חסין ביקורת

לקח לי לא מעט זמן לראות את סרטו של קוונטין טרנטינו, Death Proof לקראת יום הכיפורים. על פניו זהו סרט מושלם לקחת איתך לחג כאשר משעמם לך ואין לך בחורה להתכרבל איתה. הסרט מכיל אלמנטים של אקשן, אירוטיקה, נוסטלגיה והומור, אבל החסרון החיד של טרנטינו הוא בכך שהוא לא מגולל עלילה בכלל בסרט (ולא נכנס לספויילרים). הסרט, יותר מכל, הזכיר לי את מולהולנד דרייב של דיוויד לינץ'.

הסיבה? גם הוא, כמו מולהולנד, מכיל רמיזות לסרטים הקודמים של הבמאי, מכיל עלילה שכרוכה (אך לא קשורה) בעלילה הקודמת ומספרת סיפור שיכול היה להיות, אבל כנראה לא היה, ההקדמה לסרט הזה. סצינות האקשן הרבות, המתח והאירוטיקה שטרנטינו מותח לאורך כל הסרט, יחד עם איכות הצילום המיוחדת במינה, מבהירות למה טרנטינו, יותר מכל, הוא הבמאי הגדול ביותר של המאה ה21. טרנטינו של חסין מוות הוא לא טרנטינו של כלבי אשמורת או ספרות זולה, בשני הסרטים האלו היתה ביקורת על החברה בתוך עלילה שיש לעקוב אחריה. חסין מוות הוא ביקורת על החברה בלי עלילה בכלל, חסין מוות מראה את הפנים המכוערות של העולם בלי להתייחס בכלל לסיבה מדוע אנו כל כך מכוערים.

דיוויד לינץ' נוטף בכל רגע בסרט הזה, כמו שלינץ' הוא אלוף הפילם-נויאר למרות שהחל לצור הרבה אחרי מות הז'אנר, טרנטינו הוא מלך סרטי האקשן של שנות ה70 שבוימו שלושים שנה לאחר מות הז'אנר. אם יש סרט אחד לטחון ביום הכיפורים, יחד עם שוט של שרטרז או אפילו קצת בירה, זה הסרט הזה.

5 thoughts on “חסין ביקורת

  1. מעניין שציינת את מלהולנד דרייב, כי ראיתו אותו ביום כיפור מקולל אחד, וזה היה אחלה עונש על זה שלא צמתי.
    הסרט הזה מרמה, מושך את הצופה באף יפה יפה עד שהוא נתקע בקיר ואומרים לו, זהו. אין עוד.
    לך.
    מחסין מוות דווקא נהנתי, קליל, כיף, לא לוקח את עצמו ברצינות – ועושה ריבוט באמצע.

  2. עמרי,
    מולהולנד הוא אחד הסרטים הטובים. תתאמץ קצת בלראות אותו.

    מצד שני, ההשוואה היא כיוון שהעלילה בחסין מוות כל כך דומה לעלילה בקיל-ביל.

  3. מממ…
    גם אני ראיתי את חסין מוות ביום כיפור, אכן מתאים להפליא לאווירת החג.
    סרט מצויין, הפקה מוקפדת בטירוף.
    אבל, צר לי, אני ממש לא רואה את הקונקשן למלהולנד דרייב. חושבת שמלהולנד דרייב (שלטעמי מכניס את חסין מוות בכיס הקטן, בכל זאת), מתמקד בסימבוליות ובהבניית מציאות ועוד כל מיני דה-קונסטרקציות למינהן.
    לעומת זאת, חסין מוות, מתמקד בביקורת חברתית ושחזור מדהים של סרטי b movies.
    בכל אופן, שניהם מומלצים, גם ביום חול.

  4. בילי,
    שימי לב מדוע שני הסרטים דומים: "הסיבה? גם הוא, כמו מולהולנד, מכיל רמיזות לסרטים הקודמים של הבמאי, מכיל עלילה שכרוכה (אך לא קשורה) בעלילה הקודמת ומספרת סיפור שיכול היה להיות, אבל כנראה לא היה, ההקדמה לסרט הזה."

Comments are closed.