מסיבת התה של פייסבוק

0.
זה רק עניין של זמן עד שגם מפתחי האפליקציות של פייסבוק וגם משתמשי האתר יתאחדו ויאמרו לפייסבוק ש"ללא ייצוג אין מיסוי" ויבקשו מהרשת החברתית גם לשנות את תנאי השימוש לפרטיות הגונה וגם לאפשר למפתחי האפליקציות לבנות על מודלים עסקיים שאינם מבוססים על גחמותיה של פייסבוק. הסנקציה, אם אינה ברורה מאילו אינה הסרה המונית של חשבונות מהרשת החברתית, אלא חסימת שירותי צד ג' של פייסבוק באתרים בניגוד לרצונה של פייסבוק, כך שהמודל העסקי החדש של פייסבוק יקרוס לתוך עצמו..

1.
הסיבה? פייסבוק לאחרונה הרחיבה בצורה אלימה למדי את שליטתה הן על המידע הפרטי של משתמשיה והן על מפתחי אפליקציות. זה החל כעת כאשר פייסבוק כפתה על זינגה, מפתחת המשחק פארמוויל להשתמש בFacebook Credits כהילך החוקי במשחקה אחרי סכסוך ארוך ועקוב השמצות, וזה ימשך כאשר פייסבוק יעשו כך גם למפתחים אחרים של אפליקציות.

2.
פייסבוק שכחה שהיא בסך הכל צינור מידע, האוחזת בכתר ששולטת בקשר בין משתמים, משתמשים אחרים ואפליקציות. היא לא אפליקצית ליבה והמודל העסקי שלה לא מבוסס על היותה כזו. לפני כשנתיים כתבתי ש"עוד שנה או שנתיים בעלי המניות של פייסבוק יתעשתו ויתחילו לדרוש כסף ממאה האפליקציות המובילות, הרי מותר להם" … "כשאתה מפתח אפליקציה לפייסבוק או לכל אחת מהרשתות האלו אתה כותב את קוד התוכנה שלך על קרח; נכון, סביר להניח שכרגע פייסבוק לא ידרשו ממך בכלל כסף ולא יסגרו אותך. הבעיה תתחיל כשתרצה לבסס מודל עסקי על משהו שהוא יותר מה"סביר להניח" הזה (לדוגמא, להשקיע את כספי הפנסיה שלך על ה"סביר להניח" הזה). לכן, כמו שלא היית משיק מוצר בחיים האמיתיים בלי להתקשר בהסכם עם גורם ההפצה שלך, ראוי שתשקול מעשה יותר אחראי".

3.
זו העת שפייסבוק מנסה להוון את נכסיה. אולם, אפליקציות פייסבוק מגייסות הון ממשקיעי הון סיכון, וישנן אף קרנות שייעדו עצמן אך ורק לאפליקציות פייסבוק, וקרנות אחרות משקיעות בקרחונים אחרים כמו, פיתוחי אפליקציות לiPhone, ויש לא מעט כאלה. כשחנות האפליקציות לאייפון גם ידועה בחסימה של אפליקציות אחרות, במיוחד כשאותן אפליקציות מתחרות ביישומי הליבה של אפל. יום אחד, אנשי הון סיכון יאמרו למפתחי אפליקציות שהם לא ישקיעו באפליקציות כאשר המוליך יכול לשלול אותן בכל עת וללא סיבה. לכן, מפתחי אפליקציות יאלצו לחפש מודלים עסקיים יציבים יותר, כמו להתשמש בOpenID כדרך הזיהוי החברתית או לאפשר Data Portability, אפליקציות יעדיפו שיווק בדרכים חברתיות ישנות או יסתמכו על Twitter כרשת חברתית מאשר על פייסבוק, רק כדי שלא יכפו עליהם להשתמש במטבע לבחירתה של פייסבוק (אגב, זו הסיבה האמיתית מדוע נייטרליות רשת כה חשובה).

4.
משתמשים, מהצד השני של החבר, ינהלו משא ומתן עם פייסבוק. תוך כדי שהם מסבירים שזה לא פשוט כמו שפייסבוק חושבת, ושללא משתמשים, היא בסך הכל מוליך, שמחבר בין סוקטים לביטים. "אם אתם רוצים שאנו נשאר כאן", הם יאמרו, "אתם צריכים לתת לנו את זכויותינו. אנו רוצים שתהיה לנו את הפרטיות שאנו בוחרים, אנו רוצים את היכולת לשלוט, ואם תתנו לנו את הזכויות האלו, אנו נתן לכם את המידע שאתם רוצים כדי למכור לאפליקציות צד שלישי".

5.
ללא משא ומתן כזה, פייסבוק אבודה. קרנות הון סיכון לא ישקיעו בחברות שמפתחות אפליקציות פייסבוק, ואפליקציות כאלה יהיו ללא מודל עסקי יציב. משתמשים יעזבו (או יחסמו) את פייסבוק, וזו תשאר כמנגנון מופלא שנותר ללא שימוש, וככזה, ימכר כמו גרוטאת מתכת.

[פורסם במקור באנגלית]