מי רוצה לאכול את הנקניקיה של שטרית?

אתה מוכן להתנדב לניסוי? החלטת ועדת השרים היום להפוך את המאגר הביומטרי להתנדבותי כל עוד האזרחים לא יבקשו תעודות חכמות היא לא רק הפקרות אלא סכנה מוחשית לבטחון המדינה מכמה כיוונים. ראשית, הנסיגה מההסכמות שהושגו בשבוע שעבר, מהסכמה כי "הכללתו של אדם במאגר המידע הוולונטרי תעשה אך ורק לאחר קבלת הסכמתו להכנסת נתוניו למאגר הביומטרי, ואם סירב לא תפגע זכות מזכויותיו החוקיות" להסכמה כי מי שלא יתנדב למאגר הוולונטרי לא יקבל תעודות אלקטרוניות מראה כמה תפיסת משרד הפנים את נושא המאגר היא קשיחה.

לכריכת סוגיית התעודה האלקטרונית והמאגר אין כל דרישה טכנולוגית. זאת מודה גם ח"כ מאיר שטרית, בדיון שנערך ביום 21.07.2009 אמר לפרטיכל : "יכולתי לעשות לעצמי חיים קלים ולומר שבעצם למה לי מאגר, אני רוצה לעשות כותרות, אני אפיק תעודות זהות וכבר חתמתי חוזה כבר. היה מכרז, היו דיונים, בג"צים, נגמר העניין, חתמנו חוזה עם חברת HP להפקת תעודות הזהות. למרות שאפשר להפיק תעודות בלי מאגר מיידית כמעט אני החלטתי כן ללכת להקמת מאגר עם העיכובים בעניין ושזה לא יהיה בקדנציה שלי וזאת מכיוון שאני חושב שהדבר הזה הוא חיוני ונכון, אחרי שבדקנו את כל ההיבטים"*. שטרית בעצמו מודה כי כבר לפני מספר שנים תושבי ישראל היו יכולים לקבל תעודות אלקטרוניות, ברמה בינלאומית וקשות לזיוף, תעודות שהיו היום מייתרות את הדיון בהקמת מאגר ביומטרי. אולם, מסיבותיו שלו בוחר שטרית להמנע מהבאת הנושא וכורך את המאגר ביחד עם התעודות החכמות.

* העברתי את המשפט שינוי ניסוח קל עקב העדר קוהרנטיות.

ומדוע כורך משרד הפנים את השניים? לדברי מקורבים לעניין "יש אינטרס להתנות בין תעודת זהות חכמה ובין השתתפות במאגר, אחרת הכסף שיושקע במאגר יושקע לשווא מאחר ואף אזרח לא יסכים מרצונו הטוב, להפוך חלק מהמאגר הביומטרי". כלומר, משרד הפנים עצמו חושש שהמאגר יהיה מיותר, ובשם ההגנה על הכסף יש להפקיר את בטחון האזרחים (אחרי שכבר למדנו בשבוע שעבר שאינטרסים כספיים לא יכולים לעמוד מנגד פגיעה באזרחים). חשוב להבין, לא רק שיש כאן מחטף פקידותי, של מתן הצדקה לג'ובים ולתקציבים שילכו לטמיון, אלא יש כאן פגיעה ממשית בבטחון האישי של כל אחד מאיתנו למען אותו מחטף.

אוטו פון ביסמארק אמר פעם שחקיקה היא כמו נקניקיות, עדיף שלא לצפות בהכנתה. הנקניקיות שהכינו בהליך החקיקה החטוף, החלו בועדה של איש אחד שמאשר את הצעת החוק שהציע בעצמו כשהיה שר פנים, ללא כל דיון על חלופות ותוך זלזול במיטב המומחים שהתריעו כי המאגר מהווה סכנה בטחונית. את הנקניקיה של שטרית כולנו נצטרך לאכול בסוף.

6 thoughts on “מי רוצה לאכול את הנקניקיה של שטרית?

  1. החלק הכי טוב: ממשלה של מדינה שקוראת לעצמה דמוקרטית אומרת – גם אם לא לציטוט – שהיא מודעת לכך שאף אזרח לא יסכים לזה מרצונו הטוב.

    כיף להיות שוטה הכפר לפעמים.

  2. אופרת הסיבון הזו הולכת ומסתעפת, וכמו בכל אופרת סבון, כשאתה חושב שכבר קרה משהו, אז לא, זה נשאר בדיוק אותו דבר.

    משרד הפנים הולך לשווק עכשיו חזק את התעודות החכמות כדי להצדיק את המאגר. צריך לעצור את זה עכשיו. חברי כנסת שיצביעו בעד החוק הזה צריכים לשאת בתוצאות של מעשיהם, כל אחד מהם צריך לקבל את היחס החם שקיבל שיטרית ברשת האינטרנט על ידי אלפי אזרחים.

    אי אפשר שהחוק הזה יעבור ושישראל תישאר מדינה דמוקרטית.

    לא ייתכן שיבזבזו מאות מיליונים מכספי הציבור על משהו ש"אף אזרח מרצונו הטוב" לא יהיה מוכן לעשות.

    כנראה שהאזרחים בעיני הממשלה הם כולם רעים ומרושעים, כי "רצון טוב" בשביל "לעזור למדינה" אין להם משום מה. אז ברור שאם אנשים לא רוצים מאגר, צריך לכפות אותו עליהם "בהתנדבות".

    עד לאן מגיע הטמטום, לעיתים קשה להאמין.

  3. מה שחשוב להבין: בוא נניח ששוב "ננצח" והמאגר אכן יהיה וולונטרי? עדיין יוקם מאגר ביומטרי חלקי שיכול לדלוף. בלי חקיקה, בלי דיון איזו אבטחה, ועוד שנתיים כולנו ניכנס לשם. הרי לא יחליטו על פתרון אחר במהלך השנתיים האלה.
    החוזה נחתם עוד לפני המכרז, ועכשיו זה מיושם לפני החקיקה. מדינה רטרואקטיבית.

  4. בכל אשמים HP – אם היו משלמים לשיטרית את מה שכולם משלמים כבר היו לנו תעודות חכמות ללא מאגר.

  5. יש לי!

    צריך להקים CA פרטי שינפיק תעודות חכמות ללא מאגר, ואז להשתלט עם זה על השוק, עד שמדינת ישראל עצמה תאלץ להכנע ולהסכים שתעודות הזהות הפרטיות של הגוף ההוא מוכרות על ידה ושלום על ישראל :-)

    (כן, מותר לי לדמיין…)

Comments are closed.