אהוד ברק וגבי אשכנזי צריכים ללכת הביתה בעקבות כשלון אבטחת המידע בפרשת ענת קם

מה ענשו של חייל שמדליף לציבור מידע אודות פעילות מבצעית עתידית של צה"ל, פקודות מבצע ומסכן חיי אדם? לפי כחודש דווח בתקשורת כי חייל שעדכן את פרופיל הפייסבוק שלו וכתב כי "מנקים את קטנאה וביום חמישי בבית" הודח מתפקידו כלוחם. חייל אחר, שהעלה תמונה מתוך בסיס סודי, נשפט ונכנס ל19 ימי מחבוש. במקרה קצת יותר חמור, אלוף משנה איבד מסמכים בטחוניים שאוחסנו על התקן נייד, וצה"ל ראה את המעשה בכזו חומרה שהדיח אותו מתפקידו, ללא מחבוש. ליאב גולדשטיין, אלוף משנה, הושעה מתפקידו למשך שבועיים, באישור הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, לאחר אירוע שהוגדר "חמור" בו הקצין איבד מידע שסווג ברמה גבוהה ביותר. כאשר (ערבים) גונבים את כרטיס האשראי של הרמטכ"ל (עבירה חמורה בדיוק כמו גניבת הכונן הקשיח שלו), העניין כלל לא מוזכר בעסקאת הטיעון אלא רק כאנקדוטה בכתבה (מנגד, ערבי אחר שריגל אחר הרמטכ"ל נענש במאסר חמור). עם חומרת ענישה כזו, פלא שצה"ל הוא אחד הצבאות עם בעיית אבטחת המידע החמורה ביותר?

זו בדיוק החומרה שצה"ל מייחס לחשיפה של מידע רגיש ובטחוני באינטרנט. צה"ל מודע לסכנות בטחון השדה ברשתות החברתיות ואף הכין מצגת להתמודדות עם "סכנות האינטרנט". אבל האם אפשר לומר שצה"ל מוכן לעידן הדיגיטלי? כאן בדיוק השאלה האם בעיות אבטחת המידע בצה"ל הם שהביאו לכך שענת קם תוכל להדליף את המסמכים המסווגים האלה החוצה. ההרגשה של "אפשר להעביר תמונות מהצבא לפייסבוק" והזילות של כללי בטחון המידע.

וכאן אולי הטעות של צה"ל: במקום לטייח את זה הפעם, כמו שהוא טייח בפעמים הקודמות, צה"ל בחר להלחם, צה"ל בחר למצוא שעירים לעזאזל בדמות אורי בלאו וענת קם רק בשביל לראות שהוא רציני. אז צה"ל התחיל בלהעלים, באיסורי פרסומים והשתקת עיתונאים, בהשתקה של הפרשה והתעלמות מהתקשורת בחו"ל ורשתות חברתיות, גרמה לכך שכולם יודעים עכשיו לא רק על האפסות של צה"ל, על היכולת של המדינה לרדוף אחר עיתונאים, ועל כמה שבירה הדמוקרטיה הישראלית.

הבעיה היא שמדובר באותו צבא שכולנו מכירים ויודעים מה קורה בו. אותו צבא שהבסיס החשוב ביותר שלו קשור בקשר הדוק, עסקית וארכיטקטונית, עם קניון; אותו צבא שקציניו מדליפים מידע לתקשורת. אז על מי אנחנו עובדים? אם יש סיבה שגם גבי אשכנזי וגם אהוד ברק צריכים ללכת הביתה, זו בעיית אבטחת המידע. לאורך כהונתם של אשכנזי וברק התגלה שצה"ל לא יכול לשמור על סוד אחד קטן, אז איך הוא ישמור על בטחון ישראל?

17 thoughts on “אהוד ברק וגבי אשכנזי צריכים ללכת הביתה בעקבות כשלון אבטחת המידע בפרשת ענת קם

  1. "שעירים לעזאזל בדמות אורי בלאו וענת קם"??? :shock:

    תגיד קלינגר, אתה בכלל מבין את משמעות המושג "שעיר לעזאזל"?

    אלפרד דרייפוס בוודאי מתהפך בקברו.

  2. LOL.
    צה"ל הוא אכן זונה פרובוקטיבית שהולכת עם כל חבורה של בדואים ושותה כל מה שנותנים לה (יש איזה סטראוטיפ שפיספסתי?), אבל אני בספק אם כל הפמינציות קצוצות הזקן, שעובדות בעיתונים, היו נותנות לדיון לגלוש לשם.
    אני אוהב את כל הקקופוניה התקשורתית הזו שמתנפלת על הנאנסת במקום על האנס…

  3. אם הם ילכו הביתה בעקבות בעיית אבטחת המידע זה יהיה טיוח קל לבעייה האמיתית (שצריכה עדיין להיחקר): האמנם היה מצב שבו בכירים במערכת הורו ביודעין להפר הוראה של בית משפט?

  4. יהונתן, אילו אמצעים אתה מפעיל על מנת שהפקיד או הפקידה במשרד שלך לא יגנבו מסמכים שהם אחראים על הדפסתם ?

  5. אלעד,
    קודם כל אין לי עובדים במשרד. אבל גם אם היה, והיו לי מסמכים סודיים, הרי שהפקיד (הגם שהוא כפוף בחוק לחובת הסודיות) לא היה מקבל גישה אליהם אלא אני הייתי מטפל בהם אישית.

    מעבר לכך, ישנם אמצעי אבטחת מידע, כמו להחזיק מחשב נפרד לחומר הרגיש, שלא מחובר לרשת או להצפין את המידע כך שרק יהיה ניתן לקרואו עם המפתח על המחשב במשרד. אבל שוב, כיוון שאין לי את הבעיה הזו, אין לי תשובה מדויקת.

  6. מידתיות. גם נשיא ארה"ב לא נענש שפולרד גנב מידע. את הגנבת יש להעניש ובטח לא בריגול ולעבור לבעיה הבאה

  7. אבשלו,
    אולי פולארד לא, אבל אני בטוח שהבוס שלו, שפולארד הצליח לקחת ממנו מידע, די הלך הביתה.

  8. מפחיד שצהל, ביחוד בכדי שלא לעשות בדק בית,
    מאשים בהאשמות שדי בהן לסתימת פיות ולהפחדה.

  9. אהוד ברק ואשכנזי צריכים להישפט על פשעי מלחמה לפחות על עופרת יצוקה שאגב בחלק מהמסמכים שהועתקו נגנבו מתברר שתוכנן כמבצע כבר ב 2006 ז"א לא הקסמים היו המניע למבצע אלא הרצון להוריד את ממשלת החמאס עוד לפני שזכתה בבחירות.
    על פי מה שחשפה ענת קם הבעיהשל אשכנזי אינה פשלות של בטחון שדה אלא פשע של רצח בין השאר של חפים מפשע. נראה לי שהפוסט שלך הפעם גורם לנסטה מהעיניין המרכזי הזה אל השוליות של בטחון שדה

  10. איתן – תכניות מגירה קיימות לכל מיני אפשרויות וזה לגיטימי. לא צריך להגיע אל השוקת השבורה בשביל לשאול את עצמך איך מתמודדים עם זה.

Comments are closed.