אל תבואו בטרוניה לאלגוריתם (צאו נגד האנשים)

0.
זכויות יוצרים הן לפעמים אסון חברתי, בעיקר בגלל ההסדרים שאנו עורכים כדי לאכוף אותן. בשבוע שעבר קרה מקרה מעניין, שיכול להשליך אור על נושא אחר. סוכנות החלל האמריקאית (NASA) פרסמה באמצעות YouTube סרטונים מהנחיתה על מאדים; כמו כל יצירה אחרת של ממשלת ארצות הברית, הסרטונים חפים מזכויות יוצרים (בניגוד לישראל, שבה למדינה יש זכויות) וכל אחד חופשי להשתמש בהן. ואכן כך היה. חברת תוכן בשם Scripps, אשר שידרה את הסרטון (בעקבות העדר הזכויות), גם השתמשה במנגנון זיהוי התוכן של YouTube על מנת להסיר את הסרטון של NASA. כמובן שהדבר נעשה בשוגג, אבל הוא בדיוק העניין.

1.
המנגנון של יוטיוב עובד ככה: כדי להמנע מאחריות להפרת זכויות יוצרים של משתמשים, אתרי תוכן מחזיקים מערכת של "הודעה והסרה"; כלומר: הפסיקה קובעת (גם בישראל וגם בעולם) שכל עוד האתר לא ידע על הפרת זכויות יוצרים ולא לקח חלק פעיל בה, הוא לא יהיה אחראי עד שיודיעו לו. אם מודיעים לו והוא הסיר: הוא לא אחראי; אם הוא לא הסיר, צריך לדון בשאלת האחריות (ת"א 567-08-09 א.ל.י.ס. אגודה להגנת יצירות סינמטוגרפיות (1993) בע"מ ואח' נ' רוטר.נט בע"מ ואח', 2:07-cv-05744-AHM-AJW UMG v. Shelter).

2.
YouTube, שכזכור נמצאת בבעלות של גוגל, מפעילה כמה מערכות לסינון מקדמי של הפרות זכויות יוצרים; חלק מהן גרמו לבעיה שדוברה עליה בעניין NASA. בין היתר לא מעט פעילויות נחסמו על ידי YouTube לאחרונה בעקבות תלונות אוטומטיות. בשנת 2010 גוגל איפשרה הסרה אוטומטית על ידי סימון תכנים בחותמת אלקטרונית. הסימון יצר כמה מקרים לא נעימים, בינהם המקרה של בריאן קרמר. קרמר צילם סרטון אשר העלה לYouTube; הסרטון שודר במסגרת פינת 'אמש באינטרנט' בתכנית של ג'י לנו. בעקבות השידור נכנס הסרטון המקורי וסומן על ידי YouTube כמפר זכויות יוצרים (עוד מידע על הסרות אוטומטיות אפשר למצוא כאן).

3.
הבעיה האמיתית מתחילה אבל עם ההצהרה של גוגל כי זו תשקלל את כמות התלונות על הפרת זכויות יוצרים בעת דירוג תוצאות החיפוש. כלומר: זה לא משנה כמה האתר שלך פופולרי, אם קיבלנו כמה מכתבים או התראות שהאתר שלך מפר זכויות יוצרים, הוא לא יופיע באינדקס שלנו ואף אחד לא יגיע אלייך. אז נכון, גוגל לא צריכה לשתף פעולה עם מפרי זכויות יוצרים, אבל היא גם לא צריכה לשתף פעולה עם בריונים. האלגוריתם החדש של גוגל, יותר מכל, עשוי לפגוע באתרי תוכן גולשים לגיטימיים (כמו YouTube) ולעצור את תהליך ההשטחה של האינטרנט בו יוצר קטן ועצמאי החזיק בדיוק באותו כח כמו תאגיד תקשורת ענק. ומדוע?

4.
נחזור לYouTube (ונניח, לצורך הדיון שאנחנו לא מדברים על YouTube עצמו אלא על אתר תוכן גולשים שמקבל מאות תלונות על הפרות זכויות יוצרים ביום מתוך מיליוני הסרטונים שהוא מעלה). אם אני יוצר תוכן עצמאי, יש לי שתי אפשרויות: לאחסן את התוכן אצלי בבית, לקנות שרתים, להשקיע באחסון, דומיין, נגן מדיה ולקוות שמישהו יגיע לאתר שלי; או כמובן להעלות את הסרטון לYouTube וזהו. העולם הישן, של ענקי התוכן, עושה בדיוק את החלופה הראשונה. הוא משקיע המון כדי לגרום לכך שתוכן לא יהיה נגיש להמונים אלא באמצעות הערוצים המאוד לא נוחים שלו, שמיועדים לעשות הכל כדי למנוע מאיתנו להנות מצריכת התוכן ().

5.
עכשיו, העולם השתנה: היום יש לאזרח הקטן את אותו הכח בדיוק. זה מה שהביא לכך ש"אמנים" כמו ג'סטין ביבר הפכו לפופולריים עם מיליוני צפיות בYouTube לפני שחברות התקליטים רכשו אותו, וזה מה שהביא לכך שידיעות חדשותיות על הפיכות קיבלו קדימות. אבל, אם המדיניות החדשה של גוגל תאומץ, הרי שכל זה יכול להיות מושלך לפח. מדוע? כל אתר תוכן גולשים חשוף לעשרות, אם לא מאות, תלונות על הפרת זכויות יוצרים. ואם הוא לא, אז תבוא חברת תוכן גדולה שמרגישה מאוימת ותעלה בעצמה תכנים כדי שהיא תוכל לשלוח את התלונות. מעבר לכך, גם תוכן לגיטימי, והרבה פעמים תכנים שחוסים תחת הגנת שימוש הוגן, מקבלים תלונות (ומטופלים ביד קשה מדי).

6.
עכשיו, קשה לבוא בטרוניה לאלגוריתם. הוא מעבד מתמטי שמשקלל כל מיני דברים ומחליט. אבל השאלה היא איך קובעים מה משנה עבור האלגוריתם. האם תוכן שמפר זכויות יוצרים פחות רלוונטי? אני לא בטוח; מה עם תוכן שהוא לשון הרע? ומה עם תוכן שפוגע בפרטיות או סתם מעליב? זו הבעיה בעולם הזה: מרגע שאתה מתחיל לדבר על השלכות חוקיות, אתה מפסיד במשחק.

9 thoughts on “אל תבואו בטרוניה לאלגוריתם (צאו נגד האנשים)

  1. חשוב להוסיף שגוגל החריגה את YOUTUBE מהמנגנון.
    גם אם כל התוכן ביוטיוב יסומן כפוגע, הם עדיין לא יפגעו מכיוון שגוגל מפעילה מנגנון פנימי אשר מדווח על הסרטון הפוגע ברמת הסרטון עצמו ולא ברמת הדף / URL.
    כל אתר רגיל שיופעל עליו DMCA יפגע מכיוון שגוגל מסמנת את הדף עצמו ולא רק את התוכן הפנימי הבעייתי.

    יש כאלו שיגידו שזה מנגנון יותר יעיל ולכן מגיע להם ויש כאלו שיגידו שמזמן DO NO EVIL לא תופס…

  2. גילוי נאות וגו'.

    כתבת: "זה לא משנה כמה האתר שלך פופולרי, אם קיבלנו כמה מכתבים או התראות שהאתר שלך מפר זכויות יוצרים, הוא לא יופיע באינדקס שלנו ואף אחד לא יגיע אלייך."

    אבל זה לא נכון. קרא את הפוסט המקורי: http://insidesearch.blogspot.co.il/2012/08/an-update-to-our-search-algorithms.html

    "So while this new signal will influence the ranking of some search results, we won’t be removing any pages from search results unless we receive a valid copyright removal notice from the rights owner."

  3. ערן,
    הטענה שלי היא שההגדרה של "valid copyright removal notice" היא קצת בעייתית, ולכן המשפט עצמו שציטטת בעייתי ולעולם לא ייושם בצורה אמיתית.

  4. לא בטוח שרע שגוגל פוגעים בשימושיות של מנוע החיפוש שלהם ע"י סינון תכנים שהגולשים מחפשים. יש עוד מנועי חיפוש שזו ההזדמנות שלהם לגדול ע"י משיכת הגולשים לתוצאות חיפוש יותר מעניינות ויותר רלוונטיות למציאות.

  5. גוגל באופן טבעי מנסים לבדל את עצמם ממפרץ הפיראטים שלמיטב זכרוני גם טען שהוא רק מנוע חיפוש, וגם אם לא, הרבה אנשים טענו, ולדעתי במידה רבה של צדק שמנוע החיפוש של גוגל הוא פורטל הפרות זכויות היוצרים הגדול ביותר ברשת. אני מניח שיש גבול לכמה שהגודל שלהם והמוטו של "don't do evil" יכול לספק הגנה מתביעות במיוחד כאשר הם נכנסו עכשיו באופן פעיל לתחומים שידוע שמשמשים להפרת זכויות יוצרים – שירותי אכסון מוזיקה ואכסון כללי ברשת.

  6. מרק,
    אבל כאן העניין: יש חוק, וכל עוד גוגל עומדים בו הם לא אחראים; אולי זה לא נעים לכל מיני גורמים לשמוע, אבל גוגל עמדו בדרישות החוק. עכשיו, הם החליטו לקחת עוד צעד קדימה (בערך כמו שהבנק יבקש ממך לעבור בדיקה גופנית בכניסה לסניף), שהוא לא נחוץ. אני חושש שלהתנהגות של גוגל יש השלכה לא מועטה על הפרטיות שלנו ועל זכויות היוצרים שלנו.

  7. הם עומדים בחוק כל עוד לא היה מישהו שהחליט להקדיש את המשאבים המשפטים להוכיח שהם לא עומדים בחוק ;)

    חיפוש אחר טורנט של בטמן האחרון מביא הרבה מאוד טורנטים. האם גוגל באמת יוכלו לטעון בכנות שהם לא היו מודעים לכך שחיפושים מהסוג הזה הם כמעט בודאות אחר תוכן מפר זכויות יוצרים?

    ויכול להיות שכל הענין הוא חלק מהסדר שלהם עם החברות המדיה בכדי לאפשר להם למכור תוכן דרך השרותים שלהם.

Comments are closed.