פרידמן, אריאן, עולם שטוח ושדות תעופה

זה לא באמת משנה מה השעה עכשיו, זה באמת לא משנה – יש אור בחוץ. זה באמת לא משנה מה היתה הארוחה האחרונה שאכלתי ומה היתה השפה האחרונה שדיברתי בה עם אדם חי (ספרדית). זה בכלל לא משנה כמה עמודים קראתי היום (915) או שהייתי במטוס 13 שעות. זה בכלל לא משנה היחס בין מהירות הקריאה שלי למהירות הקריאה של הנוסע לימיני (1:4 אם אתם מתעקשים) או התובנות שהיו לי היום. העניין הוא שהמודוס הזה, של חו"ל משפיע עלייך. אתה מרגיש את הניכור. כשטסתי לרוסיה הרגשתי אנק-מורפורק, אולי בגלל האנשים ואולי כי קראתי פראטצ'ט באותו הזמן. טסתי לניו-יורק והרגשתי פרידמן, אולי כי קראתי את הספר שלו (במכה אחת ובלי הפסקות).

בינתיים הטיסה לשיקאגו מתאחרת בשעה, ונותר לי זמן לעשות חושבין עם עצמי, מה ומי אני צריך להיות בטיסה הזו, במשחק הזה. נגמר לי חומר הקריאה, אז קניתי את ספרו של אלי ויזל: "לילה", לקראת יום השואה, שקשה לי שאני לא בארץ בו. קשה לי לא להיות ליד סבא ביום השואה, אולי כי זו הדרך היחידה שאני באמת יכול להיות לידו ולהסביר שאין אף מילה בעולם שתתאר איך הכל עבר עליו, אולי כי אין אף דרך לזכור חוץ מלזכור אותו, אולי כי המסקנות של כולם מהשואה שונות.

פרידמן התבגר בספר האחרון שלו, אבל הוא גם הפך לניאוליברל במסווה של סוציאל-ליברל, כמו ביילין. הוא טוען שזה לא שהסינים רבים על המירוץ לתחתית, אלא שהם מנסים להתחרות עם האמריקאים למעלה. זה בעצם מסכם את כל הספר. חשוב לקרוא אותו, אבל גם אם אתם לא, תשקיעו בחינוך, זה הלקח של הספר. אחרי "העולם הוא שטוח" (ותומר ליכטש עשה עבודת קודש כשהעלה פרק מהספר לערוץ הרשת). הספר השני שקראתי הוא "ערבושית" של אליסה אריאן. נחמד, זורם וקליל. בלעתי את שלושמאותשלושים העמודים בקריאה אחת. לא עם פואנטה גדולה,, פשוט ספר מעניין. חכמתהבייגלה של ארצות הברית או משהו.

אבל מה שקראתי ככל הנראה לא כל כך חשוב. התובנה האמיתית היתה כשמלאתי את פרטי ההגירה. הייתי צריך לפתוח את הדרכון שלי ולראות את מה שכבר שכחתי. הפעם האחרונה שהייתי בניו-יורק היתה מספר ימים אחרי פיגועי האחד עשר בספטמבר. אז ארצות הברית היתה פראנואידית ופטריוטית. היום היא מפחידה. הייתי צריך לתת טביעות אצבעות בכניסה, לעמוד בתור מבזה וארוך, ולקבל שוטרים ש"רק עונים לפקודות". הלוגו של הHomeland Security מזכיר משטרים אפלים יותר מכל דבר אחר.

החיים בעיר זרה יכולים להיות מנוכרים. אבל לפחות הם רק ליומיים הפעם.

עד העונג הבא,
יום שואה לזכור לכולם.

יהונתן.

10 thoughts on “פרידמן, אריאן, עולם שטוח ושדות תעופה

  1. ארצות הברית של אמדיקה היא אחת המדינות היותר חופשיות בעולם
    אתה יכול להסתובב אם נשק בצורה חופשית
    אתה יכול לירות בכל אדם שנכנס לשתח שלך ללא רשות
    אתה יכול לדבר
    אתה יכול להישמע
    אתה יכול ללמוד
    אתה יכול ללמד
    אתה יכול כמעט הכל
    ואם בשביל לשמר את החופש הזה
    צריך לעמוד עוד שעתיים שלוש בכניסה
    אז זה לא כל כך נורא

    ואם אתה לא מרוצה מזה
    פשוט תפתח חברת הובלות לא חוקית בניו יורק

  2. ארצות הברית היא חירותית, היא לא חופשית.

    אתה יכול לירות בכל אדם (אבל אולי תכנס לכלא ו\או תטבע)
    אתה יכול לדבר (ולהעצר על ביטויים שיכולים לקשר אותך לארגוני טרור)
    אתה יכול להשמע (אבל אין לך זכות להשמע)
    אתה יכול ללמוד (אם יש לך כסף)
    אתה יכול ללמד (אם יש לך כסף)
    אתה לא יכול כמעט הכל.

    והשעתיים בכניסה הם כלום, אבל הם הרבה כשאתה מגיע ל24 שעות.

  3. אוח, התור הזה בכניסה ל JFK. בביקורי האחרון נסעתי עם דרכון דיפלומטי מתוקף עבודתי, ולתומי חשבתי שזה ייקל קצת בכניסה. כמובן שעמדתי שעתיים יחד עם כולם בתור האיטי כל כך (רק חצי מהעמדות היו מאויישות), והשוטר האחראי איים עליי בגירוש כשהוא ראה שאני מחזיק את הסלולרי ביד (להגנתו אציין שבכל מקום שם רשום שאסור להשתמש בהם, אבל כמובן שכולם השתמשו וכו').

    היתרון היחיד של הדרכון היה שלא ביקשו ממני כל זיהוי ביומטרי בסוף, אבל עד שעברתי את זה כבר פספסתי את טיסת ההמשך שלי ל LAX, וכמעט גם את זו שאחריה בגלל כל הבדיקות המטורפות שלהם (להוריד נעליים וחגורה, לפסק רגליים וכל זה).

    מאז החלטתי לנסות להימנע מביקורים בארה"ב כמה שיותר.

  4. גם אני החלטתי להימנע מביקורים בארה"ב, בתשע השנים הקרובות.
    טוב, נו, אני לא יכול להיכנס! גירשו אותי.
    אבל באמת, זו חרא של ארץ.

  5. סתם בשביל הסקרנות, החוויה הזו של לעמוד בתור זה תפנוק של דרכונים ישראלים, דרכונים מזרח תיכונים, או דרכונים לא אמריקאים בכלל?

    לא שאני מתכנן לנסוע לארה"ב בתקופה הקרובה, אבל לפחות ההשפלה של התחקיר בשגרירות נחסכה ממני.

  6. ניצן,
    לדעתי פחות מהעמדות היו מאוישות כעת, אבל זה לא עזר, הם עדיין לא חשבו לעבוד מהר ואיימו על כולם בגירוש. ראיתי באיזו השפלה נלקחות נשים ממוצא מסוים לבדיקה ואיך דוחים אותן בבושת הביתה.

    ניצן,
    אני חושב שזה כל מי שלא אמריקאי, אבל אני לא בטוח.

  7. אין כמו לרוץ עם שני תיקים בפרנקפורט מנחיתה להמראה, ואז
    להיתקל בבדיקות של גרמנים לפני עלייה למטוס לארה"ב.
    חוצמזה, ניו-יורק היא מקום עמוס מדי בשביל להיכנס ממנו לארה"ב.
    ואחרון – ארהב" כל-כך חופשית שאסור למכור אביזרי מין בכמה מדינות:
    http://www.independentmail.com/and/home/article/0,1886,AND_8195_4641568,00.html

  8. בדיקת הבטחון זה לכולם (הם בדקו את אל גור פעמיים), ביקורת הדרכונים זה לכל מי שהוא לא אמריקאי. לאמריקאים אסור ע"פ חוק לעשות racial profiling והם מקפידים על זה מאוד (להבדיל משירותי הבטחון בארץ שעושים בדיקה שונה לפי מוצא הנבדק).

  9. I suggest you drop the subject while you're in the states..
    You dont want the FBI to be lookin for you, Can i ask to get the gosip book about condi and hillary? or BArb's book just kidding..

Comments are closed.