מתי הולכים הביתה?

האינטרנט והרשתות החברתיות הן הנשק של ההמונים; הן מאפשרות הפצת מידע בחינם, במהירות, בשיתוף ובצורה שעוצרת חסמים פוליטיים, כלכליים, אינטרסטנטים או צנזוריאליים כלשהם. לכן, לשלטון מאוד נח כשמתרחשים שני דברים (הגם שהם לא באשמתו או אחריותו): (1) שהרשתות הסלולריות נופלות בזמן הפגנה המונית ו(2) שפעילים מפרסמים מרצונם המלא מידע שהוא היה צריך לשלם הון לרכז מודיעין כדי לאסוף.

מסתמן שבשנים האחרונות ממשלות בכלל, וישראל בפרט,החליטו לאמץ את השיטות שלנו לאיסוף מידע. בתחילה, אסף משרד החוץ מידע על פעילים פרו-פלשתינאים באמצעות פייסבוק כדי להכניס אותם לרשימות שחורות כאשר דובר על 'מטס המחאה'; כעת, כמה חודשים אחר כך, אוספת המדינה מידע על פעילים במחאה, ובעיקר על פעילים ערבים-ישראלים; כך לפחות מדווח 'הארץ'.

עצם העובדה שהמשטרה נדרשת לאיסוף מודיעין ולשימוש על פעילי מחאה מראה שהמשטרה עוסקת הרבה יותר במחאה מאשר שמירה על הסדר אלא מחפשת בצורה אקטיבית מיהם הגורמים העומדים שם ומי בוחש בפנים,.בפועל העובדה שחלק מהפעילים קיבלו 'הזמנה לסור למשטרה' מציגה גישה אחרת: למשטרה מאוד איכפת מי עומד ומה עושה, והתנצלותו של יצחק אהרונוביץ', שר המשטרה, לא באמת מראה רצינות וכוונה.

העובדה שיחידת להב 433, יחידה שאחראית למלחמה בפשיעה מתוחכמת ובפשיעה מאורגנת, נבחרה להוביל את חקירות  הפעילות ואת התוכנית, מראה שהמשטרה מתערבת בפעילות פוליטית. מישהו צריך להזכיר למשטרה שהתפקיד שלה הוא לשמור על הסדר הציבורי, ולא על השליטים.

יש כללים ברורים מאוד למשחק הפוליטי: הממשלה חייבת להיות שקופה והיא לא יכולה לרגל אחרי האזרחים ללא חשד סביר. פעילי מחאה אינם חשודים בעבירות מסוימות, ואם באמת יתגלה שההאשמות שהטיחה סתיו שפיר בשנה שעברה כי האזינו לה האזנות סתר היו נכונות, אז הרבה מאוד אנשים צריכים ללכת הביתה.

אם יתגלה שמס ההכנסה שלכם ושלי משמש לכך ששוטר במחלקת המודיעין מחזיק פרופיל פיקטיבי בפייסבוק ועושה לייק על עמודים במקום לחקור פושעים אלימים, רוצחים, אנסים או עובדי מדינה שקיבלו שוחד, אז מישהו צריך ללכת הביתה.

אם יתגלה שמס ההכנסה שלכם ושלי משמש לכתיבת טוקבקים בגנות המחאה במסווה של התארגנות עממית כנגד המחאה, ושמישהו יושב בשכר ועושה את זה בתור שירותו הציבורי, אז מישהו צריך ללכת הביתה.

כשהממשלה פועלת נגד האזרחים שלה, ולא לטובת קידום האג'נדה שלהם, אז היא לא תחזיק לאורך זמן. היום יחקרו את הימין והשמאל הקיצוני, מחר יעברו למרכז ומחרתיים את נכי צה"ל.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]