משהו שלא נישלט כמו רעב או איתני הטבע המישטוללים כול דבר שאנחנו לא יודעים קוראים לו אלהים ?ומה עם נחנו כן יודעים? אשמח עם היה מישהו שהיה שולט על העולם לפחות שיודיעה לנו לפני כול דבר שיתן סימן יתן סיבה משהו לשליטה שלו למה אלהיםלא מודיעה לנו על מה שהוה שולט?

Comments are closed.