שאול מופז | דוגמא למופת לאקטיביזם אינטרנטי

תחקיר מעניין של עידו קינן, שאול אמסטרדמסקי, תומר ליכטש וליאור אמסטרדמסקי התפרסם אמש בכלכליסט: החברים הקימו לשאול מופז בלוג פיקטיבי והצליחו לעמוד הרבה מעל תוצאות החיפוש מאשר אתר האינטרנט הרשמי של שאול מופז שבו הושקעו 30,000 ש"ח.

מטרת הניסוי היתה לא רק להגחיך את האתר הרשמי של מופז ולהראות כיצד פוליטיקאי יכול בתקציב נמוך להשיג את החשיפה אותה הוא צריך, אלא גם לארכב את כל הכתבות אודותיו בתקשורת (כשם ששלי יחימוביץ' עושה) וגם לרכז את הפעילים שלו. כיום, כשמצביע פוטנציאלי מחפש באינטרנט על שאול מופז הוא מקבל את התוצאות הבאות: עמוד הויקיפדיה אודותיו, העמוד הרשמי באתר הכנסת ודף המידע באתר "עבודה שחורה". שלושת התוצאות מספקות מידע שמאפשר לבוחר לקבל החלטה רצינית לגבי הצבעה בעד מופז בפריימריס בקדימה, אבל לא מספקות מספיק מידע.

לאתר עבודה שחורה יש הרבה מה ללמוד מהניסוי הזה, בין היתר על ידי שילוב של אוטומציה של תכנים הקשורים לפוליטיקאים מסוימים באמצעות פיד RSS שיוכל לעדכן אותנו על נושאים שאנו עוקבים אחריהם, וגם לגבי האפשרות לספק לחברי כנסת פלטפורמה נוחה לבניית עמודים אישיים כדי לייצר הכנסות, שהוא משהו שכבר הצבעתי עליו בעבר כבעייתי. כמו כן, עבודה שחורה צריכה להוקיע את מופז על ההוצאה הציבורית המצחיקה (30,000 ש"ח) עבור אתר שככל הנראה אף אחד לא גולש בו.

בעבר אנשים התמקדו ביצירת אתרי אינטרנט "תדמיתיים" שמופיעים במנועי חיפוש כאשר מחפשים את היעד. לא אחת ראיתי עסקים שמתלהבים מזה שכשמחפשים את שם העסק האתר שלהם מופיע ראשון במנוע החיפוש (אך לא כשמחפשים את השירותים הרלוונטיים שהם מספקים). ולכן, כשחבר כנסת מקים אתר שלא מזכיר אפילו פעם אחת את הצעות החוק שלו, ושעמוד "מן התקשורת" התעדכן בפעם האחרונה לפני שנה, הוא מראה בדיוק מה הוא חושב על קשר עם הבוחר. הוא לא רוצה קשר עם הבוחר, הוא רוצה קשר אל הבוחר.

וובכן, כבוד שר התחבורה (להזכירכם, מופז הוא שר התחבורה), באתר הרשמי שלך אין שום אזכור לטיפול בתחבורה הציבורית. ואגב תחבורה, אני רק חייב לצטט כמה מילים חסרות תוכן מתוך האתר (עמוד תחנות חיים):

השר מופז מאמין כי יש להצעיד את מערך התחבורה במדינת ישראל למאה ה-21. העקרונות אותם מוביל מופז הם :

1. תכנון ארוך טווח.
2. שילוביות בין כלל מערכות התחבורה.
3. צמצום חסמים בירוקרטיים.
4. שילוב המגזר הפרטי בפרויקטים תחבורתיים.
5. פיתוח תשתיות תחבורתיות כמנוף לצמצום הפערים החברתיים.

[הלינקים לא במקור] [מילים חסרות משמעות]
[פורסם גם בעבודה שחורה]

3 thoughts on “שאול מופז | דוגמא למופת לאקטיביזם אינטרנטי

  1. הי יהונתן,

    נראה לי שהגיע הזמן לעדכן את הפוסט הזה בשתי נקודות מעניינות:

    א. כשכותבים בגוגל "אתר האינטרנט של שאול מופז" – הפוסט הזה הוא התוצאה הראשונה. אז – כל הכבוד!
    ב. האתרים; הרשמי והפקטיבי, אינם קיימים עוד, והקישורים אליהם לא מובילים לשום מקום. סתם חבל…

    תודה בכל אופן.
    בנימין.

  2. פוסט נחמד. מחבר את העקרונות של שיווק באינטרנט עם שאלה אחת מהותית: "לשם מה?".

    דווקא האתר של מיכאל איתן מהווה דוגמא יפה לקשר עם הבוחרים.

Comments are closed.