השוטר אז אולי

האם הדרך הנכונה להקנות לפקחים עירוניים סמכויות אכיפה ומעצר היא באמצעות חוק ההסדרים? באותו שבוע שתושבת הרצליה נעצרת ונאזקת כאשר עברה מעבר חציה ברמזור אדום אנו חייבים לעצור ולשאול את עצמנו האם זוהי הדרך לטפל בבעיות התקציב של המשטרה, כמו גם הצבת ניידות קרטון. האם אחת מהבעיות העיקריות של מערך המשטרה הוא שבישראל ישנם 2.8 שוטרים לכל אלף בני אדם (וגם) שזה עדיין יותר מקנדה, אך פחות מניו-יורק, ושאר מדינות ארצות הברית. מצד שני, מספר זה כולל גם את שוטרי מג"ב ושוטרים שעסוקים בדברים שהם לא צריכים, כמו להיות בשטחים (ומעניין אם תושבי השטחים נספרו בנתונים האלו).

בזמנו, התכוונתי להפרטת משטרה בצורה דומה, לתת עוד סמכויות לעיריות לאכוף את החוק; התכוונתי שצריך לתת לראש העיר את הכח לנהל, לקבוע חוקים ולהוציא את השלטון מהמרכז.

הדרך היא מבורכת (כמובן שמעצרים צריכים לבוא גם עם יכולת חקירה וכדומה, ולא רק כענישה או אלימות), הבעיה היא שעושים את זה עם חוק ההסדרים, שנועד לטפל בבעיות תקציב.

6 thoughts on “השוטר אז אולי

  1. אני חושב שבאופן כללי חוק ההסדרים הוא רעה חולה.חוק עם מעל 300 סעיפים שכל אחד מהם משנה חוקים קיימים ולא נדונים אחד אחד הוא פשוט דבר לא הגיוני.התוצאה היא שמצד אחד במקום שחברי ההכנסת ילמדו לפתח אחריות תקציבית, ולו הקטנה ביותר, הם סומכים על זה שאם החוק שלהם יעלה יותר מדי "כבר יתקנו את זה בחוק ההסדרים", ומצד שני החוק גם משמש לכל מיני מחטפים שלא היו עוברים בכל מקרה אחר כי פשוט אף אחד לא שם להם לב בתוך כל הסבך.

  2. מה שעופר אמר. בעצם כבר דיברת על זה לאחרונה, עד כמה גרוע חוק ההסדרים שמאפשר לאוצר להעביר עשרות או מאות חוקים, למעשה, בחצאי מחטף או מחטפים של ממש.

    על הפקחים, זה משהו. איזו הגדרה, פשוט ניסוח אמנותי: תושב שפגע באיכות חיי הציבור. האם זה כולל מישהו שמציע למלא את כבישי העיר בבהמות רכיבה שונות? (בעצם יש לו חסינות כח"כ.)

  3. מה הקשר להפרטה בדיוק?
    כיצד העברת סמכויות מרשות ציבורית אחת לאחרת היא הפרטה?

  4. דרומי,
    הכוונה היא שהסמכות מופרטת; כמו שאמרתי לך במייל, אין הבדל בין זה שעיריית קריית גת מבצעת פעולות שיטור לבין זה שהיא מפעילה את בתי הסוהר.

  5. אני חושבת שהבעיה היא "התפרקות מסמכות". הרציונלים לבעיה הם אותם רציונלים כמו בהפרטה, אבל עיריות – עדיין – אינן גוף פרטי. לפחות ככל שאותם פקחים הם עובדי העיריה ולא עובדים של חברת אבטחה, נניח.

  6. במסגרת העובדה שממשלת ישראל בסיוע אגרסיבי של האוצר מפריטה כל מה שזז בכדי שלא תהיה על כתפיה שום אחריות מלבד אספקה שוטפת של מישרות בכירות לעוזבי משרד האוצר, היא מנסה להשתחרר גם משמירה על הסדר.
    זה רגיל, הם כבר העבירו את הרווחה וחלק מהחינוך לשלטון המקומי, גם את הטיפול באשפה וביוב הם משאירים לאחרים ואת המים הם בכלל רוצים להפריט.
    נכון שהשילטון המקומי זה עדיין בידיים ציבוריות אבל השילטון המקומי לא יכול להתקיים ממסי רכוש בלבד והאוצר לא מעביר תקציבים אז… כמו שתאצ'ר הזניחה את הרכבות בכדי לומר שרק הפרטה תציל אותן, כך גם בנושא המשטרה – היום ברשויות המקומיות מחר משטרת לבייב.
    נכון שחוק ההסדרים זאת נבלה אבל הפרטת המשטרה זאת נבלהXטריפה.
    אולי יעניין אותכם התסריט הבא:
    http://redisbeautiful.blogspot.com/2008_01_01_archive.html

Comments are closed.