להיות אהוד אולמרט

אהוד אולמרט אם המלחמה בלבנון תוכננה כבר במרץ 2006, כפי שמדווח עיתון 'הארץ' הבוקר, כשליו של אהוד אולמרט חמורים בהרבה ממה שחשבנו עד כה, ולא פלא שהוא התנגד להצגת דו"ח מבקר המדינה בעניין המלחמה. לא מדובר בראש ממשלה חסר נסיון שנגרר למלחמה בעל כורחו בלא תכנון ובהפתעה מוחלטת. זה מסביר לא רק את מכירת המניות (החוקית) של דן חלוץ, שנעשתה בהיסח הדעת כיוון שהכל היה מתוכנן מראש, גם הפסקת הקפה שלו וגם הזמן למכור את תיק המניות.

אולמרט, לעומת זאת, נמצא במצב רע הרבה יותר. אם אריאל שרון היה השר שאחראי ישירות להבטחות השווא של מלחמת לבנון ולאיוולת, כאן שאול מופז ודן חלוץ היו אלו שאפשרו את המחדל. נטען באותה כתבה כי אולמרט "השיב שאינו רוצה לקבל את ההחלטה ברגע החטיפה – אלא עכשיו." לכן הוצגו בפניו התוכניות והוא בחר בחלופה לאחר ששוכנע על ידי הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ כי אין להבליג על חטיפה.

הכשל של אולמרט הוא כשל אסטרטגי ולא סתם כשל רגיל. הוא מעיד על כך שאולמרט לא רק אינו מסוגל לקבל החלטות נכונות, אלא שהוא לא מסוגל לקבל החלטות לגבי מינוי אנשים נכונים לתפקיד. העניין הוא שלא כל כך קל להיות ראש ממשלה, אבל בטוח יותר קשה להיות ראש ממשלה טוב. אהוד אולמרט הוא איש בינוני מבריק. הוא מצטיין בלא להדבק בשחיתויות, הוא מצטיין בלא להיות מורשע, הוא מצטיין בניהול. כל עוד אין כשלים והכל עובד בסדר, אהוד אולמרט יכול להיות בירוקרט בכלל לא רע בראשות הממשלה (למעט קידום מקורב אחד או שניים).

להיות ראש ממשלה מחמת הספק זו אחריות כבדה עוד יותר. אהוד אולמרט הגיע לתפקיד בצורה מעוותת, מדובר באדם שהגיע למקום השלושים ושלושה ברשימת הליכוד לכנסת ה16 (אחרי יחיאל חזן, מיכאל גורולובסקי וענבל גבריאלי) ונבחר בצורה מוזרה על ידי אריאל שרון לממלא מקום ראש הממשלה. לכשקיבל שרון את הגזרה ונאלץ לפרוש מהליכוד ולהקים את קדימה אף אחד לא החליט עבור הדמוקרט הגדול על מבנה הרשימה.

אני מצטער שאני זה שצריך לומר את זה, אבל הכשל האמיתי של מלחמת לבנון הוא של אריאל שרון. שרון היה זה שמינה את אולמרט לממלא מקום, שרון היה זה שהיה במצב בריאותי קשה, שרון היה זה שידע שאולמרט הוא חסר נסיון וחלש אופי, שרון היה זה שקיבל את ההחלטה שבמידה ויקרה לו משהו אולמרט, החלש, חסר הנסיון והמושחת (לכאורה) יקבל את מושכות המדינה. שרון היה זה שידע שיש עוד נסיונות חטיפה רבים ושתוכנית הפעולה של צה"ל היתה לצאת למתקפה, לכן אריאל שרון אחראי ישירות למחדלי מלחמת לבנון.

9 thoughts on “להיות אהוד אולמרט

  1. לא רק שרון אחראי למלחמה. למרות תכניות המגירה, אולמרט עדיין יכל להחליט להבליג או להפסיק את המלחמה אחרי מספר ימים.
    העדות שמתפרסמת הבוקר מענינת אבל אמינותה מוגבלת. לכשייחשפו העדויות האחרות יהיה הרבה יותר מענין.

  2. לא אמרתי ש*רק* שרון אחראי, אמרתי ששרון אחראי.

  3. בודק את הבלוג החדש ואם הלינק עדיין פועל

  4. משום מה לאנשים ממש קשה עם ה-ה' בשם שלך. תאורית קונסיפרציה: אולי "התרוץ הממוחשב" הוא ש-ו' נמצאת מעל י' במקלדת וזה מהיר יותר?

    בכל מקרה, טוב שחזרת. מעניין לקרוא אותך, למרות העובדה שלעיתים רחוקות אני מסכים איתך ולעיתים קרובות מעולם לא התעניינתי אפילו בנושא (לא, לא במקרה הזה). היה משונה להגיע לעמוד של ספק האכסון.

  5. הא, לא חשבתי על לה.זה שהפינגבק ימשיך להופיע מתחתי ויגרום לתגובה שלי להיות נטולת הקשר. ראו הוזהרתם. ממילא כל התגובה שלי היא חנפנות אחת גדולה (ואמיתית).

  6. גם בינימין זאב אשם, שהוא חזה את המדינה האומללה הזו. ואדם וחווה, שהולידו את האנושות. ואלוהים! אלוהים אשם במלחמת לבנון!

    (אני לא רציני במיוחד, סליחה.)

  7. דחליל,
    אם לשפוט לפי הורים, אז כנראה שאני אשם במלחמת לבנון. אבל ברצינות, אריאל שרון הוא אשם לא פחות מאהוד אולמרט כי הוא ידע על אותן תכניות וידע שאולמרט יישם אותן בצורה רעה ולא טרח לשים מנהיג אחר במקומו למרות שידע כי מצבו האישי רע מאוד.

Comments are closed.