ביזה יון.

כל כך מוסרי שפשוט לא דרושות יותר מילים. חיילי גבעתי יעברו שיעור חינוך בו יוסבר להם שביזה היא אסורה והחיילים ילמדו "פרק חשוב שיוקדש למוסר בעת לחימה".מוסר, כידוע, הוא משהו שאין צורך ללמד: או שהוא קיים או שהוא לא קיים; אם חטיבת גבעתי נדרשת ללמדו, כנראה שהאפשרות השניה היא הנכונה. הצבא המוסרי בעולם, שנמנע מלהעניש חיילים מתעללים וככל הנראה הוציא פקודה להתנקש בחייליו כדי למנוע את חטיפתם, הולך בדרך הנכונה.

הסיפור החל, כמו כל סיפור אחר, במעשה 'קונדס' של חייל גבעתי שלכאורה גנב כרטיס אשראי מביתו של פלשתינאי ומשך 1,600 ש"ח. גם אם הדבר לא היה מבוצע בזמן לחימה, עדיין, לכאורה, היה מדובר בגניבה. אבל דרושה היתה חקירת מצ"ח כדי להבהיר לחייל שלקחת כרטיס אשראי מביתו של אדם (עזתי או לא) הוא מעשה פסול.

את המוסר ככל הנראה, צריכים חיילי צה"ל לקבל בצורה אחרת, אחרי שקיבלנו צבא לא הומני, צריך לעשות משהו אחר: אני לא רואה דרך בה למוסד כלשהוא יש צורך להראות מדוע נטילת רכוש מביתו של אדם היא פסולה, אלא אם הוא עסוק במעשה פסול יותר באותה העת.

19 thoughts on “ביזה יון.

  1. יהונתן, אתה לחלוטין טועה. מוסר הוא לחלוטין דבר נרכש. ראוי שחייל ישמע ממפקדו שאין בוזזים את רכושו של אדם במלחמה, מתוך תקווה להבהיר את מדיניות הצבא. אין לי שום דעיה עם זה שחיילי גיבעתי מקבלים שיעורים במוסר בשעת לחימה, והייתי נזעק לולא היו מעבירים לחיילי גיבעתי שיעור במוסר בשעת לחימה.

  2. גורו יאיא,
    אם לאדם שמחזיק נשק לא ברור שאסור לקחת רכוש מביתו של אחר, אני לא רוצה לחיות במדינה הזו.

  3. זה צריך להתחיל מהמפקדים. כנראה ששם יש בעיות.

    הנה שני מאמרים של חבר שלי – רון שצברג.

    לחימה מוסרית? מה זה?
    הירי על בית הספר של אונר"א יכול להיות מוצדק על פי דיני הלחימה, אבל צה"ל שכח ללמד אותם
    http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3652561,00.html

    מה הפצ"ר מבין
    בהיותי מ"פ מילואים באירוע בו הרגתי מחבל, נדרשתי להגיע לחקירה. המסר של צה"ל היה ברור: יש ערך לחיי אדם – כל אדם, גם פלסטיני וגם מחבל. אך נראה כי מאז השתנו היוצרות
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3694743,00.html

  4. בחיי, להטפות ולשטיפת המוח השמאלנית אין גבולות.
    האם כאשר שוטר מבצע עבירת תנועה, פירוש הדבר כי המשימה שנקראת שיטור פסולה מיסודה?

    החייל נתפס, נעצר, נחקר, ויועמד לדין. העובדה שהחייל הרשה לעצמו לגנוב לא קשורה למוסריות הצבא או לא, אלא אך ורק לחינוך ולמוסריות שלו כאדם.
    הניסיון להשליך את הפעולות של האדם הבזוי הזה (שכנראה הצליח להסתיר את שפלותו המוסרית עד לרגע זה), זה נסיון נלוז ומגעיל.

  5. גם כאשר שוטר משתמש במאגרים של המשטרה למטרותיו, אין זה הופך את משימת השיטור לפסולה.

    כיצד היית מציע "למיין" חיילים כדי לגלות שהם אולי בעוד שנתיים יגנבו כרטיס אשראי מפלסטיני?

  6. כששוטר משתמש במאגרים למטרותיו וזה הופך לנורמה (וזה הופך לנורמה) זה מבטל את הסיבה המקורית של המשטרה.

    הייתי מציע לפחות לבחון חיילים ולערוך מיונים, מי שלא יעבור לא יגוייס.

  7. יהונתן, לגבי המיונים, אני מקווה שאתה צוחק…
    איזה מבחנים בדיוק אתה רוצה לעשות להם? אני מכיר לוחמים ששכלית הם דפקטים, אבל כשזה מגיע ללחימה בשטח בנוי, קרב מגע ואילתור בשטח – הם פשוט שדים.
    אני מכיר גם לוחמים מאוד שכלתניים שמכירים תורות צבאיות בעל פה, אבל כשזה מגיע לשטח, הם קופאים ומישהו צריך לבעוט להם בתחת בשביל שיתחילו לירות.

    אינני מכיר שום מבחן שלא יפסול חלק גדול מהלוחמים בגלל משהו כזה או אחר. לעניות דעתי, ידידי גורו-יאיא צודק וזה בהחלט משהו נרכש, ומצד שני, גם החייל המוסרי ביותר יכול להגיע למצב שמולו ניצב חמאסניק שמנסה לטווח את החייל, החייל מצליח להשחיל כמה צרורות ולהוריד את החמאסניק, ואז יכול להיות מצב שבמסגרת החיפוש בגופה לגבי מטענים, ימצא ארנק ומישהו יפלח אותו. לא חשוב איזה מבחן תמציא, תמיד יהיו מקרים כאלו.

  8. למרות ההזדמנות להשתלח בצה"ל אתה צריך להבין שהצבא מקבל את הילדים הללו שהם בני 18 ולא בני 8, סידרת החינוך המופטית שגרמה לטיפש הזה מגבעתי לעשות את מה שהוא עשה התחילה בבית ולא בטירונות.

    אתה לא יכול להאשים את צה"ל ולא את החטיבה בגלל איזה ערס טמבל חסר חוש הומור (הוא חשב שזה מעשה קונדס או משהו כזה?, מה, היו צ'פחות עם הפלסטינאי אחורי זה?).

    אם מחר איזה עו"ד חס וחלילה יעשוק מישהו מסכן, אנחנו נאשים את המוסד החינוכי שהוא למד בו?

  9. יהונתן, חייל לא צריך להחזיק נשק בכדי לבצע מעשים שלא יעשו. לא הנשק אשם בגניבה, בדיוק כפי שאתה אוהב להזכיר לנו שלא המחשב או האינטרנט אשמים בפשיעה ברשת.

  10. רונה,
    נשק הוא אמצעי כפיה ואלימות, בניגוד למחשב. אני הייתי מחייב אנשים שמחזיקים אותו לעמוד בסטנדרטים מסוימים.

  11. יהונתן – אתה ודאי מתבדח לעניין המיונים. איזה מבחנים בדיוק תוכל לערוך לאנשים כדי לחזות אם הם יהיו פושעים עתידיים?
    ונניח שמצאת, הגיוס לצה'ל הוא חובה. האם תכריח את כל אזרחי המדינה לעבור מבחנים פסיכולוגיים שיחזו את פשעיהם העתידיים?
    נשמע תמוה לחלוטין, בייחוד כשזה מגיע ממישהו שלוחם כל כך באגרסיביות על ענייני פרטיות.

    רונה – מסכים איתך לחלוטין.
    אם אותו חייל היה משתמש במחשב אינטרנט צבאי כדי לפרוץ לחשבון בנק של אותו פלסטיני ולגנוב לו כסף, היית קורא לחסום לחיילים את הגישה לאינטרנט?

  12. דניאל,
    כשם שיש בחינות הסמכה לנהגים ולמי שרוצה לעסוק ברפואה, כך ראוי לבחון את אלו שמחזיקים בנשק כך שהם לפחות מכירים את החוקים.

  13. בחינות הסמכה לנהגים לא מונעות תאונות דרכים. בחינות לרופאים לא מונעות ממתמחים שערים 36 שעות רצוף להרוג חולים.
    ועם כל הכבוד, אם מגיעים לצהל חיילים שלא מבינים שלגנוב כרטיסי אשראי זה לא חוקי, אז יש שאלות הרבה יותר קשות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו.

    יש פה מקרה ברור של חייל שהכיר את החוק, ידע שאם יתפס יועמד לדין, ובחר לעבור עליו מתוך אמונה שיצליח להתחמק מגילוי. אז הוא לא הצליח, ועכשיו הוא עומד לדין.

  14. דניאל: מעניין וחבל שהסיבה לא לגנוב היא הפחד מלהיתפס. אני לתומי חשבתי שהסיבה לא לגנוב היא שזה לא בסדר עקרונית. אני מסכים איתך שיש לנו שאלות יותר קשות.

    רק דבר אחד – מתמחים ערים 36 שעות כתוצאה מכפיה של המערכת, ולא מתוך חריגה שלהם מהחוקים שלה. הייתי מוריד את זה מרשימת הדוגמאות שלך.

  15. אמיר, תודה על תגובה מצוינת ועניינית.
    הסיבה לא לגנוב היא כזה פוגע באנשים אחרים.
    חבל באמת שאנחנו לא חיים בעולם שבו כל אדם ואדם יש לו עקרון שאומר "לפגוע באנשים אחרים זה רע". בשביל זה יש חוקים שאומרים – לפגוע באנשים אחרים זה רע, ואם אתה לא מבין את זה, תענש.

  16. 1. הכללה ממקרים בודדים איננה נכונה. כמו שלא תכנה את צה"ל צבא מתאבדים בגלל שיש מקרים של התאבדות כך גם לא ראוי לכנות את צה"ל צבא של בוזזים גם אם יש מקרי ביזה ספורדיים.

    2. ההשוואה האמיתית צריכה להיות של חיילי צה"ל בהשוואה לחילות אחרים, הן דיאכרונית והן סינכרונית.

    3. אתה מתייחס לערכים באופן כללי ולאי-ביזה בפרט כאל ערכים בדידים – או שאתה מאמין בהם או שלא. המציאות מורכבת יותר. אפילו חיילים שמאמינים שהדבר אסור עלולים ליפול כשהם נכנסים לשגרה שוחקת ולוחצת. אין בכך הצדקה של המעשה, אלא הבנה של נפש האדם כדי לדעת איך להתמודד עם התופעה.

    4. לצה"ל יש גיוס חובה, כך שהמתגייסים אליו באים מכל שכבות העם. צפוי שיהיו אנשים מוסריים יותר ואנשים מוסריים פחות. תפקידו של צה"ל הוא בין היתר לגרום גם לחייל בעל הרמה המוסרית הנמוכה שלא לבצע את פעולת הבזיזה (על ידי שיעורי חינוך, למשל).

    5. בדיחה:
    שני יהודים נוסעים ברכבת. אחד מהם הוא יהודי קשיש וישיש, שיושב ונאנח: "אוי, כמה שאני צמא". ככה הוא ממשיך במשך דקות ארוכות לגנוח ולרטון: "אוי, כמה שאני צמא". לאחר חמש תחנות שלאורכן מתלונן הזקן על הצמא שבו הוא שרוי, מחליט היהודי השני לעשות מעשה. בתחנה הקרובה הוא קופץ מהקרון, רץ למכונת משקאות, משלשל 5 שקלים וקונה פחית, ורץ במהירות חזרה לרכבת, שניות לפני שהדלתות נסגרות. הוא מעניק את הפחית לזקן בתנועת נצחון. הזקן פותח את הפחית וגומע את תוכנה.
    בתחנה הבאה מתחיל הזקן לגנוח שוב. שואל אותו היהודי השני: "מה, מה קרה עכשיו?!"
    "אוי, כמה שהייתי צמא".

    הנמשל: אילו לא היה צה"ל מעביר שיעורי חינוך, היית מתלונן על כך שלא אכפת לו מהמוסר. עכשיו כשהוא מעביר שיעורי חינוך, אתה מתלונן עד כמה היית צמא?

  17. רשקולניקוב,
    1. אכן, הכללה אינה נכונה. אלא מה? הסקת המסקנות של צה"ל כי צריך להעביר שיעור לחיילים על ביזה הפכה את הסקת המסקנות שלי לנכונה.

    2.לא, ההשוואה של חיילי צה"ל צריכה להיות למוסר.

    3. חייל שלא מאמין, באופן כללי, שביזה פסולה הוא לא חייל מוסרי. לקיחת רכוש מביתו של אחר, לא משנה מיהו, היא פסולה.

    4.צה"ל לא חייב לתת נשק לכל אדם.

    5. ראה 1-4.

Comments are closed.