ספורט:: מונדיאל

עצוב לי שאין יותר מדי בלוגים על ספורט; לא כי אני חובב ספורט גדול וגם לא כי אני מתעניין יותר מדי בספורט, אלא כי בסך הכל אני כן הייתי רוצה למצוא כותב איכותי שמתעסק בנושאים האלו, וגם כי מישהו אחר היה צריך להעלות את הנושא לסדר היום, מישהו שאולי יותר מקצועי ומבין ממני. אם אני אצטרך לדבר על המונדיאל אז ככל הנראה התפיסה שלי תהיה יותר כלכלית מאשר ספורטיבית, אני אסתכל על זה בצורה רגולטורית ומשפטית, כי כך אני מנתח דברים.

אני לא יודע כמה אני הייתי צופה במונדיאל אם הוא היה משודר בחינם, או בכלל, כי אין לי טלויזיה, אבל אני מניח שהייתי יושב באחד הפאבים שאמור היה להקרין את השידורים. אני לא חובב גדול של כדורגל, בתור משפטן ופוליטיקאי תמיד הנחתי שהסכסוך כאן הוא פתיר: על ידי הוספת כדור נוסף ניתן לפתור את הויכוח המיותר על משאבים מוגבלים ובכך למנוע את האלימות המיותרת. אני גם לא נהנה מלצפות בכדורגל, אולי מסיבות אחרות, אבל אני לא מרגיש את המתח, אני לא אוהד אף קבוצה, וגם לא מוצא משהו להשתייך אליו.

אולם, ההחלטה לגבי צ'רלטון והמונדיאל די מרתיחות אותי מבחינה אחרת. מדובר על החלטה מצחיקה. אנשים מוציאים כל חודש כ-200 ש"ח על מוצרי בידור טלוויזיוני, כלומר: על טלויזיה בכבלים או בלווין, לא כולל חבילות בידור, סרטים וכו'. בתמורה, חברות הכבלים והלווין מספקות להן תוכן. אני אישית לא מנוי על אף אחת מהחברות, בעיקר כי לא הצלחתי למצוא תוכן איכותי דיו שיצדיק את התשלום הגבוה. לשם הסדר הטוב, את אותם 200 ש"ח יכלתי להוציא על 10 סרטי DVD, או על 5 הקרנות בקולנוע, או על הצגה והופעת מוזיקה, ללא ספק תוכן יותר איכותי ממה שאוכל להשיג בכבלים.

העניין הוא שעד שסוף סוף בא תוכן איכותי, לכאורה, גובים עליו יותר כסף.

הבעיה של רגולציה היא שאפילו אי התערבות היא רגולציה כלשהי. מצד אחד, צ'רלטון היא חברה פרטית והיא קנתה את זכויות השידור. היא זו שמרוויחה כאן בגדול. כלפי צ'רלטון אין לי כל טענה, כיוון שזו חברה שמעוניינת להרוויח כסף. אני אף לא חושב שהרגולטור צריך לפגוע בצ'רלטון, כי זו בסך הכל עלתה על הזדמנות עסקית. מצד שני, לצ'רלטון יש מונופול בישראל משום מה. המשחקים, או לפחות חלק מהם, ישודרו במקביל בערוצים האחרים בממיר, במיוחד לאור תקנון פיפ"א שקובע שכל מדינה זכאית לצפות במשחקי הנבחרת שלה בחינם. (ולדוגמא מצחיקה ראה את דבריו של ניצן חורש, "שגידאמק ישלם").

כלומר, בכפר גלובלי קטן בעולם שטוח, כשהלווין קולט מאות ערוצים מרחבי העולם, אין שום מניעה לעקוף את הבלעדיות של צ'רלטון. מצד שני, סביר להניח שמשום מה יוחשכו מסכים כדי לשמור על האינטרס של חברות הכבלים. צ'רלטון רכשה את זכויות השידור לשני המונדיאלים ב16 מיליון דולר. כעת, מדובר בשידורים שיזכו לרייטינג ושל בין 15 ל20 אחוזים, כלומר מיליון ומשהו צופים בכל רגע נתון. אם באמת העניין היה מפוזר על שני מיליון לקוחות הכבלים והלווין, פיזור ה'נזק' היה נחשב לגיטימי בכ15 שקלים חדשים לבית, סכום לגיטימי לחלוטין. בסכום של 492 ש"ח, את שבעת המיליונים שעלה המונדיאל ניתן להחזיר באמצעות 62 אלף צופים. כל מה שמעבר לזה מהווה רווח נקי.

לחלופין, אם באמת היו משדרים פרסומות בזמן המשחקים, ניתן היה להחזיר את ההשקעה בקלות ואף לעשות רווח יפה, אבל לא, בישראל יש יתרון לכך שיש מונופול על זכויות כלשהן. בין אם המונופול נמצא אצל המדינה או אצל גורם פרטי, אז המונופול (או הדואפול, או אפילו אוליגפול) מפריעים לכוחות השוק הדמיוניים לעשות את שלהם. אם היתה נכנסת עוד חברה שלה יש את הזכויות פרט לצ'רלטון המחיר היה יורד למחיר הריאלי לחבילה, ודואופול הכבלים והלווין לא היו מסוגלים להרשות לעצמם לחייב את המשתמשים.

אבל בישראל השוק החופשי פועל רק לכיוון אחד, כמו שלמדנו במקרים אחרים, בישראל ההפרטה לא מחייבת גם פתיחת שוק, ולהפך. העניין הגדול הוא ששוב בעלי ההון מרוויחים. אלו שיש להם לווין אמיתי, שקולט ערוצים בצורה חופשית, יכולים לראות את המשחק בלי לשלם לדואופול הלווין-כבלים; מעמד הביניים הגבוה עם כושר המיקוח האמיתי יוכל להתמקח עם נציג השירות בצורה של "או שתביאו לי את החבילה (בהנחה), או שאני עוזב את הלווין\הכבלים ועובר לכבלים\ללווין", ודווקא השחקן הקטן הוא זה שיוצא נפסד.

אולי זה דווקא העניין ההפוך. הכדורגל הוא מֵקַדשָה של הלאומיות, הוא מאחד אנשים כנגד אנשים אחרים על סמך השתייכות אזורית כלשהי, ודווקא זה נצב כיום במכשול הנגישות עקב הסביבה הגלובאלית. דווקא אוהדי הכדורגל, שהיו יכולים להרוויח מכך שיתאחדו סביב מטרה אחת (צפיה בחינם) לא יעשו כן כי מדובר בקבוצות שונות. לא בכדי ה"בלוג" היחיד שמצאתי על כדורגל מדבר בעיקר על ביקורת משחק ולא על השיטה עצמה, לא על איגוד שייסיע לאוהדים לאהוד בדרכם. אוהדי הקבוצות השונות הם לפעמים כמו מאמינים בדתות שונות, הם לא מעוניינים בדרך כלל לסייע אחד לשני, כי הם מאמינים שדרכם היא היחידה, אולי זו הסיבה שהם יסיימו בכך שהם משלמים 492 ש"ח עבור החבילה.

24 thoughts on “ספורט:: מונדיאל

  1. שר פעם זמר ידוע – "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם". זה חלק גדול מהסיפור, אבל לא רק. בתקופת המונדיאל הקודם רצו מיילים שמסבירים שאם מנתקים את הכבלים ומחברים אנטנה רגילה אפשר לקלוט שידורים מהסביבה בחינם שיכללו גם את המשחקים. הסיבה שעברו אל אנטנה רגילה במקום הכבלים / לווין היא בדיוק אותה החשכת ערוצים שכן שידרו את המשחקים. אפשר לנסות לבוא בטענות אל הכבלים או אל הלווין – זה חסר כל טעם. לפני שידור המונדיאל הקודם, פנתה צרלטון לבג"צ ודרשה החשכה של הערוצים בספקיות הטלויזיה בטיעון של הפרת זכויות יוצרים. עצם העובדה שהערוצים הללו אכן הוחשכו מספרת לנו שאם יש לך מספיק כסף, אפשר גם לקנות את הפסיקות של בג"צ. בג"צ הינו בית המשפט הגבוה לצדק והוא נועד להיות כלי שישמש את האזרח הקטן במלחמתו נגד המימסד. פה למעשה, עשה בג"צ את הפעולה ההפוכה לחלוטין והפך לכלי שאיפשר למימסד לדפוק את האזרח הקטן.
    כאשר אני רוכש חבילת ערוצים זרים מספק התוכן שלי, אני למעשה חותם איתו על חוזה. אני משלם לו X שקלים בחודש ובתמורה הוא מתחייב לשדר לי את אותם הערוצים. ניתן לטעון למעשה שהחשכת המסכים הגדולה הינה הפרת חוזה וזה כבר מקום לתביעה ייצוגית לפחות.

    אני אחזור למשפט שאיתו פתחתי – הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם. כיום, ארבע שנים אחרי המונדיאל הקודם אנחנו נמצאים בתקופה בה 90% ממנויי האינטרנט מחזיקים בחיבור של אינטרנט מהיר. יש ברחבי העולם עשרות אתרים שיערכו מראש לשידור המשחקים בסטרימינג והוא יהיה חינמי לחלוטין. גם מלאכת חיבור המחשב לטלוויזיה הינה פעולה פשוטה מאוד כיום ולמעשה מי שירצה יוכל לראות על הטלויזיה שלו את המונדיאל מבלי להפריש אפילו שקל לצ'רלטון.

    האמת היא, שאם מישהו היה נענה במדינה הזו לחרם צרכנים עוד היה אפשר לעשות עם זה משהו. אם כל מי שהיה מעוניין לראות את המונדיאל היה מתקשר לספק התוכן שלו ואומר לו – או שאני מקבל בחינם את המונדיאל, או שאני מתנתק – ואכן היה מתנתק, זה היה מעביר מסר מאוד ברור ותוקע את צ'רלטון עם זכויות שידור שנרכשו במיליונים ואינן שוות דבר, בערך כמו הבחור ההוא שקנה עשרות דומיינים של מפלגות לפני הבחירות ועכשיו מנסה להיפטר מהם בוואלה ביי (זגוגיות). אבל, במדינה שלנו אי אפשר לארגן כזה חרם צרכנים, אני זוכר איך בשביתת "יום ללא סלולר" שנועד ללמד את החברות הסלולריות לקח, יצא לי לפגוש לא מעט חכמולוגים עונים לטלפון המצלצל שלהם ונוזפים בצד השני "מה אתה מתקשר, לא שמעת שזה יום ללא סלולר היום?"

  2. למרבה המזל האינטרנט בא לעזרתנו ומספק שידורים ישירים של חלק גדול מהמשחקים (אם לא כולם). השידורים לא מתבצעים דרך ערוצים רשמיים (אני גם לא בטוח לגבי הסטטוס החוקי שלהם) אבל לפחות יש אלטרנטיבה.

    גם אני לא אוהב כדורגל במיוחד אבל הייתי שמח לראות בלוגים גם בנושא הזה, כמו בכל נושא אחר שמרכז עניין רב.

  3. הבעיה של זכויות יוצרים כאן, ואני מודה שלא קראתי את פסיקת בג"צ בנושא, הגם שאני לא רואה איך הסמכות כאן לבג"צ, כיוון שמדובר בעתירה פרטית נגד חברה פרטית (כבלים\לווין) ולא נגד סמכות שלטונית.

    אגב, לגבי הדומיינים, אם אני הייתי המפלגות הייתי תובע אותו להשיב לי את הדומיינים (פסיקת מדונה וכו').

    אני יודע שאפשר לצפות בשידורים איפשהוא באינטרנט, וזה באמת לא משנה, הבעיה היא אחרת, ואני חושב שניצן צודק כאן, צריך חרם צרכנים רציני בנושא, אבל אני בכל מקרה לא רואה את המונדיאל אז אני לא יכול להחרים אותו.

    אגב, איך הגלילה החדשה? עובדת טוב בכל הדפדפנים?

  4. תשמח לדעת שהתאחדות הכדורגל האירופית, שאנו משתייכים אליה, החליטה כי החל מהמונדיאל הבא ב2010 היא לא מוכרת את זכויות השידורים. המשחקים ישודרו בחינם בערוץ הממלכתי בכל מדינה. לכאורה ללא תשלום. השאלה היא האם יהיה ערוץ ממלכתי בישראל ב2010.

  5. הפרשנות שלך שגויה לגמרי – הכדורגל הוא דווקא דוגמה מצוינת לסכסוך בלתי פתיר, שכן המטרה העיקרית היא לא השתלטות על משאבים אלא גרימת נזק ליריב (הבקעת גול) והשתלטות על הכדור היא רק אמצעי הכרחי בדרך לאותה מטרה. הוספת כדור תהייה שקולה למתן כלי נשק לצדדים בסכסוך בתקווה שזה יביא ליישובו.

  6. לנה,

    מה היתרון של הבקעת גולים? זו השאלה המדיוקת. האם המטרה היא גרימת נזק ליריב? אם כן, אז מה המחיר?

    המטרה בספורט אמורה להיות הצגת נצחון הנפש על הגוף והבאת המצוינות, וככזו אין צורך בגרימת הפסד ליריב, אלא רק בלהיות יותר טוב ממנו (לדוגמא, ריצה)

  7. "אין צורך בגרימת הפסד ליריב, אלא רק בלהיות יותר טוב ממנו"?
    אולי תסביר מה ההבדל בין שני הדברים בספורט תחרותי – כלומר, שבו תואר המנצח מוענק לספורטאי הטוב יותר על פי הקריטריונים שנקבעו?
    גם בתחרות ריצה המנצח בהכרח "גורם הפסד" ליריביו.
    "האם המטרה היא גרימת נזק ליריב? אם כן, אז מה המחיר?" אכן, המטרה היא גרימת נזק ליריב, דהיינו, הבקעת גול. היתרון של הבקעת גולים הוא שמי שיצלח בזה ינצח במשחק ויעלה לwhatever של האלופות. המחיר של גרימת נזק ליריב הוא הנזק שנגרם ליריב, מן הסתם.

  8. לגבי הסרגל גלילה – פנטסטי, עובד בפיירפוקס מצויין. אגב, הקורא RSS שלי יוצר בלאגאן כשאני מנסה למשוך את העמוד שלך, אם תשלח לי מייל אני אעביר לך פרטים נוספים.

    באשר לנושא החשכת הערוצים ובג"צ – פה ניתן למצוא מאמר בנושא: http://www.hutzpa.co.il/main/article.aspx?Article_id=631

    באשר לנושא הדומיינים, המפלגות החליטו להתחכם ופשוט רכשו דומיינים אחרים. אותו "יזם זריז" ציפה שהמפלגות יבינו שאין להן מספיק זמן בשביל לעבור את ההליך המשפטי המדובר כך שתוכלנה לקבל את הדומיינים לפני הבחירות ולכן יבואו ויכנעו לסחטנות. המפלגות כנראה הבינו בדיוק את זה, וכאמור הלכו ורכשו דומיינים אחרים. בסופו של דבר, מעט מאוד אנשים מקלידים בשורת הכתובת קדימה.קו.איל ורובם יחפשו קדימה בגוגל, או יגיעו דרך אתרים מקשרים.

    כמו שאמרתי וחזר והדגיש גם ליאור הנר, המשחקים ישודרו בסטרימינג בחינם ברחבי האינטרנט, ואת זה בג"ץ לא יכול לעצור. אפשר ברמת העיקרון להגיד לספקיות האינטרנט לחסום את הדומיינים הללו, אבל חסימה שכזו בדרך כלל מתבטאת בהפנייה לדף אחר דרך שרתי ה DNS של החברה. שימוש בשרת DNS חלופי, או פשוט הקלדה של כתובת האיפי תעקוף את החסימה הזו בקלות.

  9. לנה,
    הדוגמא היא בריצה – אתה רץ נגד השעון, ולא נגד אחרים. גם אם ניצחת אותם, זה רק בגלל שאתה רץ הכי מהר, ולא כי אתה יותר טוב מהם. בכדורגל, לעומת זאת, יכול לקרות מצב שא' יותר טוב מב', וב' יותר טוב מג', אבל ג' מנצח את א'.

    ניצן, תודה על המידע.

    טל, אח של בתדודהש'ך כותב שורה וחצי.

  10. הרגת אותי מרוב צחוק בפסקה שתיים. נפלא!

  11. כל מי שעוסק בספורט תחרותי, כולל ריצה, מתחרה באחרים, כלומר, מתמודד מולם, ולא נגד השעון. בתחרות ריצה זוכה במדליה זה שהגיע ראשון, ולא משנה תוך כמה זמן הוא הגיע.
    "גם אם ניצחת אותם, זה רק בגלל שאתה רץ הכי מהר, ולא כי אתה יותר טוב מהם" – מה מקור ההפרדה בין המושגים? מן הסתם, המנצח לא אמור להיות בן אדם יותר טוב מהמפסיד, רק שחקן/אצן/מה שלא יהיה יותר טוב. ואם מישהו רץ יותר מהר, מכאן נובע שהוא אצן יותר טוב.
    "בכדורגל, לעומת זאת, יכול לקרות מצב שא' יותר טוב מב', וב' יותר טוב מג', אבל ג' מנצח את א'" – איך יכול להיווצר מצב שקבוצת כדורגל טובה מפסידה לקבוצה גרועה? רק בגלל ביש מזל או מקריות, שנתקלים בהם בספורט כמו בכל תחום אחר.
    " אין צורך בגרימת הפסד ליריב, אלא רק בלהיות יותר טוב ממנו " – ספורטאי שיותר טוב מהיריב בהכרח גורם לו הפסד, כי מהות הספורט התחרותי היא בהשוואת הישגים.

  12. שונאת שביתות\הפגנות. לא כזה אוהבת כדורגל אם כבר הזכרנו..
    יש בזה משהו מלהיב אני רואה את זה אבל זה לא נוגע בי, זה אפילו משעמם.

    אני נאלצת לא להסכים עם ניצן, מרד צרכנים זה רעיון מגוחך (סליחה, אל תעלב.. תמשיך לקרוא) כי זה לא כאילו משהו ישתנה בעקבות זה, זה לא יהיה "או זה כבר ילמד אותם" כזה הם פשוט יעבירו את ההפסד למישהו אחר.. למדנו הרי משפט מסחרי לא? מבחינה פרקטית מה עשינו בזה? אתה לא תראה את המונדיאל, או טלוויזיה כבלים בדיל שקודם היית סבבה איתו, הם יפסידו ויצטרכו לדפוק כמה מסכנים אחרים ולהעלות את המחירים או מה שזה לא יהיה.

    ובאופן יותר כללי, בשביל לשנות את תפיסת הקפיטליזם החמדני, המגעיל והרומס צריך לשנות מערכת שלמה.. והתפיסה הסוציאל-קיבוצית נאיבית ולא מהווה אלטרנטיבה. הבעיה היא שלאף אחד אין אלטרנטיבה..כולם דפוקים, אני רוצה לראות מנהיג אחד שפועל בתחושה של שליחות חוץ מבין לאדן. צריך להיות מטורף כי אם אתה סתם שפוי אתה פועל בשביל הטובה האישית שלך.. כמו כולם. כנ"ל חברות. אגב, היה איזה מחקר באמריקה שהשווה "התנהגות" של חברות מסחריות להתנהגות של חולי נפש.. היתה שם איזהשהי הקבלה.

    בעניין התגובה של לנה, לפי מה שהבנתי לדפוק אנשים זה דפוס התנהגות השרדותי.. אבל יכול להיות שזה סתם תירוץ. תזכור רק שטוב ורע אלו מושגים סוביקטיבים.

    תראו איך אני מנצלת את הסרגל גלילה.. אולי עדיף כשלא היה :)

  13. אני מסכים עם איה בנוגע לאי יעילות של חרם צרכנים ולאי קיומו של מנהיג פועלים אמיתי.

    לנה,
    בריצה, בניגוד לכדורגל, התוצאה שלך לא תלויה בכמה טוב השני רץ. מי שרץ יותר מר מנצח.

  14. אני לא יכולה יותר לשבת בצד ולצפות בזה. יהונתן, אין תוצאה שנחשבת "טובה" בריצה, אלא בהשוואה לתוצאה של מישהו אחר. כלומר, אלמלא היה לך מתחרה, לתוצאה שלך לא היתה משמעות. ואם תגיד "בן אדם מתחרה נגד עצמו", זה עדיין חסר משמעות כי זו עדיין תהיה תחרות בין שתי תוצאות שונות, ללא קשר אם זה אותו בן אדם שמחזיק בהן או שני אנשים שונים.

  15. "בריצה, בניגוד לכדורגל, התוצאה שלך לא תלויה בכמה טוב השני רץ. מי שרץ יותר מר מנצח."
    מי שרץ יותר מהר – יותר מהר ממי? מהשני, מן הסתם… כך שישנה חשיבות למהירות בה רץ השני.
    כושר הסתירה העצמית שלך מוציא לי את החשק להמשיך בויכוח הזה.

  16. אז מה אם הוא לא יכול להשפיע?!! התוצאה שלו חסרת משממעות כשלעצמה! כל הרעיון הוא למי יש תוצאה שנחשבת טובה יותר בהשוואה לאחרת! אוף!

  17. אם ריצה היתה מתנהלת כמו כדורגל אז אנשים היו דוחפים אחד את השני על המסלול ומונעים מהם להגיע לקו, בכדורגל אתה מכשיל את השני ומנסה לפגוע בו. בריצה אי אפשר להוסיף עוד כדור ולפתור את הסכסוך, הסכסוך הוא לא דילמת אסיר ולא דילמת אסיר הפוכה בעולם עם משחק סכום אפס. ריצה היא לא משחק סכום אפס בעוד שכדורגל כן. (בכדורגל הקבוצה שמבקיעה שער פוגעת בצד השני, בעוד שבריצה אם אתה רץ יותר מהר, אתה לא פוגע בתוצאה של הצד השני אלא רק בצורה יחסית).

  18. שוב טעות. גם בכדורגל יש יחסיות. זו הסיבה שזה לא משנה אם המשחק נוצח 1-0 או 5-2, ולפעמים גם תוצאה של 0-0 היא רצויה. השוני פשוט נובע מכללי משחק שונים- הכללים של ריצה הם שאין אינטראקציה בין הרצים והכללים של כדורגל הם שיש אינטראקציה בין השחקנים. ההבדל הוא בסוג הספורט, אבל הוא לא עקרוני.

  19. יהונתן צודק.

    יכול להיות שבתור מישהו שנמצא "קצת" בתוך תחום הריצה התחרותית (www.ayalot.com http://www.realtiming.co.il), ואחיו הקטן שיחק כדורגל בקבוצה מסודרת לתקופה מסוימת, אני מבין יותר את הכוונה שלו.

    כדורגל הוא ספורט אלים. אנשים מקללים אנשים, שוברים להם את העצמות (כן, פיזית), וכל זה במסגרת קבוצה של אנשים שכל הקשר ביניהם מתמצה בכסף שכל אחד מהם רוצה להשיג באופן אישי עם נצחון המשחק. אם זו לא הייתה הסיבה, הם לא היו עוברים בין קבוצה לקבוצה.

    בריצה זה אחרת. אתמול, למשל, במירוץ הרצליה, אפשר היה לראות אנשים רצים בשביל ההנאה שבריצה. יש משמעות להשגת גביע, אבל יש משמעות רבה יותר להשגת שיא אישיי. התחרות שלך היא קודם כל עם עצמך. בישראל לא תמצאו יותר מ- 5 אנשים (וגם זה בהגזמה פראית) שמרוויחים את לחמם מיכולת הריצה שלהם, ובכל זאת ישנם אלפים שמגיעים לתחרויות בכל רחבי הארץ.

    ואם זה לא מספיק, אז המחשה: במירוץ רשפון הראשון, שארגנו בשנה שעברה, נאלצנו לעצור את ההרשמה ב- 1,200 רצים, והיו עוד מאות שביקשו להירשם. מתוכם, אפילו 10% לא היו זוכים מעולם בגביע, אבל זו רוח ההישגיות שדחפה אותם להגיע. זר לא יבין זאת.

    בברכת שבוע טוב,
    דותן

  20. Pingback: The N.Z.B
  21. מי התקין אנטנת לויין פרטית – בגלל המונדיאל
    שימו לב – בטווח הארוך התנתקות מהצמד (כבלים-יס) מחזירה עצמה בגדול

Comments are closed.