ולפינת ישענר זאף השבועית

ישענר זאף, האורים והתומים של דוברי האינטרנט המודרנית מתחיל את השבוע בדברי חכמה ויזמה חדשה. הוא מנסה להשפיע עלינו להצטרף למפלגת תפנית. הוא מציג את טענתו: "בואו אני אגלה לכם משהו על מפלגת תפנית. יש מאחוריה הרבה יותר ממה שאתם יודעים. יש הרבה תוכן שעומד מאחורי הקמפיין, יש הרבה חזון בראשם של מנהיגיה.". כמו קמפיין ה"שמאלנים מניאקים" של מרצ שיצא השבוע, קמפיין בהפתעה, ללא ממוקד ולא מסודר, הוא מציג לנו עתיד נכון בתפנית, הוא מנסה לגרות אותנו לשמוע עוד. הוא מציג איך מפלגת תפנית מסתכלת על ישראל בראיה היסטורית ומנסה לעודד אותנו לתמוך בהם.

הבעיה שלי עם הבלוג של ישענר, ואולי גם עם מפלגת תפנית, היא לא כל כך נוראית. תפנית היא מפלגת הנהגה, כמו קדימה, היא מפלגה שמבוססת על מנהיג שיכול ולא על צוות (או נבחרת) מנצחת לא מציגה מספיק את סדר היום האמיתי. אדם אחד לא יכול להכתיב את סדר היום, כי אז מדובר בבחירות לא משמעותיות, ללא איזונים ובלמים ("אין דין, יש דיין") לא נוכל להגיע לסינתזה הדרושה, ערוב עמדות. ללא השיח אי אפשר להגיע לתוצאה הרצויה לעולם.

דמוקרטיה היא שיחות
, כמו שאומר גיא, ומסביר מהי פוליטיקה פתוחה. הרעיון של שיתוף כמה שיותר אנשים בקבלת ההחלטות, כשאין לחץ זמן אמיתי, הוא רעיון נכון.

פוליטיקה פתוחה תהפוך אתרים כמו פוליטינט וויקיחדשות לשני אתרי החדשות המובילים במדינה ולא לאתר עם מאות מבקרים ביום בלבד, שאני חושב שרובם פוקדים את הבלוג שלי גם מדי יום. פוליטיקה פתוחה מאפשרת לא רק לכל שחקן להשתתף, אלא מחייבת כל שחקן להתייעץ ולהיות תחת ביקורת.

4 thoughts on “ולפינת ישענר זאף השבועית

  1. אהלן יהונתן
    איך עברה עליך השבת, ידידי האינטרנטי?

    בקשר ל"טיזר שלי"… אני לא ממש מתוחכם מספיק בשביל לרצות לגרות אותכם לשמוע עוד, ולנסות ליצור הילה של מיסתורין. פשוט רציתי להגיד בכנות שיש עוד הרבה מתחת לפני השטח שטרם התגלה. סתם ליידע אותכם.

    ועכשיו לעניין הדמוקרטיה
    אני מסכים שתפנית היא במידה רבה מפלגה עם מנהיג ברור – עוזי דיין.
    היא לא כמו קדימה. קדימה היא כמו העבודה – מפלגה של נבחרת.
    לפעמים הנבחרת, השיתוף הדמוקרטי, באמת תורם ליצירת דרך מורכבת. אבל בפעמים אחרות הפלורליזם הזה יותר רק בלבול ומנטרל את היכולת להחליט ולהוביל קו חד וברור.
    לפעמים צריך קצת אחדות – מנהיג אחד. להתרכז ולהתאחד סביב אותו מנהיג, ולתת לו את הכוח.
    הקול היחיד והקוהרנטי משרת טוב יותר את הערכים, הוא גורם להם להיות מיוצגים בצורה ברורה ויעילה.

    "דמוקרטיה היא שיחות" זה עמדה פלצנית מדי לטעמי.
    אני לא רוצה מילים.
    אני רוצה מעשים, החלטות.
    יש מעשים שדורשים אינדיבידואליות, ולא נבחרת.

    אבל זה נכון, ואמרתי את זה בפוסט שלי היום, שבאיזשהו שלב נצטרך גם לחבר נבחרת, או לחבור לנבחרת קיימת. אבל חשוב להקפיד שהנבחרת לא תטשטש את הערכים, ולא תהרוס את היכולת האינדיבידואליות של הפרטים שבה.

    בכל אופן, יהונתן
    שבוע טוב שיהיה לך!

  2. צר לי שהמפלגה היא מפלגת עוזי דיין, כי אני מאמין שהאדם ראוי, הוא ראוי במפלגת העבודה או בכל מקום אחר שילך אליו, הוא אדם טוב עם רצון טוב. וחסרים כאלו. אולם, ללא פלורליזם אין דמוקרטיה (שאני יודע שלך אין בעיה עם זה) וללא דמוקרטיה אין דרך להבטיח שרצון העם הוא רצון המנהיג.
    העבודה היא נבחרת, קדימה היא לא – דרישה ראשונה בכדי להיות "נבחרת" היא להבחר. דרישה שניה היא להיות קבוצה מגובשת עם עמדה קרובה אך לא זהה.
    אני מקווה שאל עוזי יצטרפו ראויים כג'קי אדרי שכבר הצטרף, אני פשוט מעדיף שתפנית לא רק תהיה עוזי דיין כמו שאני מעדיף שמרצ לא תהיה ביילין ושהעבודה לא תהיה פרץ. צריך סדר יום אמיתי, לא יכול להיות אדם שמומחה בכל, וכזה אדם לא מבין דבר.

  3. גם הגרמנים רצו מעשים ערב מלחמת העולם הראשונה. עוזי דיין היה גנרל… גנרלים הם פוליטיקאים כושלים (ע"ע אריאל שרון, משה דיין, אהוד ברק ויצחק רבין)
    אם אנחנו רוצים פוליטיקה טובה יותר… דבר ראשון זה צריך תקופת צינון של עשרים שנה לגנרלים

  4. אני רוצה להגיד בקשר לעניין הגנרלים…
    זאת סטיגמה
    למה לשלול בן אדם – בגלל שהוא שירת בצבא?
    אז הוא פחות טוב?

    נכון, יש גנרלים גרועים
    אבל גם יש לא-גנרלים גרועים
    ותיאורטית, זה לא בלתי אפשרי שיהיו גנרלים טובים
    אני לא מאמין שצריך לפסול כל אדם רק בגלל שהוא בחר להקדיש את חייו להגן על המולדת

Comments are closed.