נודלס (לא) צמחוני בגו-נודלס

ביצעתי לפני שעה קלה הזמנה מGoNoodles מרחוב אבן גבירול 54, תל-אביב, באמצעות אתר 10bis. בתפריט הופיעו מספר מנות תחת ההגדרה "נודלס צמחוניים", ולכן, ליתר בחון ולמען הזהירות בלבד הוספתי בהערותי: "בלי רוטב דגים, בלי רוטב צדפות, בלי מונוסודיום גלוטומט." הבקשה לא נשמעה לי חריגה או מוזרה מדי. עברו כ20 דקות, וקיבלתי שיחת טלפון מנציגת השירות של 10bis, קרן. קרן מסרה לי כי לא ניתן לקבל את המנה בגרסא לפי בקשתי. הודתי לקרן על השיחה וביקשתיה להתקשר לסניף ולשאול אילו מנות צמחוניות אכן עונות על הדרישה.

קרן חזרה אלי כעבור מספר דקות (באותה העת עברה חצי שעה כבר מההזמנה) ואמרה לי כי אף מנה בתפריט המסעדה אינה עונה על דרישה זו. אני חוזר שנית, כל המנות הנקראות צמחניות במסעדת GoNoodles מכילות רכיבים מן החי או שמנהל המסעדה אינו מוכן להצהיר כי אינן מכילות רכיב מן החי.

הבהרתי לקרן כי מנות אלו אינם צמחוניות ומדובר בהטעיה של צרכנים. הפנתי את קרן להוראות סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן הקובע כי "לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה"; וכן הבהרתי לה כי "ענין מהותי" הוא צמחונות המנה כאשר זו נקראת צמחונית. הודעתי כי אין אני רואה לנכון להמשיך להזמין באמצעות שירות זה כל עוד מתרחשת הטעיית צרכנים, אף אם ההטעיה היא של המסעדה ולא של האתר.

לרוב הקוראים הנוכחות של "טיפה" רוטב דגים במנה צמחונית לא נראית כמשהו מהותי. אני אסביר את זה, אולם, בשפה שתהיה ברורה לכולם. עבור אדם השומר כשרות, נוכחות של "טיפה" שומן חזיר או "טיפה" שרימפס במנה נוטלת את הכשרות. רק לפני שלוש שנים הוגשה תביעה ייצוגית כנגד מקדונלד'ס על כך שאלו מטגנים את המנות ה'צמחוניות' בשמן של חטיפי עוף. הטעיה מהותית כזו פוגעת בצרכנים ופוגעת בצמחונים במיוחד.

לזכותה של 10bis יאמר כי הם התקשרו בשנית לאחר מספר דקות ושאלו אותי אילו שינויים יש לבצע בטקסט כדי לרצות אותי. לחובתם יאמר שהם היו צריכים לבדוק את הפרסום שלהם מראש. אני מקווה שהם יבצעו את השינויים הנחוצים בתוך זמן קצר.

העתק מפוסט זה נשלח באמצעות הדואר האלקטרוני לממונה על הגנת הצרכן במשרד המסחר והתעשיה.

עדכון 29.09.2007, 15.31: אמיר, לדבריו המנהל של גו-נודלס, מדווח: "ברצוני לעדכן אותך במס' פעולות שאנו מסעדת גו נודלס עושים בנושא זה. אנו מעדכנים באופן מיידי את התפריט ואת כל הגורמים בדבר שהמוצר עלול להכיל רכיבים מין החי. בנוסף אנו מתכוונים לנסות ולהוציא מנה שתהיה אכן צמחונית ללא כל חשש של רכיבים מין החי". שלחתי לאמיר מייל בו הודתי לו ושאני מקווה שיודיע לי, ולקוראי הבלוג, לכשמנה כזו אכן תמכר.

Technorati Tags: , , , , ,

18 thoughts on “נודלס (לא) צמחוני בגו-נודלס

  1. גווווווווו נודלס!
    מי יתן ופוסט זה יגיע למקום הראשון בחיפוש "גו-נודלס" בגוגל.
    למרות שלי אין בעיה עם טיפה שומן חזיר בקורנפלקס שלי.

  2. תעשה כמוני, תראה ביוטיוב איך מכינים ואז תכין בבית, יותר זול, יותר בטיחותי יותר כיף

  3. בתור צמחוני, אני מעריך את הידיעה הזו.
    לא ידעתי ש-MSG מופק מהחי. יש לך מידע נוסף בעניין הזה אליו אתה יכול להפנות אותי?

  4. איתן:

    It is usually a vegetarian product but MSG can be processed with an enzymatic process using vegetarian ingredients such a soy or papaya and it can also be processed using pork, fish and other animal sources. ()

  5. צאלה,
    לכן שאלתי אותו לגבי מקור הMSG, כשהוא לא הסכים להתחייב שזה לא מן החי.

    גם אם הMSG שם הוא ממקורות צמחיים, עדיין נוכחות של רוטב דגים ורוטב צדפות עשוי להפוך את המנה ל"לא צמחית" בעליל.

  6. אני חושב שאתה ממש לא בכיוון, ונעזוב את זה שיש הרבה אנשים בארץ שקוראים לעצמם "צמחונים" ומבחינתם דג זה צמח.

    התעקשות על סימון מוצר בצורה זו או אחרת לא תביא לשום תוצאה פרודוקטיבית. הרי הם לא יחליפו את רכיבי הרוטב שלהם, וממילא זה לא ממש מעניין אותם שאתה והחברים הצמחונים שלך תחרימו אותם. לכל היותר תוכל לתבוע אותם על הסימון, וגם אם תזכה בתביעה – המקסימום שתקבל זה שינוי של הטקסט שמופיע בתפריט.

    ומה יצא מזה? באותיות הקטנות יופיע המשפט "המוצר עלול להכיל רכיבים מן החי" וזהו. ופתאום תגלה את המשפט הזה גם על נייר טואלט וגם על טבעול (אותו טעם), כי הרי אף אחד לא רוצה שיתבעו אותו… בדיוק כמו החוק שמחייב אותם לרשום "הצעת הגשה" על כל עטיפה צבעונית, ו-"עלול להכיל גלוטן" על כל דבר שאפשר לאכול.

    סתם בירוקרטיה, ניירת, ומאמץ שיורד לטמיון.

  7. יאיר,
    אתה ממש טועה. אף אחד לא קורא לעצמו "צמחוני" אם הוא אוכל דגים. זה כמו להיות "שומר כשרות" ולאכול שרימפס.

    ההתעקשות היא לא על הסימון, אלא על האינפורמציה שחייבת לעבור. אם לא תעביר את המידע שהמוצר מכיל רכיבים ותטיל את העלויות על אדם מסוים של הבירור על אדם מסוים אתה מונע התנהלות יעילה של הכלכלה. העובדה היא שכל מוצר שמשווק בסופר חייב להכיל 'רשימת רכיבים'; מרגע שהוא מכיל אותה (גם אם בצורה לא ברורה כמו E-621) נתת לצרכן מידע. אם תכין רשימת רכיבים של מצרכים שאתה מוכר, אתה תמנע נזק אצל אלו שאלרגיים (ויש כאלו) ואצל אלו שמנסים להמנע (נניח, שומרי כשרות שלא אוכלים במקומות שמגישים צדפות אבל כן במקומות שמגישים אוכל בשבת).

    מונע הנזק הזול ביותר הוא זה שיש לו את הגישה לחומרים, לא זה שמעוניין לצרוך אותם.

    אגב, אולי הם לא יחליפו את הרוטב, אבל אם משרד התמ"ת ימצא לנכון לקנוס אותם ולחייב אותם לשנות את השם של המנה, יצאתי נשכר.

    אם עוד צמחונים יגיעו לפוסט הזה ויגלו את זה, יצאתי נשכר.

    אם הם ילמדו מזה בצורה כלשהי, יצאתי נשכר.

  8. אני לא חושב שיצאת נשכר, כל הפואנטה שלי היתה שמרגע ש-"תצא נשכר" תראה את הכסת"ח על כל מוצר שהוא, והאפקט ילך לאיבוד. גם חקלאי שמגדל חסה יעדיף לרשום על העטיפה "עלול להכיל רכיבים מן החי" כדי שלא תתבע אותו, יותר זול לו לאבד לקוחות מאשר להסתכן בתביעה.

    ואני שוב מחזיר אותך לדוגמת ה-"עלול להכיל גלוטן" שהופיעה לפני שנה וחצי, בעקבות מקרה זהה, וגרמה בדיוק לאפקט שאותו אני מתאר.

    ודרך אגב, יש לא מעט אנשים שאוכלים דגים וביצים וחלב וקוראים לעצמם צמחונים. לך תתווכח.

  9. יאיר,
    א. אף מגדל חסה לא יכתוב "עלול" להכיל, אלא יש לציין במפורש אם הדבר מכיל. כלומר, לקרוא לגזר "עלול להכיל רכיבים מן החי" כדי שלא יתבעו אותו ימנע שוק של צמחונים.

    לגבי אנשים שאוכלים דגים (ביצים וחלב נצרכים על ידי צמחונים אך לא על ידי טבעונים), אנא הדגם.

  10. שלום רב!
    שמי אמיר ואני המנהל של מסעדת גו נודלס.
    קראתי את הכתבה הנ"ל ורציתי להגיב בנושא זה.
    קודם כל עשיתי בדיקה מקיפה בנושא זה ורציתי לעדכן אותך בממצאים ובטיפול בנושא.
    על פי בדיקה שערכתי בכל המוצרים אוריינטלים לא רשום שהם מכילים רוטב דגים או רוטב צדפות אך מכולם נאמר לי שהדבר אינו חד משמעית (גם בפירוט המרכיבים במוצר לא כתוב) בנוסף נאמר לי שבכל הרכיבים האוריינטלים יש MSG אך הם אינם יודעים אם הוא צמחי או לא.
    ברצוני לעדכן אותך במס' פעולות שאנו מסעדת גו נודלס עושים בנושא זה. אנו מעדכנים באופן מיידי את התפריט ואת כל הגורמים בדבר שהמוצר עלול להכיל רכיבים מין החי. בנוסף אנו מתכוונים לנסות ולהוציא מנה שתהיה אכן צמחונית ללא כל חשש של רכיבים מין החי.
    אני רוצה לציין בזאת שנזכר לעיל נעשה מתום לב ולא בכוונה תחילה. ואנו מתנצלים אם אדם כלשהו נפגע מכך.
    אני מודה לך באופן אישי על זה שהערת את תשומת ליבנו לנושא זה. ושתהיה לך ולכל שאר האנשים שנה טובה וחג שמח.

  11. בהמשך לתגובתו של אמיר, מנהל חברת גו נודלס והעידכון האחרון.
    ראשית אני רוצה להביע זעזוע מן המתגלה מקריאת פוסט זה, אני הזמנתי ישירות ממסעדת גו נודלס, ולא דרך תן-ביס, ונאמר לי חד משמעית שהמנות המצויינות בתפריט (יהונתן אם יש צורך אעלה סריקת הן התפריט הישן והן התפריט החדש, כפי שמופרסם ע"י המסעדה) הן צמחוניות ללא חשש למוצרים מן החי.
    כיוון שאהבתי את מה שהזמנתי, ואף את המחיר, הזמנתי מגו נודלס כמה וכמה פעמים (אני מעריכה שלמעלה מעשר). הרעיון שעל אף מה שנאמר לי היה רוטב דגים במנה הוא מזעזע, ואני בהחלט מרגישה מרומה ומוטעה על אף דבריו של אמיר שהדבר נעשה בתום לב.
    אם אדגים על מסעדת לופ נודלס שאף ממנה אני נוהגת להזמין, ונמצאת על אותו קטגוריית של הגשת מזון אוריינטלי, הרי שלופ נודלס מציינים כראוי מתי יש רוטב דגים או צדפות במנה ואזי אז איננה מצויינת כצימחית: http://www.rol.co.il/sites/loopnoodles/menu.html

    אף אני בדומה לטוקבקיסט/ית אחר/ת שהגיב/ה לעיל מחרימה בדיוק בשל אי בהירות דומה את הג'ירף.
    ולצערי אם אין התפתחות נוספת שיהונתן יכול לציין, אני מאמינה שאחרים גם את גו נודלס (אני חייבת לציין שהשבוע קיבלנו ברושור שמסעדה שפועלת על אותו קונספט של גו נודלס ואף מאד דומה לה: http://www.2same.co.il כך שמבחינתי אלטרנטיבה כבר יש במידה ותסתבר כטעימה ויעילה.).

    לצערי התנצלות איננה מספיקה פה, כיוון שאני מרגישה שרומתי כמה וכמה פעמים.

    יהונתן, אשמח לתגובה בנושא כאן או בדוא"ל.
    בברכה,
    Mיקי

  12. האמת שגם אכלתי שם – והאוכל לא משהו בכלל
    לא ממליצה

  13. בהמשך לתגובתי מלפני שנה וחצי… היום החלטתי לבדוק מחדש את גו נודלס (מינה-טומיי, לופ נודלס, סיים-סיים ועוד שלל אסייתיות שאני אוהבת נסגרו לצערי) התקשרתי לברר האם אכן יש מנה צמחונית בתפריט או שהכל כולל רטבי צדפות או דגים. נאמר לי (למרות הזמן שחלף) שאכן כל המנות מכילות רטבים אלו ואין כל מנה עקרית צמחונית.
    אגב, הדברים הנ"ל עדיין לא מצויינים באתר של גו נודלס עצמם ובעיסקית יש מנת "VEGETABLE" ולמרות הפירוט במרכבי כל מנה איש לא טרח לציין את הרטבים הנ"ל באתר בתפריט כולו. או שהמנות כולן עלולות להכיל רכיבים מן החי.

    חשבתי שיהיה נכון לעדכן כאן, בהמשך לעדכון שלך באדום, שלא יהיה ספק ש"מאמצים" כנים כנראה לא באמת נעשו כאן…
    Mיקי
    (מקווה שיהיה דרך להביא לידיעת הגולשים המעוניינים)

Comments are closed.