המלחמה היא חלק מהספין.

אם ההשלכה של לומר זאת לא היתה להחשב כקונספירטור שלובש כובע אלומניום, הייתי אומר שבנימין נתניהו תכנן היטב את אירועי סוף השבוע והם אפילו התלבשו לו ככפפת לייטקס על יד הפרוקטולוג, רגע לפני שהוא עורך בדק בית למדינה. האמת היא, כנראה, שנתניהו הוא ראש הממשלה בר המזל הגדול ביותר, שהצליח, בנס כלשהוא ותזמון מדהים, להרוג את המחאה המשמעותית ביותר שהיתה במדינת ישראל מאז מלחמת לבנון.

בשבוע שעבר החלו דיונים בנוגע לשינוי סדר העדיפויות החברתי. חלק מהם, מה לעשות, כללו דיון על שינויים בתקציב הבטחון והעברה של חלק ממנו (או פשוט אי הגדלתו) לטובת סדר יום אזרחי. באותו השבוע, הקים נתניהו ועדה שמטרתה לבחון את דרישות המחאה החברתית ולנסות ליישב אותן עם התקציב.

אלא, שכעבור מספר ימים, וכאשר שירותי הבטחון ידעו על כוונה לפיגוע, התרחש אירוע בטחוני משמעותי. אותו אירוע, רצח של חפים מפשע, הוביל לכך ששר הבטחון, אהוד ברק, קרא לפעולת 'תג מחיר' בעזה עוד לפני שבדק האם עזה היא הגורם. פעולה זו, כמובן, גררה פעולת נגד של אלימות כנגד אזרחי ישראל חפים מפשע בדרום הארץ והצליחה להשתיק חלק ניכר מהמחאה: הרי ברור שבישראל כאשר התותחים יורים, אין זמן לדבר על אג'נדה חברתית.

ההסלמה באירועים היתה יוזמה של ממשלה חלשה, של ממשלה שיודעת שלקראת ספטמבר והקמת המדינה הפלשתינאית אין לה הרבה מה לעשות ושאזרחיה צמאים לדם ואקשן, שאם הם לא מקבלים אותם הם תוהים מדוע הם ממשיכים להדפק.

התזמון המושלם, של המלחמה לקראת המחאה, לקראת ספטמבר, היציאה לתקיפה בעזה ללא כל ראיות לכך שהפיגועים הגיעו משם ותוך ידיעה שאותה תקיפה תטיל אימה על ישובי הדרום, כל זה מראה שלא רק שלנתניהו אין חמלה, אלא שהמלחמה עבורו היא חלק מהספין. הכלים ישבו פשוט טוב מדי כדי שזה לא יהיה כך.

[פורסם במקור בעבודה שחורה]

17 thoughts on “המלחמה היא חלק מהספין.

  1. נכון עד כאב.
    כבר בחמישי היו לי מחשבות שזעקו "כובע אלומיניום", ולא יכולתי לחלוק אותן עם הסביבה כי זה לא היה במקום.

  2. מעבר להכל, זה הניסיון לומר כי הייתה תקיפה בעזה מבלי שהיו ראיות לכך. כפי שכתבת, היו התרעות, ראשי הביטחון ידעו בדיוק איפה החפ"ק האחורי ישב, ולכן גם היה לו קל, באופן מיידי, להרוג את המנהיגים שם.

    הניסיון לומר שהתקיפה שלנו בעזה מטילה אימה על תושבי הדרום (ולא, חלילה, פעולות הטרור כנגדנו) וכי ראש הממשלה משתמש בפעולות הטרור כנגדנו כספין זו דמגוגיה, בכל הכבוד, עלובה.

  3. ומאידך, זו תהיה תמימות תהומית לחשוב שזה צירוף מקרים קוסמי מופלא.

  4. תומר,

    נתחיל בכך שאהוד ברק, שר הבטחון, אמר כשעה לאחר הפיגוע כי יהיה "תג מחיר". אימוץ המתודולוגיה של פרעות והלך אימים על ציבור הוא בדיוק הבעיה כאן. נמשיך בכך שהפיגועים, שבוצעו מכיוון מצרים, כללו התנערות של החמאס מאחריות ונמשיך מכך שבפני הציבור לא הוצגה ולא ראיה אחת לכך שהפיגועים בוצעו מעזה.

    לאחר מכן, בחר שר הבטחון ללכת בצורה אלימה וישר להפציץ בעזה, כאשר הוא מודע לתוצאות שיהיו שם. הבעיה היא, שהוא היה יכול להזהיר את תושבי הדרום קודם, הוא היה יכול לתכנן את זה כמבצע נקודתי ולעזאזל, אם הוא ידע מי הם המחבלים הוא היה יכול גם לשלוח יחידה מובחרת כלשהיא פשוט לתפוס אותם ולהביא אותם למשפט.

    אבל הוא העדיף להכנס בהם, הוא העדיף לעשות זאת כי הציבור הישראלי אוהב להתנהג, לעיתים, כמו אוהדי בית"ר, וללכת ולצעוק גם כשהוא לא יודע נגד מי.

    כך, לצערי, הוא גרם לאימה על תושבי הדרום. הספין הוא לא שלי, ולא הדמגוגיה: הם דווקא של הצד השני.

  5. אה, נו, אז למה לא אמרת קודם שיש פתרון כל כך קל. בסך הכל "היה יכול גם לשלוח יחידה מובחרת כלשהיא פשוט לתפוס אותם ולהביא אותם למשפט".

    כל כך פשוט, כל כך אלגנטי. רק לשלוח יחידה לתוך עזה שתביא אותם.
    איך לא חשבו על זה קודם (|מכה על המצח עם כף יד פתוחה|).

    כן, לחשוב שביבי או ברק מרוצים מאזרחים ישראלים הרוגים כי זה "נוח" להם, לחשוב שמיליון איש במקלטים זה משהו שמתלבש להם טוב, לחשוב שזה בטח לא צרוף מקרים ואולי יש יד מכוונת בשיתוק כל דרום המדינה – כל אלו מחשבות שיכולות לבוא רק מאנשים שדמגוגיה היא שמם השני (ואני לא אתפלא אם הם יחבשו עכשיו את כובע האלומיניום שלהם וילכו לחפש כמה קונספירציות במזג האויר).

  6. עוד שניה מקיא בפה. המחשבה הקונספרטיבית מתאימה מאוד לרוח ה"מחאה החברתית". הרצון שלי ושל רבים אחרים לתמוך ב*חלק* מסעיפי הדרישה של המחאה (הגדולה) לא עולים בקנה אחד עם הרצון של מובילי המאבק לייחס עצמם כמובילים פוליטיים.

    מנהיג חלש הוא מנהיג שיעבור ללא תגובה כלל על פעולת רצח בגבולות ישראל. כנראה שלך ולשותפיך לקונספירציה יש את כל הזמן בעולם: "תגיב במידה", "תגיב בצורה הומנית", "אולי הם ירצו להתנצל אחרי שרצחו ישראלים"… אתה אומר לשר הביטחון ולראש הממשלה.

    אתה מאשים את הצמרת הפוליטית שלנו בירי לעבר ישובי הדרום ומצפה לתת לאוייבי ישראל יד חופשית לשבש את חיי היום יום. ככה זה כשאתה גר בגוש דן, הא?

    הייתי רוצה לראות אותך מגיע לשבת כמה שעות בב"ש. תבוא לשבת בבית ללא ממ"ד, כמו רבים מהבתים כאן, תנהל כאן פגישות עסקים ותנסה לכתוב טקסט קצר לבלוג שלך בזמן שאת יורד במדרגות כל כמה שעות בגלל עוד פיצוץ ואזעקה.

    מבחינתך החיים ממשיכים כרגיל. אתה יכול להמשיך במאבק לטובת כולנו וזה בסדר שאתה עושה זאת, אבל מליון תושבים עסוקים בנסיון לשמור על קור רוח ולפעמים גם על החיים שלהם בימים אלו.

    שינויים בסדר גודל של המחאה החברתית לא נעשים ברגע. אותה סבלות שאתה מצפה מהצמרת הפוליטית במדינה בכל הנוגע לפעולות התגמול, תייחס להם גם בכל הנוגע למאבק.

    ורק אציין לגבי הפן הביטחוני – אין אדם שרוצה יותר ממני להוריד מתקציב הביטחון ולמרות ההתקפות/ההגנה שמתבצעת ע"י צה"ל בימים אלה – אני עדיין מאמין שניתן לחסוך המון לכלכלת המדינה בהוצאות ביטחוניות. אבל לומר שתקפנו סתם זה פשוט לא אחראי מצידך. אתה לא ביטחוניסט ואני מניח שאיך לך גישה למודיעין. מטרות תקיפה "מתבשלות" לאורך זמן וכל תקיפה מאושרת בדרגים רבים וביד קשה וביקורתית. אם צה"ל תקף את האחראיים – אני מאמין ב-90% שהם באמת אחראיים לתקיפה בגבול. לא הייתי רוצה שהמדינה תחשוף מקורות מודיעין כדי להרגיע אותך שאכן תקפנו את היעדים הנכונים.

  7. רועי,
    אם אתה לא חושב שהתפקיד של הצבא הוא לבצע פעולות צבאיות ולמנוע הרג של אזרחים, וובכן, אין לי אלא לצחוק.

    פיט,
    עם כל הכבוד, גם אם הייתי יושב בבאר שבע (ומה לעשות, אין לי זמן להגיע לבאר שבע שאני מאוד אוהב כי אני צריך להתפרנס) לא הייתי חושב שהפתרון הוא "להכנס בהם" כש"בהם" לא מוגדר נכון. אתה פשוט מנסה, מה לעשות, להצדיק את הספין. תסביר לי מדוע להכנס בהם עכשיו, ומדוע דווקא בהם, במקום לנסות לטפל בבעיה קודם.

  8. אני מכירה המון אנשים שחושבים כמוך, מתוכם גם כמה אנשים מאד ימנים וגם כאלה שאינם בעד המחאה הזו מכל מיני סיבות השמורות עמם , אז כנראה שזו לא ממש פרנויה. אני חושבת שיש לנו מנהיגים שמתאים להם לעשות דברים כאלה ודווקא ביבי לא נמנה עליהם. ביבי הוא מפחידן סדרתי אבל לפחות למראית עין הוא ליברל עם קווים אדומים. אני לא אתפלא אם ההתחממות הזו אכן תתברר בעתיד כתוצאה של איזו רוח מפקד או התערבות של גורמים אינטרסנטים בכל מיני צורות, אבל אני לא חושבת שמביבי.

  9. כפי שנאמר "דרך שתי נקודות עוברים אינסוף קווים עקומים" – זו לא בעיה לתפור תיאורית קונספירציה שתחבר כל קבוצת ראיות, מנותקות ככל שיהיו. למעשה, הגזע האנושי מומחה בחיבור מעשיות על מנת להצדיק סט של ראיות מקריות.

    לפני שנים חבר שלי לעבודה ציין בפניי שכבר נחתו X קסאמים על ישראל ולא נהרג אף ישראלי עד אותה נקודת זמן, ומכאן שקיים אלוהים. זה יהיה הרי "תמימות תהומית לחשוב שזה צירוף מקרים קוסמי מופלא", ברור שיש יד מכוונת.

    יהונתן, הטור הזה מבוסס על הזיות שאין דרך להפריכן כי טבען של הזיות הן להיות חסינות לביקורת. אני לא משלה את עצמי שתטיל ספק באקסיומות חסרות הבסיס השזורות לאורך הטור שלך.

    בתור עורך דין אתה צריך לדעת מעולה שלא מספיק בהאשמות וצריך ראיות מאחורי נימוקים. " הכלים ישבו פשוט טוב מדי כדי שזה לא יהיה כך" זו תפיסה אווילית שהיתה מזכה אותך בבעיטה מההיכל שלי אם הייתי שופט במקרה שלך.

    העובדה שאתה לא מודע ולא שותף להחלטות ביטחוניות אינה עושה את ההחלטות האלה "ספינים".

    בערך בנובמבר יתחיל לרדת פה גשם, אני מניח שבשלב הזה אני אקרא טור דיעה שלך שמסביר שהגשם הזה גם הוא ספין מטורף של ביבי שהרי הוא ממתן מעט את ההפגנות כי יש לו נטייה להשאיר את האנשים בבית.
    מראש אני אומר שאני לא רואה איך עובדת היות גשם בזמן המחאה החברתית יכולה להיות מוסברת כצירוף מקרים.

  10. אמיר,
    למרות שזו הפעם הראשונה שלך כאן, אני לא אייחס זאת לכך שאתה טרול או מגיב מטעם ואענה לך ברצינות.

    הטור לא מבוסס על הזיות אלא מציג מספר עובדות ומציג שהן מתיישבות בצורה שנוחה לראש הממשלה ושר הבטחון. לא אמרתי שהם יזמו את התקיפה או שהם היו מי שאחראים אליה, אמרתי שהם לקחו מצב בטחוני בעייתי והפכו אותו לבעייתי יותר בהתנהגות חסרת אחריות.

    כן, גם אם הפיגוע היה יוצא מעזה היה זה חוסר אחריות להפציץ בחזרה בעזה ולסכן את יישובי הדרום.

    אתה חושב שנתניהו לא ידע שהוא ירוויח מלחימה? אתה חושב שהוא לא ידע שהוא יכל גם להגיב בצורה יותר מתונה? אם כן, אז אתה האידיוט כאן ולא אני.

  11. נו ב-ר-ו-ר נתניהו תכנן את המלחמה הוא גם הוא הרי יש לו קו פתוח אצל חברו הטוב איסמעיל הניה , נתניהו הרי אחראי לכל האספקה השוטפת הנכנסת לרצועה הכוללת את כל הציוד הדרוש ( אל תאמין לשטויות של אלה מהימין הטוענים שהאיחוד האירופאי לוחץ עליו , הם סתם קבוצה של פרמאטיבים צ'חצ'חים ולא יוצלחים , יהודים דוברי ערבית שאנחנו השמאלנים מבקשים להחליפם בשכנינו הערבים דוברי העברית ) נתניהו הרי כל יכול אם הוא רוצה להזמין מלחמה עם החמא"ס הוא יקבל אותה עם מפרט מלא (כולל מספר ההרוגים והפצועים!) והכל על חשבון הציבור התמים והחף מפשע , בגלל זה אנחנו השמאלנים מבקשים להחליף את השלטון בכל אמצעי אפשרי גם אם לא כשר או חוקי כדוגמת אותן ה'עמותות' שמקבלות מימון באופן לא חוקי על מנת ל'הפיל את נתניהו' (איך לא חשבנו על לשים לו רגל ! !) הרי זה לטובת הציבור ! אנחנו בסה"כ מבקשים להחליף את השלטון המושחת והגזעני כדי שכל ערבי יוכל לשנוא יהודי באופן חופשי (איפה חופש הביטוי – פאשיסטים ! ) וכדי להרוג כל מתנחל ("חיים או מתים" כלשון נציגנו האמן מר גפן) , כל מבוקשנו הוא לרמוס את שלטון האפרהייד הגזעני והחשוך (עם חובות עתק לחברת חשמל) ולהחזיר את "הארץ" לגבולות 48 (פחות אחד) אז מה אם שחרור מחבלים ועזיבת הרצועה הביאה לעליית שלטון החמא"ס שטובח בחפים מפשע ( בחברי ארגון פת"ח ופלשתינים לא ממושמעים , יהודים – למי אכפת ! ) אז מה אם כל המלחמות ומעשי הטרור באחריותנו הבלעדית הרי תמיד נוכל להאשים את נתניהו וחבריו בה-כ-ל החל מפיגוע או מלחמה וכלה בערבי שאנס את חברתי השמאלנית (הכל בגלל הכיבוש – של נתניהו כמובן).

  12. סליחה על שגיאות הכתיב קצת מיהרתי

Comments are closed.