שש מיליון סיבות (לא להאמין באלהים)

אמש ביום השואה האלטרנטיבי סיוון רהב מאיר הציגה את טיעוניה לשאלה שמסעירה את רובנו, ואולי השאלה האולטימטיבית שהסבירה לי למה לא להאמין בקיומו של האל. "איפה היה אלהים בשואה?". אני לא אטרח להציג את טיעוניה של רהב-מאיר, למרות שזו עשתה כן בצורה רהוטה והומוריסטית יותר מכל, ואף הביאה את האנקדוטה המנצחת שאני נוטה להשתמש בה כששאלה מדוע אנו יכולים להתייחס לרוצח כאל "שומר מצוות" רק כיוון שהוא חובש כיפה, אולם רהב-מאיר ניסתה לטעון כי אלהים היה בשואה בכל מקום, בתפילות, בפולחנים, באהבת האדם ובהלכות שקוימו.

אני לא מסכים עמה.

ליתר דיוק, אני לא טוען שאלהים לא היה בשואה, אני פשוט טוען שאלהים מת, אלהים מת מיתת קומותיים ואיפשר לאדם לקום על יוצרו. הסיבה לכך בקצרה, ולמי שלא מעוניין לקרוא לכל אורך הפוסט, היא כדלקמן: "גם אם יש אלהים, העובדה שהוא אפשר לתופת כמו השואה להתרחש (וממשיך לאפשר לשואות אחרות להתרחש) מראה שהוא לא אל חנון ורחום, כלומר הוא לא אל שאני רוצה להאמין בו, כך שגם אם יש אל – הוא לא ראוי לאמונה שלי."

ועכשיו נתחיל,

אלהים מת. אלהים מת כשפרידריך ניטשה הרג אותו עוד בסוף המאה ה19, ניטשה הרג את האלהים והביא לכך שבני האדם יסתכלו על העולם בגישה אגוצנטרית. ה"אני" מקודש בכתביו של ניטשה כמו גם העצמיות – האמת אצל ניטשה היא מה שהאדם רואה בחושיו כאמת, והרוע כלל אינו קיים – הרוע אצל ניטשה הוא רוע מוסרי שמאפשר לכל אדם ואדם להתענג על אחר כיוון שהוא יכול. דווקא אצל ניטשה, אגב, אי התענגות על סבלו של אחר חרף היכולת לגרום לו סבל עשויה להיות מעשה "רע".

לא רק פרידריך ניטשה, שקידש את הגרמניות, הרג את האלהים, אלא גם ריכארד ואגנר שהרג את האלהים באופרטות שלו תוך שהוא מסתמך על כתביו של לודוויג פוירבאך שטוען כי האלהים הוא בעצם השתקפות הרצונות של כל קבוצה לחיים משותפים. אותו ואגנר לא היה נאצי בעצמו, אבל היווה השראה לצמיחת אותה תרבות מפוארת שפיארה את האדם על האל.

אדולף היטלר היה זה שלבסוף הרג את האלהים, הוא הוציא כל צלם מהאדם שנברא בצלם האל; בין אם מדובר בהרעבה של יהודים עד שלא נראו כמו בני אנוש (שנבראו באור האל) ובין אם זה על ידי קידוש החיילים הנאצים. אם האדם אכן נברא בצלם, היכולת שלו לעשות רע מוגבלת לרצון האל לאפשר לו לעשות רע, ולכן ההתניה של האל לאפשר לאדם לעשות רע היא רוע שאני לא רוצה להאמין בו.

ואולי לא רק אני…

אם נשווה את האדם כיציר האל לרובוט כיציר האדם, הרי שהאדם מנסח לעצמו חוקי רובוטיקה ומוסריות כך שהוא קובע כללים למידת הרוע האפשרית באמצעים טכנולוגיים. אם נייחס לאל את אותה היכולת, הרי שזה היה יכול לבחור (אם היה קיים) למנוע מהאנושות את הרוע שהופגן בשואה. אלהים היה יכול לבחור למנוע את התופת ובחר להתעלם – זה אלהים שאני לא רוצה להאמין בו.

אלהים בוחן את האדם, כך אמרה רהב-מאיר, אני חושב שהאדם בחן את היכולת שלו להאמין באלהים.

אדם שמפחד מאל, אדם שמפחד מכח עליון שיעניש אותו לאחר מעשיו לא יכול היה לעשות את מה שנעשה בשואה. הכנת הקרקע על ידי ואגנר וניטשה להריגתו של אלהים באקט הירואי של האדם מסמנת מצד אחד את נצחון האדם, את לידת החילוניות המסורתית, ומצד שני את חוסר המוסריות של האדם – את העובדה שללא אל האדם תמיד יראה את האינטרס העצמי ולא יצליח להיות מוסרי כמו האל שהומצא על מנת לשמור על המוסר הזה.

לקריאה נוספת
האנס יונס, מושג האלהים אחרי אושוויץ, רסלינג, 2004

Technorati Tags: , , , , ,

82 thoughts on “שש מיליון סיבות (לא להאמין באלהים)

  1. התפישה של האנס יונס באה לתת אלטרנטיבה לתפישה כי אלהים כל יכול. אלהים לא כל יכול, הוא אומר – אם הוא היה כל יכול, אז זה פשוט בלתי אפשרי שהוא קיים. יונס טוען שזו הדרך היחידה להבין את התקיימות השואה ולהמשיך להאמין באלוהים. חייבת להודות – שכשקראתי את זה, הוקל לי.

    הרגשתי משוחררת מעול מסורת והורים ושלל בעיות, בדיוק כשם שאני מניחה שאנשים שקוראים את ניטשה מרגישים כשהוא מתלבש על תפישותיהם. עם זאת, יש משהו אינטלקטואלי וראציונלי מדי בלצאת בהכרזות על אלוהים (מת, לא כל יכול, בוחן את אמונת האדם וכו' וכו') שבשבילי – מאבד ממשמעות האמונה.

    האמונה מבחינתי בעיקר ממלאת כח להמשיך, ואני משתדלת לא לייחס אותה לדת שנכפתה עליי לפני שנולדתי. עם זאת, יש גם בדת רגעים נעימים.

    אגב, יש התייחסות קבלית שמתאימה לתפישות פמיניסטיות, שהשכינה יוצאת לגלוּת עם עם ישראל מתוך האלוהים ובוכה על סבלו- אך לא יכולה להקל מסבלו (השכינה – חלקו הנשי של אלהים).

    עד כאן דברים לא קוהרנטיים שהולמים נושא כזה מבחינתי.

  2. הויכוח הישן הזה חסר טעם.
    כלומר, היה לו טעם לפני שהוא היה ישן. היום כל אחד גיבש את עמדתו כלפי קיום האל לנוכח השואה, ולכן כל אחד יטען שהשואה רק מחזקת את עמדתו.

  3. דרומי,
    יכול להיות שהויכוח ישן, היה חשוב לי אבל לכתוב את עמדתי.

    Diamond,
    אני לא אמרתי שאני מסכים עם יונס, רק שאני חושב שהטקסט שלו נכון. אני לא חושב שהרעיון של אלהים הוא רעיון חיובי. אם אלהים הוא באמת לא כל יכול, וגם אם הוא כן, אז למה להאמין בו?

  4. אני מאמינה בכוח קיומי כל יכול שהוא הרבה מעבר ליכולות של התבונה שלנו לעכל זאת.מבחינתי זה האלוהים שלי, או אללה או ישו או בודהה או איך שלא תבחר לקרוא לזה.
    אולי יש בזה הסרת אחריות או הימנעות ממתן תשובות, אך זו הרגשה אמתית.ואם הרגשה אי אפשר להתוכח.

    לא חושבת שאדם צריך לפעול מתוך פחד מעונש או שכר, אך כן לבדוק את גבולות היצר אצלו.

    אין לי תשובה ל-למה התרחשה השואה או למה התרחשו ומתרחשים זוועות אחריה כמו ברואנדה או בדארפור, או אפילו בכל יום- גם ברצח, אלימות, שנאה, אונס של אדם אחד.

    אך די מוזר לי לחשוב על חיים שהכל בהם טוב. הרי איך היינו יודעים מהו טוב- אם לא היה הרע. איך היינו יודעים מהם אושר, הנאה, הגשמה- שלא היינו רוצים לוותר על תחושות אלו, אם לא ההינו יודעים מהו כאב, סבל, בדידות. והאם היינו חווים אותם באותה הדרך- אם לא היה ה"רע".ואולי זה קיים- בשלב אחר של החיים שלנו(כאחת שמאמינה שלחיים יש המשך גם אחרי המוות)

    ולא- אין בזה ולו לרגע להצדיק את מה שנעשה.

  5. אם אני לא טועה, ניטשה לא הרג את אלוהים. אנחנו עשינו זאת והוא רק עמד שם והצביע.

  6. אדר,
    לא ויכוח בנאלי – זה בכלל לא ויכוח, אולי אפילו לא וויקוח, זה סתם מה שאני חושב. אחת הסיבות שאני לא מאמין בכלום (ואולי גם לא באלהים) קשורה בזה שכל המשפחה של סבא שלי נספתה, והחלק שלא נספה מת זמן קצר אחר כך.

    ניב,
    הדיאלקטיקה…

    יונתן,
    ניטשה הציב בפנינו את העובדה שאלהים מת, אנחנו קיבלנו אותה כעובדה – שהרי לפי ניטשה אם לא היינו מקבלים אותה ולא יכולים לראות אותה בעינינו, אזי אלהים לא היה מת.

  7. לא הבנתי מה הקשר בין אלוהים לרוע. נהפוך הוא, האל הוא טוב מכיון שהוא שם אותנו כאן ונתן לנו חופש בחירה, ולא מנהל את האנושות כמו מנהל קרקס. זו הדמוקרטיה האנושית הגדולה, ואלוהים בסה"כ הריבון הנבחר.
    אמרתי שנתן לנו חופש בחירה, וזוהי השואה שלנו. אותו גרמני שאלוהים יצר, בחר ברוע. והיו גם חסידי אומות עולם, איכה תסביר אותם? הם לא התגלמות טוּב של אל שתרצה להאמין בו?
    בקיצור יהונתן, לדעתי השואה נותנת תירוץ יפה מאוד לאנשים שממילא לא רוצים להאמין באלוהים, מסיבות לא ענייניות משלהם. כי יש מספיק אירועים בהיסטוריה שאפשר לפרש כהתגלמות טוב וכהתגלמות רוע, וזה שרירותי להיתפס לאירוע ספציפי כהוכחה ש"אלוהים מת" ובטח ובטח להיתפס לכתבים של אחד, פילוסוף, חכם כשיהיה, כי עם כל הכבוד לניטשה, גם הוא מת.

  8. פלי,
    אולי האל שלך נתן לך חופש בחירה, אבל אם יש כזה חופש בחירה, מה הטעם באלהים? האם הוא באמת יכול לעשות משהו?

    זה בדיוק מה שאמרתי – לא איכפת לי אם יש אלהים או לא, העובדה שהוא איפשר לשואה להתקיים בלי להתערב מראה שאם הוא קיים אין טעם להאמין בו.

  9. למה אם "הוא" נתן חופש בחירה זה מבטל אותו מלהיות קיים? ולמה אתה לא מבטל את מוסד ראש הממשלה אם אתה לא חי בדקטטורה?
    אלוהים יכול לעשות מה שבא לו, לכאורה.
    שאלת מה הטעם באלוהים? תשאל את מי שמאמין. אתה לא יכול לענות על זה כי אתה בכלל לא מאמין שהוא קיים, אז זה כמו לבקש שיעורי פסנתר מבן אדם גידם.

    וזה שלא אכפת לך אם אלוהים קיים או לא, זה לא אמור להגיד לאף אחד שום דבר, כי אמונה זה משהו אישי, וכל עוד זה לא פוגע בך, מה לך כי תלין?

    בקשר לשואה- כשתגיע לשערים המסולסלים של גן עדן (או לחוות השרתים שלך בנגב), תשאל את אלוהים. בינתיים, אין לך הוכחה מוצקה שהשואה פירושה היעדר אלוהים. בתור עו"ד אתה צריך לחגוג על כזו ראיה נסיבתית.

  10. לא ביטלתי אותו מלהיות קיים, אמרתי שאם הוא כזה אכזרי אני לא רוצה להאמין בו. כמו שאם ראש ממשלה יהיה אכזרי אני אכפור בסמכותו.

    זה שאת כן מאמינה באלהים גם לא אמור להגיד שום דבר לאף אחד ולא מעניין אף אחד, אבל ככל הנראה זה הבלוג שלי ולכן מותר לי להלין על מה שבא לי.

    אם את רוצה לחיות בעולם שבו את יכולה להאמין שיש בו אלהים את יותר ממוזמנת לעשות כן, פשוט אני אשמח לקבל ממך הוכחה פוזיטיבית שכן יש אלהים (אני יכול להביא הוכחות פוזיטיביות שאין – לדוגמא – אם היה אלהים הוא כבר היה הורג אותי, לא?)

  11. זה שזה הבלוג שלך זה נתון וראוי לכבוד. אגב, לא הגיע הזמן להתקדם ל http://www.3jk.org? בדיחה פרטית, אתה לא צריך להבין או לצחוק.
    לענייננו, לאלוהים הנ"ל יש יתרונות ויש חסרונות, וגם לבני האדם כי בסה"כ נוצרנו בצלמו (כן, גם אני, תתפלא).
    כשאתה תהיה אלוהים (לא, אתה עוד לא הוא), תהיה שמורה לך הזכות את מי להרוג ואת מי להשאיר, ולנו, בתור ברואיו, אין תיבת תלונות, אנחנו יכולים במקרה הטוב להתפלל לטוב.
    עולם בלי אלוהים הוא עולם ללא דין+דיין. יש אנשים שאשכרה פוחדים לעשות דברים לא מוסריים מחשש להיענש ע"י אלוהים. זו לא תוצאה טובה של אמונה?

    אין לי הוכחה פוזיטיבית שיש אלוהים, כמו שאין לך הוכחה פוזיטיבית שיש פתח תקווה (ולא, כל הוכחה שתתן לי לא תשכנע אותי).

    לא ניתן להוכיח שיש אלוהים, כמו שלא ניתן להוכיח שאין. לא סביר שכל מה שקורה מסביבנו קורה במקרה, חייב להיות הסבר כלשהו. תקרא לזה אלוהים, תקרא לזה כוח עליון, תקרא לזה אהרון ברק.

  12. פלי,
    אני מצטער שאני אומר את זה – אבל אין לך שום הבנה בסיסית בלוגיקה. בשביל להוכיח שאלהים לא קיים צריך קודם להוכיח שהוא קיים.

    את לא יכולה להביא אפילו לא הוכחה אחת שהוא כן קיים ולכן אני לא צריך בכלל להתעמת עם הטענה שלך שהוא קיים.

    יש לי חמישה חושים ולוגיקה אחת, באף אחד מחושי אני לא חש את האל ובאף אחת מהטענות הלוגיות לא ניתן להוכיח כי קיים אל מבלי להביא לסתירה פנימית בטענה.

    לכן, אין כל אפשרות להוכיח שיש אלהים, ומכאן נובע שאין צורך להוכיח שהוא לא קיים.

  13. מה יותר קשה להוכיח, שיש או שאין אל?
    הקושי הוא זהה.

    אז לחושים של מי נקשיב, לחושיך או לאלה של אדם מאמין?

    גם אתה אומר שהאל אמור למלא פונקציה בחייו של מי שמאמין. אם הוא לא חסר לך, בי מיי גסט, אל תאמין. ההתנצחות בשאלה קיים או לא קיים לא תביא בסוף לתשובה, נכון? אז אתה בוחר לפרש את השואה כמאפיין של אל רע (אם הוא לא קיים, על איזה אל רע אתה מדבר?), ואחר יפרש אותה כמלחמת גוג ומגוג למשל, אחר יפרש אותה כעונש על ההתבוללות וכו'.
    השאלה הזאת היא ממלכת האפשרויות הבלתי מוגבלות.

    וכל דיון בה הוא עקר.

  14. פלי,
    או שלא קראת את הטוקבק הקודם או שאת ממש לא קולטת כלום.

  15. טוב יהונתן (="האל נתן"), אני נכנעת, אתה אתה הוא המלך של העולם, ואין בלתך. ממילא זו המסקנה שהתכוונת שכולם יגיעו אליה.

  16. הבלים,
    זו גישה ילדותית לומר שבגלל שאלוקים לא עשה מה שאתה מצפה ממנו אתה לא מאמין בו יותר.
    הוא קובע את הכללים ולא אנחנו הוא גם קובע מה מוסרי ומה לא
    אם תקרא את התוכחות בפרשת בחוקותי ובפרשת כי תבא תראה שהסצנריו השואתי כתוב שם בדקדוק רב.

    מהעם היהודי יש ציפיות כשהוא לא עומד בציפיות הוא נענש תרצה בזה או לא לא אנחנו קובעים את מערכת החוקים אלה בעל הבית.

    זה נשמע כמו שאתה תאמר לאבאב שלך אם לא תקנה לי אוטו אני לא מכיר בך יותר תחשוב יותר ברצינות,

    והערה אחרונה, תחשוב על כל היהודים המאמינים שעברו את השואה והקימו כאן ישיבות וקהילות מה התרוץ שלהם? את שלך כבר קראנו כאן.

  17. יוזף,
    אני חושב שיש הבדל בין "אם לא תקנה לי" לבין "אם לא תתן לי אפילו הוכחה אחת שהוא קיים".

    אני אומר – גם אם יש אלהים (ואין) אז אני לא רוצה להאמין באלהים שמסוגל לעשות את מה שהוא עשה. אם ככה הוא מתנהג, שיהנה ואני מעדיף למות בגיהנום נצחי במקום להאמין שהוא קיים ושאיפשהוא בהומור המעותת שלו הוא החליט לעשות את מה שהוא עשה.

    לעומת זאת, עד עכשיו עוד לא ראיתי אפילו הוכחה אחת שיש אפשרות להסביר את קיומו.

    אם לדוגמא, היית אומר לי "אם X אז חייב להיות אלהים" (נניח, אם יש כבשים חייב להיות אלהים) ואז מוכיח שיש כבשים, הייתי מאמין לך, אבל גם את זה אין אפשרות לעשות – אתה לא יכול להוכיח לי שיש משהו אחד בעולם שללא קיומו של האלהים (וקיומו ההכרחי של האלהים) מתקיים.

  18. שני דברים אמרת
    נניח שיש אלוקים והוא רשע מרושע מה הקשר בין אמונך בו לבין קיומו? קיומו הוא עובדה אתה יכל להחליט שאתה מצפצף עליו ולשאת בתוצאות אבל זה לא קשור לאמונה אני מקווה שבזה אנחנו מסכימים
    דבר שני, קיומו של אלוקים ניתן להוכחה בכמה אופנים אני אנסה כאן אחד מהאופנים למרות שזו אינה פלטפורמה נוחה
    אתה מר יהונתן הוא אחד ההוכחות לכך שיש בורא לעולם, איך? אתה אחד היצורים המורכבים עלי אדמות מסתבר שגם בעוד אלפי שנות מחקר לא יצליחו מדענים לייצר אדם (אפילו אבר מלאכותי אחד באדם הם תקשים לסמלץ)
    עכשיו יש שתי אפשרויות
    1. זה נעשה באופן אבולוציוני מקרי אחרי המפץ הגדול שגם הוא קרה פתאום ומשם כל הטבע הנפלא נוצר באופן עצמי.
    2. מישהו עשה את זה בדעת מכוון
    עכשיו קח 5 דקות ותחשוב על שתי האפשרויות, אין עוד אפשרות
    מסקנה? אני משאיר לך. (זה ממש על קצה המזלג ואני אומר שיש עוד הרבה דרכים מי שרוצה לדעת כבר ימצא איך להשיגאת המידע)

  19. יוזף,
    ממש לא.

    שתי האפשרויות שאתה נותן הם תנאי 'אפשרי אך לא הכרחי', לא צריך יד מכוונת ולא צריך מפץ גדול. כי באותה מידה שיש אחד מהם (או שאין אחד מהם) אף אחד מהם הוא לא הכרח – כלומר, תמיד יש קונטיגנטיות. עכשיו, למפץ הגדול יש ראיות פוזיטיביות ביקום ושרידים של מידע, אילו ראיות יש לחלופה שלך?

    מכל הנסיונות הפילוסופיים שאני מכיר להוכחת קיום האלהים, אף אחת לא יכולה לתת פתרון הכרחי (ולא רק אפשרי) שאינו מכיל סתירה לוגית.

  20. לגבי הראיות הפוזיטיביות נשמח לקבל קישור לכך בינתיים המסקנות של מדעני השורה הראשונה מגיעות לגורם עליון
    תכלס, קשה לקבל החלטה נכונה כשהעובדה הזו מחייבת אותך לשנות אורך חיים 180 מעלות מדענים גויים מקבלים את התובנה הזו בלי בעיות ליהודים יש בעיה לכן דרווין מככב כאן כאשר בעולם שחטו אותו מזמן.
    לגבי הדבר השני
    אתה מקבל החלטות בחיים על סבירות הרבה יותר נמוכה ממה שאתה דורש מההוכחה ההסתברותית הזו אתה נכנס למעלית למרות שההסתברות שיש בה תקלה גבוהה עשרת מונים מאשר האפשרות המקרית הזו אתה באמת מאמין בזה שהכל נעשה במקרה?
    יש עוד הוכחות אבל תבין שעצם המטרה שאתה נולדת זה לשם הבחירה החופשית הזו אם היה מעמד הר סיני נגיד כל 5 שנים התמונה היתה אחרת נכון? אבל מי שהוא בעל נפש ושכל ישר מגיע למסקנות הנכונות

  21. יהונתן, כאתאיסט אני קצת מתפלא על הגישה שלך. אתה רוצה הוכחות פוזיטיביות (תוך שימוש בלוגיקה) לקיומו של אלוהים אבל לא מגדיר מהו אותו אלוהים שאתה רוצה הוכחה לגביו.
    אח"כ אתה קופץ מטענה שיש אלוהים אבל אתה לא מאמין בו, לטענה שאין אלוהים, ולפני זה דיברת על זה שהיה פעם אלוהים והוא איננו. תחליט…

    אם הדיון הוא סתם שיחה לצורך גלגול רעיון, סבבה (אבל אז למה השתקת את פלי בצורה כזאת?). אם המטרה שלך היא באמת דיון לוגי בקיומו של אלוהים, אתה חוטא לעיקר. ואגב יש הוכחות לוגיות גם לקיומו וגם לחוסר קיומו של אלוהים – בכל מקרה יוצאים מתוך הנחה מסוימת של מהו אותו אלוהים ומה הוא "יכול" לעשות.

    אגב, המסקנה שלי מהסיפור הוא להפסיק להתווכח עם דתיים ובמקום לעצבן את אלה שמשדלים אותי להניח תפילין בשדה התעופה. לא זוכר ממי שמעתי את הרעיון להגיד לאלה שאומרים "בוא שים תפילין, חמש דקות, מה אכפת לך" משהו בסגנון "סבבה, אבל אח"כ אוכלים ביחד חזיר נכון? מה אכפת לך, רק שני ביסים"

  22. יוזף – בעולם "שחטו את דרווין מזמן"? מאיפה הבאת את זה, אתה קורא עיתונים או רק יתד נאמן?

    חוצמזה ממתי יש "הסתברות" לקיומו של אלוהים שאפשר להקביל אותו להסתברות שהמעלית תתקלקל? אתה רוצה להגיד לי שאתה שומר מצוות בתור ביטוח חיים?

  23. "אדם שמפחד מאל, אדם שמפחד מכח עליון שיעניש אותו לאחר מעשיו לא יכול היה לעשות את מה שנעשה בשואה" – רוב הפרעות והזוועות שנעשו ליהודים עד לשואה נעשו בשם הדת. והשואה עצמה לא היתה יוצאת לפועל אלמלא קדמו לה הסתות אנטישמיות שנעשו תחת מעטה הדת במשך מאות שנים(מילות מפתח: נצרות, ישו, בגידה וכו').

  24. שי,
    הנאצים היו חילונים גמורים וויתרו לחלוטין על הדת. הדת היתה פסולה בעינם והם לא האמינו באל; אנטישמיות יכולה לבוא הן מכיוונים נוצריים (בצורה דתיתי) והן מכיוונים אחחרים – במקרה שלנו התורה נקרא תורת 'גזע' והיתה לאומית-אתנית הרבה יותר מאשר דתית. אל תשכח שאנטישמיות "הפסיקה" כשאדם המיר את דתו (בדרך כלל) וכאן האנטישמיות היתה גזעית לחלוטין.

    אבירם,
    אני לא בדיוק אתאיסט, אבל אני גם לא מאמין באלהים. אני מאמין שאם יש אלהים, הוא לא ראוי לאמון שלי – כי אם הוא קיים אז הוא ממש לא הטיפוס שאני רוצה להאמין בו, ואם הוא לא קיים לא נגרם כל נזק.

    אגב, אני גם כועס על מפלצת הספגטי באותה מידה, גם היא אחראית לשואה.

  25. אני לא יודע אם אלוהים חי או מת. אבל אני יודע שהוא לא האלוהים של אנשי הדתות הממוסדות.
    אחד הדיאלוגים היפים שקראתי בדיוק על הנקודה שאתה מדבר עליה – ומתייחס בדיוק לשאלה הזו – טוען שאלוהים לא מת, אלא שהוא פשוט לא "כל יכול" – זו הקונספציה הכי מוטעית לגבי אלוהים בני האדם מייחסים לו כוחות בלתי נגמרים – אבל אלוהים הוא כנראה לא כזה מושלם – לקריאת הדיאלוג המלא
    http://www.yallabye.ws/scenes/37

  26. יש דבר מרכזי שאתם לא יודעים שברצוני לבאר עד מיטב ידיעתי בתורתנו הקדושה: אם אתם חושבים שאני אעשה משהו רע אני אענש על כך בעולם הבא?אם אני הולך להתפלל תרמתי משהו לקדוש ברוך-הוא????
    תשובה: דעתי בנושא היא: התורה נחלקה להרבה אמונות, מה שאני מנסה לומר זה שאתה בוחר במה להאמין, הרי נאמר בתורה "איש איש כפי אמונתו יחיה". אחת האמונות שאני מאמין וההגיונית בקשר לחיים שלאחר המוות העולם הבא(גן עדן+גיהנום) הוא משל!!!
    בוא נצא מנקודת הנחה שאלוקים הוא מושלם 100% אוקי? לפי כך אם אלוקים הוא מושלם אז בזה שאני אלך ואתפלל שום דבר, זה לא יועיל לו! הוא מושלם בלאו הכי! זה שאני מתפלל זה בשבילי זה לעצמי זה לנשמתי.
    מתי שאדם מת ששופטים אותך לאחר המוות אז בואו נדמיין ציר שבראש הציר אלוקים נמצא זהו המקום הכי טוב קדוש ומה שתרצו והכי למטה במקום התחתון ביותר נניח שטן הנקודה היא שככל שאדם יותר יתאמץ בעולם הזה בעולם האמת(משמע שהעולם הזה הוא ש ק ר) הוא יהיה יותר קרוב בציר לאלוקים וזהו הגן העדן האמיתי זה הפרס האמיתי תאמינו לי וכך ההפך לכיוון ההפוך.
    אלוקים הוא זה שברא את העולם בשביל האדם לטובתו.כדי להטיב לאחרים אתם יכולים לחלוק עלי אבל להגיד שזה נוצר במפץ הגדול?הצחקתם אותי?

    אני מגיע לשואה רק רגע…

    אז תסכימו איתי שאלוקים ברא את העולם לא מתוך אמונה אלא מתוך היגיון!

    עכשיו הנק' של השואה היא שאני מנסה להגיד שיש הרבה דברים שנקראים חשבונות שמיים או דברים בני האדם לא צריכים לדעת ואחד מהם הוא השואה.
    אנו אינינו יודעים מה היה לפני בריאת העולם אך אומר לכם שמסופר בגמרא שהקב"ה ברא עולמות והחריבן לפני שברא את כדור הארץ. לכן סיבת השואה איננה ידועה אך אני בטוח אבל בטוח שאם היינו יודעים מה היא היא הייתה מוצדקת זה בטוח.
    היה שלום…..( NO FEAR MASHIACH IN TOWN)

  27. משיח,
    אם אתה חושב שיש דברים שבני אדם לא צריכים לדעת אתה שולל את הבחירה החופשית מהאדם. הקב"ה (אם הוא בכלל קיים) מתנגד לשלילת החירות מהאדם. לכן הטענה שלך שקרית.

  28. למעשה, הביטוי התנ"כי הוא "צדיק באמונתו יחיה", כלומר בזכות אמונתו יישאר בחיים. ראה כאן.

  29. יהונתן,
    הקשב, בתנ"ך בספר בראשית פרק א' פס' א מילה ראשונה היא :
    ב~ראשית, עכשיו שים לב שהמילה מתחילה באות ב' עכשיו יש רעיון יפה לדבר הסתכל על האות בי"ת וראה כי היא סגורה מלמעלה ומלמטה ומאחורה ומקדימה פתוחה היא. הרעיון פה הוא שהקב"ה בא להגיד לנו בני האדם כי אל תשאלו מה היה קודם (לפני שבראתי את העולם ואתכם בכלל) ואל תשאלו מה למעלה ומה למטה(שאלות על הקב"ה: איך נוצר וכו'…) למה? משום שאת זה לא נדע לעולם כי ככה הקב"ה החליט אני מודע לכך כי הדבר מעניין מאד את כולנו אבל זהו הדבר.

    שהייתי במוזיאון השואה בארה"ב יש שם מוזיאון ממש "יפה" על השואה ספרי תורה קרועים שיער נעליים וכו'… ושאלתי את עצמי שלאה פשוטה למה? למה אלוקים החליט לעולל דבר שכזה? זה לא נתפס שאלוקים א-ל רחום וחנון יעשה דבר כזה?זה לא נתפס שד"ר מנגלה(יימח שמו ואבד זכרו) ירה ככה חופשי מתינוק שהרגע יצא מהבטן בגלל שצרח ובכה(ואם כבר הזכרנו תינוקות שבאים לעולם האם אתם יודעים למה אנחנו באים בכיה לעולם ובמות אין הדבר כך? תשובה פשוטה הנשמות לא רוצות לרדת לעולם הם נמצאות במקום שטוב הרבה יותר שאין לתארו(כפי שמסופר בגמ': שמתי שהגבר שוכב עם אשתו והזרע נקלטת בביצית של האישה אז יש מלאך מיוחד שלוקח את אותה טיפה סרוחה ומביאה לפני הקב"ה ואומר לו מה יהא עליה אם טובה היא חכמה וכו'…) ואז שהאישה נכנסת להירון הקב"V מורידה את הנשמה בכל כורחה, ועוד ראיה לכך היא ששלמה המלך שכולנו מסכימים (כך אני חושב שהיה החכם באדם) אמר: "טוב שם משמן טוב, וטוב יום המות מיום הולדו"
    למה אמר החכם באדם טוב יום המוות מיום הולדו? את התשובה כפר ביארתי לעיל))
    אז בקיצור שהזכרתי את עניין השואה אז הייתי אז בדרגה רוחנית ואישית גבוהה יותר ואני חושב שראיתי את כל מראות השואה הייתה דעתי "גסה" עליי ואני חושב שקיבלתי מסר מלמעלה(מ-ה') שפתואם שימו לב למקריות פתאום התחלתי כל הדרך במוזיאון לזמר 2 פסוקים מתהילים ממזמור שי ר ליום השבת שנאמר היום שישי ושבת. ובקיצור אני מזמר ומזמר עד שאני אומר לעצמי מה אני מזמזם בעצם ואז הבנתי את המקריות הפס' האלו היום: מה רבו מעשיך ה' מאד עמקו מחשבותיך.(2)(שימו לב לפס' הזה) איש בער ל~א ידע וכסיל לא יבין את זאת.

    ורציתי להוסיף ולומר משו לדרור הבט דרור, מה שאמרת אני מסכים איתך ב100% אך כפי שרשמתי בהודעה האחרונה אז בקצרה כולנו קיבלנו את התורה עכשיו אתה יכול לבוא ולפרש לפי דעתך כל פס' אפי' אם הוא לא נכון רק אחרי מותך יאמרו לך אם נהגת כשורה מה אתה חושה שכל הפירושים לתורה כל פרשן פירש לפי דעתו הבט ולמד! יש אין סוף של מחלוקות בתורה(משנה: מח' לשם שמיים סופה להתקיים…) כל אחד חושב אחרת : בוא אני אתאר לך אץ המצב נניח הרב עובדיה פוסק הלכה סתם דוגמא ויכול להיות שכולם יעשו אותה אך היא לא נכונה אתה מבין אין אף פירוש שאומר שזה נכון אתה צריך להבין.אשמח לתגובה.

  30. AP,
    כאן בדיוק באה הטענה שלי: אחד מהשניים: או שאין אלהים כלל וכלל, כי העולם אכזר, או שיש אלהים והוא מגעיל, רוצח ונותן למשפחה שלי למות ולא מסביר למה.

    בין אם החלק הראשון נכון ובין אם החלק השני נכון, אחד מהם חייב להיות נכון.

    אם אחד מהחלקים של המשפט הראשון נכון, אני לא רוצה להאמין שיש אלהים. אני לא רוצה לסגור לגוף שרוצח את המשפחה שלי (או מאפשר לה להרצח) בלי שום סיבה.

    עכשיו תסביר לי למה אני טועה?

  31. סתם שתדע שאני זה גם מ ש י ח ap שרשם את ההודעה מקודם.

    אז לענינינו אני אומר לך חד וחלק אני לא מצוא שום הסבר הגיוני לשואה ואני לא יכול להסביר את משפטך כי שתי האפשרויות אינן נכונות.
    בוא אני אומר לך את זה במשל. אם אני אקפוץ מהחלון מעזריאלי סביר להניח שאני אמות. נניח שאותו אדם מת אוקי יש סיבה למותו כי הוא זה שהחליט לקפוץ מישם! הנקודה היא שהאדם עושה משו שאח"כ האלוקים כועס עליו ומעניש אותו! מה בחטא העגל עוד לפני שקיבלו את התורה אין לך מושג איזה חטא נורא זה שמשה שומע דברי אלוקים חיים ולמטה עושים "חפלה" עם פסלים? אז אתה מבין שה' היה צריך להעניש אותם ואכן הם נהרגו כמו בבית המקדש ששניהם (בתי המקדש) נשרפו נשדדו וכו' ובנוסף חצי מעם ישראל נהרג והשאר נבזה או נגלה וכו' וכו' אז לכל אורך ההיסטוריה. ישראל חוטאים ה' עניש אותם בנ"י חוזרים בתשובה וה' סולח.
    יש פס בתהילים שאת תחילתו אינני זוכר אך את סופו הוא: ישראל לא אבה לי ואשלחהו בשרירות ליבם!
    הבן לכל דבר יש פעולה שגרמה לעונש אין סתם כמו שנאמר בקריאת שמע והיה אם שמו עתשמע וכו' מה אני אתן לכם (דגן תירוש ויצהר(יש מאחוריהם סודות ענקיים) ומה אם לא עצם זה תחשוב שניה שבני ישראל הגיעו לארץ בבית שני איך זה שמארץ ישראל הלכנו לגלות עקב שחטאו לה' אלוקיהם אז כבר שמאז ועד היום זה עדיין המשך העונש ומה חסר פה החזרה בתשובה להקב"ה והפעם הפרס יהיה גדול ומכופל ומרובע ומשולש!

  32. AP,
    אני יודע. אני יודע מי אתה, ואני גם יודע איך הגעת לכאן ומה חיפשת בגוגל. אתה לא צריך לדאוג.

    לעניינך:
    1. למה "ה' סולח" בכלל? למה "עם ישראל חוטאים"? האם לא ראוי שיהיה קשר בין החטא לעונש, והאם דמות שמענישה את עמה הנבחר ברצח עם ראויה כלל לסגידה? על זאת לא ענית.

    2. "פרס" בעולם הבא דורש הוכחה פיזית (א) לקיומו של העולם הבא ו(ב) לכך שאם ננהג כפי שאתה חושב שה' אומר, ינתן לנו פרס זה. אנא ציין הוכחות ל(א) ו(ב).

  33. לפני שאני עונה לך אני רוצה לדעת הרי אתה לא מכיר אותי ואתה לא יודע מי אני אז ברצוני להבין את פשר הדבר

  34. A P,
    כל מי שמגיע לבלוג עושה זאת מכתובת IP אחת. אותה כתובת נרשמת ביומן של הבלוג, ומתועדת. אני יכול לראות מאיזה דף הגעת לכאן ולאן אתה הולך ממנו. אני "רואה ואינו נראה" ולכן אני יודע הכל.

    אני גם יכול לעשות הכל, למחוק לך את התגובות, לשנות אותן, ועוד.

    אבל אני לא עושה את זה, כי בניגוד לאלהים שלך, (אם הוא קיים) לי יש מוסר.

  35. אוקי אענה כפי שאוכל:
    בקשר ל 1 ששאלת; למה עם ישראל חוטאים זאת שאלקה קלה למה הדבר דומה? בוא אני אספר לך על תופעה ד ידועה אפי' נדירה ששמה הוא מין! חד וחלק מין יחסית אישות סקס תקרא לזה איך שתרצה תראה מה משתולל היום שילדים בני 11 ו12 עושים את זה כבר וילדות בנות 10 ו12 נכנסות לפורנוגרפיה באינטרנט זה הכל יצר המין החזק שבדורנו עכשיו אני אשאל אותך איך זה שמישהו אונס מישהי יצרי חזק ממנו! ועכשי ואני אאל אותך למה אנו חוטאים במין? למה באמת כי זה קשה היצר מפתה אותך אתה רוצה את זה זה בידיוק אבל בידיוק רק טיפונת יורת חזק מה שהיה פעם רק שפעם במקום יצר המין "המהולל" היה יצר ידוע לשימצה: (יצר) עבודה זרה שים לב כמה עובדי ע"ז היו ישראל בתנ"ך מפורש רבות שבני ישראל היו מקריבים את בניהם למולך(סוג של עבודה זרה שכדי לעבוד אותה אתה צריך להשליך את בניך לאש(לאל מולך)
    י אפי' פס' נוראיים (מבחינתי) שנאמר שם לא זוכר במדיוק שבני ישראל היו כ"כ עובדים ע"ז שזה היה בכל מקום "מתחת כל עץ רענן(ביטוי שמופיע הרבה בתנ"ך לע"ז) אז היום בזמנינו אנו זה התחלף לע"ז.
    למה הקב"ה סולח?
    אומר לך סיבה זאת קצת ארוכה ונוגעת גם לבריאת העולם? למה נברא העולם? חשבת על זה פעם? סתם לאלוקים משעמם? (סתם אלוקים רוצה להרוג 6 מיליון יהודים) אז תשובה היא בקבלה והיא אלוקים הוא 100% טוב טהור (תחשוב שלפעמים יש לך הרגשה טובה כזאת שאתה רוצה לעשות טוב לאחרים להטיב עימהם, רק שאצלנו תחושה זאץ היא אפסית לעומת המקום(כינוי לקב"ה) אז הקב"ה רצה להטיב לעשות טוב אז ברא את הנשמה או איך שתקרא לה "חלק אלו(ק)ה ממעל" ואז יש דיאלוג ארוך בין הנשמה ובין הקב"ה שבסוף הוא בורא את העולם(שיב לב כי הדיאלוג הוא פירוש של אחד המפרשים אם קראת את מה שכתבתי לעיל אז…)
    ה' סולח כי הוא מקור הטוב אם היית מכיר אותו(לא שאני מכיר אותו או שמישו מכיר אותו) רק תחשוב על כך (משל: אתה מוצא איש ברחוב עני מרוד אין לו כסף לנשום ואתה נותן לו כל חודש 10,000 דולר בעילום שם עכשיו תחשוב כמה שיודה לך על כך לתקופה ארוכה) אני מנסה להעביר לך נקודה שהקב"ה הוא זה שמקיים את העולם מעצמו העולם לא מתקיים לבדו יש כוח שמניע אותו את כל הבריאה וכו'…

    בוא אומר לך משו עכשיו אתה חי? ככה לפי דעתך אתה חושב שאתה חי אך יש פילוסוף אחד שואמר כי החיים אינם אלא חלום שעומדים להיפס כל רגע אתה יכול לקום עוד מעט ותגלה שהכל…הנק' שאני מנסה לומר לך שכל אחד מאמין במשו ! תן לי הוכחה שיש אלוקים! אה ולשאלתך אכן יש הוכחות גם בגמ'
    שריב"ל הוא אחד היחידים החכמים שנכנסו לגן עדן ולא טעמו טעם מיתה. יש ספר שאיני יודע את שמו אך יש בו סיפור שקרא בשנת 1994 או משהו כזה שיש אדם אחד שקרתה לו תאונה הוא מפרט את הסיפור ל4 עמודים אני אספר אותו בקצרה: הוא היה בתאונה ומת ועקב התאונה נוצר פקק תנועה ובפקק היה אוטובוס נוסעים שהיה סמוך למכונית ומתוך האוטובוס היה "רופא(שעד עכשיו לא מצאו אותו והוא הציל לו את החיים אני סבור ובטוח שזהו היה אליה הנביא) והרופא הזה עשה לו ניתוח שדה או איך שקוראים לזה לא תאמין עם מה! עם עט כדורי ובקיצור האיש מספר את כל סימני המוות שידעתי כבר מהספרים וגם באינטרנט כנס לאתר הידברות לקטגוריה החיים שלאחר המוות) אז הוא מתאר את עצמו שראה אותו נתלה מעל גופו ואז הגיע המשפט הוא מספר שהוא הלך במיסדרון ארוך והגיע למן אולם מלא באנשים שנראים טו בבריאים קורנים (אלו הם הקהל כביכול) ואז עלה לבמה וראה שם 3 שופטים אחד מהם היה רב לא ידוע שאינני זוכר אחד מהם היה רב שגם אתה היכרת אותו(ואני יודע שתחשוב רב בשר ודם מה הוא עושה שופט של מעלה? פעם הבאה חח) הרב הצדיק זצוק"ל הגאון הרב כדורי ראש המקובלים(למה נקרא מקובל? כי תפילותיו מתקבלות בשמיים(סוג של רעיון) והרב אברג'ל אז בקיצור הם שואלים אותו שאלות אחת לאחת שהאיש מספר(הוא חי כיום) בידיוק כמו שמופיע בגמ' האם ציפית לישועה? האם קבעת עיתים לתורה וכו'..האם נשאת ונתתת באמונה? ואתה לא מדבר כל המשפט יש קטגורים והסניגור ווכ')…. ……כל זה שוב הנק' היא שכן יש הוכחה לכך תראה בכל העולם יש עדויות לכך אפי' שנכנסתי לבלוג של תפוז לפני שנה היה משו דומה של מישהי שינה וראתה את זה וכו'…(שיה אחת ל-60 למיתה)…..
    המטרה של הקב"ה היא שנהיה מאושרים זה הכול אז אני מאמין לפחות שאין כזה דבר גן עדן או גיהנום פשוט בעולם הבא אם אדם לא משקיע בעולם העשיה(שים לב למה נקרא כך)
    אז בעולם הבא המניות שלו הקרן שלו יגיעו ל0.

  36. אשמח לשמוע בן כמה אתה ופרטים על עצמך…אפי' שלפי מה שהבנתי ממך המשפ' שלך היו בשואה.

  37. A P,
    1. לצורך העניין חילקתי את השאלות שלי לסעיפים כדי שיהיה לך קל לענות. אתה לא ענית על השאלה אלא הבאת עוד "סיפורים" לא מאומתים כלל וכלל על כך שאלהים הוא א', ב', ג' ועוד שלל דברים. לא הבאת אפילו הוכחה אחת לקיומו.

    2. קשה לי לתפוס את הלוגיקה (או חסרה) בדברים. אולי תנסה לפרט את הטענות שלך בצורה לוגית, אני אדגים: (א) יש שמש בחוץ (ב) העובדה שצמחים מייצרים חמצן קשורה לתהליך שנקרא פוטוסינתזה, אותו תהליך מייצר חמצן מאור השמש באמצעות כלורופיל (ג) לכן יש חמצן. [זו טענה פשוטה]

    3. אם היה אלהים, אתה לא חושב שהוא היה מבטל את אותו "יצר הרע" ויוצר עולם מושלם? למה 'סתם' לתת לבני האדם לחטוא, אם אין להם באמת רצון חופשי (כי הוא מכוון אותם להעניש את העולם).

    4. אם אתה רוצה ללמוד עוד עליי, יש כפתור "אודות" למעלה שאתה מוזמן ללחוץ עליו.

  38. אוקי שמע אנסה להשיב ככל שאני יודע.
    שאתה אומר לי שהצמח צומח אני חושב ששנינו מסכימים שנדרשת לו סוג של אנרגיה לצמוח, כדי שאדם יוכל להפעיל את גופו נדרשת לו אנרגיה מה שאני מנסה לומר הוא שלעולם גם נדרשת סוג של אנרגיה לנוע כל הזמן להסתובב תחשוב העולם לא מתקיים מעצמו בוא נצא מתוך נק' הנחה אחת שיש אלוקים לא נדון בטענות שאלוקים אכזר או טוב נדון בכך שיש סוג של כוח עליון שאתה יכול להסכים עלי יש כאלו שיקראו לסוג כזה של כוח הטבע יש כאלה שיקרו לכוח זה היקום או העולם ויש כאלו שיקראו לכוח זה אלוקים. שיב לב כי האמונה באלוקים כיום השתדרגה מפעם פעם היו מאמינים בכמה אלים היום כבר כל הדתות אם זה האיסלם ואם זה הנצרות ואם זה היהדות כולם מאמינים באל אחד(מונותאיזם)

    מקווה שהצלחת להבין את הרעיון לשאלה ששאלת מס' 2.

    בקשר לשאלה 3. אז ככה, תחשוב לפי ההיגיון אם לאדם היה רק יצר אחד משהו כאן במשואה לא נכון אין פה בחירה חופשית לאדם הוא יעשה רק טוב הוא ילך יש ל"גן עדן" אלוקים רוצה שתהיה לאדם בחירה חופשית ראה באחת הפרשות שאינני זוכר כעת שפשוט הקב"ה אומר לך קח תבחר מה אתה רוצה לבחור את הטוב או את הרע ואומר לך מה תהיה המציאות אם תבחר בכל אחת. מסופר בגמ' שבהתחלה האדם נברא רק עם יצר טוב(שוב פעם חשוב על הבעיות המתעוררת כאן ראה לעיל) ואז באה מידת הדין לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה לו אם יש לאדם יצר אחד אז הוא יעשה טוב רק ילך לגן עדן אין החירה לדם ועוד כמה רעיונות (אמרתי את המרכזיים) ואז הקב"ה נתרצה וברא גם את יצר הרע.
    ברצוני לומר לך דבר מה על בריאת העולם(כך לפחות אני מאמין) בהתחלה שברא הקדוש ברוך הוא את העולם אז איך נומר העולם לא יצא כפי שרצה יצא לו איך נגדיר את זה בלשונינו פאק בייצור העולם נברא במדרגה נמוכה (את המדרגה הנמוכה הזאת מביאים במשל האדם וחוה שחוה אכל הוהמשל מסופר וידוע לכולנו (ברגע שאכל האדם את הפרי האסור אז הוא איך שהוא הוריד את העולם בדרגה כי הרי מסופר בהתחלה שהיה לו כל טוב היה לו שפע (60 מיליון סוגי אילן) והוא הוריד איך שהוא את העולם "בזיעת אפך תאכל לחם" וכו'… אז המטרה שלנו בין השאר היא לעלות את העולם לרומם אותו(ואם תשאל אותי למה הקב"ה לא השמיד את העולם השיצא לו כביכול לא טוב לא אוכל לענות לך כי מה לעשות לא יצא לי לדבר עם אלוקים פנים מול פנים("כי לא יראני האדם והחי")
    אין כזה דבר שבני אדם סתם חוטאים זאת בחירה שלהם כבר דיברתי על זה תחשוב שיש לך דרך שביל ישר ופתאום הוא נחלק ל-2 אז תחשוב ששתי יישויות "מדברות" וכל אחד אומר לו ללכת בדרך אחרת זה בידיוק היצרים רק.

    אני מקווה ששנינו יוצאים מנק' הנחה אחת: שיש אלוקים (לא משנה כרגע אם הוא טוב או לא טוב אכזר או לא העיקר שיש איזהשהוא כוח עליון שמנהיג את העולם).

  39. A P,
    העולם מסתובב כיוון שכוחות רבים פועלים עליו, בין היתר כח המשיכה של השמש וכח האינרציה שלו. הצמחים צומחים כיוון שהכרלורפיל בתוכם מייצר אנרגיה בחשיפה לאור. זה לא "כח עליון"

    (שאלה 2 לא נענתה)

    אם אלהים נותן לנו את האפשרות לחטוא, מדוע הוא מעניש אותנו? אם "הכל נעשה כרצונו" אז רצונו מתקיים והוא לא צריך להעניש אותנו.

    כלומר, אם השואה היתה עונש לעם ישראל על שחטא, לא היה צריך, לשיטתך, להעניש את בני הבליעל שבצעו את התופת במשפחתי, לא?

    שאלה שלוש לא נענתה.

    אין אלהים, ואם יש אלהים, אז הוא כל כך אכזר שאין שום טעם לקיים את רצונו.

  40. יהונתן,
    שאלה 3 עניתי לך שאלוקים לא ביטל את יצר הרע מתוךשהתחשב באדם שלא יהיה כמו רובוט(איפה שהוא כמו המלאכים) שתהיה לך בחירה חופשית.

    ובקשר לזה שאלוקים לא העניש את בני הבליעל תשובתי היא כך: אם עכשיו נניח דוגמא עולם תחתון מישהוא רוצה לחסל יריב והוא שולח שכיר חרב כדי להרוג אותו אם תחשוב כך אז צרי ךלהעניש את שרוצה במוות לא התהשכיר הוא עושה מה שאמרו לו (כך עם השואה שכיר החרב כאן אלו הנאצים ימח שמם והאיש המזמין הוא הקב"ה הנאצים הם שליחים הם פשוט הגוף המבצע.
    ורציתי לומר לך סוג של נק' אם אתה מאמין בשכר ועונש זכותך אך אני לא מאמין ויש הרבה מאד כמוני אין כזזה דבר שאם אני עכשיו לא אלך להתפלל אלוקים יעניש אותי? ממש לא זה פשוט כמו שהסברתי על עולם הבא איך תתפוס את עמדתך שם.

  41. הייתי שמח אילו הייתי מספר לי את עמדתך בנושאים כמו,:
    איך נברא העולם, מהם החיים שלאחר המוות(אם יש כאלה לעמדתך), גלגול נשמות.

  42. A P,
    בשביל "לצאת מנקודת הנחה שיש אלהים", כמו שאתה אומר, אני רוצה הוכחה מדעית שהוא קיים. אני לא חושב שאתה יכול לספק אחת כזו. הוכחה מדעית היא טענה שאומרת "אם אין אלהים אז איך X מתקיים?"

    לגבי תורת העונש שלך, אני חושש שאתה טועה. אם מישהו מבצע משהו בשליחות האל, האם לא צריך להעניש את האל על מעשים אלו?

  43. יהונתן כל מה שאומר לך אפי' אם אני אביא לך הוכחה מדעית חד וחלק שיש אלוקים אתה לא תאמין בו אתה כ"כ כועס עליו מאוכזב ממנו ניגעל וכו'…דבר זה ניכר מאד בדבריך…. אז יש טעם להביא לך הוכחה…בכלל?

Comments are closed.