קוזלי נ' מדינת ישראל: לצרכי אגרה בלבד (פרס למוצא הישר).

0.
בתחילת השנה, בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע, נחשף דו"ח של משרד הבטחון שבדק את פעילות עמותת לחופש נולד; בדו"ח, מסתמן, כי במשך עשור הוציאה המדינה 100,000,000 ש"ח עבור נסיון לאתר את נעדריה: רון ארד, מג'די חלבי, גיא חבר ונעדרי קרב סולטן יעקוב. שלפי הדו"ח [זהירות: PDF], אחת מהמטרות המוצהרות של העמותה היתה "לערוך ניסוי למספר שנים מצומצם על ידי פניה נרחבת לקהלי יעד כדי לבחון האם מתקבל מידע באמצעות הכרזת פרס כספי גבוה ופרסומו. מאחר שאת הפרס הכספי, בסך של 10,000,000 דולר, העמידה ממשלת ישראל, ומאחר שמדובר באיסוף מידע בעל רגישות ביטחונית, קמה מחלוקת בין מערכת הביטחון וגופי המודיעין לבין העמותה בקשר לאופן פעילותה".

1.
כלומר, עמותת לחופש נולד היוותה צינור לפעילות של ממשלת ישראל לאיתור מודיעיני, באמצעות פרס כספי שהובטח על ידי המדינה. בחודש אוקטובר 2012, דווח כי שני חוטבי עצים מצאו את גופתו של החייל הנעדר מג'די חלבי "לפני שבועיים" (כדברי הכתבה). לאחר הפניה, ובעקבות הבטחת העמותה כי ישולם סכום של 10 מיליון דולר עבור מידע על מציאת מי מהנעדרים, קיוו אותם מוצאים לקבל פיצוי, ולכשנתקלו בכתף קרה מהעמותה ומהמדינה, פנו לבית המשפט בתביעה. טענתם העיקרית של האחים קוזלי, התובעים, היתה כי המדינה התחייבה כלפי הציבור לשלם סכום זה למוצא, וכי הם רוצים לאכוף את התחייבותה החוזית של העמותה והמדינה.קוזלי נ' מדינת ישראל

2.
לאחר נסיון פשרה בבית המשפט, ככל הנראה נסתיים הגולל על פרט טכני: בהחלטה שניתנה השבוע, דחה בית המשפט את בקשתם של התובעים לפטור מאגרה (תאק 21492-11-12 קוזלי נ' מדינת ישראל); למי שאינו מעורה בסדרי הדין, הרי שלפי תקנות בתי משפט (אגרות) כדי להתחיל הליך משפטי, יש על התובע לשלם אגרה שנגזרת מסכום התביעה בדרך כלל. בתביעות כספיות מדובר על 1.25% בתחילת ההליך ועוד 1.25% בהמשך. כלומר, על האחים קוזלי היה לשלם כ125,000$ על מנת להגיש את התביעה, סכום לא מבוטל. בית המשפט דחה את בקשתם לפטור מתשלום האגרה, מסיבות שקשורות לכך שאלו ככל הנראה לא הצהירו את מלוא העובדות בפני בית המשפט. בכך, לצערנו, נסתם הגולל על דיון משפטי מאוד מעניין.

3.
כלומר, אם היו עוברים האחים קוזלי את דיון האגרה, היה ניתן לדון במשמעות של עמותת 'לחופש נולד' ובהשקעות הכספיות שהיא ביצעה (בכספי ציבור), בשאלה האם המדינה עמדה מאחורי ההתחייבות של העמותה, ולגלות לא מעט דברים. להציף החוצה גם שאלה משפטית מעניינת של "התחייבות לפרס למוצא הישר", שהיא לכשעצמה שאלה מדהימה לדיון. אבל, השאלה של אחריות המדינה לעמותת 'לחופש נולד' היתה גם היא שאלה שיכולה לבוא לדיון.

4.
לצערם של האחים קוזלי, ככל הנראה הדו"ח שנחשף במסגרת בקשת חופש המידע לא הוצג בפני בית המשפט, ויש אפשרות שדו"ח כזה היה יכול להטות את הכף בהחלטה, הגם שבית המשפט לא נתן אמון רב בתובעים, מסיבות מסוימות (השניים הצהירו כי אין ברשותם נכסים והם בעלי יכולת מועטה, שבסופו של דבר התברר כלא נכון). מצד שני, אם האחים עוד מאמינים שיש להם עילת תביעה טובה, הם יכולים ללכת וללוות כסף מהבנק.

אפשרות אחרת, תמיד, היא להקטין את סכום התביעה ולתבוע "רק" כמה מיליוני שקלים, ואז להקטין את האגרה.

One thought on “קוזלי נ' מדינת ישראל: לצרכי אגרה בלבד (פרס למוצא הישר).

Comments are closed.