להוציא את המחאה | על המטס

מטס (ז'): טיסה, מספר כלי טיס הטסים במבנה, טיסה מאורגנת של מטוסים, מפגן אווירי. (מילון בבילון עברי-עברי)

0.
כל קשר בין המשמעות המילולית של המילה מטס לבין מה שממשלת ישראל מנסה לקרוא לו מטס בימים האחרונים הוא מקרי בהחלט. מדובר בנסיון מיותר להבנות תודעה שכמו שהמשט לעזה היה מורכב ממספר כלי שיט שעליהם אנשים שעוינים את ישראל, כך גם המטס: הישראלי ההדיוט, המוכה, שממשיך להצביע לבנימין נתניהו, שומע מטס ומיד חושב כי טייסים אנטישמיים, שחלקם ירצו להתרסק ולפגע במדינה, מתכוונים להגיע לכאן. הוא לא חושב לרגע שבסך הכל מדובר על תיירות אקטיביזם של מספר פעילים שאולי לא אוהדי ישראל בסופו של דבר, אבל לא מחפשים יותר מאשר למצוא עוד אקטיביסטיות כמוהם על מנת להתרבות על פני כדור הארץ, וכשם שהם הולכים להתנדב במקומות מוכי גורל אחרים, גם השטחים הפלשתינאים דורשים תשומת לב.

1.
אלא, שליבוי היצרים הקסנופובים והפרנואידים שבאים ממטה ההסברה עלו על כל דמיון. ראשית, מכתב שלכאורה הופץ על ידי לשכת ראש הממשלה מודה לפעילים על כך שבחרו למחות בישראל, בה מותר למות, יש עיתונות חופשית וזכויות נשים ולא בשאר המקומות בעולם (ובכך, כמובן, מאמצים את הרטוריקה של 'אם תרצו' והעומד בראשה, רונן שובל); אלא, שהייתי מוכן לרגע להאמין לטענות האלה, אלמלא הפרסום של דימי רידר בסוף השבוע האחרון.

2.
רידר מביא את סיפורה של תיירת שבדית, אשר עברה דרך מעבר אילת חזרה לישראל; לכשזו נכנסה ארצה, נדרשה לחתום על הצהרת נאמנות שלפיה לא תקח חלק בכל פעילות פרו-פלשתינאית; לא ברור אם מדובר במדיניות רשמית של משרד הפנים או בטופס שהוכן בצורה מאולתרת ויזמית על ידי אחת מפקידות הגבול (וניתן לקרוא עוד כאן). אבל מה שברור הוא אחד: בין מדובר במשהו מאולתר או בתכתיב מלמעלה, כנראה שהעיתונות החופשית וחופש המחאה בישראל לא ממש קיימים אם זו התנהגות פקידי הממשל.

3.
עצם החתימה על מסמך כזה, הגם שנפקותו המשפטית לא ממש ברורה (שכן, אף אם אדם התחייב שלא לעשות מעשה חוקי, הרי בהעדר חוק אמיתי לא ניתן להענישו) האפקט המצנן שלו, הפחד המתמד של התייר מגירוש עם כל הזדהות עם פעילות, עשויה לייצר השתקה של שיח ציבורי. דמיינו את המצב הבא: תייר מגיע ארצה ורואה התקהלות; לצורך הדוגמא, חבורת מפגינים אשר מוחים כנגד הכוונה לגרש אותם מבתיהם בהם הם גרו שלא כדין במשך כעשור וחצי. התייר עוצר, מצלם כמה תמונות ואז מגיע השוטר וחושד שגם התייר היה חלק בהתקהלות הספק-לא-חוקית הזו, ועל כך הוא נעצר ומגורש. כל תייר שידע שכך יהיה המקרה ימנע מלהקשיב, ימנע מלהיות נשוא ההפגנה, ולא יוכל להיות שגריר טוב.

4.
לכן, הפתרון של ישראל (שחוזר על עצמו מהשנה שעברה, כמובן) לא היה צריך להיות התרסה מנגד, לא היה צריך להיות ציניות אה-לה-עם-תרצו, וגם לא היה צריך להיות ביטול כרטיסי טיסה למשתתפי המחאה. הפתרון הטוב ביותר לחבורה של טרולים שרוצים ללכת להפגין בעזה ובשטחים הוא לתת להם. מה כבר יקרה אם כמה גרמנים יגיעו לרמאללה? כל עוד הם לוקחים על עצמם את האחריות, הדבר הגרוע ביותר הוא שהם יקבלו קלקול קיבה מחומוס שקצת ציחקו בו, ואולי יבלו שבוע בבית חולים ישראלי ויכירו את המערכת הרפואית הקורסת שלנו. הרי, כשקרנית גולדווסר עשתה בדיוק אותו הדבר, אף אחד לא גירש אותה מארצות הברית.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

6 thoughts on “להוציא את המחאה | על המטס

  1. ועל זה נאמר, יהונתן, "לא יכולתי להגיד את זה טוב יותר".

    השאלה שנותרת רק, היא, כרגיל, איך לשנות את המציאות כדי שפעם הבאה לא תהיה אותה פארסה?

  2. "הפתרון הטוב ביותר לחבורה של טרולים שרוצים ללכת להפגין בעזה ובשטחים הוא לתת להם"

    זה כמובן נכון אם אכן מדובר בחבורה של טרולים, או למצער אם הממסד חושב שמדובר בחבורה של טרולים. העניין הוא שמערכת ההסברה לא באמת חושבת שמדובר בטרולים, היא רק מעמידה פנים שהיא חושבת כך.

    חלקים מסויימים במערכת חושבים שמדובר באנשים שמשרתים מנגנון דה-לגיטימציה אנטישמי. אם כך הדבר, הרי צריך לא לאפשר להם להגיע לשטחים כדי לא להזין את מנגנון הדה-לגיטימציה (תחת ההשקפה הזאת, עצירתם בנמל התעופה אינה מזיקה במיוחד כי "ממילא כולם נגדנו"). חלקים מפוכחים יותר במערכת מבינים שאלה פעילים שבאו לחשוף את השקרים של הממסד הישראלי, ולכן בוודאי ובוודאי שאסור לתת להם להגיע לשטחים.

    אני מבין שהטיעון שלך בא להצביע, במשתמע, על הצביעות בעמדת המערכת, אבל אל דאגה: הצבעה על צביעות המערכת לא תשכנע את המשוכנעים בצדקתה: הם ימשיכו לתרץ: כפי ששנו רבנן, אין כוח ביקום ככוחו של דיסונענס קוגניטיבי.

  3. anonymous moose:
    "… משרתים מנגנון דה-לגיטימציה אנטישמי … להזין את מנגנון הדה-לגיטימציה"
    הסבר, פרט ונמק.
    ואחרי שעשית את זה (אני אצא מנקודת הנחה שעשית את זה בהצלחה יתרה) הסבר לי מה חדש תחת השמש? ומה יום מימים?
    וגם הסבר לי מה מזין יותר את הדה-לגיטימציה של ישראל. טרולים שצועקים ומניפים שלטים בשדה תעופה ישראלי ובשטחים פלסטינאים או פעילי שמאל שמובלים למעצר עם נחיתתם בשדה התעופה ישראלי?

  4. אריאל:

    הפיסקה שממנה אתה מצטט מתחילה במילים "חלקים מסויימים במערכת חושבים שמדובר באנשים שמשרתים מנגנון דה-לגיטימציה אנטישמי."

    האם אתה חולק על כך שיש חלקים מסויימים במערכת שחושבים כך? יש לי רושם שסרקת למצוא מילות מפתח בתגובה שלי במקום באמת לקרוא אותה.

Comments are closed.