היידה ביבי | היידה פייסבוק | היידה תוכן

0.
אחת הבעיות הגדולות בדמוקרטיה היא שאתה חייב לחיות עם הבחירות העגומות של העם שאתה חי בתוכו. אותן בחירות עשויות לכלול החלטה של גורם עוין כמו אביגדור ליברמן לטרוף את הקלפים ולהורות לנשיא להסמיך את בנימין נתניהו לראשות הממשלה. היתרון במקרה כזה הוא שנתניהו לא חייב להיות האדם ששמעון פרס יטיל עליו את הרכבת הממשלה. כפי שהסברתי בעבר, אם פרס יחליט, הוא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על 'אחר מ'חברי הכנסת שהסכים לכך'. במקרה כזה, הוא יכול להאמין שלציפי לבני יש יותר סיכוי, אבל הוא גם יכול להחליט שלאביגדור ליברמן דווקא יש את היכולת.

1.
אבל מה היא דמוקרטיה בכלל? דמוקרטיה היא מונח שחלף מהעולם בעידן האינטרנט, כשכל הזכויות לחופש ביטוי, לניהול חברה, לקניין ולקניין רוחני מוחזקים על ידי אתרי אינטרנט [וראו את זה]. האינטרנט קוצף בימים האחרונים נגד שינוי תנאי השימוש של Facebook (שכבר שונו בחזרה); פייסבוק, בקצרה, הכניסו סעיף שמאפשר להם לעשות כרצונם עם תוכן הגולשים. אבל זו לא רק בעיה של פייסבוק, אלא סימפטום של ההתנהגות התאגידית. כשמנסחים תנאי שימוש לאתר חייבים להבין את ההגבלה מצד אחד, ואת האחריות מצד שני. לקיחת זכויות הקניין הרוחני ביצירות שמפורסמות בפייסבוק (תמונות, פוסטים, שורות סטטוס) עשויה בכלל להטיל על פייסבוק אחריות לתכנים האלה במקרה של פגיעה בפרטיות, הפרת זכויות יוצרים ועוד. [לכן, כשמנסחים תנאי שימוש לאתר די חשוב לא לקחת זכויות מעבר למה שאתה מתכנן להשתמש בהן, זו אחת ההמלצות הראשונות שאני נותן ללקוחות].

2.
ובכלל, האם ניתן להחזיק בזכויות יוצרים על שורת סטטוס, גאונית ככל שתהיה? מה התועלת בלפרסם אותה מחדש? הבלוג Joy of Tech משתעשע בכיצד התנאים החדשים עשויים לפגוע בפייסבוק עצמה.

3.
מעניין שדווקא התחרות [הלא חופשית] היא זו שמנסה לשתק את חופש הביטוי. חברות הכבלים והלווין מנסות להטיל הגבלות על שידורי טלויזיה באינטרנט על מנת להשוות את תנאי התחרות. הרצון להטיל את אותן ההגבלות לא שונה בהרבה מהטקטיקות הנלוזות של חברות התקליטים נגד משתפי קבצים שנועדו להגן על מודל עסקי רעוע. [אבל גם כאן, אפשר לראות את ההתנהלות ההגיונית במיוחד של תחנות הטלויזיה בארצות הברית שביקשו בעדינות מBoxee להסיר מהאפליקציה את היכולת לצפות באתר Hulu]. חברות הכבלים והלווין מעוניינות, בפועל, לצנזר את האינטרנט כדי שהתחרות תהיה הוגנת עבורן, כאשר הפתרון הנכון היה צריך להיות שהן גם ישדרו באינטרנט את התכנים למבוגרים במקום בטלויזיה: מי יודע, אולי אם הן טובות מספיק הן יוכלו להכניס כמה שקלים לכיסן.

4.
מעניין אותי כמה שנים יקח עד שכל המודל העסקי הזה יעלם.

6 thoughts on “היידה ביבי | היידה פייסבוק | היידה תוכן

  1. 0. שיטת הבחירה הזאת הייתה מתאימה בימים של מפלגות גדולות, כשהנצחון ברור. בעידן המפלגות הקטנות, השיטה חייבת להשתנות. מצב שבו מפלגה בכנסת דוחפת אחד משלה להיות הנשיא, ואז אותו נשיא מחליט בבחירות הבאות מי ירכיב ממשלה, הוא לא תקין בעליל.
    2. אהבתי את הקומיקס, אני לא בטוח שהוא מחזיק מים. לא יצא לי לעלעל בתנאי השירות החדשים, אבל עדיין יש Privacy policy שלפיו התמונות שאתה מבקש שיהיו חסויות, נשארות חסויות. לא?
    3.
    אני לא בטוח שחברות הכבלים באמת מנסות לשתק את השידורים באינטרנט.
    לדעתי, אפילו הן מבינות שהן יצטרכו בשלב מסוים לחתור לשם.
    כמעט כל ספקי הטלקום בעולם חותרים לכיוון הזה.
    לדעתי יש פה איזה שהוא ניסיון להגיד: "זה לא הוגן שהוא מקבל ואני לא".
    ובואו נודה בזה. בשוק אידיאלי, משרד התקשורת לא היה מבצע רגולוציה כל כך מגבילה על חברות הטלויזיה.
    4. לאיזה מודל עסקי התכוונת?

  2. לגבי העניין עם אורנג', אני לא ממש מבין למה הכבלים ויס כבר נכנסים להיסטריה. מבחינה טכנית, אורנג' עשו בינתיים את כל הצעדים הלא נכונים מבחינת פלטפורמת שידור וטכנולוגיה, שלא לדבר על מחירים, איכות וידאו ועוד כמה דברים (אני היום או מחר מעלה פוסט על שרותי וידאו בארץ). קשה גם לקרוא לזה "צנזורת אינטרנט" כפי שנרמז בכותרת ב-NRG, זה הגבלות על תוכן וגם זו הגבלה די דבילית בהתחשב בכך ש-2 קליקים משם אפשר להוריד באיכות וידאו הרבה יותר טובה ממה שכל ספק שידור מציג באינטרנט בארץ, כך שאני לא מוצא ממש את הטעם בכך.

  3. אני חושב שזה פשוט עניין של התקדמות טכנולוגית. כבר היום קיימות טלויזיות עם חיבור לאינטרנט, וכשהמחשב והטלויזיה יתמזגו סופית (עניין של כמה שנים, אבל עניין ודאי), ו/או כאשר פתרון של מדיה סנטר יהיה נגיש לכל ולא (בעיקר) לגיקים. תוסיף לזה רוחב פס שיאפשר לראות HD סטרימינג, ויש לך קריסה של מודל.

Comments are closed.