כך תעשה ספין פוליטי

1. קח כותרת או אירוע שכוסה על ידי התקשורת לעיפה. זה עוזר אם לדוגמא יש כנס שיש מסביבו תקשורת, אם אם יש איזו שערוריה שכוסתה בעיתנות באותו היום. כמה שהכותרת גדולה יותר כך יש יותר סיכוי לסובב אותה.

2. את הכותרת או אירוע אתה צריך לשנות כדי שיתאים למצב העובדתי שאתה רוצה להציג – לדוגמא, החלטת בגצ שהבניה בעמונה לא חוקית, יכולה לשרת את ברוך מרזל, שמצהיר שהוא בא לפנות את סכנין. לאחר שסובבת את המצב העובדתי, אתה צריך לצור שערוריה ולדאוג שאנשים יגיבו לך.

3. לאחר שקיבלת את תגובותיהם, בדרך כלל, הזועמות של חבריך לספין, נסה להציג אותן כאבסורדיות וכאלו שלא מתקבלות ברחוב בצורה טובה. העקרון הפשוט של הספין הוא ששני הצדדים ששותפים לו מרוויחים את הרווח הפוליטי שלהם, הרי לא קהל היעד של מרזל כקהל היעד של עיריית סכנין.

4. דאג שהמצב בספין יצא מכלל שליטה ויביא את המצב לאבסורד. לדוגמא, מהומה שמציגה את האלימות בין מרזל לבין תושבי סכנין לאחר שזה פולש לבתיהם לצלם את הבניה הלא חוקית.

5. ודא שהמצב העובדתי אליו אתה חותר הוא אותו מצב – לדוגמא, האם הבניה בעמונה פורקה כי היא לא חוקית (תכנון ובניה) או כי היא לא חוקית (פלישה למקרקעי הזולת), שכן שוני עובדתי כזה יכול להביא למצב שבו עתירתך לבג"צ תדחה.

6. תאם followup לספין. ללא כזה אין כל אפשרות להמשיך עם ספינים ולגרוף עוד קולות להצבעה. הגשת עתירה לבג"צ היא התחלה של פולו-אפ, אבל יש דרישה ללא מעט אמצעים אחרים, כמו הפגנה, יזמה לסיור של ארגוני התכנון והבניה או אפילו הקמת התנחלות בלתי חוקית בצפון תוך כדי המתה לפינוי, שיכולה להראות על אי השוויון בפני החוק.

7. לאחר הפולו-אפ צריך לדאוג לכיסוי תקשורתי הולם לכנס, ועדה או מועצה ציבורית שתקום לחקור או להסיק מסקנות מהאירוע, ועדה זו תבטיח פרסומים והצהרות של חברי-כנסת ופוליטיקאים.

ולמה אני כותב את כל זה? לא כדי להראות כמה קל לעשות ספין, אלא כמה הקשר נתניהו-חמאס הוא חשוב.

הליכוד, חרף הביקורת הרבה, הוא כעת בעל הקמפיין המנצח. קמפיין "חזק מול החמאס" הוא אחד הקמפיינים המבריקים שיכולים לעבוד על קהל היעד. ראשית, קמפיין הפחדה אינו חדש לליכוד, הסיסמא "פרס יחלק את ירושלים" הוא קמפיין הפחדה שלילי לחלוטין, שפעל על הציבור. כך גם ניסו לעשות עם קמפיין "קדימה לגבולות 67" שלא כל כך הצליח ואפילו עורר קצת הדים בתשקורת הבלוגית. נתניהו ממשיך עם מה שהצליח לפני 10 שנים, והדבר שהוא מייחל לו הוא פיגוע. הפיגועים העלו את ביבי לשלטון כבר פעם אחת, והם ימשיכו להעלות אותו.

בכל מקרה, אז מה טוב לביבי בחמאס? למה ביבי טוב לחמאס כמו שהחמאס טוב לביבי? אין כמו איום קיומי כדי לצור תחושת לכידות ולאומנות בעם, אותה התחושה בשני צידי המתרס יביאו לקידום המפלגות הימניות ולעצירת תהליך השלום. פרט לכך, הם ימשיכו את הקיטוב בחברה ויקדמו את המדיניות של ביבי. והחמאס? גם לו זה טוב מאותן הסיבות, עוני מקדם בורות ופונדמנטליזם דתי. גם בישראל וגם ברשות הפלשתינית זה יהיה אורח החיים.

ביבי יכול להעזר בחמאס לספינים פוליטיים, שנאה וזעם מצד החמאס לכיוונו של ביבי יכולות לשפר את מצבו בקרב בוחריו, כמו ששנאה מקרב ביבי תעזור לחמאס. השאלה היא מה הגבול בו מותר לעשות ספינים? האם פיגוע הוא ספין? מה המחיר של ספין כזה?

נתניהו, ששערו לא השחיר אלא השתמשו בתמונה טובה שלו מ1996, הוא אלוף הספינים. הוא זה שטבע את הביטוי "אל תבלבלו אותי עם עובדות" (או שמא היה זה אל תתן לעובדות להטעות אותך) הוא יכול לעשות הכל. הוא סקסי, גיבור הדור ומציל המשק הישראלי. ספין אחרי ספין נתניהו ממשיך לשרוד.

מי זוכר את פרשת עמדי? מי זוכר את הקלטת הלוהטת? מי זוכר את שביתת הסטודנטים והפיצות של שרה? מי זוכר בכלל שבתקופת נתניהו היו יותר פיגועים מאשר מקודם?

הספין הוא הדרך של נתניהו, הוא הדרך היחידה להסתדר במצב הפוליטי הנוכחי. המילים תשקורת עוינת הוטבעו על ידו, אין דרך אחרת מאשר להכיר בעובדה שנתניהו עוד יחזור לכהן כראש ממשלה בהנתן מצב עובדתי מסוים.