ביטולים, חרמים והיכולת לתת ביקורת

0.
אחד מסיכוני החיים בישראל הוא שכשאתה מזמין כרטיסים להופעה, היא תבוטל. כך היה עם קרלוס סנטנה שביטל את הופעתו, אלביס קוסטלו שביטל, גיל סקוט הרון שביטל וגם מושיק עפיה שביטל את הופעתו במחאה על משהו. אבל ההופעה שהיתה אמורה להיות ביום שבת במסגרת פסטיבל פיק-ניק של פלסבו יחד עם הגורילאז בוטלה ממש קרוב מדי; במסגרת ה36 שעות לפני ההופעה. והאמת? היא לא בדיוק בוטלה, רק אחת מהלהקות החליטה לא להגיע. לכאורה, להקת החימום, אבל בפועל זה לא בדיוק כך. וזו בדיוק הבעיה עם הפסטיבל; אני מחבב את שתי הלהקות, פלסבו והגורילאז, אלא שאני לא מוכן להשקיע כמה מאות שקלים בשביל כל אחת מההופעות לחוד, ולכן המחיר שהוצע (מאתים ומשהו שקלים) עבור שתיהן היה סביר לבילוי מוצ"ש. אלא שהביטול, על אף החלפת ההופעות בלהקות אחרות ואף רמי פורטיס
cc-by-sa
Image CC-BY-SA gigijin

1.
רבות התווכחו על הביטולים, החל מדעתו של גיא חג'ג' שמביעה אכזבה ועד הטחת האשמות סתמית. בכל מקרה, עד שלא חווית את זה בזווית אישית יותר, קל להחזיק בדעה. כשבוטלה ההופעה לא ידעתי על מי לזעום; ראשית, זעמתי באמת על הלהקה, שפוגעת במעריצים שלה, אבל גם מפרה התחייבויות. לא מדובר כאן על ביטול הופעה חודש לפני, כמו במקרה של גיל סקוט הרון ואף לא שבוע לפני. דומה שהגורילאז היו יכולים לבוא, להציג את משנתם הפוליטית ואז לשיר, או לשיר שירי מחאה, להשתיק את ההופעה לדקת דומיה לאות הזדהות ועוד. כמו כן, בהנחה שהיה להם כח מיקוח חזק מספיק, הם היו יכולים לשכנע את מארגני הפסטיבל להעמיד שם אוטובוסים ולקחת את המעריצים להופעה מול משרדי הממשלה, פתוחה לכל הציבור, תוך הפגנת מחאה.

2.
ואולי יש דמיון גם בין ביטול ההופעות לבין החרם הפלשתינאי על רכישת סחורות שמיוצרות בשטחים (על הדעות לחיוב ושלילה) שבסופו של דבר לא מייצר תמיד תועלת; אבל כאן העניין: חרם על תוצרת השטחים נועד לפגוע בבני העוולה, במי שבחר להשתמש באדמת הפלשתינאים כדי להרוויח. החרם על ישראל פוגע בציבור ומסייע דווקא להתבצרות עמדת "כל העולם נגדנו". חרם של אמן נגד המעריצים שלו שלול לחרם של יצרן נגד הצרכנים שלו, ולא ההפך.

8 thoughts on “ביטולים, חרמים והיכולת לתת ביקורת

  1. לי נראה מבחינה מוסרית שאמן צריך לספק את השירות כמו שסוכם ואם לא עליו לשלם קנסות הגונים למארגנים ולקוני הכרטיסים.

    לא נראה לי שרשאים המארגנים להעביר את ההופעה למקום אחר וודאי שאסור בחינם תוך שהלקוחות הראשונים משלמים. זה הופך אותם לפראיירים (איסור חמור בישראל הפוגע באמת בכבוד העצמי).
    נניח שהיתי חושב ששינוי מקום אינו הפרה ברורה וגדולה של ההתחיבות – עדיין להפוך הופעה להפגנה פוליטית כשסביר שלפחות אחד הצופים בעל דעה אחרת זה שינוי בוטה ומגוחך מההופעה המובטחת.

  2. יצחק,
    מסכים איתך מהבחינה הכלכלית: לאמן אסור לבטל את ההופעה בלי לפצות את הקהל (מהמארגנים ממש לא איכפת לי).

    אופציה אחרת, שיכול להיות שתהיה ראויה היא להעביר את המחאה להפגנה, ולפצות את מי שלא מוכן (מסיבותיו האידיאולוגיות) ללכת להפגנה על ידי החזרת הכסף (פלוס פרמיה) ושהכסף של מי שכן יעבור כתרומה למטרה הראויה לכאורה.

    אני לא מנסה להביא לפתרון מוחלט, רק מעוצבן שביטלו לי הופעה.

  3. ראשית, הגורילאז מעולם לא היו צריכים להופיע בישראל, אלא הגוריאלז סאונד סיסטם (http://www.gorillaz-unofficial.com/phpbb3/viewtopic.php?f=5&t=18496)

    נתקלתי כבר בנייר העמדה הבא:
    http://www.econ.yale.edu/growth_pdf/cdp796.pdf
    שטוען שאכן החרם על דרא"פ היה לא אפקטיבי (אם כי עקב השיוך של הכותב, יש להתייחס למסקנותיו בתיבול הראוי).

    לדעתי, החרם לא מכוון רק כלפי המוחרם, כמו שהוא מכוון גם כלפי העולם כולו, בחזקת הביטו בו, אין אנו מסכימים איתו כלל, עד כדי הפיכתו למצורע שלא ראוי לבוא בחברתנו.

  4. יהונתן, בפתרון שהצעת ללכת להפגנה – גם ערך הכרטיס של הלקוחות המזדהים עם ההפגנה יורד (שינוי מקום, אין מושבים וכו') ומשכך גם אותם יש לפצות עד מלא ערך הכרטיס.

    זה אכן מרגיז, אולי הגיע הזמן לברר מי הם בכלל.

  5. יצחק,
    לא אמרתי שלא. הפתרון לא מושלם, אבל הוא עדיף על ביטול ההופעה, לא?

  6. עדיף ובתנאי שלא ידמיינו לעצמם שהם בסדר אחרי זה וכן שיחזירו את עלות הכרטיס.

    מבחינה מציאותית לא ברור שניתן היה לעשות זאת. וכאן אולי המקום לתמוה על הצורך באישור קיום הפגנה במדינה (צריך אישור, לדעתי, רק אם ההפגנה במקום שמפריע לסובבים וזאת על מנת לאזן בין הזכויות)

  7. נשמע מובן מאליו שאסור לאמן לבטל את ההופעה בלי לפצות את הקהל וחבל שזה לא קורה, הגיע הזמן לעשות משהו : )

  8. מאכזב העניין של הפיקסיס. למרות שלא נראה לי שהם ביטלו בגלל אידיאולוגיה פוליטית אלא בגלל לחץ סביבתי. הם פשוט עשו חישוב קצר "מי יותר גדול" והחליטו לא להסתבך עם הצד השני וביטלו [אני גם הבנתי שכתבו להם מכתב שאיימו עליהם לא להגיע]. ממש לא נ"ל שמדובר במשהו שקשור אלינו.
    אבל עדיין WTF ! אפילו רייג' הגיעו לארץ, פעמיים ! [אחחחח איזו הופעה].
    הנה מחאה של ישראלים:
    http://www.youtube.com/watch?v=FocBJQlzpJs
    למרות שכפי שאמרתי. אין מקום להאשים את הפיקסיס. זו סיטואציה.

Comments are closed.