שאול מופז:: מעצר, לא מאסר

כבר כתבתי בעבר על הבעיות הקיימות בשר התחבורה שאול מופז, שמתייחס למדינה כאל צבא ואל האזרחים כאל נתינים. אולם, כשגיא ווסט אמר לי שמופז מתכנן רפורמה כלשהיא במדיניות הנהיגה בשכרות והענישה בכלל, לא התפלאתי שהתוצאה היתה פוגעת בזכויות אזרח במידה שאינה נדרשת. כשynet כותבים שבין היתר יוטל "עונש מעצר מיידי של נהגים שיכורים ל-24 שעות ועוד" (מעצר, לא מאסר) מובהר כי מופז עצמו, כמו גם יועציו, אינם בקיאים לחלוטין בזכויות אדם.

מעצר הוא לא מהלך ענישתי, הוא מהלך שנועד להגן על החברה מצד אחד, ולאפשר למשטרה לברר את החשדות כנגד אדם מסוים. העובדה שאדם מסוים מושם במעצר כעונש מראה כי המשטרה מנצלת את כוחה, לא אחת, שלא לצורך. אותה דוגמא היא הסיבה מדוע יש להגביל את כוחה של המדינה להפעיל אלימות כלפי אזרחיה, כיוון שזו נעשית מושחתת לא פחות מאשר הרוע שהיא מנסה למגר על ידי הפעלת אותה האלימות. הניצול של מעצר שרירותי (כידוע, סירוב לבדיקת שכרות כמוה כהודאה בנהיגה בשכרות) הוא ניצול ציני של החוק על מנת לכפות את האלימות החברתית על הפרט. כמו כן – ציטוטו של מופז כי "זהו מצב חירום לאומי" מדגיש כיצד זה לוקח את חשיבות תאונות הדרכים.

מבחינתו הצלת חיי אדם חשובה מזכויות אזרח, וכמו שכבר אמרתי, כשאני נתלה באילנות גבוהים – אם אתה מעוניין למנוע את כל תאונות הדרכים, הפסק בבקשה את הנהיגה ברכבים. דבר אחד יאמר לזכות ynet, והוא שאלו סוקרים לבינתיים את עבירות התנועה של נהגו של מופז ומבקרים את מדיניותו. אך האם יש די בכך?

דומה שאין שר שאינו מתאים לתפקידו יותר משאול מופז – אדם בוגר צה"ל שמעולם לא שירת במערכת אזרחית ומושתת על דיאלקטיקה של כיבוש וכוחנות מנסה לתפקד באחד המשרדים החשובים ביותר במדינה, להשפיע על הדרך בה האזרחים חיים ומנהלים את מערכות היחסים שלהם עם אחרים יותר מכל – בצורה התחבורתית. מופז עצמו מנסה בתפקידו למנוע את הנהיגה בשכרות, אך מתעלם מהסכנות הקיימות בכביש עקב נסיבות אחרות (בין היתר בגין מצבו הרעוע).

האם הייתם נותנים לאדם בעל הנסיון המקצועי של שאול מופז לנהל מכולת? אותו אדם שהיווה נטל אלקטורלי בבחירות וקיבל כסא אך ורק כיוון שזגזג בין מפלגות כיום מהווה שר בישראל, שבתקופתו ידעה המדינה יותר נזקים ברכבות מאשר  אי פעם, אותו שר שמנסה לקדם דרכים להגן על עצמו, כיום מהווה נטל על המערכת עם גישה אנטי-דמוקרטית ואנטי חוקתית.

Technorati Tags: , , ,

4 thoughts on “שאול מופז:: מעצר, לא מאסר

  1. קלינגר, לא רק שלא הייתי נותן לשאול מופז לנהל מכולת, לא הייתי נותן לו אפילו רשימת קניות למכולת.

  2. מעניין,

    נושא ששווה מאמר ביקורתי בפורום טיפה יותר מורחב..

Comments are closed.