שלטון הEULA: כיצד פייסבוק מפתחת תלות אצל בעלי האתרים.

פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, עם חצי מיליארד מבקרים בחודש, החליטה אתמול להראות לאזרחי העולם מי שולט ומי נשלט. השקת המערכת החברתית החדשה שמאפשרת לבעלי אתרים להשתמש במידע אודות הגולשים ולהציג מידע מפולח בצורה טובה יותר, תוך התבטאות של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג כי הרשת תהיה פחות אנונימית, היא לא יותר מסכנה עבור מי שעד כה רצה שליטה על המידע שלו. ולא במקרה, לתכנית החברתית של פייסבוק אין שם ואין פנים, רק API.

המדריך הקצר והלקוני של פייסבוק לשינויים גם לא מספר הרבה: פייסבוק מבהירה שלמספר אתרים נבחרים היא תעביר מידע כדי לתת לך להתקשר עם חברים ולקבל מידע יותר רלוונטי; כך היא גם מעבירה מידע אודותייך גם בלי שביקשת, כך שאחרים יקבלו מידע גם אם רצית לשמור עליו בסוד.

היתרון המשמעותי של פייסבוק, הCookie שמזהה אותך כמשתמש, ושומרת מידע אודותייך, לרבות הרגלי הגלישה שלך באתרים אחרים, היא משהו שלא דובר עליו. פייסבוק עומדת לשמור, גם אם לא תלחץ מעולם על כפתור Like, הרבה מאוד מידע עלייך. ולראיה? שירות Insights החדש של פייסבוק אמור לספק לך מידע על המשתמשים שלך. גם אם אלה לא ממש משתמשי פייסבוק. לדוגמא, המערכת תוכננה בצורה קצת מיותרת, שמאפשרת לי להציג לכם מה החברים שלכם ראו לאחרונה, אבל לא רק באתר שלי [וראו את ההסבר המלא כאן]. כאן תוכלו לראות מי מהחברים שלכם חלק לאחרונה משהו באתר Ynet. אבל Ynet זו רק דוגמא. דמיינו שאני משתמש באותו שירות כדי לדעת מי מהחברים שלי גלש באתר אחר, נניח שתיבחורותכוסאחת או אתרי זימה אחרים? האם אז השליטה שלי נשמרת?

עכשיו, מה קורה כאשר מישהו אחר רוצה את המידע שלכם? האם אתם יכולים להיות בטוחים בזה שהמידע הזה ישאר שלכם?

[לחצו על הכפתור, בבקשה ממכם]

חוסר המעורבות המשתמשים, ההכוונה מלמעלה שפייסבוק מציגה בלי לשתף תוכן, חוסר האפשרות לבנות מודל עסקי יציב על המדיניות של פייסבוק וחוסר הדמוקרטיה בבחירת השלטון, שמביא לשלטון הEULA, יגרום רק לנזק בטווח הארוך. כל חברה שמבססת כרגע את האתר שלה על פייסבוק יוצרת לה תלות אינהרנטית שתגרום לה בעתיד רק לנזק, היא גם פוגעת בפרטיות המשתמשים שלה, מפעילה לחץ על מי שאינו חבר בטרשת החברתית הזו להצטרף ויוצרת מצב בו מערכת שבנויה ללא סטנדרטים, ללא שלטון, על בסיס אינטרסים כלכליים בלבד, תהיה זו שתכווין את הכיוון של הרשת הבאה.

14 thoughts on “שלטון הEULA: כיצד פייסבוק מפתחת תלות אצל בעלי האתרים.

  1. "מערכת שבנויה ללא סטנדרטים, ללא שלטון, על בסיס אינטרסים כלכליים בלבד, תהיה זו שתכווין את הכיוון של הרשת הבאה."
    זה קרה עם האקספלורר (והויכוח על תקינת HTML), עם פלאש, עם PNG מול JPEG, זה קרה בעצם עם רוב תקני הדה פאקטו שתפסו ברשת.

    אז כאן הבעיה היא הפרטיות וחוסר האמינות. שוין. עברנו דברים קשים יותר.

    דרך אגב, רוב הנסיונות ה"פתוחים" וה"נכונים" לייצר תקינה לא הצליחו לעבור את אחוז החסימה (כמו אופן איי די), או שספגו תחרות קשה בהמשך מצד התאגידים (כמו פיירפוקס).

  2. יונתן הלייק שלך זה באמת טריק מלוכלך.

    איך למחוק אותי משם?

  3. הפראנויה משתלמת. אני לא מפרסם שום פרטים מזהים על עצמי בפייסבוק. הוא משמש אותי אך ורק למשחקי פארמוויל, לניהול וויכוחים פוליטיים, ומעקב אחרי החברים הפראיירים שלי שבתמימותם וויתרו על פרטיותם והפכו את חיההם הפרטיים לנחלת הכלל.

  4. אין ספק ואין חשש, אנחנו בדרך אל האבדון.
    השאלה הבאמת חשובה כרגע:
    מלבד להיות נביא חדשות הזעם, מה אתה ממליץ לעשות?

Comments are closed.