מה יקרה אם חצי מיליון ישראלים יחליטו לחתום מחר בבוקר אבטלה?

לפני שאתם קוראים את הפוסט הזה, חשוב לי להסביר דבר אחד: המטרה של הפוסט היא לא קריאה לפעולה, אלא הצגה של סוגיה תיאורטית בעייתית מאוד.

בשבועות האחרונים יצא לי לשמוע יותר מדי את הסצנריו הבא: אנשים, המוכשרים, אשר השתכרו משכורות גבוהות מהממוצע (פי כמה), החליטו לקחת פסק זמן מהחיים, לעזוב את עבודותיהם ולחתום אבטלה. לי אישית קשה עם המצב הזה, שאדם שמסוגל לעבוד, יכול לעבוד, ומפיק הרבה תועלת למשק, בוחר שלא לעבוד ולקבל כסף מהמדינה. זה לא משנה אם מדובר באברך או באקדמאי, העניין של לקבל כסף כשאתה לא באמת נזקק מפריעה לי.

אבל, המעשה הזה גרם לי לחשוב על מצב תיאורטי מאוד: כולנו יודעים מהו יחס הלימות הון של בנקים: למי שלא מכיר ויודע, מדובר על היחס בין כמות הכסף שיש באמת בבנק לכסף שהוא ממציא ומחזיק במחשבים שלו; הרי, אם כולנו נלך לבנק ונבקש למשוך את הכספים שלנו, כל הבנקים יתמוטטו (יש יחס דומה, יחס הלימות-אלימות, שמאפשר את השלטון במדינה). עכשיו, מה שאני רוצה לדבר עליו הוא תיאורטי לגמרי, ומסביר מצב שיכול להתרחש. ואני רק מזכיר לכם: כסף הוא פיקציה.

המצב היום, אותו מנסים לתאר הפרייארים, הוא שהם נושאים בנטל; הם מצביעים על השירות הצבאי כבעיה וכקיטוב; אני לא מסכים איתם. אני רק רוצה לתאר מצב תיאורטי, שעשוי להביא לתוצאה יעילה: דמיינו שהפרייארים מנסחים עצומה\אמנה חברתית חדשה, כזו שבה אומרים כל שכירי המדינה ממעמד הביניים (הפרייארים) כי הם יפוטרו מעבודתם בתאריך מסוים (והרי, לא באמת קשה לקבל מהמעביד מכתב פיטורין). כעת, הפרייארים ילכו לביטוח הלאומי, ויבקשו דמי אבטלה.

עכשיו, נדמיין שהפרייארים מצליחים לגייס חצי מיליון עובדים שכירים, ונניח שדמי האבטלה הממוצעים שיקבל כל פרייאר יהיו 5,000 ש"ח (למרות שחלק בטוח יקבלו יותר), אנו מדברים על שני נזקים מקבילים למדינה: הראשונה היא עליה של 2.5 מיליארד ש"ח בהוצאה החודשית, כלומר טל שלא ניתן לנשיאה על מערכות הביטוח הלאומי, והשניה היא הקטנה בהכנסות המדינה ממיסים של מיליארדי שקלים. כלומר במקביל, על ידי סיום עבודה וולונטרי, ניתן באמצעות המלחמה בפיקציה א' למוטט את המדינה, להביאה לפשיטת רגל, ולשינוי המצב.

הסיבה שהמצב ישתנה היא לא כי המדינה תפשוט רגל כלכלית, אלא כי היא תבין שהסיבה היחידה שהיא לא התמוטטה עד אותו הרגע היא האמון שנתנו הפרייארים במערכת; אלה, שיכולים פעם במספר שנים להתפטר מעבודתם ולקבל מהמדינה סכומים נכבדים כדמי חופשה\אבטלה, בחרו שלא לעשות כן: הם בחרו להיות חלק מהאמון ההדדי. מנגד, המדינה לא עשתה דבר כדי לפגוע במי שמנצל את האמון: אלו שאינם באמת נזקקים וחיים על חשבון הקופה הציבורית.

כעת, אני לא חושב שהסיבה לחולי במדינה היא אי השוויון בנטל השירות הצבאי או אי השוויון בנטל המסים. אני חושב שהסיבה לחולי במדינה הוא בעיה בסדר העדיפויות: אלה שמנצלים את האמון אינם החרדים או הערבים, אלא הטייקונים: אלה שבוחרים "לתכנן מס" במאות מיליוני שקלים על חשבון הקופה הציבורית, אלה שמנצלים את המערכת בגדול. לאדם קשה להערים על ביטוח לאומי לצורך קבלת קצבה של 2,000 ש"ח לחודש; לא סתם, הוא חייב לוותר על חלק ניכר מהנאות החיים והנחת המוצא היא שלא יעשה כן.

3 thoughts on “מה יקרה אם חצי מיליון ישראלים יחליטו לחתום מחר בבוקר אבטלה?

  1. נניח שמיליון ישראלים בוחרים לחתום אבטלה (למעשה כמובן אפשר לשלוח אותם לעבודות שיתפנו ולכן זה לא יקרה, ובכל מקרה במקרה כזה הממשלה פשוט תעדיף לבטל את דמי האבטלה, אבל השאלה שאתה מעלה תיאורטית ולכן גם את התשובה יש לראות ככזו.)

    הביטוח הלאומי משלם להם אבטלה, יווצר מחסור בעובדים, המשכורת של אלו שכן עובדים תעלה, וכך גם יעלו (חלק מ)המחירים, מה שיקשה על אלו שמקבלים אבטלה, בסכום קבוע, להתקיים, חלקם יאלצו לחזור לעבוד וכן הלאה. ככה שהסיטואציה לא תתגלגל לאבטלה המונית.

    למעשה יש רק יתרון בכך שאנשים לוקחים פסק זמן מהעבודה, קודם כל בכך הם משפרים את בריאותם הם, ושהות ארוכה יותר עם ילדיהם תשפר את בריאותם הנפשית של אלו. על אובדן התפוקה יתגברו בקלות, שכן בפועל יש מחסור במקומות עבודה, ומקומות העבודה של אלו שיעזבו יתמלאו במהרה. אנשים חסרי ניסיון יזכו לניסיון תעסוקתי שהם לא היו זוכים לו אחרת, במקומות העבודה שיתפנו. אנשים שיכולים להרשות לעצמם לעבוד פחות הם כאלו שיש להם מספיק כסף לקיומם השוטף ולכן כספים נוספים שמגיעים אליהם מתבזבזים (בהכללה) על צריכת מוצרים לא חיוניים (מוצרי חשמל מיותרים, טיסות לחו'ל השקעות ספקולטיביות וכו') ובכך גורמים נזק סביבתי וחברתי. אנשים אחרים שיקבלו את הכסף כנראה צריכים אותו לצריכה חיונית, מה שבדר"כ אומר צריכה של שירותים ומוצרים שצריכתם מועילה לשאר החברה (מזון, דירות, גני ילדים) ומעודדת פרנסה של אחרים. לכן בגדול, בהתאם ליכולתכם, תעבדו פחות, תצרכו פחות ותחיו חיים (קצת) יותר מאושרים.

  2. קראת את "מרד הנפילים של איין ראנד? Atlas Shrugged / Ayn Rand

    ראנד מתארת מצב דומה בו האנשים שמניעים את הכלכלה (גם הקפיטליסטים וגם האנשים שאוחזים בידע התעשייתי) קמים, מחליטים לעזוב ומתחבאים באיזה עמק נסתר אי שם בארה"ב. הספר ארוך וטרחני ומתאר בפירוט רב מדי את הקריסה הבלתי נמנעת.

    מומלץ.

    — אריק

Comments are closed.