מחשבות על פרטיות לקראת גמר 'האח הגדול'

0.
היום, מתישהוא בשעות הערב, מאות אלפי עיניים יהפכו להיות פאסיביים ויצפו בטלסקרין* כמה דקות לפני שהם יריעו לביבי, בעוד שאחרים יפגינו נגד השתלטות 'האח הגדול' על חיינו. בצורה אירונית, בעוד שלהפגנה נגד 'חוק האח הגדול (תעודות זהות ביומטריות)' הגיעו בודדים בלבד, להפגנה נגד 'האח הגדול (סדרה)' אמורים להגיע אלפים. והרי, זה מה שאיכפת לאנשים.

* (טוב לך יואב? הנה אני מדבר על זה)

1.
אבל את 'האח הגדול' לא מעלים באמצעי רודני; לא תופסים שלטון בכח וכופים עלינו דיקטטורה טוטאליטרית, אלא מביאים אותה מרצון. משכנעים אותנו לוותר על הפרטיות שלנו על מנת לקבל חיים נוחים יותר. כיום, אם אנחנו מקימים מאגר שיחות טלפון ומיקום טלפונים ארצי כדי להלם בפשיעה המאורגנת, אנחנו עושים זאת באותה החדווה בה אנו נותנים את טביעת האצבע שלנו לקופת חולים. אבל קופת חולים ממילא מחזיקה את כל המידע האישי שלנו: נתונים רפואיים, מרשמים, קשרי משפחה, הכל בעצם שם.

2.
לכן, התחקיר החשוב של עידו קינן על הקלות בה הודלפו כתובות המייל של מבוטחי קופת חולים כללית לבעל אתר היכרויות הוא תחקיר מהחשובים. הפעם לא מדובר על רשלנות בעיצוב אתר האינטרנט כמו שהיה כאשר באתר איכילוב היתה פרצת אבטחה אלא על הדלפה של מידע חסוי החוצה. היום זה כתובות המייל שלכם, מחר אלה התרופות שאתם נוטלים ובעיות המשקל שלכם.

2.5
יש שיאמרו: "הרי זה בכלל לא משנה, חוק הספאם בכל מקרה ימנע מאנשים לפנות אלינו ולהציע לנו מידע מסחרי ולכן אין לנו מה לדאוג. במקרה הזה מגיעה הבעיה השניה עם ספאם: ספאם הוא רק דרך אחת לצור עמך קשר בלי רצונך. אבל יש עוד חלק שלם בפניה לאנשים למטרות מסחריות: ניהול מאגר המידע. חוק הגנת הפרטיות מטפל בניהול מאגרי מידע בהם יש מידע אישי על אדם (כמו במקרים של מידע רפואי) ואוסר על העברה של המידע הזה במקרים רבים. אולם, גם החזקה של המידע הזה, על ידי אדם מסוים, עשויה לפגוע בפרטיות שלך בצורה כלשהיא. הפגיעה בפרטיות יכולה לאפשר לאחרים לא רק למכור לך מוצרים אחרים [ולא חובה שזה יהיה באמצעות דואר אלקטרוני, טלפון גם עוזר כאן] אלא גם למצוא אנשים מסוימים לניסויים רפואיים או להציע להם שידוכים.

3.
אבל אנחנו ויתרנו על הפרטיות שלנו למען נוחות [למרות שהויתור לא היה נחוץ לכשעצמו]. אבל מה קורה כשמישהו אחר מוותר על הפרטיות בשבילך? הNew Scientist מדווח על מערכת שמסוגלת לקרוא את הדמויות שאדם מסוים רואה בעיני רוחו. כבר לא מדובר במערכת טכנולוגית שבודקת אותנו בלי הסכמתנו אלא במערכת שאוספת את המידע בצורה אמיתית של אח גדול, יותר כמו מערכת Acclair הדימיונית.

4.
סדר היום שלנו השתנה. אנחנו רוצים לתת למדינה ולחברות מסחריות את הכלים כדי שיהפכו את כולנו לכוכבי תכניות ריאליטי.

14 thoughts on “מחשבות על פרטיות לקראת גמר 'האח הגדול'

  1. אני לא ממש מבינה את הנקודה שלך לגבי ההפגנה היום כאילו הפגנה של אזרחים על רקע תרבות הרייטינג היא פסולה כל עוד הם לא מצטרפים למאבק על מה שחשוב לך.

    מה הבסיס להשוואה?

    ראשית, אולי יותר אנשים היו מצטרפים למאבק לו ההפגנה היתה נערכת בשעה סבירה ולא באמצע יום עבודה (ואני ביניהם).
    שנית, אתה באמת חושב שהתרבות הישראלית פחות חשובה? אולי אם התכנים והמסרים בטלוויזיה היו אחרים היית גם מוצא יותר שותפים למאבק.

  2. יהונתן, מסכימה עם כל מילה. קשרת יפה את הויתור על הפרטיות תמורת (ההבטחה ל)חיים נוחים יותר. במקרה של תוכניות ריאליטי – זכייה כספית, במקרה של תעודות הזהות הביומטריות ושות' – (הבטחה ל)קיצור תורים, למשל.
    ולא עזר כמה שהסברתי לאמא שלי, שהחליטה שבפעם הבאה היא "עושה את הביומטרי הזה בשדה תעופה", על המשמעות של הכנסת טביעות האצבע שלה למאגר מידע של המדינה. היא רק חשבה על איך זה יקצר לה את התורים בביקורת דרכונים. עד שאבא שלי אמר בתמימות: "אבל, **** (שם חיבה שלא אחזור עליו), התור לביומטרי הזה היה ארוך יותר מהתור לביקורת דרכונים!"

    וזו רק דוגמא אחת לכמה קל לשכנע את הציבור שייתן הרבה מאוד תמורת מעט מאוד, ועוד ירגיש אחרי זה שהוא דפק את המערכת. אני עדיין חושבת שהפתרון הוא בהסברה וחינוך, והפוסט הזה של עירא הוא מקום מצוין להתחיל.
    http://ira.abramov.org/blog/2008/12/14/finger-printing-israel/

    ובנוגע לאח הגדול – לשמחתי, אין לי טלוויזיה ומעולם לא ראיתי אף לא חצי פרק, אבל אני תוהה מה כוחה של מחאה כמו ההפגנה היום, כשרוב רובו של הציבור מצביע בשלט/ברייטינג.

  3. (בפיסקה 1, "כדי להלחם בפשיעה", אם כי זה רעיון לא רע להילחם בו בהלם)

    אם כולם כוכבים, אף אחד לא כוכב, לא?

    פוסט יפה. מצטרף לרונה בהערה על ההפגנה, לא שאצלי הערבים פנויים במיוחד.

  4. מורן, ביומטרי זה לא טביעת אצבעות. את לא משאירה טביעות ביומטריות בכל מה שאת נוגעת בו ולעניות דעתי את גם לא יכולה לזייף טביעה ביומטרית.
    למעשה, אם כבר יש צורך בזיהוי דיגיטלי ודאי של מישהו – עדיף שיהיה ביומטרי (גם אם מדובר בשעון נוכחות במקום העבודה שלך ואין ספק שהנתונים לא יוצאים ממקום העבודה לרשויות החוק או לאף אחד אחר).

    אגב, תמיד אפשר לזייף טביעה דיגיטלית מכל סוג שהוא – גם טביעת אצבעות וגם טביעה ביומטרית וגם רשתית עין וכו' – פשוט ע"י פתיחת המכסה של הקורא וחיבור של מכשיר דמוי DiskOnKey שמכיל את "הביטים הנכונים" שמתאימים לטביעה. זו הסיבה שגם על הקורא עצמו יש להגן – ובאמצעים פיזיים ממשיים, כמו מנעול פיזי שנפתח רק ע"י כרטיס פיזי או מפתח פיזי ולא מנעול שנפתח ע"י קלדה של קוד או טביעה כלשהי.
    שכפול של "הביטים הנכונים" יכול להיות עניין פשוט, שכפול של מפתח או כרטיס פיזי יכול להיות גם הוא עניין פשוט. שכפול של שניהם ביחד כך שיתאימו לאותו מנעול זה כבר עסק מסובך. זו הסיבה העיקרית של אתרים לבקש גם שם משתמש וגם סיסמה. זו הסיבה שלמשוך כסף מכספומט יש צורך גם בכרטיס פיזי (שם משתמש) וגם בקוד (סיסמה) וכד'.

  5. רונה,
    אני לא מתלונן בדיוק. ההפגנה לגיטימית (אפילו הייתי בה לכמה דקות) אבל אני חושב שמיותרת. אני פשוט מתעלם מ'האח הגדול'.

  6. לפעמים נראה שעדיף לתת לאנשים מטבוע מאשר לנסות לעצור את הגל.
    שאנשים יראו למה הדברים האלו רעים בעצמם.

    לאנשים יש זיכרון קצר והם לא אוהבים לקרוא ספרים מדכאים כמו 1984.
    זה כמו העליה לארץ שהפכו אותו לדבר נהדר ואת האנשים לגיבורים כשלמען האמת אני יודע על לפחות תינוק אחד שמת כאן מהרעב שהיה בארץ, ואני מניח שהיו עוד.

    בגבעת התחמושת זוכרים את מי שאומר שהוא לא רצה צל"ש כשברקע יש מוזיקה נחמדה, מאשר את אלו שנכנסו לפניו ומתו ואם הוא לא היה עושה משהו היו מתים עוד יותר כנראה.

    אנשים כיום זורקים אוכל בלי מחשבה שנייה על מי שקוטף את האורז שאנחנו רואים בסופרמרקטים, או על כל האנשים שמתים מרעב.
    בפסגת זאב אנשים מעדיפים לשים כמה שיותר בטון וכמה עצי נוי שיזיזו ממקום למקום ויהרגו בתהליך, מאשר לטעת כמה עצי פרי.

    כשמנסים לעצור את הגל שומרים על הסדר והשקט. אפילו בעבר כשהמצב היה גרוע יותר לקח זמן עד שאנשים התחילו להרוג אצילים בצרפת. לפעמים נראה שעדיף לתת לכולם לטבוע.

    אני מיזנטרופ אחרי 20 שנה על כדור הארץ. לא לקח הרבה. האם באמת שווה להתאמץ בשביל אנשים כאלה?
    קשה להאמין לאנשים כשנשים מצטלמות לטלוויזיה בבגדים יפים ואיפור ועם תספורת חדשה וציפורניים מלאכותיות ובוכות למצלמה שלבן שלהם אין מה לאכול.
    השואה נהיה משהו שחיילים עושים לדתיים שעוברים על החוק.
    בני אדם בוגדים, תאבי בצע, מקנאים, רוצים לספק את עצמם על חשבון האחר בין אם זה מין או בטן מלאה.

    איך אפשר לא לצחוק כשדתיים שמאמינים למה שכתוב בתנ"ך וכתוב שם לא לרצוח בעשרת הדיברות, מסיתים לאלימות.

    האם לא עדיף לתת לכולם לטבוע?

    אנשים שזורקים עשר אגורות לכוסות של חסרי בית לא יחשבו אפילו שנייה לתת להם מקום לישון על הספה שלהם או לוותר על חטיף מסוים ולאסוף את הכסף שנחסך ולקנות להם אוכל ולדבר איתם, או לתת להם להתקלח כדי שהם יוכלו לקבל עבודה – כי גם אם הם לא קיבלו עבודה בעבר לא הכול אבוד והאפשרות לטלפון קבוע – שלכם – ולהיות נקי ומקולח יגביר את הסיכויים שלהם למצוא עבודה ולדאוג לעצמם.

    ואל תבינו מזה שאני חסיד אומות העולם.

  7. אסף,
    סליחה?
    "ואין ספק שהנתונים לא יוצאים ממקום העבודה לרשויות החוק או לאף אחד אחר"
    לי אישית יש ספק גדול מאוד בכך שהנתונים שלי לא יעברו לרשויות החוק או לכל גוף אחר. זה לא שאני פרנואידית, זה פשוט כבר קרה (ראה סעיף 2 בפוסט הנוכחי). וחוץ מזה, זה שאני פרנואידית זה לא אומרת שלא רודפים אחריי :)
    ואם צריך שני מפתחות ליתר ביטחון, כי קל יותר לזייף שניים, אז תעשו שני מפתחות! למה אחד המפתחות צריך להיות טביעת האצבע שלי, רשתית העין או וואטאבר?

  8. מעניין, בהקשר הזה, לחשוב על הקשר שבין הויתור שלנו על הזכות לפרטיות למען המדינה או למען הנוחות, לבין ההפרה הקולקטיבית של זכויות יוצרים בגניבת תכני טלויזיה, מוזיקה וסרטים דרך האינטרנט. בסופו של דבר נראה שכל אחד מנצל את פלאי הטכנולוגיה באופן שבא לו, בלי לחשוב יותר מדי על ההשלכות לטווח ארוך.

  9. יכול להיות. כשהטכנולוגיה מאפשרת לנו משהו שאנחנו ממש ממש רוצים, אנחנו כבר לא כ"כ חושבים על זכויות. קל לדבר על פרטיות כשלהפר אותה זו עבודה רצינית, כנ"ל לגבי קניין רוחני.

  10. גונבים גם בלי טכנולוגיה. יש מספיק אנשים שמעלימים ילד אחד כשהם נרשמים לבתי מלון, ומספיק אנשים שמשלמים עבור מזוייפים בידיעה שהם מזוייפים – סרטים ומוזיקה וכו'.

  11. לאסף: טביעת אצבעות זה כן "ביומטרי". ביומטריקה כוללת את כל הדרכים לזיהוי המסתמכות על הביולוגיה היחודית של כל אחד מאיתנו. טביעת אצבע, תבנית נימים בקרנית העין, צורת אוזן, התנגדות חשמלית, ועוד.

    יהונתן: המאמר ב"המדען החדש" לא אומר את מה שאתה אומר שהוא אומר.
    המערכות המתוארות שם מסוגלות רק לראות את מה שהאדם רואה באותו רגע בדיוק, וגם בעבור זה תדרש התאמה בעבור האדם הספציפי. וגם זה רק בתוך מכונת fMRI עצומה בגודלה. אבל ברור שהטכנולוגיה עוד תשתפר. ומה בכך, בעצם? מה אתה מנסה להסיק מהעובדה שיום יבוא ואולי תתאפשר קריאת מחשבות?

    (ואם אתה מחפש משהו בימינו שיותר קרוב לקריאת מחשבות "אמיתית", הייתי מציע לחפש יותר בכיוון של שימוש ב-fMRI כגלאי שקרים.זה כיוון פשוט יותר, ולפיכך מבטיח יותר.)

Comments are closed.