השנמוך: נוקיה 5800 מול נוקיה 5310

לפני כחצי שנה רכשתי Nokia 5800 XpressMusic. הבחירה לא היתה טבעית ומהירה, אלא נחושה ולאחר לא מעט בדיקות. עם תג מחיר של כ1,500 ש"ח ומערכת הפעלה שהיתה באותה העת שיא הטכנולוגיה של Symbian, הטלפון נראה מציאה לא קטנה. מבחינת תחרות, הטלפון לא נופל בהרבה מהiPhone שכולם מתלהבים ממנו. המעבד ARM 434MHz והיכולת להרחיב את הזכרון (במיוחד הפורמאט הפתוח) גרמו לי לרצות אותו. מבחינת שיקולי עלות-תועלת, ועם הביקורות המחמיאות יחסית, לא יכלתי למצוא דיל טוב יותר. איכות נגן המדיה היא מדהימה, המסך עם רזולוציה של 640×360, יותר טוב מiPhone, ויש לו את היכולת להתחבר בSSH הביתה, או לאינטרנט הביתי כשרוצים לגלוש מהר יותר.


Photo: CC-BY-SA Fartsee

הבעיה העיקרית היתה עם ממשק המשתמש; לטלפון יש תכונה מעצבנת שבשביל למלא טקסט בשדה מסוים צריך לפתוח דיאלוג של טקסט, ולא למלא אותו On-Screen. כשאתה רוצה לכתוב SMS או לאתר איש קשר בספר הטלפונים, זה הופך לבלתי יעיל. לעומת זאת, כשאתה רוצה למצוא קונטקט באפליקציית ג'ימייל למובייל, זה יכול לקחת פי כמה וכמה מכמה שהיית רגיל אליו. הסיוט המשיך כשרצית להחליף בין עברית לאנגלית (ארבע עד חמש לחיצות על מקומות שונים בתפריטים, תודה ששאלתם) או להקליד מספרים ואותיות.

עוד בעיה היתה זמן הסוללה הבעייתי; כשהטלפון עובד עם אפליקציית מייל פתוחה כל היום וGravity בשביל טוויטר, הטלפון החזיק באיזור ה6-7 שעות; אם חיברתי אותו למחשב כראוטר אלחוטי עם JoikuSpot Premium הוא החזיק בערך שעה של סוללה, ואז שבק חיים. שני פתרונות היו לכך: להחזיק סוללה חלופית טעונה ולהסתובב עם מטען בכל מקום. שני הפתרונות היו לא יעילים כמו הפתרון השלישי שנקטתי בו: להסתובב עם הNokia 5310 שלי בתיק ליתר בטחון.

לאחר כמה חודשים, הצלחתי להתגבר על בעיית המקלדת המהונדסת רע. אפליקציה ישראלית בשם SlideIT מצליחה לשדרג את המקלדת למשהו שאפשר לעבוד איתו; אבל עדיין, האפליקציה לא עולה עם עליית המערכת, והממשק כמעט מושלם, אבל עדיין קטן מדי. בעיה נוספת היתה ההשפעה על מהירות המכשיר.

מעבר לזה, יש בעיה קטנה עם שולחן העבודה של הטלפון: הוא לא נח לעבודה; נגן המדיה לא מאפשר לנגן תיקיות, אלא רק לפי Playlists והגלישה באמצעות אופרה מיני חייבה אחד משניים: או לוותר על קופי פייסט או לפתוח לינקים מGravity באמצעות הדפדפן המכוער והמובנה.

אחרי חצי שנה מאסתי; חזרתי לנוקיה 5310 הישן. הזמנתי מeBay פאנלים חדשים ולוח כפתורים (לא מקשים) חדשים והעברתי אותו ניתוח לב פתוח; הטלפון כרגע מחובר כמו חדש ועובד.

כמה דברים, כמובן, חסרים לי. הראשון הוא איכות המצלמה. המצלמה של ה5800 מצוידת בעדשת CarlZeiss מדהימה ופלאש. הצבעים ב5800 איכותיים וברורים, והתמונה לא מגורענת, גם בתנאים קשים יחסית:
שלג : הכלבה החמודה בעולפ | Sheleg, our cute puppy
(דוגמא לתמונה בחושך יחסי, צבעים חדים).
הדבר השני, כמובן, הוא היכולת להריץ מספר אפליקציות במקביל; ה5310 אינו טלפון שמאפשר זאת (למעט מוסיקה) וחסר לי להותיר את אפליקציית המייל פתוחה כל היום ולקבל התראות על מיילים לא באמצעות Mail for Exchange. מעבר לזה? היתרון של כיס צפוף יותר, סוללה שמחזיקה לאורך זמן ומקלדת שאפשר לעבוד עמה אינו מבוטל.

אכן, איכות הצילום אינה מושלמת, וקשה יותר לעבוד ללא אפליקציה שמובנה בתוכה שירות טויטפיק, אבל המחיר שמשולם הוא משמעותי. טלפון, בסופו של דבר, נועד שישתמשו בו. הבעיה שלי היא השנמוך: העובדה שאני עובד עם טלפון בן שנתיים וחצי, שלא בשיא הטכנולוגיה, ואני מנצל אותו עד המקסימום. העובדה שהטכנולוגיה מתקדמת מהר מאוד ואני לא מצליח להסתדר איתה, שהיא לא טובה מספיק עבורי אז במקום ללכת קדימה אני הולך אחורה. נכון, הייתי יכול לכתוב את התוכנה שרציתי ל5800 או לקנות טלפון חדש וטוב יותר שיחזיק את כל הדברים שאני רוצה (ואני אולי עוד אעשה את זה), אבל לא הצלחתי למצוא טלפון בעובי של פחות מסנטימטר, עם מעבד חזק, עם מסך טוב ועם מקלדת טובה. בסופו של דבר, הלכתי אחורה.בין שמים לארץ
(צולם בנוקיה 5310)

אפליקציות חובה לנוקיה 5800:

http://mobileways.de/products/gravity/gravity/Gravity: קליינט Twitter נח, איכותי וקל שמיישם את ממשק המגע של ה5800 בצורה אופטימאלית עם גלילה קינטית. ניתן לעבוד עם שירותים כמו טויטפיק ומספר חשבונות טוויטר במקביל. מבחינתי מדובר באפליקצית חובה שהמכשיר פשוט לא מקבל פונקציונאליות בלעדיה. (10$, אבל אפשר למצוא גם בפחות בחנויות אחרות)

JoikuSpot Premium: ג'ויקוספוט היא תוכנה שהופכת את ה5800 לראוטר WiFi על חשבון חבילת הגלישה שלך. מדובר באפליקציה שהיא חובה לכל מי שאוהב לגלוש ברכבת (או ברכב). למרות שהאפליקציה היא זוללת בטריה רצינית, מדובר במהפכה שמאפשרת למספר אנשים להתחבר על אותו חיבור (נניח בכנס בו הWiFi נוראי) ופשוט עובדת. (7EUR באתר שלהם, בOvi מוכרים ב10EUR, יש גרסת התנסות בחינם)

OperaMini: אולי הדפדפן הנייד הטוב ביותר בעולם; עם יכולת גלישה במספר לשוניות, מועדפים, מנהל ססמאות ויכולת לדחוס תעבורה כמעט ולא מרגישים בכך שהגלישה היא על דפדפן נייד; היתרון המשמעותי ב5800 הוא מקלדת וירטואלית שמפצה על הבעיה שיש במקלדת המובנית. החסרון הוא שכשהחיבור לשרתים של אופרה איטי, אז אין אינטרנט. (חינם). [עובד גם על הנוקיה 5310]

Gmail: אפליקציית הג'ימייל ל5800 קצת מקרטעת למרות הניווט. מיילים שמכילים קישורים (בעיקר תגובות של וורדפרס) לא ממש נפתחים טוב, ואין את הכפתורים 7 ו9 (מחק וארכב) שאני כל כך משתמש בהם בכל רגע. בעצב, שני הכפתורים האלו היו הסיבה שחזרתי ל5310: למחוק שלושה מיילים ב5800 דרש ממני כעשרה קליקים בשלושה מקומות שונים, בעוד שב5310 שני קליקים על אותו כפתור. (חינם). [עובד גם על הנוקיה 5310]

SlideIT: כנראה אפליקציה שאי אפשר להסתדר בלעדיה אם רוצים להקליד מהר; מיותר לציין שמדובר בטכנולוגיה מהפכנית שמאפשרת לגרור את העט או האצבע על מספר מקשים והיא תדע לזהות מהי המילה שהתכוונת (בדיוק דומה לT9) אלא גם להחליף בין עברית לאנגלית בשני מקשים. (כרגע חינם למשתמשי בטא)

אביזרים חובה לנוקיה 5800:

מגן מסך: אם אתם כמוני, ואתם כנראה כמוני, המסך שלכם ישרט, יהרס, יתלכלך. לשם כך צריךך מסך מגן כלשהוא, כדי שכשהוא ישרט, תוכלו להגיד "לא נורא" ולהחליף. (0.90% בדילאקסטרים, פי שלושים בארץ)

נרתיק סיליקון: הטלפון יפול, וכשהוא יפול, עדיף שהסיליקון יקרע וישרט ולא המסך, נכון? (1.73$ בFocalPrice)

16 thoughts on “השנמוך: נוקיה 5800 מול נוקיה 5310

  1. אפליקציות חובה ל 5800 לדעתי:
    * MGMaps (תוכנת מפות המנצלת את ה-GPS, עם אפשרות למפות שמורות על המכשיר ללא צורך בחיבור לרשת. מושלם לטיולים בחו"ל)
    * PowerMP3 – נגן MP3 שמאפשר ניגון של תיקיות, אקוולייזר ושליטה מדוייקת יותר על הווליום (סולם עם 100 שלבים לעומת 11)
    * Waze הישראלית – ניווט מדוייק עם הוראות קוליות.
    * Fring הישראלית – מסרים מידיים ושיחות VoIP בחינם ובמקום אחד.
    * Vlingo – פקודות קוליות, יותר מוצלח מהפקודות הקוליות המובנות במכשיר.
    * Flizwagon הישראלית – צילום וידאו והזרמה חיה לרשת.

    אני גם משתמש ב Nokia Sports Tracker להקלטת רכיבות האופניים שלי, אבל אני מניח שאת רוב הקוראים כאן זה לא יעניין.
    מה שכן, הפוסט החדש ביותר בבלוג שלי מסביר כיצד לחבר את ה 5800 לכידון האופניים.

  2. איתן,
    אני פשוט חולק עלייך. אני לא מצליח להשתמש בפרינג; אחת הסיבות היא שאני לא רוצה שיציקו לי בטלפון, השניה היא שפשוט לא נוח לענות להודעות, ובמיוחד לכאלה שמכילות לינק.

    נסה לפתוח לינק שמישהו שולח לך בצ'ט ואז תבין כמה פרינג חסר תועלת.

    לגבי האחרים: הם לא הכרחיים בשביל אשכרה לעבוד עם הטלפון. אני מדבר על דברים שבלעדיהם הטלפון ממש לא עובד.;

  3. במקרה יצא לי להיתקל בפוסט הזה ואתה רציני בנוגע למשפט הזה:
    "אבל לא הצלחתי למצוא טלפון בעובי של פחות מסנטימטר, עם מעבד חזק, עם מסך טוב ועם מקלדת טובה."

    nexus
    htc hero
    איפון (במידה ולא אכפת לך לעבוד קשה מאוד בשביל לכתוב בשבילו)

  4. קורא חדש,
    שלושת הטלפונים עבים יותר מסנטימטר, הנקסוס עם 11.2 מילימטר, ההירו עם 14.35 מילימטר והאייפון עם 12.3 מילימטר. שוב: מדובר על לפחות 20 אחוז יותר מה5310: זה משמעותי.

    מה גם שגם שמבחינת משקל האייפון וההHero עומדים על 135 גרם, הנקסוס על 130, וה5800 שוקל 109 גרם, 25% פחות וה5310 שוקל 71 גרם, כמעט חצי.

    אנחנו לא מדברים על מוצר מתחרה, אלא על מכשיר לא פחות טוב מהם; הבעיה היא שלאף אחד מהמכשירים האלה אין את מה שאני באמת צריך.

  5. יש לי 5800 ואני מכיר את הבעיות שציינת ובכל זאת מסתדר איתו. הפתרון הפשוט שלי הוא להחזיק עוד שני מכשירים יחד איתו במקביל:)

  6. המלצה וחצי. אם אתה רוצה להמשיך לצייץ ולפסבק מהנייד המשומנך אני ממליץ על snaptu בחום. אם אתה מחפש טלפון חכם ודק, וגם קוד פתוח, הגלקסי של סמסונג הוא פשוט מכשיר נפלא, אבל את זה אני אומר אחרי התנסות של שבוע בערך.

  7. AZ – אני חייבת לחלוק עליך בנוגע לגלקסי (ובקטגוריות מסויימות, בנוגע לאנדרואיד בכלל).

    אמנם, אחרי כשלושה חודשים עם המכשיר, התרגלתי אליו, והרחבתי אותו באמצעות האפליקציות הרלוונטיות כך שיעשה את מה שאני צריכה/רוצה, וסה"כ, המכשיר הוא ממש כייפי כשמתרגלים לשטיקים שלו, והוא בעל פוטנציאל של סוס עבודה הודות לאינטגרציה שלו עם כל יישומי גוגל, וכלי ההרחבה הקיימים עבורו. מצד שני, המכשיר לכשעצמו, כמו שהוא יוצא מהקופסה, הוא קטסטרופה. אנמק:

    ראשית, חסר שם מנהל קבצים ראוי לשמו. גישה למערכת הקבצים מתוך המכשיר? תמשיך לחלום. וחמור מכך, גם אין שם task manager, וזה הכרחי באנדרואיד, כי בעוד הבעיה של האייפון היא היעדר היכולת להריץ כמה אפליקציות בו זמנית, הרי שבאנדרואיד, אתה עשוי למצוא את עצמך עם 10 אפליקציות שחשבת שהן סגורות, אבל למעשה הן רצות ברקע כבר שעות, וטוחנות לך את הסוללה והזכרון.

    שנית, ההתנהגות בתחום הוייפיי שם היא פשוט חרפתית. לפחות פעם ביום עליי לאתחל את כל הפרוצס של הוייפיי במכשיר, כדי שיואיל בטובו בכלל לסרוק ולחפש את הרשת הביתית שלי (שלא לדבר על להתחבר אליה).

    תוסיף לכך גם מקלדת מאוד לא סימפטית, שמהונדסת ממש רע (ואין לי אצבעות גדולות או שמנמנות במיוחד), וצריכת סוללה מטורפת, ויש לך חוויית שימוש מזעזעת.

    וכדי שבכלל יהיה לך כיף שאתה ישראלי, הרי שאתה זוכה להשתמש בחנות אפליקציות "נכה" גיאוגרפית, שמגבילה אותך להורדה של אפליקציות חינמיות או גירסאות נסיון בלבד. אין מה לדבר על רכישה, כי סלקום ואורנג' לא עשו ג'סטה ודאגו לכך שהעניין יהיה זמין גם עבור ישראלים.

  8. AZ,
    גם המפרט של הגלקסי מאכזב (עבה מדי, כבד מדי) וגם קרא את מה שמורן כתבה:

    המקלדת – המקלדת הוירטואלית המגיעה עם תמיכה מובנית בעברית ואנגלית, אמנם שימחה את ליבי במבט ראשון, אך תוך כדי עבודה, הסתבר לי שהיא אינה נוחה כלל. האצבעות הממוצעות שלי לא מצליחות עד היום להסתגל אליה ואני מוצאת את עצמי כותבת סמסים באיטיות רבה תוך מחיקות רבות.

  9. אם אתה מוכן להתפשר על עובי של טלפון, ההצעה שלי היא נוקיה 5730, שדי דומה לאלט-נוי-פון שלך, עבה יותר בצורה משמעותית, אבל מכיל מקלדת qwerty מלאה( חוץ מהמקלדת הרגילה)

  10. אח שלי,
    כשאני שם את זה מול האח הקטן שלו, 5630, אני רואה שב1,000 ש"ח פחות אני מקבל טלפון הרבה יותר טוב (מעבד חזק יותר, שוקל פחות, דק יותר.

    אם כבר, אז שווה לוותר על המקלדת qwerty שלא תהיה בשימוש בשביל שלושה מילימטר, חמישים גרם ואלף ש"ח.

  11. אני גם מוצא חסרונות באנדרואיד, אבל דווקא את אלו ששרון מתלוננת עליהן (פרט למקלדת, אולי) אני לא מוצא כחסרון.

    במאמר מוסגר, אני לא רוצה לעסוק בתמיכה טכנית במחשבים שלי. זה מעצבן, משעמם, וגוזל המון זמן. לקח לי הרבה זמן להבין משהו בסיסי, שריצ'רד פיינמן אבחן אותו כשעבד בלוס אלאמוס: מחשבים זה כיף, ומהר מאוד אתה רוצה לשחק איתם. והמשחק הזה בא על חשבון עבודה אמיתית.

    ראיתי את התוצאות של OCD בדירה שחלקתי פעם, ולא אגרור את זה לתוך מערכת הקבצים שלי. גישת ה-HI שמזוהה בעיקר עם אפל מניחה שהם יודעים טוב יותר מהמשתמש מה הוא צריך. גוגל רק מניחים שהם יודעים לאחסן, או ליתר דיוק לאחזר — טוב יותר מהמשתמש (בסוף הם יורדים מהעץ — ה-tags בג'ימייל נהיו דומים יותר ויותר לתיקיות עם הזמן).

    אבל בחזרה לנושא האנדרואיד: מבחינת התכנון שלה, מדובר במערכת ההפעלה הבטוחה, הגמישה, והמודרנית ביותר כיום למכשירים ניידים. לדעתי, בהתחשב בכך, ובעיקר במחיר שלה, נראה יותר ויותר מכשירים המריצים אנדרואיד, ולא רק טלפונים.

    פופולריות של מערכת ההפעלה תגרום לכך שאנשים ידעו לכתוב אליה. בעוד מאמר מוסגר, לכתוב למכשירים ניידים דורש HI שונה בד"כ, וגם ניהול משאבים שמיועד להאריך את חיי הסוללה. יש לכל הסמארטפונים לא מעט תוכנות שלא מתחשבות בכך, כמו אלו ששרון מתלוננת עליהן, ואני פשוט לא משתמש בהן. כאן עוד חולשה של הסמארטפונים: הם נחשבים תחום שאליו שולחים מהנדסי חומרה מבריקים, אבל מהנדסי תוכנה בינוניים ואף פחות מזה, והתוצאות בהתאם.

    והיתרון הכי גדול באנדרואיד זה שכמעט כל חלק בה אפשר להחליף. אם תוכנת המקלדת, למשל, לא טובה, אפשר להחליף אותה (למשל ב-AnySoftKeyboard) וכו'.

    החסרון הכי גדול הוא שעברית לא נתמכת רשמית — התמיכה ב-htc magic נעשתה כמעט ללא עזרה מהיצרן , זו של הגאלאקסי לא משהו, וגוּגל עצמה עדיין לא עושה מאמצים בכיוון.

    אבל אלו מחלות ילדות; אני בטוח שהן יפתרו מהר. ואחד היתרונות בדרך בה אנדרואיד מהונדסת הוא שככל הנראה ניתן יהיה להתאים אותן גם לאחור גם למכשירים ישנים יותר.

  12. יונתן – למה לא לקחת את אחד מטלפוני המקלדת המלאה של נוקיה מסדרה E? הם דקים למשעי, מתקינים ישומים ומריצים אותם במקביל, מנגנים מוזיקה הקלדה על המקלדת המאוד לא וירטואלית שלהם היא הנאה ורובם גם לא עולים כל כך היום – ה-E71 הדי ותיק יעלה לך פחות מ-1500 ש"ח בלי תוכנית. לעומת זאת הדגמים החדשים כמו ה-E72 מציעים מגוון יכולות די מדהים.

    נכון, אין להם מסך מגע, אבל זה לא כזה חשוב.

  13. יופי של כתבה
    אני ממש מרוצה מה5800 שלי
    כמו כן מהקלדת SlideIT שציינת בכתבה שאף נמצאת בOVI.
    אחד מהיתרונות הטובים של המקלדת שאפשר לעבור בה ממש בקלות מעברית לרוסית ובחזרה.
    צרפתי וידאו שחבר שלי הכין על שימוש בסלייד-איט ברוסית
    http://www.youtube.com/watch?v=x9-PCFT0Bos

  14. היי
    קבלתי את המכשיר לפני כמה ימים והטענה היחידה שלי היא שיש לו ממש אבל ממש חר*& של מצלמה – יכולת עלובה לצילום ע"י פלאש, תמונות מגורענות ובעיות ניגוד קשות.
    יש עיצה כיצד ניתן לשפר זאת – הגדרות\עדכון תוכנה \ פטיש ואזמל ?

    תודה
    גיא.

Comments are closed.