חסימת P2P בישראל וDeep Packet Inspection, דו"ח וממצאים

0.
מחקר שערכנו  על ידי מתנדבים לא תלויים, בלוגרים וYnet, מצא בצורה חד משמעית ראיות לכך שספקיות אינטרנט בישראל מתערבות בתעבורת רשת. בין היתר, נמצאו ראיות לכך שתעבורה מואטת על ידי ספקיות מסיומיות ולכך שספקית אינטרנט אחת לפחות מאיצה שיתוף קבצים על ידי שימוש בטכנולוגית Web-Caching. (לכתבה ב-Ynet: הספקיות חוסמות שיתוף קבצים)

בחודשים האחרונים, בעזרתם של לא מעט חברים ומתנדבים, ביצענו בדיקה של הדרך בה ספקיות אינטרנט ישראליות מתערבות בתעבורת גולשים. בעוד שאת הדו"ח המלא ניתן למצוא בשפה האנגלית, אני מביא כאן למען הנוחות תקציר ומסקנות בעברית.

האם ספקיות אינטרנט מתעדפות, מעכבות או חוסמות תעבורת שיתוף קבצים בפרוטוקולים של peer-to-peer? זוהי שאלה שנעה ומפורסמת בפורומים ואתרי שיתוף קבצים ומביאה תיאוריות קונספירציה שנעות החל מרצון למכור חבילות גלישה מורחבות ודרך רצון להגביל שיתוף קבצים המפר זכויות יוצרים. מחקר זה, שנערך בין החודשים אפריל לספטמבר 2009, נועד לבחון האם טענה זו אמיתית.

באמצעות כלים חופשיים החלטנו לבחון את התערבות ספקיות הרשת בתעבורת האינטרנט בישראל. ממצאנו היו שישנה התערבות ישירה ומכוונת על ידי לפחות שתיים מתוך שלוש ספקיות האינטרנט, הן על ידי האצה של תכנים והן על ידי האטה של תכנים. מצאנו כי ישנה התערבות בתעבורת שיתוף קבצים על ידי שתיים מתוך שלוש ספקיות וכי חלק מיישמות טכנולוגיה של בחינת תעבורה מעמיקה (Deep Packet Inspection, DPI) אשר שקולה להאזנת סתר.

אנו מפרסמים את תקציר הממצאים בעברית, אך הדו"ח המלא באנגלית זמין ברשת.

עקב פרטיות המתנדבים, לא אחשוף את הנתונים המלאים, המכילים את כתובות הIP שלהם ומידע נוסף.

1. רקע
טכנולוגיות P2P נמצאות בשימוש נרחב על ידי משתפי קבצים ומהוות נתח משמעותי בתעבורה (Allot, 2009); תעבורת P2P אחראית לכ21% מהתעבורה של תקשורת אינטרנט סלולרית ולכ71% מכלל תעבורת האינטרנט בשנת 2006 (ReadWriteWeb, 2006.12.06)(PlusNet, 2008.07.17), ולמעל ל50% מתעבורת האינטרנט בימינו (ipoQue, 2009, TorrentFreak, 2009.02.18). תעבורת P2P כוללת הורדת קבצים, שימוש בטכנולוגיות Voice over IP , מסרים מיידיים ותקשורת לא מבוזרת. משתמשי P2P בדרך כלל צורכים יותר תעבורה (Arstechnica, 2008.07.04) ומהווים את המשתמשים ה'כבדים יותר' של תעבורת הרשת.

החל משנת 2007, טענות כאילו ספקיות האינטרנט חוסמות P2P נשמעו ברשת. דו"ח של Vuze, שירות שיתוף קבצים פופולרי שמשתמש בטכנולוגיות P2P כדי לספק למשתמשיו תכנים מצא שכל ספקיות האינטרנט בישראל חוסמות P2P בצורה כלשהיא. במהלך 2009, תלונות נגד שלוש ספקיות האינטרנט הובאו לתקשורת ונדחו על ידי הספקיות. בזק בינלאומי דחה טענות אלה בטענה כי הן חסרות שחר (Ynet, 2009.03.29), כאשר שנה מוקדם יותר טענה שהיא ספקית האינטרנט היחידה שלא חוסמת שיתוף קבצים  (Ynet, 2007.12.05 ), סמייל012 טענה שטענותיהם של TorrentLeech כי מבוצעת חסימה אינן נכונות  (Ynet, 2008.01.24, Torrentleech FAQ) ונטוויז'ן דחתה את הטענה כי היא מבצעת תעדוף כלשהוא בתעבורה; וטענה כי דבר זה אינו אפשרי, ובמידה והיה אפשרי היתה חוסמת את כלל פורנוגרפיית הילדים ותכנים פוגעניים (Ynet, 2007.05.27).

אולם, ולמרות שהצהרות פומביות מסוג זה בוצעו, דיווחים רבים בשיחות לא רשמיות עם נציגי תמיכה הביעו אינדיקציה לכך שישנה בעיה.

דיווח נוסף על ידי אתר Torrentfreak טען כי בזק בינלאומי מוסיפה לקבצי .torrent פרטים מסוימים שגורמים להאצה של התכנים בשרתיה (Torrentfreak, 2009.04.19 ); אולם, מנכ"ל בזק בינלאומי דחה את הטענה בשיחה עם אמיתי זיו מדה-מרקר, באמרו כי לא יפעל בדרכים לא חוקיות גם אם מתחריו יעשו כן (TheMarker, 2009.08.05).

מעבר לכך, נשמעו טענות נוספות מאנשים שזהותם לא ידועה או מאומתת, אך לא היה ניתן לאושש אותן  (BGU Forum, 2009.03.26 ),  (Haaretz, 2008.05.06 ).

2. הניסוי

בכדי לבחון האם תעבורת P2P נחסמה, החלנו בניסוי עם שני כלים חופשיים שפותחו על ידי גורמים אחרים. הראשון הוא יישום הקוד הפתוח Switzerland ('שוויץ') ש פותח על ידי הEFF. שוויץ הנו כלי שנועד לגלות שינויים שמבוצעים על ידי ספקיות האינטרנט, לרבות חסימת תעבורה ושינויים בה. שוויץ שוחרר לאחר החלטת הFCC בנושא נייטרליות הרשת בארצות הברית והיה הכלי שהEFF השתמשו בו על מנת להוכיח כי אכן מבוצעת התערבות בתעבורה  (EFF, 2008).  (TorrentFreak, 2008 ).

כמו כן, השתמשנו ב Glasnost ,שלפחות בצורה חלקית נתמך על ידי  Google ומכון מקס פלנק. גלסנוסט הוא חלק מ Measurement Labs והוא קליינט Java עצמאי, שרץ בתוך הדפדפן. בטרם החלנו בבדיקה, רק 3 מתוך 971 בדיקות הראו אינדיקציה כלשהיא לחסימה, ומתוך 17 ספקיות אינטרנט בארץ, רק שלוש חסמו בצורה כלשהי. אולם, תוצאות אלה, כמו כלל התוצאות שהובאו על ידי גלסנוסט, אינן ממצות או דנות בהתערבות בתעבורה.

2.1 שוויץ

למרות שלא הצלחנו לנתח את הLog שניתן על ידי שוויץ, בעיקר בעקבות יכולת לתאם בין העברת קבצים על ידי המתנדבים, שוויץ סייעה לנו במציאה של כמה ממצאים מעניינים. הניסוי בוצע על ידי שליחה של קובץ וידאו חופשי בתור torrent, כאשר המתנדבים הורדיו והעלו את הקובץ שוב ושוב, מחפשים התערבות מכוונת על ידי ספקיות האינטרנט או משלוח RST Packets, שהם סימנים לסיום הקשר שמובאים על ידי ספקית האינטרנט כדי לחבל בתעבורה. לא הצלחנו למצוא עדויות מספקות להתערבות בתכנים, בין היתר עקב הממשק הלא ידידותי של שוויץ.

אולם, לאחר מספר משמעותי של נסיונות, מצאנו כי משתמש שאינו מתנדב מעתיק ומעלה את הקבצים, מכתובת הIP 212.235.15.36 ולא השתמש באותה תוכנה שאנו השתמשנו על מנת להעביר את הקבצים (libTorrent) (screenshot, screenshot ).מצאנו אזכור לכתובת הIP הזו בפורום חומרה שמתאר אותה כשרת Caching של נטוויז'ן  (HWZone, 2009). בעוד שאכן כתובת הIP הזו משוויכת לנטוויז'ן, מצאנו כתובות מתחום הIP אשר פועלות בהאצה של תכנים ב eMule (img src) ומתחום הכתובות  212.235.x.x, שנמצא בשימוש או בבעלות Netvision (whois data). למרות שפעילות זו אינה חסימה של P2P, אנו רואים אותה כהתערבות משמעותית בתעבורת הרשת ובפרטיות הגולשים, העולה אף לרמה של האזנת סתר.

2.2 Glasnost

הפעלנו את Glasnost ממחשבים שונים וספקיות אינטרנט שונות במועדים שונים ואקראיים על מנת לבחון התערבות בתעבורת Bittorrent. גלסנוסט פועל בצורה הבאה: הוא בוחן תקשורת בארבע העברות שונות, העלאה והורדה של ביטורנט על פורטים סטנדרטים ולא סטנדרטיים והעלאה והורדה של TCP (תעבורת רשת רגילה) על פורטים סטנדרטים ולא סטנדרטיים. על ידי השוואה בין תוצאות הTCP לביטורנט, ניתן להסיק האם ישנה התערבות בתעבורה בצורה של Deep Packet Inspection. ביצענו לפחות שמונה בדיקות בכל ספקית אינטרנט, השוואנו את התוצאות ובחנו אותן, ולהלן מסקנותינו:

2.2.1 נטוויז'ן

נטוויזן ככל הנראה מפעילה Deep Packet Inspection. לאחר שכבר מצאנו כי ישנה התערבות כלשהיא בתעבורת ביטורנט, מצאנו שבפורטים סטנדרטיים של ביטורנט היחס הממוצע בין ביטורנט לTCP עמד על 70% ובפורטים לא סטנדרטיים עמד על 81%; אולם, היחס המצטבר (היחס בין סכומי מהירויות ההעלאה) היוא 52% על פורטים סטנדרטיים ו59% על פורטים לא סטנדרטיים. בהורדה מצאנו תוצאות דומות, כאשר היחס בין BT לTCP עמד על 58% בפורטים סטנדרטים ו50% בפורטים לא סטנדרטים ויחס מצטבר של 50% בפורטים סטנדרטיים ו27% בפורטים לא סטנדרטיים.

2.2.2 בזק בינלאומי.

התצאות בבזק בינלאומי לא היו חד משמעיות. וכיוון שבבדיקה אחת תעבורת הביטורנט עמדה על מהירות של פי 12 מתעבורת הTCP התוצאות הפכו לבלתי ניתנות להסבר. לכן, הסרנו את הבדיקה המדוברת שחרגה מסטיית התקן. מעבר לכך, תוצאות הניסוי בבזק לא הביאו למסקנה חד משמעית כי ישנה חסימה. בכלליות ניתן לומר כי מהירות פרוטוקול ביטורנט משמעותית יותר גבוהה מאשר TCP בבזק בינלאומי. ממצאנו היו שבפורט סטנדרטי, היחס הממוצע בין ביטורנט לTCP עמד על 105% ובפורטים לא סטנדרטיים על 69%, היחס המצטבר עמד על 104% בפורטים סטנדרטיים ו52% בפורטים לא סטנדרטיים. בהורדות, לעומת זאת, היחס הממוצע עמד על 147% בפורטים סטנדרטיים ו130% בפורטים לא סטנדרטיים. היחס המצטבר עמד על 137% בפורטים סטנדרטיים ו36% בפורטים לא סטנדרטיים. היחס של 36% נוצר עקב מספר בדיקות בהן היחס בין מהירות ההורדה בביטורנט לTCP עמדה על פחות מ10%. אולם, במקרה זה אנו מאמינים שהדבר נוצר כתוצאה ממקריות ולא על ידי יד מכוונת.

2.2.3 אינטרנט זהב

מצאנו אינדיקציה חזקה להתערבות בתעבורה על ידי אינטרנט זהב. מספר התוצאות שנזנחו כתוצאה מחסימה כוללת של פורטים סטנדרטיים היה המשמעותי ביותר והיה מספיק בכדי להראות כי ישנה התערבות משמעותית בתעבורת P2P. מעבר לכך, מספר התוצאות שמציגות נתוני אפס תעבורה חלקיים מראה כי ישנה התערבות בתעבודה שיכולה להתרחש  בחלק משעות היום.

ממצאינו היו כי בפורטים סטנדרטים, היחס הממוצע בין העלאת BT לTCP עמד על 81% ובפורטים לא סטנדרטים על 107%; הערכים המצטברים מראים 77% בפורטים סטנדרטיים ו103% בפורטים לא סטנדרטיים. בהורדות נתקלנו בתוצאות דומות, כאשר יחס הBT לTCP עמד על 74% בפורטים סטנדרטיים ו118% בפורטים לא סטנדרטיים, עם ערך מצטבר של 90% בפורטים סטנדרטיים ו80% בפורטים לא סטנדרטיים. ממצא זה יכול לבוא הן על ידי התערבות DPI והן על ידי חסימה רגילה של פורטים.

2.2.4 טבלת ממצאים:

ISP BT/TCP upload, Standard BT/TCP upload, non-standard BT/TCP download, standard BT/TCP download, non-standard
Netvision 69.99% (52%) 81.95% (60%) 58.61% (50%) 50% (27%)
Bezeqint 105% (104%) 69.17% (52%) 147% (137%) 130% (36%)
Zahav 81% (77%) 107% (103%) 74% (90%) 118% (80%)

יחס של BT לTCP נמוך מצביע על DPI, הפרשים משמעותיים בין פורטים סטנדרטיים לפורטים לא סטנדרטיים מצביעים על התערבות על בסיס פורט.

3. מסקנות
הממצא העיקרי שלנו הוא שלפחות שתיים מתוך שלוש ספקיות האינטרנט מבצעות שינויים כלשהם בתעבורה, ובמיוחד בתעבורת שיתוף קבצים. הצלחנו להראות כי ישנה התערבות מסוג DPI והאצה של תכני P2P בצורה כלשהיא לפחות על ידי ספקית תקשורת אחת ואחת נוספת כנראה מפעילה תעדוף על פורטים מסוימים.
אנו מאמינים שהאצה של תכני P2P ושמירה שלהם אצל ספקית האינטרנט היא התופעה המדאיגה ביותר וצריכה להבחן על ידי הגולטור; מעבר לכך, אנו מאמינים שמחקר נוסף דרוש על מנת לבחון מהן הטכנולוגיות המגבילות שנמצאות בשימוש.

למרות שלא הצלחנו להראות מהן הטכנולוגיות בשימוש, אנו מאמינים ששימוש בטכנולוגיות מסוג זה עשוי לפגוע בתחרות החופשית, חופש הביטוי ובהתקדמות הטכנולוגיה. מעבר לכך, פעילות של DPI עשויה להחשב כהאזנת סתר לכל דבר ולסייע בהאזנה לשיחות P2P. לכן, אנו קוראים לרשויות החוק לנקוט באמצעים מתאימים על מנת למנוע שימוש כזה.

80 thoughts on “חסימת P2P בישראל וDeep Packet Inspection, דו"ח וממצאים

  1. למשל, ספק אינטרנט יכול לצנזר אתרים.

    כשהייתי מחובר דרך 012 היו אתרים מסויימים (תמיד בלוגים של וורדפרס) שלא יכולתי לראות. במקום העמוד הייתי מקבל הודעת 404 מפוברקת. אם הייתי מוסיף סתם אותיות בסוף כדי שהכתובת תהיה שגויה הייתי מקבל את הודעת 404 האמיתית של האתר. הכרתי את הבעלים של אחד האתרים החסומים, והוא אמר שהוא לא רואה שאני בכלל מנסה לגשת לאתר אלא כאשר הכתובת שגויה. לאורך כל התקופה לא הייתה כל בעיה לגשת לאתרים האלו דרך ספקים אחרים.

    כשהתקשרתי לתמיכה של 012 הם אמרו לי שאין פרוקסי שכל התקשורת שלי עוברת דרכו (אם אני רוצה או לא). הם הציעו לי לנסות להתחבר בחשבון של המוקד ופתאום: הכל עובד!

    האתרים הבעייתיים: gnobal.net
    basemnt.com/blog

  2. מעניין מאוד.
    גם לי לפעמים קרה שבמהלך חיפושי בגוגל נתקלתי באתרים שלפי גוגל אמורים להיות פעילים, אבל קיבלתי הודעות שגיאה כשננכנסתי.
    כיצד אתה אמור לזהות כשזו ךא הודעה אמיתית?
    ולמה שהפרוקסי של 012 לא יאחזר אתר כלשהו?

    אבל בכל מקרה, כן, אתרים הספקית יכולה למנפלט, השאלה היא האם היא יכולה להתערב גם בתוכנות P2P (אימיול ספציפית), בצורה כל כך כירורגית עד כדי חסימה והחלפה של מקורות רק בקובץ ספציפי אחד? (או שאולי היא בעצם חוסמת חלקית את כל הקבצים ואני שמתי לב רק לקובץ הזה).

  3. לדניאל

    השוק החופשי הזה שאתה כל כך מגן עליו ומקדם אותו, לא שאני נגדו, באמת נראה לך מקובל שיתנהל כך?

    ממה שהבנתי מכל חומות הטקסט שאתה מקפיד לטפח ולסגנן זה שהשוק החופשי יכול להרשות לעצמו הכל. משמע מכירה של מוצר X וקבלת מוצר Y במקומו זה דבר טבעי ומקובל מבחינתך. אם אותו Y שקיבלתי לא מתאים לי, למרות שביקשתי ושילמתי על X, אני יכול ללכת ולחפש במקום אחר.

    מבחינתי חברות האינטרנט יכולות לחסום תכנים מפה ועד להודעה חדשה כל עוד -> הדבר מצויין בחוזה או בעסקה שאני מתחייב/חותם עליה<-. אני לא רוצה אינטרנט מסורס.
    כשאני קונה קילוגרם תפוחים בשוק , אני קונה קילוגרם תפוחים שלמים ולא תפוחים נגוסים.

    לגבי הפיקוח והתערבות הממשלה:

    זהו ברגע שהממשלה מתערבת בכל הסיפור הזה אנחנו הופכים אוטומטית לצפון קוריאה. ביבי הופך לדיקטטור נוסח סדאם חוסיין, בונה לעצמו ארמון ,מוציא להורג את האופוזיציה ומשאיר בקרבתו רק את משפחתו ותומכיו הנלהבים. כמובן כל אזרחי ישראל חוזרים לגור בבקתות וצריפים ישנים ומאבדים את כל רחושם והופכים לעבדי השלטון הנורא והכל יכול.

    אלו הן החששות שלך?

    אולי הממשלה מתערבת ודוחפת את האף למקומות לא רצויים אבל יש דברים מינימליים שבכוחה למנוע כמו השרלטנות המטורפת של "השוק החופשי" הזה שאתה כה מגן עליו.
    בכל פינה היום אני מוצא קומבינטורים ורמאים בכל תחומי המסחר ותופעות הרמאות והולכת השולל רק הולכות ומתגברות במסגרת "השוק החופשי". זה מגיע למצב שחברות עם שם מרשות לעמצן להשתין על האזרח הקטן.
    היום כאזרח קטן אי אפשר להתעסק יותר עם הספקיות כי הן יודעות שאתה חלש יחסית אליהן, הן יכולות להעמיד צי של עורכי דין מולך ואתה תיפול! למה היחס שונה ללקוחות העסקיים?? בגלל הכסף הטוב שהם משלמים וגם כוח משפטי שהם יכולים להרשות לעצמם. כלומר השוק החופשי יטיב עימי כל עוד הכיס שלי עמוס.

    שורה תחתונה – כל מי שפרנואיד כ"כ בקטע של השליטה בחיים שלנו מצד השלטון מוזמן לצאת להפגנות/שביתות/להקים מפלגה פוליטית שתילחם "באח הגדול".

    ליהונתן

    תודה רבה לך על פירסום הממצאים האלו ועל כל הכתבה בפני עצמה.

  4. אנונימוס,
    אני לא מקדם או מגן על "שוק חופשי", אני מקדם ומגן אנשים חופשיים.
    חלק מלהיות בן אדם חופשי, זה היכולת לקבל בחירות עצמאיות וחופשיות – ולהיות אחראי לבחירות שלך.

    כשאתה נכנס לעסקת סחר עם אדם אחר, אתה מוותר על דבר מסוים תמורת דבר אחר שאתה רוצה יותר.
    אתה מוותר על הביצים העודפות מהתרנגולות שלך, ומחליף אותם עבור בשר.
    אתה מוותר על הרכב שלך, ומחליף אותו ב20 אלף שקל.
    אתה מוותר על 100 שקל בחודש, ומחליף אותם בחיבור לאינטרנט.

    ברור שאם הסכמת עם מישהו שתחליף איתו 2 קילו ביצים תמורת קילו וחצי בקר, וקיבלת במקום בקר טופו – יש לך את כל הסיבות בעולם לקחת אותו לבית המשפט ולתבוע אותו.

    אם הסכמת עם חברת התקשורת שלך (בחוזה שיש ביניכם), על שירות מסוג מסוים, וקיבלת שירות מסוג אחר – אני תומך לחלוטין בזכות שלך לתבוע בבית המשפט את קיום החוזה.

    כרגע המצב הוא שהחוזה בינך לבין הספק בהחלט מתיר לספק לבצע תעדוף של תעבורה מסוג אחד על פני תעבורה מסוג אחר. וכך ספקית תקשורת פועלת מאז ומתמיד.
    החידוש היחידי כאן הוא שהספק הסתכל קצת יותר עמוק לתוך ההודעות שלך, ובמקום ההבדלה הרגילה של "זה לקוח עסקי" מול "זה לקוח פרטי" או "זאת שיחת טלפון" מול "זה תכנית טלוויזיה", הוא הסיק גם "זו גלישה באתרים" מול "זו הורדת סרט בטורנט".

    לגבי ההתערבות הממשלתית:
    אני מפנה אותך לאוסטרליה.
    זה מתחיל בקטן, אבל המכונה המשומנת לא מפסיקה.
    היא תמיד תאבה לעוד ועוד כוח ושליטה, והיא מזדחלת באיטיות לחיינו ומשתלטת יותר ויותר.

    המדינה כבר היום מספקת לך את כל הכלים הדרושים להתמודד עם אנשים שרימו אותך. בייחוד אם מדובר בחברה עסקית גדולה שלא בדיוק מתקפלת ובורחת מהארץ בתקופה הקרובה.
    כשאתה מרגיש שהיית קורבן להונאה, יש לך בתי משפט כדי לתבוע בהם נזקים.
    כשאתה חותם על חוזה – יש לך עורכי דין שיכולים לייעץ לך האם זה חוזה שחכם לחתום עליו או לא.

    נמאס לי כבר לשמוע את הבלוף הבכייני הזה של "צי עורכי דין" שיפילו אותך.
    אם היית קורבן להונאה, או שהבטיחו לך מוצר אחד בחוזה, וקיבלת מוצר אחר – שום צי עורכי דין לא יכול לשנות את זה.
    את בית המשפט אי אפשר לקנות בכסף.
    לא את אותו הדבר אפשר להגיד על הפוליטיקאים שאתה משום מה כל כך סומך עליהם.

    השאלה שצריכה להשאל איננה למה אני מפחד לאבד שליטה על החיים שלי לידי הפוליטיקאים. השאלה היא – איך זה שאתה כל כך ממהר לסמוך עליהם, ולמה אתה כל כך תמים לחשוב שהם דווקא ישמרו על האינטרסים שלך, ולא על האינטרסים של עצמם, של המקורבים אליהם, ושל מוקדי הכוח והשליטה הכלכליים שהם תלויים בהם?

  5. אף אחד לא יעשה בקשר לכך כלום. יש מספיק סיבות
    למה להשאיר את הדברים כמו שהם.

    http://www.itk98.net/traffic.shaping.pdf

    אם אתם רוצים אינטרנט כמו שצריך, צריך לעבוד למודל
    בו כל אחד משלם לפי הכמות שהוא מוריד.

  6. מנסיוני כמפתח אינטרנט, רוב הספקיות וסמייל בעיקר, חוסמים פורטים לא שגרתיים בגלישה לחו"ל, כולל פורטים לצרכי פיתוח (ftp, ssh, וכרגע הplesk שלי זוחל בפורט 8443 ולכן אני פה, מחכה שהphpMyAdmin יטען)
    נכון טענת, מסכים איתך. אבל יש אלטרנטיבה? נמאס לי כבר!

  7. מי צודק?
    http://thecom.co.il/article.php?id=8206
    קשה להאמין שגיליתם דבר כזה כמו החסימות, כי אחרת היו מוגשות תביעות לבית משפט… סלקום חזמה, זה אני בדקתי ומצאתי, כמו אחרים. השאר, לא.

  8. אין שום בעיה בDPI הזה ברמה העקרונית.
    דניאל צודק בכך שזכותם המלאה לתת לנו איזה שירות שמתחשק להם.
    הבעיה היא כשזה נעשה בניגוד לחוק, וצורה בלתי-שקופה בעליל.
    אם היה כתוב "חבילת 5 מגה, בתעדוף נמוך/גבוה/עם DPI/בלי DPI" לא היתה כל בעיה בעיני עם המצב, חוץ מהעובדה שהייתי מבקש לקבל שירות של אינטרנט ניטרלי.

  9. כולכם שוכחים דבר חשוב.

    כמות הגניבות של סרטים ויצירות שנעשות באינטרנט ע"י P2P ו ואתרי שיתוף היא אדירת מימדים בקנה מידה מטורף.

    העלות של התעבורה הבין לאומית שמאפשרת את הגניבות הללו
    היא א ס ט ר ו נ ו מ י ת ואם ספקי האינטרנט היו צריכים לשלם אותה ולהמשיך למכור אינטרנט בזול הם מזמן היו פושטים את הרגל והייתם מקבלים
    "אחלה" אינטרנט בחסות משרד התקשורת (בדומה לאיכות הבריאות שקיבלתם מקופ"ח באלף הקודם).

    עכשיו שכל אחד יחשוב טוב טוב אם הוא מוכן לשלם הון תועפות על האינטרנט שלו ולממן את הגנבים או להתפשר על אינטרנט זול שטיפה יותר קשה ואיטי לגנוב בו אבל שאר הדברים עובדים דווקא לא רע?

    ולכל המתיפיפים "המורידים החוקיים" – 99.999999% מהתוכן ב P2P הוא גנוב ומפר זכויות יוצרים. זאת עובדה, מה באמת יש בעשרות הג'יגה שהורדת רק אתמול מהאינטרנט? מחקרים זאולוגיים בנושא דגי מים מלוחים בים התיכון??? נו באמת.

    לי זה נשמע יותר כמו האוסף האחרון של…. או הפרק האחרון בסידרה ששודר זה עתה בארה"ב או איזה סרט טוב לראות עם המשפחה בערב (רק ששחכנו לשלם עליו לבלוק באסטר…).

  10. תומר,

    קודם כל,לשאלה מה מועבר אין כל רלוונטיות. בפוסט הזה הסברתי שעצם הסינון מטיל אחריות על הספקיות. אבל זה לא משנה. עצם ההתערבות בתעבורה פוגע בחירות שלי.

    שנית,
    עלות הגישה לחול היא לא בעיה שלי. היא בעיה של הספקיות שלא מוכנות לעמוד ולרכוש עוד רוחב פס. גם אם הגישה לחו"ל יקרה, זה לא מצדיק סינון של תכנים. זה יכול להצדיק העלאת עלויות, אבל ממה שאני רואה בשוק הבעיה היא לא העלות לחו"ל אלא אלא הרצון של הספקיות להרוויח עוד כסף.

  11. יהונתן,

    א. מה אתה בדיוק "רואה"? מתי בדקת בפעם האחרונה כמה עולה 5 מגה ישיר לחו"ל אצל חברה המוכרת קווים בין לאומיים? ותוסיף על זה קישור לאינטרנט בחו"ל.

    בקיצור זה יעלה לך בערך 1000$ לחודש. זה בערך פי 40 ממה שאתה משלם היום…

    אז ידידי, אם אתה רוצה לטחון כל היום סרטים במהירות שיא ולחשוב שמישהו חייב לספק לך 24X7 את ה 5 מגה שלך – נא שלם בכסף מלא את העלות שלך ותפסיק להתבכיין.

    מעבר לזה, על איזה סינון אתה מדבר?
    אה… על זה שהמדינה עושה כשאמבולנס עובר יותר מהר ממך בכביש החוף הפקוק… הבנתי – בוא נתבע גם את המדינה כי אתה לא נוסע 90 קמ"ש "כמובטח" כל היום וכל הלילה.

  12. ת,
    בתור מישהו שמשלם על קו מובטח בסיב אופטי בארץ (לא אצלכם, אתם הייתם יקרים פי 2 מהתחרות) אני יכול לומר לך בוודאות שזה לא המחיר (אולי המחיר אצלכם, אבל בהחלט לא מחיר השוק). ושגם במקרה כזה, אם הספקית רוצה לעשות Over Selling, היא צריכה לעשות את זה בצורה סבירה. אבל להרוויח 15 מיליון ש"ח ברבעון ואז להתלונן? תסלח לי.

    הלוגיקה שלך שבורה כמו האינטרנט שהספקית שלך נותנת. בסופו של דבר, אם המדינה היתה מוכרת לך כביש שנוסע במהירות של 90 קמ"ש (לא כביש שמאפשר לסוע עליו ב90, כי הספקית לא מאפשרת, היא מביאה) והכביש היה שבור, דפוק ופגום, ומאפשר לסוע ב90 קמ"ש רק למקום אחד, זה לא היה כביש.

    אז כן, יש לי תלונות: יש לי תלונות כי אם מישהו מבצע הפרת זכויות יוצרים, זה לא עניינה של ספקית האינטרנט (היא מחויבת גם לשמור על פרטיותי וגם על חסיון התעבורה שלי), ואם ארגון זכויות יוצרים ירצה לתבוע, הוא יתבע את החברה שדווקא סיננה (כי בלי הסינון, אין לה אחריות, אבל זה טמטום של המחלקה המשפטית שאישרה כזה דבר). ויש לי תלונות כשספקיות האינטרנט מעודדות הורדות ואחר כך טוענות שזו לא הסיבה שאנשים רוצים רוחב פס כזה.

    כמובן שסינון כזה לא מקטין את הביקוש, הוא פשוט מפנה את הלקוחות לאפיקים פחות יעילים כמו אתרי הורדה ישירה או FTP. אבל הספקיות לא מוכנות לקחת את ההבנה הבסיסית ולסדר את הביקושים.

  13. יהונתן

    קו מובטח בסיב אופטי בתוך ארץ ישראל?
    האם זה אומר שאתה מוריד רק את קישקשתא ורגע עם דודלי ב P2P?

    לידיעתך, סיב אופטי ישיר לחו"ל (לא דרך ספק אינטרנט) עולה בסדרי גודל הרבה הרבה הרבה יותר מזה ועל זה עוד תוסיף את המקטע בארץ שדיברת עליו כדי להגיע אליך. תבדוק אצל מי שבא לך.

    ולידיעתך, כמי חושב שמגיע לו 5 מגה כל הזמן – מן הסתם אי אפשר לעשות לו OVERSELLING בשום צורה בעולם. (כי אתה לא רוצה שיהיה לפעמים קצת איטיות בקבצים שאתה מוריד לא?)

    אגב, אל תשכח להתחבר לספק אינטרנט באירופה בקצה של הסיב ב 1000$ שאתה מזמין, ואז יש לי חדשות לא ממש טובות בשבילך – אצלו אתה לא תעיז לטחון את הקו, כי אחרי כמה עשרות ג'יגה תקבל טלפון לא נחמד בהולנדית ממנו אם אזהרה לפני ניתוק. אתה חושב שהגויים פראיירים?

    כרגיל, הישראלים בכל מקום בעולם חושבים שהכל מגיע רק להם.

    ובנושא "הסינון".
    אתה שוב חוזר למינוח ה "סינון" השגוי שלך, לאף אחד אין אינטרס לסנן, ובטח שלא לקחת אחריות על מי שגונב, לכן תבין – לא מסננים אותך.
    אם תרצה סינון – תצטרך לשלם עליו כי זה יקר מאוד לעשות את זה.

    מה שקורה זה פשוט התמודדות יעילה במצב של עומס אדיר שנובע ממורידים סידרתיים שטוחנים כל היום סרטים וקבצים מפרי זכויות יוצרים.
    בגללם אולי בקרוב כולם ישלמו הרבה יותר, גם הסבתא שרק גולשת ושולחת מיילים.

    עצם העובדה שבכלל שמסוגלים לספק לך אינטרנט סביר בעליות סבירות – זה אומר שהספקיות עושות עבודת קודש.

    רוצה יותר מזה? אין בעיה, תכין 1000$ בחודש וישמחו לשרת אותך א' א'.

  14. ויהונתן,
    עוד מילה לסיום ללא קשר למהירות ולשירות ולטענות.

    אני לא עו"ד. ולא מתיימר להיות.
    אבל אני הייתי בודק היטב מי המתלוננים ומה מסתתר מאחורי טענותיהם לכאורה ולא טומן את ראשי בחול.

    לוקח בדיוק 5 דק' להוכיח אילו סוג תכנים מהווים את רוב רובו המוחלט של עולם ה P2P ואתרי השיתוף.

    אני לא חושב שראוי להגן על גנבים שמתלוננים שמפריעים להם, לכאורה, לגנוב מהר יותר.

  15. דרור,

    ת,
    אני על סף דמעות,שבוז ממך,אבל המציאות סותר את הטיעונים "החזקים" שלך (צועק לשמיים מאיזה עמדה אתה פולט את הפופוליזם הזול שלך…),אז הגויים כן פראיירים,אחרת איזו סיבה יש להם לשלם פיצויים לגולשים:
    "…עסקת טיעון בתביעה נגד ענקית התקשורת קומקאסט על התערבות בתעבורת שיתוף קבצים…עסקת טיעון בתביעה נגד ענקית התקשורת קומקאסט על התערבות בתעבורת שיתוף קבצים…."
    http://www.p2pcongestionsettlement.com/
    יעני גם גנבו,וגם פיצו אותם…..

    למה שאתה קורא "…התמודדות יעילה…." אנחנו הצרכנים קוראים "עבודה בעיניים",גניבה לאור יום,הרי הספקים הישראלים חושבים שהם יכולים לעשות מה שבאה להם. אתם יוצאים כל שני וחמישי במבצעים נכפיל/נשלש/שנה חינם/16MB במחיר של 5MB……עם חוזים דרקוניים(שאין שום מילא מה מותר/אסור ברמת אפליקציות/פרוטוקולים) בסיגנון … חתמתה,אכלתה אותה…,ועזוב אותנו מדמגוגיה הזולה של "סבתא תשלם יותר",היום אתם כבר דופקים את העמך עם מחירים של 60 ש"ח ל-750/1.5MB.
    לפי גישה שלך אין בעיה למכור גם 100MB במחיר מוזל,הרי ממילא אתם לא מתכוונים לספק את זה,אתם תפרשו את המספר הזה לפי פרשנות שלך..
    וכמובן אתה מתעלם מהמציאות החדשה,סטרימינג ו-IPTV…..".."נקודת המפנה של הווידאו באינטרנט באמת הגיעה,כבר אין בעיה לראות וידאו, גם ב-HD, באיכות גבוהה בדיוק כמו בטלוויזיה" ציטוט של מנכ"ל AKAMAI,פול סייגן,שבתור עוסק בתחום אתה אמור להכיר
    http://shivuk.themarker.com/news/index.dot?id=23349
    אז אחרי שכולי תקווה שיבוא עו"ד תותח ויראים אותכם על טיל,ותשלמו פיצויים,אחר כך יעלה לכם עוד הון תועפות לסנן עם הלקוח,שמשכיר סרט,באופן חוקי מאתר שמשתמש בפרוטוקול ביטורנט כדי להעביר את זה ללקוח,או צופה בסטרימינג ב-IPTV חוקי בתשלום לבין לקוח שגונב סרטים,על "הצינור 5MB" מסכן שרכש ממכם…..ועוד לא דיברנו,מה נחשב אינטרנט מהיר אצל הגואיים,וה-UPLOAD הבדיחה אצל ספקים ישראלים…..

  16. דרור:

    לא אפנה אותך כי אתה בטוח מכיר:
    "חוק 3 הפסילות" באירופה, הגבלות על P2P באנגליה,
    מכתבי תביעה שנשלחים לגולשים בהולנד וארה"ב,
    וגם שיחות ניתוק מהאינטרנט בארה"ב והולנד – דבר שם עם אנשים – הם מתים מפחד לפתוח UTORRENT אפילו לשניה.
    ואפילו נושא COMCAST נגמר בזה שמותר להם. קרא ולמד.
    שלא לדבר על מדינות שבאמת מסננות אתרים שלא נראים להם,
    וגולשים שלא נראים להם הולכים לכלא.

    אבל לא!! אתה ישראלי גאה שחושב שרק לך מגיע הכל. נכון ידידי? טעות.

    אתה ישראלי מסכן שחי במדינה מוכת מונופולים
    שבה עלויות התקשורת אדירות בדיוק כמו בעולם השלישי.
    יש בה אנשים מוכשרים מאוד שהופכים את העולם בתנאים איומים – כדי לספק לך אינטרנט סביר במחיר סביר – ואתה עוד מעז להתלהם. תתביש.

    בגלל אנשים כמוך ילדי הפריפריה לא יזכו לראות אינטרנט, כי צריך לתת קודם לגנבים השבעים במרכז הארץ. וזאת בשם…. "בשם מה או מי בכלל? בשם איזה חוק?!"

    אז מספיק להתבכיין. השירות בארץ סביר (ואף מעבר), אין שום בעיה גורפת ובפרט עם VIDEO HD, IPTV ו STREAMING, GAMING .
    דברים נקודתיים לא תמיד קשורים לספק – גם הם תמיד מטופלים וברוב המוחלט של הזמן עובדים היטב.

    תפסיק להאשים את הספקיות הישארליות בכל מה שמגרד לך. האינטרנט גדול ומורכב מעשרות אלפי ספקיות אחרות שאולי להם יש בעיות? אולי הם דווקא מגבילות? חשבת על זה פעם? (אגב, חלקם הלא מבוטל – כן!)
    פשוט בורות טכנולוגית בתת רמה – זה מה שמאפיין פה את השיח הישראלי.

    שב ולמד.

  17. ת,

    לפי סגנון תגובות שלך,שמרגיש צורך להטיף/לחנך/לתרץ ללא הרף עד כמה האינטרנט בארץ פשוט,נס בהתגלמותו בלה בלב,בטח אתה בעל תפקיד לא זותר באחד הספקים "המעולים" שהישראלי המצוי פשוט לא יודעה להעריך ואפילו לא מתבייש,כפוי טובה…בוא ניסכם משהו בתור התחלה…אתה מייצג חברה עיסקית שתפקידו למקסם רווחים ( ואתם כן מרוויחים כמו שיונתן כתב….לבריאות),אבל תעשה לנו טובה ותפסיק את הפופוליזם הזול כמו דאגה על פער דיגיטלי בין פריפריה מרכז,הגברת כהן מחדרה תשלם יותר….הצחקתה אותי,ממש בראש סדר עדיפות של ספק אינטרנט,פששש מה אני אגיד,אתם גם שוטרי תנועה ברשת שדואג לזכויות יוצרים,גם מחנך,גם דואג לרווחת תושבים מהפריפריה והאוכלוסיה החלשה,וואלה אתם בתנופה אדירה (רק תזכיר לי מי מינה אותכם,או שפשוט זה משרת את האינטרסים הכלכליים שלכם,ועל הדרך אולי נשמע גם משכנעה חחח) הייתי מציע לחוקק חוק לאסור בחוק התקנת תוכנת VOIP חינמי במחשבים,אחרת איך תמכרו גם טלפוניה,וכמובן תובעה את כל האתרי FILE/WEB HOSTING שגומרים לכם את התעבורה דרך פורט 80,ומשתמשי USENET כמובן…ואחרי זה פורץ גבולות תובעה את היצרן/יבואן/חנות למה מכר לי DVD או LCD קורא DIVX,הרי לוקח 5 דקות להוכיח,ש 99.9999% מ-DIVX הם הפרת זכויות יוצרים (וזה בתור שליחות להגן על זכויות יוצרים)….והרשימה עוד ארוכה…

    בקיצור שב,ותפסיק עם הפופוליזם הזול,המצב יותר פשוט:

    אני רואה בך "צינור" בלבד שבעזרתו אני עושה כל מני שימושים,ולפעמים ה"צינור" שלך הוא חלק בלתי נפרד משרות נוסף שאני רוכש/משתמש.
    לפי חוזים שלכם מול הלקוחות,אתם מגדירים את המחיר של ה"צינור" לפי קוטר בלבד !!!!! תכתבו בשקיפות מה אתם מפרשים קוטר ומה הסייגים !!!!כמו כל חוזה,ברגע שאני מפר אותם,זכותך לשלוח יחידת קומנדן לתלוש אותי מהמחשב והשרות היותר מסביר שלכם ולזרוק אותי לצינוק….עד שזה לא יקרה כל הטיעונים שלכם שווה ל #$%^ ,כי אתם פשוט לקחתם החלטה עסקית של הטעיה,גונב מגונב פטור,שיטת מצליח,חוזה אחיד דרקוני עם התחייבות ארוכה ועם קנסות כבדים למי שנתפש ברשת שלכם ופתאום מבין שלא מקבל תמורה למה שמשלם…
    תגדירו בחוזה שאתם לא מאפשרים פרוטוקול P2P,VOIP,פורטים לא שגרתיים…מי שחפץ בכך,מוזמן לרכוש חבילה שונה ויקרה יותר,זכותכם.
    תיצור "חבילת בסיס פורט 80" במחיר זול …אופססס אבל בשביל מי בכלל פורסים תשתית NGN/UFI…שיט למי נמכור חבילה יותר יקרה בלי להשקיע שקל ברוחב פס לחו"ל…אז תפסיק להאשים את הישראלי המצוי שרוצה לדעת על מה הוא משלם,ולא מתאים לתוכנית עיסקית שלכם,לא כלכלי לכם אז אל תמכרו….

    באמת נדהם איך לא קם עו"ד ומוכיח אי עמידות בחוזה מבחינת הספקים שבבירור עושים תיעדוף/חסימה/סינון ועוד בעקבות תקדים COMCAS,לפחות לגרום להם שקיפות בחוזה….אולי הספקיות מפחדים מתקדים HALLMARK ?
    הרגולטור פשוט מזמן נרדם בשמירה מבחינת דאגה לשקיפות מבחינת הספקים.

  18. דרור,
    האמת שניסיתי. באמת ניסיתי לקרוא מה שכתבת.
    אבל אתה לוקה מאוד בניסוח ובצורת ההתבטאות הלא שוטפת ולא ברורה שלך…
    קשה לי להבין מה אתה באמת רוצה לומר ומה הפואנטה.

    אבל משום מה יש לי הרגשה שהצלחתי להעביר אליך ואל חבריך המתלהמים פה, זוויות נוספות של הסוגיה.
    אולי אפילו לשנות דעה וכיווני חשיבה שהיו מאובנים וצרים אצל כמה אנשים.

    בקיצור, אני באמת ממליץ לכל מי שרוצה לגבש דעה כנה ואמיתית בסוגיה –

    שילך, ילמד, יקרא, יבין את הטכנולוגיה, יבין מה קורה בישראל ומה קורה בעולם הגדול ויצא מהקופסא הקטנה והמרובעת שלו.

    בסופו של יום, אני כאחד שמסתובב ומכיר היטב את התחום שלי, יכול לומר שישראל אכן מפגרת בתחום הגישה לאינטרנט אחרי העולם המערבי, אבל לא בפער גדול. למען האמת זה התחום בו הפיגור הכי קטן!

    באופן יחסי לקשיים אנחנו מצליחים לא רע בכלל.
    וספקיות האינטרנט בארץ אינן חברות של רווחי עתק! תפסיקו לחפש את הגרושים.
    זה עדיין לא סלולר, בזק וכבלים.

    תלמדו להעריך את זה שאתם חיים בעולם השלישי ומקבלים אינטרנט בסטנדרטים מערביים.
    במקום לזלזל, לקלל ולהחפיש בלי להכיר ולהבין לעומק.

  19. ת,

    וואלה יצא לא הכי שותף…כי התגובה נכתבה בין לבין,ועשייה של דברים אחרים.אז בוא נסכם.

    -לא מעיניין אותי מה קורה בחו"ל,כי אני לא יכול לרכוש/לייבא שרות כזה(ISP),אז מה זה יעזור לי
    -אשמח אם תלמד אותי באיזה טכנולוגיה אתם משתמשים,ולפי איזה קריטריון אתם מתעדפים/מסננים,רק לא מבין מה זה יעזור לך,אמפטיה לא תוציא ממני..אני לא חייב לאהוב ספק/נותן שרות שאני צריך.
    -אתה מסרב להפנים שאנחנו מתייחסים אליך לפי "קוטר צינור" שרכשנו ממך,אבל אתם לא מתכוונים לספק את הקוטר הזה,כי הוא מספר שרירותי מבחינתכם(ובעזרת חוזה כאילו,נעלתם אותנו לכמה שנים).
    -עלות קו חו"ל יקר? לא כלכלי ? אז תעלו מחירים,תייצרו חבילות לפי אופי שימוש,לפי נפח תעבורה,ולא לנסות לדחוף חבילת GAMER או תוספת תעבורה,אחרי שנעלתם את הלקוח….בקיצור שקיפות,זה מה שרובם צועקים פה!!!
    -ולגברת כהן מחדרה,וילדים מפריפריה תייצרו "חבילת בסיס" זול,ללא יכולת P2P
    -תגיד,אם 5MB גורם לכם לכזה עומס,למי פורסים תשתית NGN/UFI עם מהירויות 16/32MB ?הרי "צרכן פוטנציאלי" יחפוץ בו בשביל STREAMING/IPTV HD או הורדות לא חוקיות,ושנייהם זוללי טרות בחודש,לכמה זמן או בכלל הלקוח ירגיש שיש לו 16MB ?
    -אתם מסוגלים לסנן חומר חוקי ללא חוקי ב-P2P .
    I am the CTO of Ameibo, a legal movie download service that utilizes bittorrent technology for file transfer. I can confirm that many of our Israeli customers have problems downloading movies, that they have legally purchased on our site, using bittorrent technology. When we offer a direct download over http these customer seem to have no problems downloading the same movies

    http://www.ameibo.com/

    תוכל לענות בכנות,וללא הרצאה של עולם שלישי ?

  20. דרור
    יש לך רעיונות יפים.
    אתה מוזמן להגיש מועמדות לתפקיד שיווקי אצל אחת מספקיות האינטרנט.
    השאלה אם תוכל גם ליישם אותם וגם לעמוד בדרישות הקשות של לקוחות כמוך בשוק כל כך בעייתי כמו פה. בזה אני לא בטוח.

    וכן. אתה יכול לרכוש שירות אינטרנט מחו"ל – אין שום בעיה כמו שכתבתי קודם – זה רק יעלה לך כ 1000$ בחודש ל 5 מגה (ושם תצטרך להתמודד עם ספקית זרה שלא תסבול שימוש לרעה במשאבים שלה אם אתה מתכוון לטחון כל היום סרטים אבל סביר שהשירות יהיה קצת יותר טוב).

    ואתה יכול כמה שאתה רוצה להתייחס לספק שלך "כצינור נקי" אבל זו לא המציאות בחיים האמיתיים.

    בשום חוזה לא מובטח לך קיבולת נקיה, מלאה ופרטית לכל נקודה בעולם בכל פרוטוקול ובכל רגע נתון.
    מי שמבטיח דבר כזה הוא עובד עליך מראש כי האינטרנט -בהגדרה- היא רשת ציבורית מסוג BE ללא אבטחת שירות קצה לקצה.
    פשוט אין יכולת טכנית להבטיח דבר כזה לאף גורם בעולם כולו אלא אם כל האינטרנט היה יושב אצלו ברשת.

    הספק הישראלי לא מתחייב אבל בדרך כלל יספק לך את כל הקיבולת שרכשת לאינטרנט הישראלי, לתכנים פופולאריים בארץ בעולם שנדרשים ע"י רוב האנשים.
    תמיד יהיו נקודות נידחות בעולם, פרוטוקולים בעייתיים ונקודות שלהם לא תקבל תמיד את מלוא המהירות עד הסוף גם בגלל בעיות במקומות שאינם בשליטת הספק שלך, ספקים זרים שמובילים לשם שיש להם תקלות וכו'…

    וגם בגלל אופי השימוש הישראלי החורג והחריג של גניבת יצירות בP2P ואתרי שיתוף כפי שציינתי קודם שמגיע למימדי הצפה בקנה מידה עולמי (לא תשכנע אותי שגורם מסחרי מוכר סרטים רציניים חוקיים ב BT, זה לא יקרה בשום מקום בעולם והוא גם לא יקבל רשיון מהאולפנים לעשות זאת).

    אבל זה בסדר ככה זה בשירות ציבורי שאינו פרטי, סה"כ השירות טוב.

    רוצה יותר? שלם יותר. ככה זה בחיים.
    אם אתה באמת חושב שמגיע לך שירות לימוזינה עם נהג צמוד ושמפניה חופשית – במחיר של אוטובוס דן – אז כנראה שאתה אכן ישראלי אמיתי.

  21. העיקר יהונתן הבלוג שלך עובר לאתרשל בזק בינלאומי קצת מוזר שהספקית היחידה שלא מצאת שמתערבת ברוחב הפס פתאום גם מקדמת אותך..נטרליות רשת הא..

  22. שמעון,
    האתר לא עבר לשום מקום. בזק בינלאומי עושים את מה שכל אדם מורשה לעשות: לפרסם את התכנים של הבלוג תמורת קרדיט ושחרוררם ברשיון CC. אם אתה רוצה, גם אתה יכול לעשות את זה.

  23. חבל שאין לי פה את העיתון כי אני נאלץ לצטט שלא במדיוק אבל היה כתוב שם שבזק יקדמו את התכנים ואת הבלוגרים..לא מריח טוב שמצד אחד אתה מוציא אותם צדיקים בסדום ומצד שני עובר לכתוב תחת קידום שלהם

  24. שמעון,
    אני לא יודע כמה בזק בינלאומי יקדמו או לא יקדמו.

    לגופו של דבר, אם כבר לדבר על ניגוד עניינים, אז כעקרון איך תסביר את העובדה שאני מייצג בתביעה לקוח של בזק בינלאומי שטוען שפגעו בפרטיותו. אם כבר, הייתי צריך להיות טבעית נגדם, לא?

    אחת הסיבות שאני לא חתום על דבר מול בזק בינלאומי בנושא הזה, אלא עובד עם רשיון CC בלבד היא שאני לא רוצה להיות חף מניגוד עניינים, אלא כי אני חף מניגוד עניינים: אני נותן לכל אחד שרוצה את התוכן, זה החל מהשתתפות בפיילוט של קפה דה-מרקר (גם קיבלתי הצעה לגלובס תה, אבל ויתרתי כי הם לא מסכימים לעקרונות שאני עומד מאחוריהם), מתן רשות לאתרי חדשות לפרסם פוסטים מהבלוג, ועוד.

    שוב, אני לא רואה קשר בין המחקר הזה לבין המיזם של בזק בינלאומי. אני ערכתי את המחקר הזה מחודש אפריל, הרבה לפני שהמיזם בכלל עלה לרעיון. ומעבר לזה, אם כבר ניגוד עניינים, דווקא התביעה של ייגר נראית לי הרבה יותר בעייתית מאשר האתר הזה, שלא עושה משהו שכל אחד אחר לא יכול לעשות.

Comments are closed.