אנחנו יודעים מי אתה, אז תעצור עכשיו.

0.
קמפיין אולג פטרושקה של ועדת המדרוג הוא רק דוגמא לבעיה שאני רוצה לדון בה, ולהאיר נקודה מאוד ספציפית שצריך להסתכל עליה עם סמן לייזר. הסיפור הוא כזה: ועדת המדרוג, ההגבל העסקי שפועל לצורך מדידת התעבורה באתרי האינטרנט בישראל יצא בקמפיין חדש לפרסום באינטרנט. מבחינת הקמפיין: מדובר בהצלחה פנומנלית, הקמפיין נחשף למיליוני אזרחים, קיבל תעבורה ברשת וכדומה. אבל, מה שכולנו שוכחים הוא המחיר הגדול של ועדת המדרוג: המחיר היקר של ועדת המדרוג היא הפגיעה בפרטיות שלכם. להזכירכם, חברה פולנית בשם Gemius מפעילה קוד תוכנה שנטען במחשבים שלכם בכל פעם שאתם מבקרים באחד האתרים הגדולים בישראל, מסמנת אתכם ככאלה ויודעת מה קראתם ואיפה. אם הסתכלתם על בר רפאלי בעירום מלא באתר מאקו ואז הלכתם לאתר גלובס וישנה חברה מסחרית אשר מאפשרת לכם גם לדעת לא רק מידע סטטיסטי על המבקרים באתר שלכם, אלא גם את הזהות הממשית שלהם. איך החברה עושה זאת? לדברי דארן ניקס, בלוגר העובד בחברת 42Floors, הנ"ל קיבל הצעה לשירות כזה, שמכיל את הנתונים של מבקריו. הנתונים נאספים על סמך טפסים וסקרים שהגולשים מילאו באתרים אחרים. כלומר, גלשתם ומילאתם איפשהו טופס התעניינות בביטוח? המידע הזה יגרר עמכם לכל הרשת.

2.
חיפוש זריז בגוגל מעלה שיש שירות מאוד דומה לזה שניקס מדבר עליו, LeadLander, שנשמע מאוד מפתה אם אתה בעל עסק: הרי אני תמיד רוצה לדעת מי גולש באתר שלי, במיוחד אם אני רוצה להטמיע שם אפליקציות לצ'אט, לנסות למכור לו, לחפש עליו בגוגל בזמן שהוא גולש. הבעיה מתחילה בשאלה איך לעזאזל למישהו יש את החוצפה להציע את זה? בגדול, זה גם המודל העסקי החדש של הטרשת החברתית Facebook: אנחנו יודעים מי אתה, וכשאתה קורא כתבה באתר שמטמיע את קופסאת הLike שלנו, אנחנו ניידע את בעל האתר מי אתה, מי החברים שלך, מה אתה אוהב, ולפי זה הוא יוכל להציג לך פרסומות, או אפילו לשלוח לך דואר אלקטרוני.

3.
למה הכוונה? הכוונה כאן היא בבעיה שנוצרת: למעט מספר גיקים קטנים כמוני שיודעים לחסום רושעות צד שלישי על ידי שימוש מושכל במחשב, רוב האזרחים לא יכולים למנוע את זה. זה אומר שבפועל, אם הם רוצים להשאר אנונימיים, הרי שמצב "גלישה אנונימית" לא יועיל להם, גם לא למחוק עוגיות. הפתרון היחיד שלהם הוא להתחיל מחדש, לייצר זהות אינטרנטית חדשה, לא לתת פרטים לאף אחד. הסיבה לכך? שירותי המעקב יושבים גם בתוך הודעות הדואר האלקטרוני שלכם, בתוך עמודים שאתם קוראים בדפדפן הנייד, יודעים לשייך הכל ולהצליב, לגרום לכך שכולם ידעו מי אתם.

4.
אבל אנחנו לא רוצים להתנתק מהאינטרנט, רק להעזב בשקט.