מקי סכינאי עושה זאת שוב

זאב המים, לו שיניים;
לו שיניים, שני טורים;
ולמקי סכינאי;
יש סכין במסתרים.
(ברטולד ברכט, מקי סכינאי)

ביום חמישי זה קרה, מתקשר אליי חבר בשעת ערביים מוקדמת ומציע לי להצטרף עמו לזירת הרצח של ענת פלינר שוב, אחרי ששנתיים קודם בילינו שם במקום לשחק פול. הפעם, המשטרה הצליחה עם זה, היא פענחה את הרצח אחרי שנתיים: זה היה עוד "בן-טובים" מרמת השרון, "ערס צעצוע", לדברי חבריו.

תיכון אלון, התיכון היוקרתי הידוע לשמצה, הוא גם בית הספר שלמדת בו. אותו בית ספר הפיק את רעי חורב שרצח את אסף שטיירמן; אכן, דבר אחד אפשר לומר על תיכון אלון, הרוצחים שיוצאים מקרבו לא נתפסים מהר. רעי למד איתך בשכבה והרוצח של פלינר, ככל הנראה, היה חבר טוב של תלמידי המועדונית שלך. עדיין, אתה תוהה, מה גורם לילד בן 15 לקחת את חייה של אותה פלינר?

בינך לבינך התלוצצת אם הילד גם יקח עליו את הרצח של יורם חכם שהמשטרה טרם הצליחה לפענח, כמו גם את רציחתו של דייויד ניב, הרי מצפה לו זמן ארוך במיוחד בכלא.

רצח הוא פעולה כל כך מיוחדת; קשה לדמות פעולה כה אכזרית, כה טראגית שתמנע את חייו של אדם. רצח שלא תוכנן מראש אלא היה תוצאה הרסנית של שוד שהשתבש הוא רצח אכזרי עוד יותר: העובדה שהרוצח [לכאורה] חשב על הריגתה של פלינר כאחת האפשרויות להותיר את השוד בלי ראיות היא נפשעת. והרי ברור לך שאם הוא פשוט היה בורח לעולם לא היו תופסים אותו, ואם היו תופסים אותו, אז במקרה הטוב הוא היה נשלח ליומיים של עבודות שירות.


למה? למה עושים את זה? למה להרוג אותה? מה בכלל עבר לו בראש?


כל הילדים במועדון היום דיברו על זה, כולם ידעו מי הוא, כולם לא האמינו. כלומר, זו לא פעם ראשונה שילדים מהשכונה נעצרים; היו פעמים שזרקו נפצים על המועדון, היו פעמים שהרביצו, תקפו ואפילו "סחבו" דברים; מעולם איש לא תיאר לעצמו שיהיה רצח.

10 thoughts on “מקי סכינאי עושה זאת שוב

  1. תגיד, זה גורם לאיזשהי תזוזה (אפילו קלה) בדעותיך לגבי מאגר DNA? הרי ברור שקשה לפענח מקרים מהסוג הזה בלי "אמצעי ריגול" מסוג כלשהו.

    אני מתנגד למאגרי DNA, חוקי ציתות וכדומה, אבל חייבים להודות שהנושא לא צבוע בשחור ולבן.

  2. אחרי מחשבה נוספת, זה נשמע כמו מבחן אומץ של כנופיה. הוא לא עשה את זה על דעת עצמו. זה לא נשמע כמו שוד, אפילו לא של בן 15 טיפש.

  3. אלעד,
    אני לא חושב שהנושא הוא שחור ולבן. יש מקרים בהם ראוי לקחת דגימות DNA, בין היתר מחשודים בעבירות אם הם מסכימים לכך או מנאשמים שמעוניינים להוכיח את חפותם. אני חושב שמאגר גורף לא היה יכול לספק תשובה הולמת עם הפגיעה שלו בזכויות האזרח (מה גם, שמאגר כמו זה שמוצע על ידי תעודות הזהות הביומטריות לא היה עוזר, הילד היה אז בן 15…).

  4. בטח אמרו את זה לפני, אבל ברגע שאתה פותח את האפשרות לנאשם להוכיח את חפותו על ידי בדיקת DNA, אתה הופך את אלא שמסרבים לעשות כן ל"יותר חשודים", וחזרנו לטיעון ה"מי שלא עשה שום דבר רע אין לו מה לחשוש מאובדן הפרטיות" (שאני לא פוסל אותו על על הסף).

  5. ערןב,
    נניח והיתה למי שמעוניין להוכיח את חפותו האפשרות הבאה במשפט פלילי: אתה מוזמן לצור ספק סביר בכל דרך שהיא, בין אם ראיות, רטוריקה, חקירות או כל דרך אחרת. אם לא תצליח לצור ספק סביר, עדיין תעמוד בפנייך האפשרות [הבחירה] לעבור בדיקת DNA ולהוכיח את חפותך.

    [אל תשכח שלא בכל המקרים יש ראיות DNA]

    מה יקרה? רק הוספנו עוד דרך להוכיח חפות ומנענו מאנשים זכאים לשבת בכלא.

  6. כאמור, אני לא פוסל את זה, אבל כמו שאתה יודע, יש לזה את השלכות של משחק סכום-אפס לפיהן מי שיסרב למסור את ה-DNש שלו לבדיקה יתפש אוטומטית כמי שיש לו מה להסתיר. זה די דומה לטיעון הפוליגרף שבטח נטחן לעייפה, רק שרמת הדיוק בבדיקות DNA לעומת פוליגרף כנראה הרבה יותר גבוהה.

  7. וזה יכול להוביל לתסמונת CSI שבארה"ב אם לא תראה למושבעים הרבה ראיות פיזיות הם לא ירצו להרשיע.
    גם זה יכול להוביל להביא הוכחות שלא ממש הוכחות כמו שהיה במקרה שכתב עליו ספר שכחתי מי, שבו הביאו שערות ויצרו את הרושם שזה מאפשר להתאים בדיוק כמו טביעות אצבע.

    גם ראיות אפשר לשתול בקלות.
    היה גם עוד מקרה של אנס שהבריח זרע שלו מהכלא ונתן לחברה שלו ששמה אותו איפה שצריך ודיווחה על אונס וכהוא רצה שהם יראו שזה אותו זרע ושהם טעו באיש הם תפסו.
    למזלנו הוא לא הצליח במרמה והוסיפו לו עונשים.

    וגם מה יעשו עם חשודים שהתגלו כזכאים? יהרסו את הדגימות שהם נתנו?

  8. אוף טופיק-
    אף פעם לא הבנתי למה אנשים מתמקדים בCSI. מה רע בחוק וסדר? (הרגיל,לא הספינאפים שלו, זה ששם דגש על עבודת הפרקליטות). זה אמין.

  9. לא ראיתי את זה דרך פארק.
    ראיתי את שניהם בסרט תעודה או בערוצי התעודה ביס (ערוץ ההיסטוריה וערוצים באפיקים קרובים).
    אני לא זוכר בדיוק אבל אני מחפש את המקרה הזה.

Comments are closed.