משפט שלמה של הרפורמות

כאילו לא היתה פגרה חוזרת הכנסת לדיוני מושב החורף היום; עם חוקים קשים לדון בהם ועם קואליצית כרעי תרנגולת, בנימין נתניהו יאלץ להתמודד עם סוגיות כמו המאגר הביומטרי, אבל גם עם סוגיות כלכליות כמו קיצוץ תקציב המדינה שאליו מתנגד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. נתניהו יצטרך להלחם באופוזיציה מבפנים, ולהבין שכמו שהתקפל בגזירת המע"מ על פירות וירקות, הוא חייב לרצות את ציבור הבוחרים שלו: שלא יתקוממו, שלא יחשבו ושלא יחתרו תחת שלטונו; הוא גם צריך לדאוג לכך שאביגדור ליברמן לא יבצע הפיכת ימין קיצוני. הרי בתיאוריה, ליברמן פועל לבדלנות ומשרד החוץ פועל להבהיר שאין הסדר מדיני ואין פתרון.

כשליברמן מושך את הציבור ימינה, כי הרי ככל שהעולם נגדנו כך אנחנו צריכים להתלכד יחדיו, יהיה קשה לנתניהו לנצח שוב. נתניהו, כעת בדמות של סב חביב יצטרך לפייס את אזרחיו, בין אם באמצעות כספים ובין אם באמצעות ביטול רפורמות לא פופולריות, וכעת, כמה שאנשים יצעקו חזק יותר כך יש יותר סיכוי שיוכלו לתת לנתניהו רפורמה לבטל.

זו תחרות, ככל הנראה, עם משחק סכום אפס: אם נתניהו יבטל רפורמה אחת, הוא יוצג כחזק וקשוב, אם הוא יבטל את כולן הוא יפסיד. המשתתפים, רוכבי האופנועים, הקבלנים בעלי ההון, החרדים, והנאבקים במאגר הביומטרי. ככל שקבוצה תהיה קולנית יותר, ככל שהיא תהיה פופולרית יותר, כך יש יותר סיכוי שהיא זו שנתניהו יבחר בתכנית הריאליטי שלו כדי להראות שהוא מתחשב.

ההתנגדות למאגר הביומטרי, שחתני פרס נובל משתתפים בה אינה המונית ופופוליסטית, אינה צווחנית ואינה מצליחה להשתמש בכלים פורנוגרפיים כדי לנצח; המחאה נגד המאגר הביומטרי צריכה להסביר למה היא מחאה של כו-לם, ולא של סקטור צר כמו רוכבי האופנועים, הקבלנים או החרדים. זו מחאה שנועדה להגן על ההמון הדומם, שהראה שהוא לא סומך על המדינה כבר, והמדינה ממשיכה לרמוס אותו.

המאגר הביומטרי אינו עניין של ימין או שמאל; יותר מכל הוא עניין של שליטה: כל אחד יכול למצוא במאבק את המקום להזדהות: יחסי הון ושלטון, פרטיות, מנהל תקין, בטחון המדינה, המאבק הוא חוצה אג'נדות.

תכתבו לחבר הכנסת שלכם, לימין, לשמאל, למושחתים, לאלה שנאבקים על זכויות עובדים. אני אוכל לבוא ולפגוש אותם עם מיטב המדענים בתחום, אבל אני צריך אתכם.

[פורסם במקור ב"עבודה שחורה"]

2 thoughts on “משפט שלמה של הרפורמות

  1. שני תיירים הולכים בסוואנה ופתאום רואים אריה. אחד מהם מוריד בשקט את התיק ומתחיל לנעול נעלי ספורט. השני צוחק עליו "מה, אתה חושב יכול לרוץ יותר מהר מהאריה?". עונה הראשון "אני צריך רק לרוץ יותר מהר ממך".

Comments are closed.