הכל פה זה קומבינה: על איך סיטי-ספורט וטיפ-טופ סוכנויות עקצו אותי (וקצת על מכירות באינטרנט)

0.
בחודש דצמבר הקרוב (או ינואר 2011) תערוך עמותת אשנב כנס על צרכנות נבונה ברשת. אם גם אתם עברתם משהו דומה, ויש לכם מה להגיד, או אם אתם מנהלים חנות, ויש לכם מה להגיד, או בכלל, אז אתם יודעים איך להשיג אותי. אנחנו נשמח להרצאות, לאנשים מעניינים שיבואו וגם לחסויות (כן! צריך כסף כדי לנהל את העמותה הזו). אז בגדול, זה הסיפור שלי.

1.
לפני כחודש החלטתי שאני רוצה אופניים מתקפלים; זה לא שאופני הHaro V3 שלי לא משהו, אלא שהם גדולים, ולא תמיד אפשר להסחב איתם לכל מקום. לכן, השאלה היתה האם ללכת על אחד מדגמי הDahon היפים (והלא יקרים), כאשר אופני Dahon עם שבעה הילוכים ששוקלים 12.1 ק"ג עולים כ1,680 ש"ח, או ללכת על משהו קטן יותר. המשקל והנוחות של הקיפול היתה הבעיה העיקרית; אני רציתי אופניים שאני לא אצטרך לחשוב פעמיים לפני שאני מוציא אותם החוצה. לכן, נדלקתי על הA-Bike. מדובר באופניים בסיסיים מאוד, קלילים (5.7 ק"ג) שניתן לקפל ולהכניס לתיק גדול. מדובר במערכת שעוצבה יפה מאוד, ולפי הסרטונים בYoutube אפילו נוחים במיוחד:

2.
חיפוש מהיר בZap הוביל אותי לעמוד הבא שהציע את האופניים במחיר של 490 ש"ח + 29 ש"ח משלוח. התמונה, שהיתה "להמחשה בלבד", הציגה אופניים ללא הלוגו, ואת הסרטון של A-Bike שנמשך מתוך האתר המקורי של A-Bike. אלא שהעניין לא נראה לי נכון וקצת חשוד, בין היתר כי היה סימן מים (Watermark) של אתר אחר; אתר "טיפ-טופ סוכנויות" (שבינתיים הוריד את העמוד מהאתר שלו, ולכן אפשר לראות עותק PDF של עמוד המכירה). בעמוד המכירה המפוקפק למחצה לא קיבלתי כל אינדיקציה שמדובר באופניים המקוריים, ולכן ויתרתי. מנגד, הלכתי לאתר גדול ומוכר יותר, וואלה!שופס. שם, עמוד המכירה הכיל לינק לאותו סרטון, בלי שיהיה כתוב שהוא "להמחשה בלבד", והמחיר היה גבוה מעט, 590 ש"ח + 49 ש"ח משלוח. האמנתי שלא ייתכן כי וואלה!שופס מאפשרים לאחרים למכור חיקוי סיני זול, ולכן הנחתי שההבדל במחיר משקף את המוצר האמיתי. ביצעתי את הרכישה ב11.07.2010 בלילה.

3.
חיכיתי.

4.
בתחילת אוגוסט לא הבנתי איך עדיין לא קיבלתי את המוצר, במיוחד כי 10 "ימי עסקים" שהבטיחו לי עברו מזמן. הלכתי וביררתי מי אותה החברה שאמורה היתה לשלוח לי את המוצר; "סיטי ספורט" בחיפה היו האנשים. הרמתי טלפון לראות מה עם המוצר. אחרי בירורים, נציג אדיב מאוד בשם רון אמר לי שהיתה טעות, והיתה חסרה ספרה במספר הטלפון שלי, ולכן השליח לא ביצע את המשלוח. "לא נורא", אמרתי לו, וזה היה ביום 03.08.2010, ורציתי לדעת מתי המוצר כן יגיע. הוא התחייב שזה יגיע עד סוף השבוע, התנצל, והיה בסדר גמור. שאלתי אותו כיצד אפשר לדאוג שתקלה כזו לא תחזור לאנשים אחרים, והוא אמר שהוא ישתדל.

5.
חיכיתי.

6.
למחרת, התקשרתי שוב. נאמר לי שהמוצר נמצא במחסני חברת השליחויות והוא ישלח אליי כנראה למחרת; הבהרתי כמה חשוב לי לקבל את המוצר מהר, וכי אחת הסיבות שבחרתי את החברה היא שמדובר במוצר המקורי, ולא בחיקוי. הרגיעו אותי ואמרו שיעשו הכל כדי שביום חמישי אני אהיה עם המוצר. לכן, כשהתקשרתי ביום חמישי לשאול, לא האמנתי שהתוצאה היא מה שהיתה.

7.
ביום חמישי בבוקר התקשרתי לבדוק מה קורה עם המוצר, והבהרתי כמה חשוב לי לקבל אותו עוד היום (בין היתר כי רציתי לשחק איתו בסוף השבוע, מתי שיש לי זמן). נאמר לי שהעניין בטיפול, וחיברו אותי עם אדון בשם בני, שהוצג כיבואן. בני אמר שהוא הוציא את המשלוח באמצעות אביב הפצה וכי הוא מצטער שהם לא עדכנו אותו שכלל לא היה טלפון תקין, ולכן המוצר שכב שבועיים במחסנים שלהם. אמרתי לו שמבחינתי זו התנהגות לא תקינה מחברת שליחויות ואני מקווה שהוא לא יעבוד איתם יותר; בני השיב לי שהוא הפסיק בדיוק באותו השבוע לעבוד איתם. לכן, הוא גם אמר לי, שהם מעכבים מעט את המוצר, והוא יעשה הכל שהמוצר יהיה אצלי. הבהרתי לו כמה אני רוצה את המוצר, ואמרתי לו שלא יהיה נורא אם, כפיצוי על הזמן שהמתנתי, הם ישלחו אותו במונית ספיישל מראשון-לציון אליי במקום לחכות ליום ראשון או שני עם חברת שליחויות אחרת. הוא אמר שהוא יעשה הכל, וישלח לי את המוצר עם אחד העובדים שלו בערב.

8.
בשעה חמש אותו בני התקשר, ואמר לי שהוא לא יוכל לספק את המוצר כי חברת השליחויות מעכבת אותו. שאלתי אותו אם אין לו עוד כאלה במלאי, והוא ענה בשלילה. הוא אמר שזה המוצר האחרון, ובכלל, "כדאי שתבטל את ההזמנה, כי המוצר לא הכי טוב". מסתבר, לדבריו, שלמרות שמפרט המוצר מציין כי המוצר מתאים לאנשים עד 85 ק"ג, המוצר מתאים רק עד 65 ק"ג. אמרתי לו שהעניין תמוה, וכי במקרה הגרוע ביותר, זה המפרט, ואם המוצר באחריות אז יתקנו. הוא אמר שאין אחריות על המוצר (מה שסותר את המפרט באתר וואלה!שופס) ושזה לא מוצר טוב. אמרתי לו שלא יכול להיות שהA-Bike של סינקלייר, שבוידאו ראיתי אנשים כבדים ממני עליו, לא עומד במפרט. באותו הרגע הוא צחק; הוא אמר לי שזה לא המוצר המקורי אלא סיני. אני לא הבנתי את העניין, התעצבנץי והחלפנו צעקות. הבנתי שאת המוצר שלי אני כבר לא אקבל, ושעם בני אין לי על מה לדבר.

9.
ניסיתי להתקשר לסיטי-ספורט כמה פעמים, ותפסתי אותם רק בשישי בבוקר. שאלתי מה העניין והבעתי תמיהה על איך הם מפרסמים את הA-Bike עם הסרטון המקורי ומוכרים חיקוי. נאמר לי שזה לא "חיקוי" אלא "מורשה", אבל זה לא "המקורי", ואם זה היה ה"מקורי" אז היה כתוב ליד "הA-Bike המקורי" (כאילו כל מה שלא מופיע לידו הוא חיקוי). שאלתי מדוע הסרט שמציג את המוצר המקורי הופיע בעמוד המכירה, ונאמר לי, בצורה מנומסת מאוד כי "הסרטון מדגים מה אפשר לעשות עם המוצר" (הוא חזר על התשובה הזו שלוש פעמים). אני לא הבנתי את התשובה, ועדיין תהיתי. הציעו לזכות אותי על המוצר, אבל אני רוצה את הA-Bike המקורי, ששילמתי עליו.

10.
לכן, המסקנה שלנו היא פשוטה: משתלם מאוד לדפוק צרכנים; במקרה הרע ביותר הם יקטרו על זה בבלוג שלהם ואולי ישלחו מכתב או שניים לכל מיני אנשים. בסוף, על כל אחד כזה יש עשרה שעקצת, שיקבלו חיקוי סיני, באיחור של שלושה שבועות, בלי אחריות, ועוד יגידו על זה תודה.

11.
בכל מקרה, אני עדיין מחכה למצוא דגם אופניים שיפתור לי את הבעיה. אבל הבעיה האמיתית היא המוכרים בישראל; יש סיבה שאת רוב ההזמנות שלי אני עושה מחו"ל: אם הייתי משלם על המוצר בPayPal, אז הוא בחיים לא היה עושה את זה, כי הייתי יכול לפנות אליהם ופשוט לטפל בו. מי שהיה משווק מוצר מזויף היה חוטף שם (ואני בכוונה לא מדבר על הפן המשפטי כאן, כי אין לי כח). אבל בישראל? אנחנו מדברים על מדינה שבה שנים היה מפורסם שער הדולר השחור בעיתון.

17 thoughts on “הכל פה זה קומבינה: על איך סיטי-ספורט וטיפ-טופ סוכנויות עקצו אותי (וקצת על מכירות באינטרנט)

  1. לא ברור לי למה אתה פשוט לא כותב את הפוסט הזה על דף נייר, כותב למעלה כתב תביעה ומגיש את זה בבית משפט לתביעות קטנות. אתה הרי תזכה. אני פוגש סיפורים כאלה פעמים רבות ונדהם מהקלות שבה אנשים מוותרים על סכומים משמעותיים בגלל עצלנות גרידא.

  2. ואחרי כל זה, מדהימה אותי כל פעם מחדש התפיסה השגויה לפיה יותר בטוח ונבון לרכוש מוצרים מחנויות ישראליות באינטרנט. קניתי עשרות מוצרים באינטרנט – באתרים ישראלים ובאתרים מחו"ל. נתקלתי בהרבה יותר בעיות ורמאויות בחנויות ישראליות "גדולות" ו"מורשות" מאשר מול עסקים עלומי שם בסין או מוכרים פרטיים בארה"ב.

  3. רועי,
    אני לא תובע כי (א) יש הגבלה על 5 תביעות קטנות בשנה ואני לא רוצה להיות קנטרן ו(ב) התביעה שלי צריכה להיות על לאכוף את ההסכם: כלומר להכריח אותם להביא לי כזה מקורי, ואני בספק אם יש שופט שלא יסתכל עליי בתור קנטרן ככה.

  4. זה לא נשמע כמו תביעה קטנה, הם הציעו להחזיר לו את הכסף,
    מבחינת בית משפט זה לא יצדיק תשלומים נוספים.

  5. אילן,
    קצת יקר, לא?

    מכיר במעורפל,
    לא בדיוק. אם הם הציעו למכור לי מוצר א' במחיר מסוים ומכרו לי מוצר ב' במקום, אני זכאי לא רק להחזר כספי, אלא לאכיפת ההסכם: כלומר, להכריח אותם להביא לי את מוצר א'.

  6. אכן, בשלב זה – הממציא היה בארץ לפני מספר חודשים זה כלי חביב מאוד.
    (ובמיוחד שלא צריכים להזיע בחו יולי אוגוסט)

  7. יהונתן,
    כן, אני סופר מסכים איתך, אבל כמו שכתבת זה ייחשב קנטרני
    נראה כי כרגע מבחינה משפטית "זכויות הקונה" נמצאות במגננה ולא בהתקפה.
    אם אתה מקבל את הכסף שלך בחזרה ולא "מפסיד" זה ייחשב קנטרני
    אפילו אם אתה מפסיד קצת ולא הרבה זה נחשב קנטרני לתבוע (נגיד דמי משלוח)
    אבל בתקווה שעם הזמן בתי המשפט יעברו להתקפה ויאכפו את החוק בצורת תשלום הולם ופיצויים, גם עבור נוכלים קטנים.
    רק בצורה כזו יהיה לא משתלם לרמות (בקנה מידה כזה בכל אופן)

  8. אני לא מבין איך חשבת שתמצא את האופניים האלה ב-500-600 ש"ח בארץ,
    כשבאנגליה הן עולות 250 פאונד…

  9. גלעד,
    לא היה לי בעיה לשלם עליהן גם 1,000 ש"ח. העניין הוא ש(א) מוצרים בישראל נוטים להיות יותר זולים מבריטניה ו(ב) לעיתים אנשים נתקעים עם סטוק, מה שמייצר מחירים זולים יותר.

  10. באופן אישי הזמנתי אופניים מצעצועים וגלגלים, לא רק שהם עזרו לי להתאים אופניים לצרכים שלי (ומהניסיון בנתיים, הם עשו בזה עבודה מעולה), האופניים גם הגיעו מהר, בערך אחרי יומיים עם שליח עד הבית וזה למרות שאני גר בערך בשומקום.
    אם כי אין לי שמץ אם המוצר שאתה מחפש זמין דרכם.

  11. יונתן,

    שיטת מצליח מגיעה ליעילותה המקסימלית כאשר מדובר בסכומים קטנים.

    זה קורה בחשבון הסלולר, האינטרנט, הטלויזיה, הכבלים – כמעט כל שירות שאתה צורך בארץ. מדי פעם אתה מגלה שהוסיפו לך לחשבון שירות שלא ביקשת מעולם, ואתה צריך להיאבק ולהוכיח שלא הזמנת אותו. אחרי מאבק בדרך כלל מוותרים לך על הסכום הקטן ששילמת (וגם זה, לרוב, בצורה של זיכוי עתידי). על פיצוי אין על מה לדבר.

    זו בדיוק אותה השיטה שהפילה אותך. ניסו לעשות לך תרגיל, וסמכו על כך שאין לאדם עובד שום אינטרס בעולם לתבוע: בגלל חוסר נסיון, בגלל הזמן הרב שעובר מהגשת התביעה, בגלל שאין לך מה להרוויח – מקסימום יבטלו לך את העיסקה.

    תחשוב על זה במונחים של תורת המשחקים: זה משחק שיכול להניב או אווח, או אי-הפסד. רווח במקרה שהתרמית הצליחה והלקוח לא תבע, ואי-הפסד (או הפסד קטנטן) במקרה שהלקוח ניסה להאבק בדרך משפטית, או עשה מספיק רעש כדי לקבל החזר.

    הפתרון שהעלה אחד מחברי הוא Punitive Damages. כלומר, רמאות בתחום הצרכנות צריכה להוות עליה לתשלום פיצויים-לדוגמא, שירתיעו את הרמאי הבא והפכו את התביעה על סכומים קטנים למשתלמת במיוחד, גם כשאיננה תביעה יצוגית.

    מה דעתך?

  12. לא הגיע הזמן שתפנים שאופניים זה רק חיקוי לדבר האמיתי, ותעבור לאופנוע? :-)

    כבר ניסית את כל מה שאפשר מסביב: אופניים (שני גלגלים – כמו אופנוע), סקוטר ממנוע (עם מנוע – כמו אופנוע) ואפילו סמארט (לשני אנשים ובגודל של אופנוע כמעט). יאללה. הגיע הזמן שתעשה את הצעד הזה.

  13. למה אופנוע תתחיל במטוס הכי כיף תעשה איתו תרגילים

  14. חבל שאתה פוגע ומטעה אנשים וגם עסקים עם מידע שגוי, לפחות את הכותרת תשנה, קיבלת מוצר! אתה לא מרוצה ממנו! לא מרוצה מהמשלוח? בקש זיכוי! זה הכל!
    ולפי מה שקראתי קיבלת הצעה לזה אז למה סתם לפרסם ולפגוע?
    בתור בעל עסק גם ככה התחרות מאוד גבוהה בחוץ, ויש עסקים שאחרי שקנית את האופניים לא היו מדברים איתך ונתקלתי בכמה כאלה, אז למה להראות את הצד השלילי ולהטעות?

Comments are closed.