איך (לא) לנעול את האופניים שלך.

0.
בדיחה סינית עתיקה הולכת כך: שני מטיילים יוצאים לדרך, כאשר פתאום נמר מתחיל לרדוף אחריהם. הראשון מתחיל לרוץ, ואז השני אומר לו "אתה לא יכול לרוץ יותר מהר מהנמר". הראשון משיב לשני "אני לא צריך לרוץ יותר מהר מהנמר, רק יותר מהר ממך". את אותה אסטרטגיה, של לא להיות זה שנטרף על ידי הנמר צריך ליישם גם כאשר מדובר על נעילת אופניים. הרי, פריצת מנעולי אופניים היא אמנות לכשעצמה, ומבוססת על ידע נרכש ונסיון, לא פחות מאשר נעילת האופניים. בטקסט הקצר הזה נדבר על מספר טעויות נפוצות בנעילה, ועל הבעיה העיקרית של הנעילה, והיא האיזון בין עלות המנעול, המשקל שלו, והיעילות שלו במניעת גניבה. בשלב הראשון נדון בכמה קל לפרוץ לאופניים, וכיצד פורצים את סוגי המנעולים הנפוצים בכל מקרה. בחלק השני נדבר על אסטרטגיות נעילה ובחלק השלישי נדבר על כיצד נועלים וכיצד לא נועלים.

1.
קודם כל, איך פורצים. לאופניים יש מספר סוגי מנעולים: מנעול פרסה, שרשרת פלדה, מנעול סיבים, מנעול דיסק ומנעול הולנדי. נדבר קודם כל על היתרונות והחסרונות בכל אחד מהמנעולים, ואז גם נדבר על הדרך בה פורצים אותן. חשוב לזכור שלכל אחד מסוגי המנעולים יש מספר מותגים, אשר משפרים או גורעים מהביצועים, ושטווח המחירים של כל מנעול יכול להתחיל בעשרות שקלים בודדים ולהסתיים במאות שקלים. וגם: חשוב לזכור שכל מנעול ניתן לפריצה, העניין היחיד הוא המחיר.

1.1 מנעולי פרסה.
מנעולי פרסה הם, אישית, הסוג המועדף עליי. למרות ששמעתי לאחרונה באחת מרשתות האופניים הגדולות שהן לא מייבאות מנעולי פרסה כיוון שקל לפרוץ אותם, לא מצאתי לכך תימוכין. היתרון העיקרי של מנעולי הפרסה הוא המבנה שלהם: מוט מתכת אשר ננעל על ידי בריח אחד לפחות. בעבר מנעולי Kryptonite נפתחו בקלות על ידי עטי Bic, אבל, כיום הטענה הנפוצה היא כי ניתן לפתוח מנעולים אלה על ידי שימוש בג'ק (ניתן לראות כאן סרטון המפריך את הטענה, ועוד סרטון). כפי שאפשר לראות בסרטון המצורף, גם מספרי "תוכי" גדולים לא מצליחים לשבור את המנעול:

ככל הנראה, הדרך ה"נוחה" ביותר לפתוח מנעולי פרסה היא באמצעות משור דיסק:

שני חסרונות במנעולי פרסה הם המחיר והמשקל שלהם. מנעול פרסה טוב, כמו הKryptonite Evolution 4> (המנעול האישי שלי) עולים בישראל מעל ל300 ש"ח; המנעול גם כבד, מאוד. החסרונות האלו אומרים שאם אתה רוכב על אופני כביש ששוקלות 7 ק"ג ושילמת עליהן 30,000 ש"ח, זה כנראה לא המנעול עבורך. אבל: אם אתה כמוני, מסתובב בעיר ולא רוצה למצוא את האופניים שלך במקום אחר, אז כנראה שכן.

1.2 שרשרת פלדה:
שרשרת היא חזקה אך ורק כחוזק החוליה החלשה ביותר בה. עכשיו, הבעיה עם מנעול חוליות היא בדרך כלל המנעול עצמו: מנעולי קומבינציה הם בעלי יכולת מוגבלת מאוד וקלים מאוד לפריצה: בשביל לפרוץ מנעול קומביצניה לא צריך יותר מתושיה, וגם זה לא הכרחי. מנעולי תליה רגילים ניתנים לפריצה באמצעות כלים פשוטים למדי, ואדם בעל ידע בפריצת מנעולים לא צריך יותר מדקה כדי לפתוח אותם בלי לגרום כל נזק למנעול או לשרשרת. את כלי הפריצה ניתן לקנות ב5$ באתרים כמו דיל-אקסטרים וכלים מתקדמים יותר כמו מפתח שעושה את העבודה בצורה אוטומטית ניתן לקנות בכ-50$. עכשיו, חסרון נוסף של שרשראות הפלדה הוא היותן מרותכות. את השרשרת עצמה ניתן לשבור בדרך של שימוש במספרי "תוכי". הקלות הרבה שבה ניתן לשבור את השרשרת היא מרשימה:

החסרון המהותי במנעולי שרשרת, יחד עם היותם כבדים במיוחד, הוא שאי אפשר לחברם בצורה קבועה לאופניים, ולכן התניידות עם שרשרת אינה הדרך האופטימאלית לנוסע העירוני. רעש השקשוק המתמד, המשקל הרב, והיות המנעולים כה קלים לפריצה הופכים את השיטה ללא מומלצת.

1.3מנעול סיבים.
מנעול סיבים מורכב מסיבי מתכת רבים, אשר יחדיו מאפשרים גמישות, משקל קל וחוזק סימלי בלבד. כפי שאפשר לראות בסרטון, עם אותם כלי פריצה זולים אפשר בדרך הכלל לפרוץ את המנעול:

העניין הוא שאת המנעול עצמו אפשר לפרוץ גם באמצעות פלייר זול במיוחד, בכמה דקות, על ידי חיתוך של הסיבים אחד אחד.

1.4 מנעול דיסק
מנעולי הדיסק מאוד פופולריים באופנועים, שם פירוק של גלגל אינו מאפשר המשך נסיעה או סחיבה עם האופניים. אבל בגדול: למנעול הדיסק יש יתרונות: הוא קל מאוד, קשה לפרוץ אותו, והוא משתק את הדיסק, כך שהגלגל לא יכול להסתובב. החסרון העיקרי הוא שאפשר, בקלות רבה יחסית, לפרק את הדיסק מהגלגל ולהמשיך עם האופניים, והגלגל עצמו אינו מחובר לחפץ קבוע. העניין הוא שגם את מנעול הדיסק ניתן לפרוץ באמצעות הכלים המתאימים, שעולים לא יותר מ40$.

1.5 מנעול הולנדי
מנעולים הולנדיים מתחברים לגלגל האופניים האחורי ונועלים את הגלגל, בצורה דומה מאוד למנעול דיסק. היתרון כמובן הוא היות המנעול קבוע, מחובר בצורה פשוטה, ולא כבד. החסרון הוא שגם את המנעולים האלה, הלא זולים במיוחד, קל מאוד לפרוץ בהנתן הכלים הנכונים:

וזן מסוים של המנעולים, Mighty Amsterdam, כנראה ניתן לפריצה בקלות רבה יותר (אם שכחתם את המפתח):

2.
העובדה שמנעול מסוים אינו ניתן לפריצה, או קשה יותר לפריצה, אבל, היא רק השלב הראשון בנעילת האופניים. הסיבה לכך? השאלה לאן המנעול קשור וכיצד הוא קושר את האופניים משפיעות לא פחות. אפילו אם רכשתי את המנעול הטוב ביותר במיטב כספי, וקשרתי את גוף האופניים לעמוד תאורה נמוך, הרי שכל אחד שירים את האופניים עם השרשרת דרך עמוד התאורה יוכל לאסוף אותם. בתמונות הבאות נעבור ונסקור כיצד לא לנעול את האופניים, על סמך יום צילומים שלי באוניברסיטת בר-אילן.

ככה לא נועלים אופניים
כפי שאפשר לראות כאן, מדובר על אופני Haro לא זולים במיוחד, אשר קשורים לחפץ פלדה שאינו מחובר לרצפה. כלומר, קודם כל כל אחד יכול להרים את האופניים ביחד עם החניה עצמה. אבל גם אם הגנב לא מתוחכם במיוחד, ולא רוצה להשקיע את שתי הדקות שיש להשקיע בפריצת מנעול הסיבים הדק, הוא יכול פשוט לנתק את הגלגל הקדמי שמחובר עם שחרור מהיר ולהמשיך עם האופניים. מדובר על עבודה כמעט אפסית של נעילה. המסקנה הראשונה שלנו היא שיש לקשור את האופניים למקום יציב ויש לקשור חלק משמעותי של האופניים לחניה, ולא חלקים שניתן לפרק.

ככה לא נועלים אופניים
זו גם טעות קלאסית: גוף האופניים קשור בצורה טובה מאוד אבל האופניים עצמן הן רק חלק מההנאה. כאן הגלגלים עצמם אינם מחוברים, וגם בקבוק המים נותר על האופניים. המסקנה השניה היא שגם חלקים מהאופניים ניתנים לגניבה, ואם תשאר באמצע הרחוב בלי גלגל קדמי, לא יהיה לך קל לחזור הביתה; לכן, נועלים את הגלגלים אל האופניים.

כלומר, נעילה טובה מקיימת שלושה כללים: (1) מנעול טוב; (2) נעילה לחפץ קבוע שאינו ניתן לשחרור; ו(3) נעילה של כל הרכיבים על האופניים. מכאן, אפשר לדבר על אסטרטגיות נעילה.

3.
אם נחזור למשל הנמר, יש מספר אסטרטגיות שונות ב"ספרות המקצועית" (עד כמה שהיא ספרות ועד כמה שאפשר לקרוא לה מקצועית). גישת שלדון בראון היא גישת ביניים, ממוצעת, שיוצאת מנקודת הנחה שהמטרה של הנעילה היא להיות פחות גניב מאשר האופניים לידך. במאמר מ1995 מסביר בראון, לדוגמא, כי אין צורך לנעול את גוף האופניים, כי נעילה של הגלגל האחורי עם מנעול פרסה אינה מאפשרת את הוצאת האופניים; עוד הוא מציע להחזיק מנעול קבוע במקום החניה ולא להסחב עמו כדי לחסוך את המשקל העודף. הגישה המינימליסטית הזו עשויה להספיק במקומות בהם כל אחד מכיר את שכניו, ובמקומות בהם יש תאורה ותנועה רבה של אנשים, אבל לא בתל-אביב או מקומות דומים.

הגישה הקיצונית השניה היא להשתמש בשני מנעולים מסוגים שונים (כי כלים שונים דרושים לפריצתם או שבירתם); כל אחד מהמנעולים נועל הן את הגוף והן את אחד הגלגלים. בצורה כזו, פורץ שרוצה לפרוץ צריך להסחב עם שני כלים שונים, שסחיבת כל אחד מהם היא מסאבת, מסובכת וכבדה. היתרון המשמעותי בגישה הזו היא שהיא מבטיחה כמעט בודאות שאם החפץ אליו נעלתם את האופניים הוא נייח דיו, אז גם כשתשובו לאופניים, האופניים יהיו שם. החסרון הוא שהגישה הזו דורשת לנתק מהאופניים חפצים כמו תיקי נשיאה, מושב, וכלים נוספים (אפשר לראות עוד באתר של Kryptonite).

גישת הביניים, שלי, היא קצת מוזרה. אני מציע להשתמש במנעול פרסה אחד ביחד עם כבל. מנעול הפרסה נועל את הגלגל האחורי והשלדה, והכבל עובר דרך הגלגל הקדמי והמושב. בצורה כזו, אמנם מדובר על מנעול אחד, אבל היתרונות ברורים: לא צריך להסחב עם שני מנעולים (משקל רב יותר), שני מפתחות, ועדיין מדובר על מערך יחסית טוב.
ככה דווקא כן נועלים אופניים.

4. איך עושים את זה?
בשלב הראשון, מפרקים את הגלגל הקדמי. פירוק הגלגל הקדמי צריך להעשות בפחות מ20 שניות, אם אינכם מצליחים לעשות זאת בפחות מ20 שניות, התאמנו עד שתצליחו. כל המטרה היא לנעול את האופניים בפחות מדקה, וגם זה במקרים קיצוניים. אחרי פירוק הגלגל הקדמי, מעבירים את הכבל דרך הגלגל ואת הפרסה דרך החפץ הנייח (נניח, במקרה שלנו, מעקה פלדה):
ככה לא נועלים אופניים
לאחר מכן, השלב השלישי הוא לדחוס את הכל בצורה טובה, ולנעול את האופניים.
ככה לא נועלים אופניים

כמו שאתם רואים, הכבל שאני השתמשתי הוא דק במיוחד, למרות שיש גם כבלים עבים יותר. נקודת המוצא שלי היא משל הנמר: אכן, גנב שירצה את הגלגל הקדמי שלי ואת המושב יוכל לקבל אותם בזול ומהר, אבל, בהתחשב בכך שהגלגל שלי הוא חריג (29 אינטש) אני לא רואה מה יש לו לעשות איתו, והמושב? וובכן, זה סיכון.

השלב הבא הוא פירוק כל החפצים המחוברים לאופניים: פנסים, מראות, תיקי אוכף. הבעיה היא שכל זה לוקח זמן, וזה לא קל. לכן, אני עברתי לאחרונה למודל של תיק אחד בלבד, באוכף, שמכיל את כל החפצים שלי: ערכת תיקון תקרים, פנימית חלופית, כלי עבודה, כפפות, מגבוני Anti Monkey Butt (עליהם נדבר בפעם הבאה).

5.
גניבת אופניים היא משחק של תמריצים. את האופניים צריך לנעול בלילה בבית, ולא ברחוב, לא משנה כמה טוב הם נעולים. וגם אופניים שנעולים זמן רב בצורה טובה יגנבו. הכל זה דרך של לנצח את הסטטיסטיקה. בכל מקרה, אני מקווה שלמדתם והחכמתם, כי אי שם יושב לו אדם שחומד על האופניים שלכם, ואם לא תעשו משהו, הם לא ישארו שם כשתחזרו אליהם.

[פורסם במקור בBikePanel בשני חלקים שונים]

3 thoughts on “איך (לא) לנעול את האופניים שלך.

  1. אני מחזיק זוג אופניים לטיולים כושר וחנייה בתוך בתים, ועוד זוג אופניים זול לכל עיסוקי העיר עבודה וקשירה מחוץ לבית

  2. לפני כמה שנים גנבו לי את המושב באופניים. שמתי לזה לב רק אחרי שהתיישבתי.

    :(

Comments are closed.