בין ענתות לסילוואן, על החובה לשמור על בטחון אזרחי המדינה.

0.
לפני כשנה נתקעה מכונית עם נוסעים יהודים בשכונת סילוואן הערבית במזרח ירושלים ומספר רעולי פנים ביצעו בנוסעיה לינץ'; לינץ' היא פעולה אלימה ולא מוצדקת בה המון זועם מוציא את זעמו על בני אדם שבדרך כלל אינם קשורים לבעיה, אלא רק מהווים את הסימפטום שלה. ומדוע אני זז שנה אחורה? כי גם בסוף השבוע הזה נערך לינץ', הפעם לא ערבים ביהודים, אלא ההפך: מתנחלים פגעו במספר פעילי שמאל. אכן, לא מדובר בפעם הראשונה שישנם חיכוכים בין צידי המפה הפוליטית, אבל לפחות מצפיה בסרטוני הוידאו, ניתן לראות שיש אסקלציה.

1.
שני דברים משותפים לשני המקרים: בשניהם הופעלה אלימות לא מוצדקת ובשניהם הנפגעים היו במקום בו אולי היה מותר להם להיות, אבל לא היה חכם שימצאו שם. אכן, לכל אזרח ישראלי יש זכות להמצא בכל שיחפוץ במדינה, ללא הבדל דת, גזע ומין. אלא, שכשם שעלמת חמד לא תלך בלילה בסמטה אפלה, כך גם לא ראוי לעורר פרובוקציות רק לשם הפרובוקציה. המקרה כאן אינו שונה בהרבה: פעילי השמאל באו לענתות, אחד מהיישובים שככל הנראה לא יפונו במסגרת הסדר קבע ושנמצא בסמיכות מדהימה לירושלים כך שלא יחשב כהתנחלות קיצונית.

2.
אלא, שענתות הוא חלק מהמועצה האזורית מטה בנימין; אותה גזרה מפוקפקת עליה כתב חיים הר-זהב לא מזמן כי "בארץ בנימין יש יקום מקביל שבו החוקים שאנחנו מכירים, של מי בעדנו ומי נגדנו לא עובדים. כי לא מספרים לכם שיש מחבלים יהודים, והם לא שונים מהמחבלים הערבים פרט לעובדה אחת – על המחבלים היהודים שומרים אלו שאותם המחבלים היהודים מנסים להרוג"; אכן, אותם מחבלים לא שונים בהרבה. יש קיצוניים בכל מקום וצריך להזהר מהם, וחלק מהמאבק הוא להצביע על התנהגותם. אלא, שכדי להצביע על התנהגותם לא צריך לסכן חיי אדם.

3.
בידי המשטרה ושאר רשויות החוק תיעוד חזותי של אותה התקפה, של אותם מעשי אלימות. סמוך ובטוח אני שאותה משטרה, שיודעת לעצור ולהניח במעצר מנהלי כוכבי זמר בחשד לאיומים תעשה אותו הדבר למתנכלים הרלוונטיים. אלא, שהמשטרה שוכחת שיש לה תפקיד נוסף: לשמור על הסדר. אם ידוע למשטרה על מקומות מפוקפים בהם ידוע כי תושבי המקום לוקחים את החוק לידיהם, יהיו אלה סילוואן או ענתות, שתתכבד המשטרה ותגביר נוכחותה כדי לשמור על הסדר. בטחון צריך להראות.

4.
כמו הסמטה האפלה, שתפקידה של המדינה לדאוג להאירה ולשמור על בטחון עלמות החן שם, כך גם בהתנחלויות. כל עוד לא הגענו להסדר קבע עם הפלשתינאים בנושא ההתנחלויות, הרי שחובה על המדינה לשמור על בטחון אזרחיה שם, ולא רק על בטחונם של המתנכלים.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

6 thoughts on “בין ענתות לסילוואן, על החובה לשמור על בטחון אזרחי המדינה.

  1. זה פוסט מצויין ברובו, אבל הדימוי הזה של נערה בסמטה אפלה, שכל כך מוטעה ומטעה, הוא באמת הכרחי? אין איזה משהו קצת יותר, אממ, אמיתי? לתאר בחורה בסמטה אפלה כ"פרובוקציה לשם הפרובוקציה" זה צורם, לאוזן הפמיניסטית שלי.

  2. הערה לענין ה"סמיכות המדהימה" לירושלים:
    גם מגרון היא בסמיכות מדהימה לירושלים. האם מכך ניתן להסיק שהיא איננה התנחלות קיצונית?
    האם מכך ניתן להסיק שלא תפונה? וכבר פסק בג"ץ בענין זה ואף פינתה המשטרה את המבנים מה שהביא כידוע לכולנו ל"תג מחיר", גם על חיים הר-זהב וחייליו וגם על התושבים המוסלמים של כפר שכן.
    ובכלל, גם "שייח' ג'ראח" או "סילוואן" או אום-טובה, או צור באהר, או "מעלה זיתים" (ראס אל-עמוד) הן לא רק "קרובות" לירושלים, אלא ממש בתוך ירושלים, ועדין לפי מתווה קלינטון או כל חלוקה מדינית אפשרית עתידית הן יחשבו שטח פלסטין.

  3. Meme,
    אני לא חושב שאישה שנכנסת לסמטה מבצעת פרובוקציה, אני כן חושב שהיא מסתכנת לעיתים יתר על המידה.

    נעה,
    לא אמרתי שההתנחלות היא לא קיצונית (אלא ההפך) אלא שהסמיכות לירושלים גורמת, פעמים רבות, במיוחד כשיש רצף טריטוריאלי, לכך שהמקום לא ייחשב כקיצוני.

  4. יש הבדל:
    הרכב היהודי שהגיע לסילוואן לא עשה זאת לשם פרובוקציה. פעילי השמאל הקיצוניים כן. כמו־כן פעילי השמאל חסמו כביש באופן לא חוקי. בל נציין שהניפו דגלים של מדינה עויינת.
    אני לא מצדיקה אלימות משום צד. אבל להציג רק צד אחד ולהטיל את האשמה רק על השני זו או אוילות או עוילות.

  5. יהונתן, אישה שנכנסת לסמטה לא מסתכנת יותר מאישה שנכנסת הביתה. למעשה, סטטיסטית, היא מסתכנת פחות. זה סטריאוטיפ ישן וטוב, שנובע ממנגנוני הגנה פסיכולוגיים שכבודם במקומם מונח, אבל זה הופרך, במחקרים, מזמן.

  6. ההבדל קטנטן וצורם

    היהודים בסילאן נסעו לביתם, ואם הייתה פרובוקציה היא בעצם קיומם, או בשפה מדוברת גזענות.

    השמאלנים בענתות הגיעו בשביל ליצור פרובקציה תוך חסימת שער היישוב והטרדת האנשים בביתם.

    בעצם, יש בכלל איזשהו הקשר?

    או שדיברת על מקרה אחר שבו המתנחלים הגיעו לצפון תל אביב והרביצו לפעילי השמאל?

Comments are closed.